توتانخامون ؛ پسری که پادشاه شد

توتانخامون از حدود 1332 قبل از میلاد تا زمان مرگش در حدود 1322 سال قبل از میلاد پادشاه مصر بود. سلطنت او بی اهمیت بود. اما علاقه به توتانخامون در سال 1922 آغاز شد، زمانی که هاوارد کارتر باستان
دوشنبه، 9 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
توتانخامون ؛ پسری که پادشاه شد
توتانخامون ؛ پسری که پادشاه شد

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون

توتانخامون از حدود 1332 قبل از میلاد تا زمان مرگش در حدود 1322 سال قبل از میلاد پادشاه مصر بود. سلطنت او بی اهمیت بود. اما علاقه به توتانخامون در سال 1922 آغاز شد، زمانی که هاوارد کارتر باستان شناس بریتانیایی آرامگاه او را کشف کرد. این آرامگاه از دوران باستان باز نشده بود و هنوز هم بیشترین گنجینه های خود را داشت. این تنها آرامگاه یک پادشاه باستان مصر است که تقریبا کاملاً بدون آسیب کشف میشد. یکی از جالب ترین موارد در آرامگاه، یادداشتی بود بر روی دسته بادبزن پادشاه. این یادداشت نشان میداد که توتانخامون جوان در هلیاپولیس، در نزدیکی قاهره مدرن، شکار می کرده است. توتانخامون در سن 9 سالگی پادشاه شد. او احتمالا از آی، وزیر او که همچنین جانشین وی شد، کمک زیادی دریافت کرد. مورخان معتقدند که توتانخامون در حدود 18 سالگی فوت کرد، اما آنها مطمئن نیستند که چطور این اتفاق افتاد. اشعه ایکس نشان می دهد که او ممکن است دچار آسیب ناشی از تصادف شده باشد. برخی می گویند که او کشته شده است. رسما تصور می شود که پس از شکسته شدن پایش، از یک عفونت ایجاد شده مرده است. آرامگاه او در وادی پادشاهان در مصر مرکزی است.
هوارد کارتر تقریبا شش سال برای آرامگاه توتانخامون جستجو کرد. او در نهایت کشف کرد که ورودی آن توسط نخاله های ناشی از حفاری در ورودی آرامگاه رامسس ششم در نزدیکی آن مقبره، پنهان شده بود. آرامگاه چهار اتاقه توتانخامون شامل بیش از 5000 عتیقه، از جمله اقلام زیبای حکاکی شده و دارای پوشش طلایی بود. یک ماسک طلایی فوق العاده از توتانخامون سر و شانه مومیایی سلطنتی را میپوشاند.

بیشتر بخوانید:کشف مقبره توتانخامون


ماسک توتانخامون در موزه مصر در قاهره
مصری های باستان به یک زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند. آنها بسیاری از چیزهای شخصی مرده را در آرامگاه او میگذاشتند تا بتواند از آنها در زندگی پس از مرگ استفاده کند. در میان چیزهایی که در گور توتانخامون کشف شد، صندوق های مجلل، تاجها، تختها، پارچه‌های کتانی، لباس، گردنبند، دستبند، حلقه ها و گوشواره ها بود. کارتر همچنین ارابه ها، کمان ها و تیر ها، شمشیرها، خنجر ها، سپر ها، بادبزنهای پر شترمرغ، ترومپت ها، مجسمه های توتانخامون و بسیاری از خدایان مصری، شکلهای حیوانات، مدل های کشتی، اسباب بازی ها، بازی ها و شیشه های حاوی روغن های گرانبها را یافت. اکثر اقلام موجود در آرامگاه توتانخامون در حال حاضر در موزه مصر در قاهره نمایش داده می شود.
توتانخامون ؛ پسری که پادشاه شد
یکی از جالب ترین موارد در آرامگاه، یادداشتی بود بر روی دسته بادبزن پادشاه. این یادداشت نشان میداد که توتانخامون جوان در هلیاپولیس، در نزدیکی قاهره مدرن، شکار می کرده است. برچسب های روی جار شراب نشان داد که او چه مدت فرعون بوده است. بسیاری از اشیاء صحنه هایی داشتند که نشان می داد توتانخامون دشمنان خارجی را در نبرد میکشد. اما مورخان فکر نمی کنند که این صحنه ها حوادث واقعی را نشان می دهد.
در حال حاضر، چهره توتانخامون برای اولین بار به صفحه نمایش آمده است. بدن حفظ شده 3000 ساله پادشاه پسر بچه از تابوت سنگی‌اش به یک مورد شیشه ای در آرامگاهش منتقل شده است.
کارشناسان می گویند که مورد کنترل شده توسط آب و هوا، مومیایی را با حفظ آن از گرما و رطوبت محافظت می کند. این باید انجام میشد زیرا آنها نگران بودند که گرما از هزاران گردشگری که هر ماه از آرامگاه دیدن می کنند می توانست بقایای بدن را تغییر دهد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.