وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان

شاید بیش از ده هزار نفر از بهترین طراحان و برنامه‌ریزان روی پروژه بیت‌کوین در حال فعالیت هستند. برخی طراحان نیز در حال ساخت ابزار واحد پول دیجیتال برای جمعیت 2.5 میلیارد نفری بدون حساب بانکی هستند
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان

شاید بیش از ده هزار نفر از بهترین طراحان و برنامه‌ریزان روی پروژه بیت‌کوین در حال فعالیت هستند. برخی طراحان نیز در حال ساخت ابزار واحد پول دیجیتال برای جمعیت 2.5 میلیارد نفری بدون حساب بانکی هستند تا آن ها را وارد سیستم مالی بین المللی نمایند. دیگر طراحان نیز اطلاعات بیشتری را وارد برنامه اصلی می کنند تا برنامه هایی فراتر از انتقال واحد پولی ایجاد کنند. این ارتش داوطلب اقدام به طراحی یک رمز گذاری با درجه نظامی جهت ایمن تر نمودن و تضمینی نمودن کیف پول بیت‌کوین و همچنین ابزار تجاری جدید جهت تثبیت قیمت نموده است. نقص های این واحد پول دیجیتال در حال حل و فصل شدن است. مزایای واحد پولی دیجیتال در بازارهای نوظهور به شدت مشهود است. مثلاً به کارگران مهاجر امکان می دهد هزینه هایی را که اغلب حدود ده درصد خدمات پرداخت بین المللی مورد استفاده آن ها برای فرستادن پول از منزل به خانواده های خود می شود، کنار بگذارند. نمودار زیر روند افزایشی تعداد تراکنش های روزانه انجام شده به وسیله بیت‌کوین را نشان می دهد.

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
روند افزایشی تعداد تراکنش های روزانه بیت‌کوین

اگرچه امروزه بسیاری از شرکت ها بیت‌کوین را پذیرفته اند (بزرگترین این شرکت ها مایکروسافت می باشد)، اما میانگین استفاده جهانی از واحد پول دیجیتال فقط 50 میلیون دلار در روز در سال 2014 بود. ویزا کارت و مستر کارت در همین بازه زمانی حدود 32 میلیارد دلار در روز نقل و انتقال مالی داشتند. با وجود این نسبت ناچیز، پیشروهای نوآوری در فضای مجازی آینده درخشانی را برای بیت‌کوین متصور هستند. افرادی چون مارک اندرسون، بنیان گذار Netscape و رید هافمن بدون در نظر گرفتن میزان تبادل آن، سال گذشته حدود 315 میلیون دلار را در پروژه های مربوط به بیت‌کوین سرمایه گذاری کردند (سه برابر سرمایه گذاری سال 2013) – آمار از سایت خبری coindesk گرفته شده است. Coinbase یک تأمین کننده واحد پولی دیجیتال برای سال 2015 پیش بینی تزریق 75 میلیون دلاری سرمایه های جدید توسط سرمایه گذاران جدید را کرده است. در اوایل سال 2014، دنیا شاهد پذیرش بیت‌کوین توسط برخی شرکت های معتبر مانند Dell، DISH، Newegg، Tiger و Direct خواهد بود.
در کشور ما نیز که در شرایط کنونی تحریم ها محدودیت هایی را بر مبادلات ارزی تحمیل کرده اند استفاده از پول های رمزدار می تواند به عنوان راهکاری برای انجام مبادلات ارزی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه پول مجازی غیر متمرکز می باشد و ارتباطات در شبکه بیت‌کوین به صورت نظیر به نظیر است امکان ردیابی کاربرها و این که بتوان به طور دقیق آمار میزان استفاده از پول مجازی را در ایران بیان نمود وجود ندارد. در تاریخ 23 سپتامبر 2014، Paypal توافقنامه ای را با سه شرکت عظیم پردازشگر پرداخت های بیت‌کوین (Bitpay، Coinbase و Go coin) امضا کرد. این شرکت های پردازشگر با تسهیل مبادلات و ارائه خدمات به کاربران ریسک های ناشی از نوسانات قیمت بیت‌کوین را کاهش می دهند و استفاده از بیت‌کوین را تسهیل می نمایند. پذیرش بیت‌کوین توسط Paypal که یکی از بزرگترین شرکت های پرداخت اینترنتی دنیا می باشد به عنوان ابزار پرداخت، در ایجاد مقبولیت و اعتبار بیت‌کوین بسیار موثر بوده است. به دنبال توافقنامه 23 سپتامبر Paypal، در 11 دسامبر مایکروسافت اعلام کرد که مشتریانش می توانند از طریق Paypal از بیت‌کوین برای خرید برخی محصولات مایکروسافت استفاده نمایند. کشورهای زیر به ترتیب بیشترین تعداد گره ها را در خود جای داده اند.

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
رده بندی کشورها بر اساس تعداد گره ها

در برخی از این کشورها دسترسی به زیرساخت ها، عوامل فرهنگی و قانونی و امکانات موجود دلایل اصلی پذیرش این ارز به عنوان ابزار پرداخت توسط جامعه می باشد. برای مثال دسترسی به دستگاه های خودپرداز جهت تبدیل بیت‌کوین به پول رایج نقش مهمی در افزایش به کارگیری پول های رمزدار جهت مبادلات دارد.
در کشور ما نیز که در شرایط کنونی تحریم ها محدودیت هایی را بر مبادلات ارزی تحمیل کرده اند استفاده از پول های رمزدار می تواند به عنوان راهکاری برای انجام مبادلات ارزی در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه پول مجازی غیر متمرکز می باشد و ارتباطات در شبکه بیت‌کوین به صورت نظیر به نظیر است امکان ردیابی کاربرها و این که بتوان به طور دقیق آمار میزان استفاده از پول مجازی را در ایران بیان نمود وجود ندارد. از آن جا که پذیرش و اقبال جوامع از بیت‌کوین مستلزم توسعه امکانات و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است شاهد این هستیم که بیت‌کوین در کشورهای توسعه یافته مقبولیت بیشتری قرار دارد، هرچند همچنان موانع قانونی و سیاست گذاری در این کشورها وجود دارد. در کشور ایران فقدان این امکانات و زیر ساخت ها و عدم آگاهی مردم از پول مجازی موجب شده که نسبت به بسیاری از کشورها استقبال قابل توجهی از بیت‌کوین وجود نداشته باشد با این وجود شواهد حاکی از استفاده برخی از مردم ایران از بیت‌کوین می باشد و سایت هایی نیز در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران فعال می باشند که نمونه هایی از آن ها عبارتند از:
• Coin ava
• Farhad exchange
• Ir change
• Bitcash

بیشتر بخوانید: مقایسه طلا، دلار و بیت‌کوین


همچنین بر اساس سایت LOCALBITCOINS تعداد کاربران ایرانی که برای انجام مبادلات بیت‌کوین آگهی داده اند به شرح زیر می باشد:

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
تعداد فروشندگان بیت‌کوین در سایت localbitcoin.com

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
تعداد فروشندگان سایت localbitcoin.com که قصد دریافت ارزهای قانونی دارند

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
تعداد خریداران بیت‌کوین در سایت localbitcoins.com

برای مشاهده تصویر در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

 وضعیت موجود بیت‌کوین در ایران و جهان
تعداد خریداران بیت‌کوین به صورت نقدی و پرداخت ارز قانونی

این سایت با معرفی کاربران بیت‌کوین که از نظر مکان جغرافیایی نزدیک به هم هستند، این امکان را فراهم ساخته است که کاربران بتوانند با استفاده از پول رایج و یا سیستم بانکی موجود در محل ، خرید و فروش بیت‌کوین را انجام دهند، این سایت موجب تسهیل خرید و فروش بیت‌کوین برای کاربران در کشورهای جهان سوم که دسترسی به سیستم های پرداخت بین المللی ندارند، شده است.
منبع مقاله : www. arzdigital.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.