معرفی کتاب مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی (ع)

از این نویسنده پیش‌تر مسند چند تن از ائمه طاهرین(ع) منتشر شده بود. وی آهنگ آن دارد مسند همه پیشوایان را منتشر سازد. این کتاب مسند امام حسین(ع) است و مطالب آن را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: 1. زندگی و
شنبه، 28 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی (ع)
  معرفی کتاب مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی (ع)

شناسنامه کتاب:
عنوان: مسند الامام الشهید ابی عبدالله الحسین بن علی(ع)
موضوع: (ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: عزیزالله عطاردی
ناشر: انتشارات عطارد با همکاری رابطه الثقافه و العلاقات الاسلامیه و بنیاد
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1376
نوبت چاپ: اوّل
تعداد صفحات: 1606 صفحه

معرفی کتاب:

از این نویسنده پیش‌تر مسند چند تن از ائمه طاهرین(ع) منتشر شده بود. وی آهنگ آن دارد مسند همه پیشوایان را منتشر سازد. این کتاب مسند امام حسین(ع) است و مطالب آن را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: 1. زندگی و قیام و شهادت امام(ع) و کسانی که با او شهید شدند؛ 2. احادیث امام(ع)؛ 3. معجم روایت کنندگان از امام.
از این‌رو این کتاب جزء کتاب‌های تاریخی _ روایی و رجالی است. روایت‌های کتاب از منابع شیعه و سنی گرفته شده و نویسنده احتمال داده که ممکن است روایت‌های دیگری نیز وجود داشته و در این کتاب نیامده باشد. همه منابع کتاب، کهن است و از معاصران تنها از کتاب الکنی و الالقاب شیخ عباس قمی و مقتل الحسین مقرّم استفاده شده است.
جلد اول کتاب درباره فضایل آن حضرت و قیام اوست و برخی از عنوان‌های آن عبارت است از: نام‌ها و القاب آن حضرت، امامت آن حضرت، «سیدالشهدا» بودن آن حضرت، خودداری آن حضرت از بیعت، فرستادن مسلم بن عقیل به کوفه، رخدادهای مسیر مکه و قادسیه، وارد شدن آن حضرت به کربلا، محاصره آن حضرت.
جلد دوم با بحث از رخدادهای شب و روز عاشورا آغاز می‌شود. در ادامه از شهادت آن حضرت، اصحاب و خانواده‌اش سخن گفته شده است. آن‌گاه روایت‌هایی درباره رخدادهای پس از شهادت و اسارت اهل بیت آمده و سپس روایت‌هایی در باب زیارت آن حضرت و متن چند زیارت و پاداش گریستن بر آن حضرت ذکر شده است.
جلد سوم با روایت‌هایی درباره پاداش یاد کردن امام حسین(ع)، فضیلت کربلا، دست اندازی‌ها به قبر امام(ع)، تعداد فرزندان و مدت زندگی ایشان آغاز می‌شود. آن‌گاه زیر عنوان «باب النوادر فی قیام الحسین(ع)»، نظر چند تن از اعلام (عبدالله بن جعفر، ربیع بن خثیم، سلیمان بن صرد، میثم تمّار و...) درباره آن حضرت و قیام او آمده است. سپس احادیث آن حضرت، به صورت موضوعی، ارائه شده و در ادامه، مختصری از شرح حال روایت کنندگان از امام آمده است.
پایان بخش کتاب، مرثیه‌های شاعران در سوگ آن حضرت است. در پایان هر یک از جلدها، فهرست مطالب آمده است. در پایان جلد سوم، عنوان های بیش از نود منبع تحقیق نیز ذکر شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.