معرفی کتاب محمد (ص) و زمام‌داران

نویسنده محترم با اشاره به این حقیقت که با همه عنایت و توجهی که دانشمندان به تاریخ اسلام از گذشته داشته اند هنوز موضوعاتی باقی است که قابل تامل و سزاوار تحقیقات بیشتر است. از جمله آنها، موضوع نامه های
سه‌شنبه، 24 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب محمد (ص) و زمام‌داران
  معرفی کتاب محمد (ص) و زمام‌داران

شناسنامه کتاب:
عنوان: محمد(ص) و زمام‌‌داران
موضوع: سیره رسول اکرم(ص)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
نویسنده: احمد صابری همدانی
ناشر: انتشارات ذاکر
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1380
نوبت چاپ: چهارم
تعداد صفحات: 377 صفحه

معرفی کتاب:

مقدمه:
نویسنده محترم با اشاره به این حقیقت که با همه عنایت و توجهی که دانشمندان به تاریخ اسلام از گذشته داشته اند هنوز موضوعاتی باقی است که قابل تامل و سزاوار تحقیقات بیشتر است. از جمله آنها، موضوع نامه های پیغمبر اسلام(ص) به زمام داران (شهریاران، استانداران، فرمانروایان) است که در دوران ایشان بر جهانیان حکومت می کردند...
درباره این کتاب:
نویسنده محترم با اشاره به این امر که تاکنون (تا زمان نگارش کتاب 1338) کتاب جداگانه ای که جامع همه قضایای مربوط به این موضوع مهم دینی - سیاسی است نوشته نشده بر آن شده این کتاب را به نگارش درآورد و... . این اولین نوشته ای است که به زبان پارسی پس از چندین قرن در موضوع نامه های پیامبر اسلام(ص) به زمام داران که از سال ششم تا دهم (ه.ق) نوشته شده است. از روی مدارک معتبر و منابع موثق اسلامی و غیراسلامی با سبک جدید و شرح بسیط جمع آوری شده است.
فهرست مطالب
فهرست مطالب کتاب عبارتند از:
سخن ناشرپیش گفتار چهارم، دوم، اول مقدمه: تصمیم پیامبر(ص) به دعوت از زمام داران ممالک، پیشنهاد پیغمبر(ص) به اصحاب خود و ساخت خاتم، نویسندگان و منشیان پیغمبر(ص)، زمام دارانی که به آنان نامه فرستاده شد، فروتنی در برابر نامه های پیغمبر اسلام(ص)، سفیران پیغمبر(ص)، روش نامه نگاری در اسلام.
فصل اول: پیغمبر(ص) و نجاشی اول (نخستین نامه پیغمبر اسلام(ص) به نجاشی اول، پادشاه حبشه، نامه رسان و سخنان او، اظهارات نجاشی، طرح شوم عمرو عاص، پاسخ نجاشی به نامه پیغمبر(ص)، پاسخ نوشتن نامه نجاشی به وسیله امیرالمومنین(ع)، هیات اعزامی نجاشی به مدینه، دومین نامه پیغمبر به نجاشی اول، اسلام نجاشی، هجرت مسلمانان به حبشه، احضار مهاجران از سوی نجاشی، برگشت مهاجران به مدینه و...)
فصل دوم: پیغمبر و نجاشی دوم (نامه پیغمبر(ص) به نجاشی دوم زمامدار حبشه، ابو نیزر فرزند دوم نجاشی دوم)
فصل سوم: پیغمبر(ص) و خسرو پرویز پادشاه ایران (اولین نامه پیغمبر(ص) به خسرو، حرکت سفیر پیغمبر(ص) به سوی ایران، پاره گردیدن نامه به دست خسرو، اظهار پشیمانی خسرو پرویز و... دومین نامه پیغمبر(ص) به خسرو... کراهت پیامبر(ص) از دیدار با مأموران باذان، نامه شیرویه به پادشاه یمن و اسباب انحطاط و بدبختی خسرو، نشانه‌های سقوط و انقراض ساسانیان، شخصیت و احوال سفیر پیغمبر(ص)
فصل چهارم: پیغمبر(ص) و منذر بن ساوی زمامدار بحرین (تاریخچه بحرین، نامه پیغمبر(ص) به منذر بن ساوی، مسلمان شدن منذر و اعراب بحرین، پاسخ زمامدار بحرین به پیامبر(ص) و...)
فصل پنجم: پیامبر(ص) و دیگر روسای بحرین (نامه به هلال بحرین و نامه به مرزبان بحرینی و...)
فصل ششم: پیغمبر(ص) و قیصر روم (اولین نامه پیغمبر به قیصر روم هرقل، بازگشت و گرفتاری سفیر پیغمبر(ص)، نامه پیامبر(ص) برای رفاعة بن زید، دومین نامه پیغمبر(ص) به قیصر روم... سومین نامه پیغمبر به قیصر روم... گفت و گوی پیامبر(ص) با غسانی سفیر هرقل، مرگ هرقل و انقراض قیاصره).
فصل هفتم: پیغمبر(ص) و پاپ اعظم (ضغاطر)
فصل هشتم: پیغمبر(ص) و حاکم معان، فروة بن عمرو جذامی
فصل نهم: پیغمبر(ص) و زمام داران دومة الجَنْدل
فصل دهم: پیغمبر(ص) و زمامدار ایله
فصل یازدهم: پیغمبر(ص) و زمامدار مصر.
فصل دوازدهم: پیغمبر(ص) و ملوک غساسنه.
فصل سیزدهم: پیغمبر(ص) و اکثم بن صیفی (حاکم عرب)
فصل چهاردهم: پیغمبر(ص) و زمام داران یمن
فصل پانزدهم: پیغمبر(ص) و زمام داران عمان
فصل شانزدهم: پیغمبر(ص) و زمام داران حضرموت
فصل هفدهم: پیغمبر(ص) و زمام داران و اسقف های نجران
فصل هجدهم: پیغمبر(ص) و زمام داران حمیر
فصل نوزدهم: پیغمبر(ص) و زمام داران هَمدان
فصل بیستم: پیغمبر(ص) و روسای بنی نهد
فصل بیست و یکم: پیغمبر(ص) و زمام داران ییعث
فصل بیست و دوم: پیغمبر(ص) و یهود خیبر
صفحه‌های پایانی کتاب ویژه فهرست منابع است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.