تغذیه‌شناسی گروه خونی AB

آنزیم بروملین موجود در آناناس ضد ورم بوده و در افراد دارنده گروه خونی AB باعث هضم و جذب بهتر مواد غذایی و ایجاد تعادل در سیستم گوارشی آنها می‌گردد.
سه‌شنبه، 1 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
تغذیه‌شناسی گروه خونی AB
 تغذیه‌شناسی گروه خونی AB

نویسنده: مصطفی خدادادی

یک نمونه‌ی خوب برنامه غذایی مخصوص گروه خونی AB

صبحانه

* آب همراه با لیموی تازه
* آب گریپ فروت رقیق
* 1 عدد املت تخم مرغ با 2 تکّه نان بدون گلوتن
* ماست چکیده با سبزیجات مختلف

ناهار

* سینه بوقلمون اسلایس شده و یا سالاد تن ماهی با پلو
* 2 تکّه نان چاودار
* سالاد سزار
* 2 عدد آلو
* چای گیاهی مانند چای سبز با گلسرخ
* تنقّلات بین دو وعده‌ی غذایی
* کیک آناناس
* چای سبز

شام

* کباب مخصوص ران گوسفند با ادویه کاری و یا کدو و بادمجان کبابی
* سبزیجات تف داده
* سالاد میوه مخلوط
* چای سبز

تغذیه مناسب دارندگان گروه خونی AB

رژیم غذایی این گروه خونی ادغامی از غذاهای گروه خونی A و B می‌باشد. افراد این گروه همچون گروه خونی A دارای اسید معده پایین هستند ولی تا حدودی همچون گروه خونی B با گوشت سازگاری دارند.

اضافه وزن و کاهش وزن:

خوراکی‌هایی که عامل اضافه وزن در این گروه هستند عبارتند از: گوشت قرمز، لوبیا قرمز، برخی از دانه‌ها، ذرّت، و گندم.
گوشت مصرفی در این دسته افراد مانند افراد گروه خونی A بصورت چربی ذخیره می‌شود و مصرف غذاهایی مانند ذرّت و کنجد، به دلیل گرایش آنان به گروه خونی B باعث اختلاف در کار انسولین می‌گردد. پژوهشگران نشان داده‌اند که گروه‌های خونی می‌توانند در شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها مؤثّر باشند؛ نتایج این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که گروه خونی A,B یا AB دارند، نسبت به کسانی که گروه خونی O دارند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند و ممکن است طول عمرشان کوتاه‌تر باشد؛ غذاهای دریایی، لبنیات، سبزیجات سبز، آناناس و کلپ برای این دسته از افراد بسیار سودمند می‌باشند و باعث تولید انسولین و افزایش متابولیسم می‌گردند.

مکمّل‌های پیشنهادی برای گروه خونی AB

ویتامین C

افراد دارنده گروه خونی AB به دلیل اسید کم معده تا حدّ زیادی در خطر ابتلا به سرطان معده هستند. به عنوان مثال نیتریت موجود در سیگار یا غذاهای گوشتی کنسروی مانند سوسیس و کالباس عوامل اصلی سرطان‌زا در معده افراد دارنده گروه خونی AB هستند و با مصرف ویتامین C آنها قادر خواهند بود خود را در برابر این بیماری ایمن سازند. مصرف این ویتامین بیش از روزی هزار میلی‌گرم توصیه نمی‌شود و همراه مکمّل ویتامین C می‌توانید عصاره گل سرخ میل نمایید تا دچار عوارض گوارشی نشوید.

زالزالک (خنچه)

زالزالک یکی از بهترین مواد غذایی سودمند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد دارنده گروه خونی AB است که آرام بخش و کاهنده‌ی فشارخون است و اثری حلّال در شریانها دارد. مصرف انواع گیاهان دارویی آرام‌بخش همچون سنبل‌الطّیب و بابونه نیز برای این دسته از افراد سودمند بوده و ضروری است.

کوئرسیتین

کوئرسیتین که نوعی بیوفلاوونوئید است و در سبزیجات به ویژه پیاز زرد موجود است، آنتی اکسیدانی است قوی و قدرت آن صد برابر ویتامین E بوده و ضد سرطان است.

خار مقدس (Milk Thistle)

این گیاه نیز از جمله موادی است که در حفاظت از کبد و لوزالمعده و کیسه صفرا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. بیماران سرطانی که در حال شیمی درمانی هستند می‌بایست از خار مقدس استفاده نمایند تا به کبدشان آسیب کمتری برسد.

آناناس

آنزیم بروملین موجود در آناناس ضد ورم بوده و در افراد دارنده گروه خونی AB باعث هضم و جذب بهتر مواد غذایی و ایجاد تعادل در سیستم گوارشی آنها می‌گردد.

مواد غذایی بسیار سودمند برای این گروه:

ماهی کاد، ماهی سالمون، ماهی ساردین، ماهی استراوژن، شیر ماهی

روغن تهیه شده از کره، کفیر، ماست

روغن زیتون، روغن بزرک

دانه بزرک، گردو

لوبیا سویا، پنیر سویا، شیر سویا

نان‌های بدون گلوتن

بروکلی، گل کلم، قارچ سفید گرد، پیاز، زردک، قارچ میتاکی

زغال اخته، گیلاس، آناناس، آلو، هندوانه

گشنیز، سیر، زنجبیل، زردچوبه

زنجبیل، ریشه بابا آدم

چای سبز

 

بیشتر بدانیم

رابطه گروه خونی با سکته و سرطان

«کارل لندشتاینر»، زیست‌شناس اتریشی وقتی در سال 1930 جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را به خاطر کشف گروه‌های خونی دریافت کرد، شاید گمان نمی‌کرد که 85 سال بعد مشخّص شود دانستن این که هر شخص واجد چه گروه خونی است بتواند شانس ابتلای او به برخی بیماری‌ها را نیز مشخص کند. امروزه می‌دانیم که همه ما واجد یکی از گروه‌های خونی B، A، O، هستیم و سال‌هاست که دانشمندان به مطالعه صفات وراثتی وابسته یا تأثیرپذیر از گروه‌های خونی پرداخته‌اند. در این بین گاهی وجود ارتباط بین صفات مختلف و گروه‌های خونی اثبات و در بسیاری از موارد نیز رد شده است. این بار در پژوهش جالب توجهی که در شمال شرق ایران انجام شده و نتایج آن در نشریه علمی BMC Medicine منتشر شده است، پژوهشگران نشان داده‌اند که گروه‌های خونی می‌توانند در شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها مؤثّر باشند؛ نتایج این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که گروه خونی A,B یا AB دارند، نسبت به کسانی که گروه خونی O دارند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند و ممکن است طول عمرشان کوتاه‌تر باشد؛ اما اگر گروه خونی‌تان O نیست نباید نگران باشید، زیرا بروز خطرات قلبی و به طور کلّی طول عمر هر فرد تابع عوامل مختلف و پیچیده‌ای است. درمطالعه‌ای که در شمال ایران در مدّت هفت سال انجام شده است، محقّقان حدود پنجاه هزار فرد میانسال و مسن را زیر نظر گرفتند؛ آنان متوجه شدند که کسانی که گروه خونی‌شان O نیست در مقایسه با کسانی که گروه خونی O دارند، 9 درصد به دلایل مختلف و 15 درصد هم در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی دچار مرگ و میر بیشتر می‌شوند. افرادی با گروه‌های خونی خاص، جز دارندگان گروه خونی O با ریسک بالاتری در اثر بیماری‌های خاص از دنیا می‌روند. در این مطالعه مشخّص شد افرادی که گروه خونی غیر از O دارند در مقایسه با دارندگان گروه خونی O ریسک 55 درصدی بالاتری برای ابتلا به سرطان معده دارند. نکته جالب توجّه اینجاست که با اینکه محقّقان عوامل دیگری مثل سن، جنسیّت، مصرف سیگار، وضع اقتصادی - اجتماعی و قومیّت را نیز در نظر گرفته بودند، کماکان ارتباط بین گروه خونی و خطر بروز بیماری‌ها و طول عمر وجود داشت. دکتر ماسیمو فرانچینی، مدیر بخش هماتولوژی و انتقال خون بیمارستان کارلو پوما در ایتالیا که در این مطالعه، مشارکتی نداشته و یادداشتی در خصوص این مقاله نوشته است، اعتقاد دارد که هر چند افرادی که گروه خونی‌شان O نیست ممکن است با احتمال بیشتری به این بیماری‌‌ها دچار شوند، امّا آنها به هیچ‌وجه نباید نگران این باشند که گروه خونی‌شان عامل تعیین کننده در سلامت آنهاست. نداشتن گروه خونی O فقط بیانگر وجود یک عامل خطرساز در میان عوامل خطرساز متعدّد دیگر است و این در حالی است که بخش عمده‌ای از مردم جهان گروه خونی‌شان O نیست و بسیاری از آنها نیز هرگز به بیماری‌های قلبی و سرطان‌های خاص دچار نمی‌شوند، عقیده من این است که داشتن سبک زندگی سالم اصلی‌ترین عاملی است که می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد باشد.

بیشتر بخوانید: راز سلامتی گروه خونی AB

 

جدول کامل انتقال خون

دهنده

دریافت کننده

AB+

AB-

B+

B-

A+

A-

O+

O-

O-

O+

A-

A+

B-

B+

AB-

AB+


منبع مقاله :
خدادادی، مصطفی؛ (1395)، گروه خونی شما چیست؟، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.