پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی

پرندگان حیواناتی پر دار هستند. از آنجا که می توانند پرواز کنند، سریعترین حیوانات روی زمین هستند. سرعت حرکت برخی از پرندگان می تواند به 160 کیلومتر در ساعت برسد. با این حال، همه پرندگان نمی توانند
دوشنبه، 9 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی
پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون

پرندگان حیواناتی پر دار هستند. از آنجا که می توانند پرواز کنند، سریعترین حیوانات روی زمین هستند. سرعت حرکت برخی از پرندگان می تواند به 160 کیلومتر در ساعت برسد. با این حال، همه پرندگان نمی توانند پرواز کنند. بعضی از پرندگان مانند شترمرغ می توانند بدوند و پنگوئن‌ها می توانند شنا کنند. یک پرنده دارای اسکلتی سبک و قوی و استخوان هایی است که توخالی هستند. بسیاری از این استخوانها به هم متصل شده‌اند. قوی ترین عضلات در بال هستند. حدود 10000 نوع پرنده وجود دارد. کوچکترین پرنده مرغ مگس خوار است که فقط حدود 5 سانتی متر بزرگی دارد و بزرگترین پرنده شترمرغ است که ممکن است تا 2.5 متر بلند باشد. پرندگان در همه جای جهان زندگی می کنند - از مناطق قطبی سرد تا جنگل های بارانی آفریقا.
پرندگانی مانند اردک یا مرغ دریایی نیز وجود دارند که همیشه در نزدیکی آب زندگی می کنند. بسیاری از پرندگان از مناطق سردتر به مناطق گرمتر مهاجرت می کنند تا از زمستان های شدید دوری کنند، اما دیگر پرندگان در طول سال، در محیط معمول زندگی خود می مانند.
همه پرندگان از تخم به وجود می آیند. پرندگان ماده تخم خود را در لانه هایی که خود میسازند میگذارند. پرندگان نوزاد در چند هفته یا چند ماه پس از آن که از تخم بیرون آمدند در لانه میمانند. والدین آنها را تغذیه می کنند و از آنها مراقبت می کنند تا زمانی که آنها به اندازه کافی بزرگ شوند که بتوانند آنها را ترک کنند.
پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی
بدن
پرنده ها متعلق به گروهی از حیواناتند که مانند ما دارای ستون فقرات هستند. این حیوانات مهره داران نامیده می شوند. مانند پستانداران، پرندگان خون گرم هستند - درجه حرارت بدن آنها ثابت باقی می ماند، حتی اگر هوا سرد باشد. پرنده دندان ندارند، آنها منقاری سخت دارند که برای غذا استفاده می کنند و به وسیله آن از خود دفاع می کنند.
یک پرنده دارای اسکلتی سبک و قوی و استخوان هایی است که توخالی هستند. بسیاری از این استخوانها به هم متصل شده‌اند. قوی ترین عضلات در بال هستند. این بال های قدرتمند به پرندگان در هوا کمک می کنند. بعضی از پرندگان که دونده هایی سریع هستند و یا وزن زیادی برای حمل دارند، دارای قوی ترین عضلات در پا هستند.
پرها غالبِ بدن یک پرنده را پوشش می دهند. برخی از پرندگان تا 25000 پر دارند. در بسیاری از انواع پرنده‌ها پرها دارای رنگ روشن هستند تا دیگر پرندگان را به خود جذب کنند. پرندگان حداقل یک بار در سال پرهای خود را از دست می دهند. آنها پرهای تازه در میآورند - عمدتا در طول فصل جوجه آوری.
نوک یا منقار پرندگان، بر حسب آن که آنها چه میخورند، متفاوت ساخته میشود. دارکوبها دارای نوکی به شکل اسکنه هستند، بنابراین آنها می توانند درختان را سوراخ کنند و دنبال حشرات بگردند. اردک ها دارای منقارهایی مسطح هستند چرا که آنها گیاهانی که در آب شناور می شوند را میخورند.
همه پرندگان دارای دو پا هستند، با این حال، پای آنها همیشه مشابه نیست. پرندگانی که بیشترین زمان پرواز را دارند پاهای بسیار کوتاهی دارند و پرندگان آب رو یا دونده های سریع دارای پاهای بلندی هستند. اکثریت پرندگان دارای 4 پنجه درهر پا هستند که یکی از آنها به عقب اشاره دارد. پرندگان بالا رونده دو پنجه اشاره کننده به عقب دارند که قدرت چنگ زنی بیشتری به پرنده میدهد.
پرندگانی که عمدتا در آب زندگی می کنند دارای پوستی بین پنجه‌ها هستند. این به آنها اجازه می دهد آنها بهتر از دیگران شنا کنند.
پرندگان نیاز به اکسیژن زیادی دارند تا پرواز کنند، بنابراین آنها نیاز به یک قلب قوی دارند تا اکسیژن را به ریه هایشان برساند. قلب پرنده خیلی سریعتر از قلب ما تپش دارد - تا 1000 بار در دقیقه.
حس در پرندگان
پرندگان حس بینایی خوبی دارند. در مقایسه با سایر حیوانات، آنها بزرگترین چشمها را دارند. چشمها در دو طرف سرشان قرار دارند، بنابراین هر چشم می تواند در جهت متفاوتی ببیند. این، دیدِ تک چشمی نامیده می شود.
پرندگان گوش دارند، اما قابل مشاهده نیست. در اغلب موارد، گوشها با پر پوشیده شده است. آنها به خوبی ما می شنوند، بعضی از آنها حتی دارای شنوایی بهتری هستند. بعضی از پرندگان از حس شنوایی خود برای حرکت در غارهای تاریک، که در آنها چیزی نمیبینند، استفاده می کنند.
حس بویایی پرندگان خیلی پیشرفته نیست، اما برخی پرندگان وجود دارند که تقریبا کور هستند و به حس بویایی خود برای به دست آوردن غذا متکی هستند.
چرا پرندگان میتوانند پرواز کنند
بال یک پرنده در بالا منحنی و در زیر مسطح است. بنا بر این سرعت جریان هوا در قسمت بالا سریعتر از قسمت پایین است. هوایی که سریعر حرکت می کند فشار کمتری نسبت به هوایی که کندتر حرکت میکند دارد، بنابراین فشار هوای زیر بال، آن را به سمت بالا هُل میدهد. به این بالابری گفته میشود. برای بالا رفتن زیاد، پرندگان شروع به بال زدن میکنند و هوای بیشتر و بیشتری را به پایین هُل میدهند.
پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی
جریان هوا بر بال پرندگان
برخی پرندگان می توانند واقعا سریع پرواز کنند. شاهینها به عنوان سریعترین پرندگان شناخته می‌شوند. کارشناسان فکر می کنند که شاهینها می توانند با سرعتی تا 250 کیلومتر در ساعت پرواز کنند.
پرندگان ؛ ویژگی‌های فیزیکی
پرِ یک پرنده
پرندگان تنها حیواناتی هستند که پر دارند. پرها وزن بسیار کمی دارند، اما پرندگان نمی توانند بدون آنها زندگی کنند. آنها به پرندگان کمک می کنند پرواز کنند، آنها را گرم نگه میدارند و باران و برف را از پوست آنها دور نگه میدارند.
یک پر از یک محور مرکزی تشکیل شده است که بسیار سفت است. پره‌ها در هر دو طرف از هزاران خار کوچک تشکیل شده است.
چرا پرندگان مهم هستند
به دلایل بسیاری به پرندگان نیاز داریم. در طبیعت، پرندگان میوه می خورند و بذرها را از گلی به گل دیگر می برند. بعضی از پرندگان مانند مرغها و اردک ها گوشت یا تخم مرغ به ما می دهند. برخی از دیگر پرندگان به کشاورزان کمک می کنند حشراتی که به زمین های آنها حمله می کنند را بخورند.
اما تصور میشود که برخی از پرندگان بیشتر خطرناک باشند تا مفید. سارها و کبوترها در شهرها فراوان شده‌اند و کثیفیهای زیادی را ایجاد میکنند.
مردم همیشه پرندگان را برای غذا شکار کرده اند. بوقلمون ها یا اردک ها به دلیل گوشت با ارزششان شکار می شوند. کشاورزان امروزه صدها میلیون مرغ را برای گوشتشان تولید می کنند.
پرندگان همچنین می توانند به عنوان حیوانات خانگی نگهداری شوند. طوطی ها و قناری ها حیوانات خانگی بسیار معمول هستند زیرا می توان آنها را برای گفتگو یا سوت یا آواز آموزش داد.
مهاجرت پرندگان
پرنده ها به مکان های خاص مهاجرت می کنند تا سالانه غذا و آب به دست اورند. آنها همچنین به مکان های دیگر سفر می کنند تا از آب و هوای شدید و درجه حرارت نامناسب فرار کنند. پرندگان بزرگترین مسافران هستند. بعضی از آنها هر سال بیش از 30 هزار کیلومتر یا بیشتر مسافرت می کنند.
پرندگان مهاجر راه های زیادی برای پیدا کردن مسیر درستشان دارند. آنها با استفاده از موقعیت خورشید یا ماه در طول روز به خود کمک می کنند و ستارگان را در شب تماشا می کنند. بعضی از آنها از چیزهای آشنا که می بینند یا می شنوند کمک می گیرند.
گاهی اوقات پرندگان گم می شوند و در جهت اشتباه پرواز می کنند و هزاران کیلومتر دور از مناطق معمول زندگی خود مشاهده می شوند.
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.