زندگانی ابوالفضل العباس (ع)

آن‌گونه که نویسنده می‌نویسد: ... یکی از آرزوهای وی این بوده است که توفیق یابد شرح زندگانی قمر بنی‌هاشم(ع) را با قلم خود به نگارش درآورد... این کار به عللی تاخیر می‌افتد. تا اینکه به شهرستان خرم‌آباد منتقل
سه‌شنبه، 21 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
زندگانی ابوالفضل العباس (ع)
زندگانی ابوالفضل العباس (ع)



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: زندگانی ابوالفضل العباس(ع)
موضوع: سیره زندگانی ابوالفضل العباس(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: عبدالحسین مومنی
ناشر: سازمان انتشارات جاویدان
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1361
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 429 صفحه

معرفی کتاب:

آن‌گونه که نویسنده می‌نویسد: ... یکی از آرزوهای وی این بوده است که توفیق یابد شرح زندگانی قمر بنی‌هاشم(ع) را با قلم خود به نگارش درآورد... این کار به عللی تاخیر می‌افتد. تا اینکه به شهرستان خرم‌آباد منتقل می‌شود. در آنجا با عالمی آشنا می‌شود و چون ایشان آرزوی چندین ساله خود را به ایشان می‌گوید وی، کتاب العباس بن امیرالمؤمنین(ع) نوشته عبدالرزاق موسوی نجمی را که به زبان عربی نوشته شده است به ایشان می‌دهد.
نویسنده با دیدن آن کتاب تصمیم می‌گیرد نوشته آن را ترجمه کنند... آن‌گاه پس از بررسی‌های بسیار به این نتیجه می‌رسد که: «برای اینکه حق مطلب به نحو احسن ادا شود به این فکر افتادم که ضمن شرح احوال حضرت ابوالفضل(ع)، پیدایش دین اسلام، اوضاع و احوال زمان جاهلیت، نقاشی چهره منور پیشوای دین اسلام، مخالفین و علّت مخالفت شان، طرفداران دین و مسلمانان اول، توصیف مختصری از علی بن ابی طالب(ع)، حسن بن علی(ع) و حسین بن علی(ع) را نیز در متن کتاب بگنجانم و بر اثر این فکر ناچار دست به تحقیق بیشتر و عمیق‌تر زدم».... در ادامه می‌گوید: در این کتاب، شرح زندگانی انسان‌های بزرگ چون محمد بن عبدالله(ص) علی بن ابی‌طالب(ع) و حسن بن علی(ع) و پرده‌هایی از رنگ و نیرنگ مردانی چون معاویة بن ابوسفیان، عمروعاص، زیاد بن ابیه و عبیدالله زیاد را می‌خوانید. بعد به فاجعه عاشورا می‌رسیم و...آن‌گاه نویسنده همه مباحث کتاب را در پنج گفتار به شرح زیر تدوین می‌کند.
1. گفتار اول: پیدایش اسلام و دوستان دین، دشمنان دین و مرد خدا: در این بخش، چگونگی بعثت پیامبر و موضع‌گیری‌های مخالفان و موافقان مورد اشاره قرار می‌گیرد. در بخش مرد خدا، از ویژگی‌ها، کمک‌ها، رشادت‌ها و... حمایت‌های علی بن ابی‌طالب(ع) در دفاع از پیامبر اکرم(ص) مطالبی آمده است.
2. گفتار دوم: شجره طیبه (نسب و خاندان پیامبر اکرم(ص)): شجره خبیثه (حسب و نسب مخالفان پیامبر اکرم(ص))، توطئه (عملکرد دشمنان پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)) و حیله‌گران (جریان جنگ جمل... و...) در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
3. گفتار سوم: فرزندان امیرالمؤمنین(ع)، ام البنین، فریب (جریان گزینش یزید به ولایت عهدی معاویه و نهضت حسینی (چگونگی مخالفت امام حسین(ع) با موضوع بیعت با یزید و... جریانات عاشورا)
4. گفتار چهارم: معرفی حضرت قمربنی‌هاشم و سرزمین اندوه و بلا... جریانات کربلا و کوفه و...، عاشورای حسینی، جلوه حق (کارزار یاران ابا عبدالله(ع) و...)
5. گفتار پنجم: مجموعه رشادت‌های حضرت عباس(ع) در جریان نهضت عاشورا با عنوان‌های محورهای قلعه ایمان، شجاعت حیدری و به سوی ملکوت، در این بخش مورد اشاره قرار می‌گیرد. در ادامه، بارگاه ابوالفضل(ع) و سرانجام، تبهکاران مورد اشاره قرار می‌گیرد.
در قسمت پایانی این بخش نیز حدود صد صفحه اشعار در معرفی شخصیت، مناقب، مصائب و مدائح آن حضرت و چهارده معصوم(ع) آمده است. مجموعه این اشعار را صغیر اصفهانی سروده است. پیش از آن، حدود 65 صفحه نیز به اشعار گوناگونی از شاعران که مختلف که ویژه مناقب، مدایح و مصائب حضرت ابوالفضل(ع) سروده شده پرداخته شده است.
از آنجا که این اثر حدود بیست و پنج سال پیش به نگارش درآمده، در آن فهرست منابع، فهرست تفصیلی و فهرست‌های دیگر نیامده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.