بررسی سال 2012 و قوم مایا

در 1839 میلادی فردی کنجکاو به نام "جان ل. استیو"که در زمان خود از معدود افرادی به شمار میرفت که درمورد شهرهای متروک مایاها خوانده بود، به همراه دوست حود "فردریک کتروود"باسفر به جنگل های انبوه دهکده "کوین"واقع در هندوراس ودر نزدیکی مرز گواتمالا، با تحمل رنج وسختی بسیار موفق به کشف دوباره شهرهای افسانه ای
دوشنبه، 21 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی سال 2012 و قوم مایا

بررسی سال 2012 و قوم مایا
بررسی سال 2012 و قوم مایا


 





 
در 1839 میلادی فردی کنجکاو به نام "جان ل. استیو"که در زمان خود از معدود افرادی به شمار میرفت که درمورد شهرهای متروک مایاها خوانده بود، به همراه دوست حود "فردریک کتروود"باسفر به جنگل های انبوه دهکده "کوین"واقع در هندوراس ودر نزدیکی مرز گواتمالا، با تحمل رنج وسختی بسیار موفق به کشف دوباره شهرهای افسانه ای این قوم از زمان یورش اسپانیایی ها به آمریکای مرکزی شد. همزمان با انتشار سفرنا مه ی استیفنس و اگاهی عمومی وجود تمدنی درخشان در اعماق جنگل های آمریکای مرکزی، طرح سوالات پیرامون منشا آن آغاز شد، جرا که هیچ کس تصور نمیکرد بومیانی که پیشرفته ترین سلاحشان در مقابل محاجمان غربی تبرزین بود،دارای نیاکانی متمدن آن هم، هم تراز وحتی پیشرفته تر از پدران خود آنها باشد.

سکونت گاه مایاها
 

سکونت گاه های اصلی مایا شامل نواحی جنوبی مکزیک، گوتمالا و قسمت هایی از کاستاریکا وهندوراس بوده است. اغلب مردم از طریق کشاورزی وبازرگانی امرار معاش می کردند. سیب زمینی اووکادو ونوعی سیب زمینی شیرین محصولات عمده ی کشاورز آنان را تشکیل میداد، ولی غذای اصلی آنها ذرت وحشی بود که به آن ذرت مقدس هم میگفتند.
مایاها دارای رسومی عجیب ودر پاره ای موارد دردناک بودند.آنها جمجمه فرزندان خود را دردوران شیر خوارگی با بستن ان در میان دو قطعه چوب، تخت وهموار میکردند ونیز با قرار دادن گلوله ای از موم میان دو چشم خود، آنها را از ظاهر طبیعی خارج یا اصطلاحا چپ می کردند. آنان همچنین با گذاشتن پارچه ای داغ بر روی صورت از رشد ریش خود جلو گیری به عمل می اوردند.کاهنان مایا، در مواقع خشک سالی کودکان و مردان جوان را قربانی خدای باران می کردند. این نگون بختان به طور زنده ویا گاهی با بدن های تکه تکه شده به درون چاهی پراز آب به عمق بیست چهار متر پرتاب میشدند تا بلکه رضایت این ایزد غضب آلود جلب شده ودگرباره باران برزمین های تشنه قوم ببارد

خط تصویری مایا
 

مایاها مانند مصریان از خط تصویری (هیروگلیف) استفاده می کردند. آنان نوشته های خود را برروی پوست درخت انجیر می نگاشتند و؛آنها را به شکل اکاردئونی صحافی می کردند. درحال حاضر فقط 208 صفحه از دست نوشته های آنها باقی مانده است که در موزه ها وگوشه کنار دنیا نگهداری میشود. بسیاری از کتاب های آنان طی دادگاهی در قرن هفدهم میلادی به فرمان اسقف"دیگو دو لاندا" به عنوان کتاب های جادو گری توقیف وسوزانده شد. محققان خوش شانس بودند که تعدادی از کتاب های مایا توسط اسپانیایی ها به اروپا آورده شد بود چرا که این کتاب ها کمک شایانی در رمز گشایی این خط کرد. انها دارای دو سیستم عددی خاص بودند اعداد آنها از نقطه وخط تشکیل می شد که در آن ، نقطه در بالای خط قرار می گرفت. به عنوان مثال برای عدد 1، یک نقطه، عدد 2، دو نقطه وبرای عدد 5از یک خط تیره استفاده می شد بنابر این عددی مانند 18 به صورت سه خط تیره با سه نقطه بر بالای ان نوشته می شد آنان همچنین به طور شگفت انگیزی در محاسبات خود از عدد صفر نیز استفاده می کردند. که یکی از عوامل مهم انجام چنین مححاسبات د قیقی بوده است.
از تقویم بسیار شگفت انگیز مایا ها بدانید.تقویمی که تا 400 میلون سال اینده را به دقیق ترین شکل محاسبه کرده بود! تاریخ اغاز ان برابر با 2113 سال قبل از میلاد است! انان طول دقیق یک سال خورشیدی را 2420/365 می دانستند که بسیارنزدیک به محاسبات امروزی ما 2422/365 است! تقویمی که اساس آن بر گردش سال بوده وهر 374 هزار سال یک بار تکرار می شده است. آنها این قاعده را در ساختمان اهرام نیز لحاظ داشته اند، بدین ترتیب که در هر روز یک پله ودر هر ماه یک سکو اضافه می شده، وچون هرم دارای چهار طرف است. درنتیجه مجموعاً 364 پله ساخته می شده که با آخرین سکویی که بربالای معبد قرار می گرفته است. جمعاً 365 پله برابر با 365 روز سال می شده است. یک سال خورشیدی مایا شامل هجده ماه بیست روزه ، وپنج روز برای انجام مراسم مذهبی خاص پایان سال بوده است.
در اختر شناسی نیز مایاها پیشتاز دنیای باستان بودند. رصد خانه سه طبقه "چپچن"با سقفی گنبدی شکل، بسیار شبیه رصد خانه های امروزی ماست آنها آگاهی کاملی نسبت به زمان گرفت های خورشید ماه، سیستم منظومه شمسی وصور فلکی داشتند. منجمان مایا بر این باور بودند که اقران سیارات منظومه شمسی در تاریخی برابر با سال 2012 میلادی باعث نابودی تمدن در اثر به زیر آب رفتن خشکی ها می شود. اقتران، پدیده ای نجومی است که در آن سیارات به گونه ای آرایش مییابند که همگی به همراه خورشید در یک راستا قرار می گیرند که امروزه می دانیم که بروز این پدیده باعث ایجاد اختلالاتی در خورشید از قبیل افزایش طوفان های خورشیدی و نیز به وجود آمدن تغییراتی در میدان مغناطیسی آن می شود. نتیجه این تغییرات تاثیر آن بر سنگ های مذاب پوسته زمین وایجاد فشار های بیش از حد است که سبب وقوع زلزله های مهیب بر روی زمین، بالا آمدن سطح آب دریاها وسر انجام به زیر آب رفتن خشکی ها می شود! فاجعه ای که مایاها اعتقاد داشتند در گذشته های دور هم رخ داده است.

منشا قوم مایا
 

هیچ کس به درستی نمی داند که مایاها از کجا آمده اند. عده ای معتقدند که انها از سیبیری وبا گذر از جزایرآلئوسین وارد آلاسکا شده اندو سپس به سمت آمریکای مرکزی حرکت کرده اند. عده ای نیز انها را از اهالی جزایر پولینزی واقع در اقیانوس ارام می دانند. برخی به واسطه ی وجود تصاویری شبیه به فیل در میان نقوش آنان، هندوستان رامسکن اولیه این قوم می دانند. حتی پاره ای شباهت ها نیز میان سبک بنا های جنوب شرقی آسیا به ویژه کامبوج وجود دارد.
در میان کاندیداها نام "آتلانتیس"نیز دیده می شود. گروهی از محققان عقیده دارند اهالی آتلانتیس پس از به زیر آب رفتن آن قاره، به سوی آفریقا و آمریکای جنوبی مهاجرت کرده وتمدن های مصر باستان ومایا را پایه گذاری کرده اند. ساخت هرم های بزرگ ودفن پادشاهان خود در انها، از اشتراکات بارز میان مصریان ومایا هاست که باعث طزح این نظریه شده است.
بر اساس افسانه های مایا، آنها در ده هزار سال قبل دارای تمدن بسیار پیشرفته ای بوده اند. در داستان های آنها از مردمانی سفید پوست سخن به میان رفته که، بر سوار کشتی هایی به شکل مار، به آن ناحیه وارد شده اند این مردم لباس های عجیبی به تن داشته و به پیشانی خود نیز علامتی شبیه به مار بسته بودند. بومیان این تازه واردان را چین خطاب کرده ، ونام محلی را که آنان از کشتی پیاده شدند "نمونه چن "نهاده بودند.
چنین به نظر می رسد که زمانی بیگانه ای در قوم مایا ظاهر شده باشد.مایاها او را "کوکولکن"(مار پردار) ومکزیکی ها "کوتزال کو آتل" (کوتزال=مار مرغ آسا) می نامیدند. به روایتی وی یک اسیر جنگی بود که مایاها قصد قربانی کردن او را داشتند اما با خوش شانسی موفق شد از مخمصه جان سالم به در ببرد، پس از این واقعه مایاها به وی چون یک خدا نگریستند! کوکولکن فرمانروای این قوم شد و به آموزش علوم و فنون به مردم پرداخت. روایت دیگری نیز وجود دارد که وی را مسافری از ستارگان می داند. در مکزیک ودر معبد کتیبه ها ، سنگ قبری کشف شده که بر روی آن تصویری از کوکولکن حک شده است. وبنابر تفسیر باستان شناسان وی را در حال سفر به جهان پس از مرگ نشان می دهد. به هر حال این بیگانه هرکه بود به نظر میرسد نقش غیر قابل انکاری در شکوفایی تمدن مایا داشته است.
متاسفانه این که مایاها به کجا رفته اند نیز به صورت معمایی حل نشده باقی مانده است. ثابت شده شهرهای آنان به خاطر قحتی وبیماری، بلایای طبیعی یا جنگ وخونریزی از بین نرفته، بلکه ساکنانشان آن مناطغ را ترک کرده اند. حال کدام عامل باعث شده ملتی ، شهرهایی با آن معابد واهرام بزرگ باغ ها وآب نماهای زیبا، خیابان های عریض وسنگ فرش شده، استادیوم های ورزشی و... را رها کرده وبه مکانی نا معلوم مهاجرت کنند؟ وچگونه یک اجتماغ دور افتاده از دنیای متمدن قدیم،به چنین سطحی شگفت از معرفت ودانش دست یافته و همه باستان شناسان ودانشمندان را حیرت زده کرده است؟ مردمانی اسرار آمیز با سرآغاز و سرانجامی نامعلوم، که خود را اربابان زمین نامیدند. به راستی آیا زمان باز نگری در کتاب تاریخ بشروشکل گیری تمدن آن فرا نرسیده است؟
منبع:مجله علمی دانشمند
ارسال توسط کاربر محترم سایت :aliazad1991




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما