پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول

ویرانی‌ها و خرابی‌های حاصل از جنگ جهانی اول بیش از هر رخداد جنگی دیگر پیش از آن بود. 9 میلیون سرباز و غیر نظامیان بی‌شماری در این جنگ جان خود را از دست دادند
جمعه، 11 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول
پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
ویرانی‌ها و خرابی‌های حاصل از جنگ جهانی اول بیش از هر رخداد جنگی دیگر پیش از آن بود. 9 میلیون سرباز و غیر نظامیان بی‌شماری در این جنگ جان خود را از دست دادند. دو کشور آلمان و روسیه بیشترین تعداد کشته شدگان را با از دست دادن تقریباً دو میلیون نفر در جنگ متحمل شدند. از میان امپراطوری‌های قدیم، کشورهای جدید ایجاد شدند. کشور اتریش ـ مجارستان به چندین دولت مستقل تقسیم شد. روسیه و آلمان به لهستان زمینهایی واگذار کردند. کشورهای واقع در خاورمیانه تحت کنترل بریتانیا و فرانسه قرار گرفتند. نقاط وسیعی از زمین، به ویژه در فرانسه و بلژیک، کاملاً تخریب شدند. جنگ باعث ویرانی و خرابی ساختمانها، پل‌ها و خطوط راه آهن شد. مواد شیمیایی و پوکه‌های جنگی بجا مانده از این جنگ، زمینهای کشاورزی را در سالهای بعد غیر قابل استفاده نمودند.

پیامدهای اقتصادی

جنگ جهانی اول هزینه‌ی زیادی برای کشورهای درگیر ایجاد نمود. آلمان و بریتانیای کبیر حدود 60% از پول حاصل از تولید اقتصادی را صرف این جنگ کردند. کشورها مجبور شدند مالیاتها را افزایش داده و از شهروندان خود پول وام بگیرند. آنها همچنین به منظور خرید سلاح‌های جنگی و سایر ملزومات جنگی، پول چاپ کردند.
پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول
صنعت کشتی سازی در جنگ جهانی اول
متحدان خواستار غرامت جنگی از قدرتهای مرکزی بودند به این دلیل که آنها مسئول شروع جنگ بودند.
اقتصاد در سرتاسر اروپا دچار فروپاشی شد. شرکتها مجبور به تعطیلی شدند به این دلیل که مردان شغلهای خود را ترک کرده و به ارتش می‌پیوستند و هنگامی که از خدمت برمی‌گشتند هیچ شغلی برای آنها باقی نمانده بود. سایر شرکتهایی که به طور ویژه به تولید سلاح می‌پرداختند، پس از جنگ چیز دیگری برای فروش نداشتند. در طول جنگ، دولتها بیش از گذشته اقتصاد را تحت کنترل خود داشتند.
ایالات متحده بسیار دیر وارد جنگ شد. این کشور مانند کشورهای اروپایی، دچار خرابی زیادی نشد. آمریکا به این دلیل که سهم کوچکی در جنگ داشت، اقتصادش قدرتمندتر از گذشته باقی ماند.

بیشتر بخوانید: جنگ جهانی اول و پیامدهای آن

 

پیامدهای سیاسی

جنگ جهانی اول به چهار رژیم سلطنتی پایان داد یعنی شاه نیکلاس دوم از روسیه، کایزر ویلهلم از آلمان، امپراطور چارلز از اتریش و سلطان امپراتوری عثمانی مجبور به کناره گیری از سلطنت شدند.
پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول
نقشه اروپا پس از جنگ جهانی اول
از میان امپراطوری‌های قدیم، کشورهای جدید ایجاد شدند. کشور اتریش ـ مجارستان به چندین دولت مستقل تقسیم شد. روسیه و آلمان به لهستان زمینهایی واگذار کردند. کشورهای واقع در خاورمیانه تحت کنترل بریتانیا و فرانسه قرار گرفتند. آنچه از امپراطوری عثمانی باقی ماند، به ترکیه تبدیل شد.
در جریان انقلاب روسیه، اتحاد جماهیر شوروی به همراه یک ایدئولوژی جدید یعنی کمونیسم پدیدار شد.
پیامدهای حاصل از جنگ جهانی اول
زنان شاغل در کارخانه تولید سلاح جنگی

پیامدهای اجتماعی

جنگ جهانی اول جامعه را کاملاً دگرگون ساخت. به دلیل آنکه میلیونها مرد جوان جان خود را از دست دادند، نرخ زاد و ولد کاهش یافت. غیر نظامیان خانه‌های خود را از دست داده و به کشورهای دیگر فرار کردند.
نقش زنان نیز در طول این جنگ تغییر کرد. آنها نقش مهمی در جایگزینی مردان در کارخانه‌جات و ادارات ایفاء کردند. بسیاری از کشورها پس از پایان جنگ، حقوق بیشتری از جمله حق رأی به زنان بخشیدند.
طبقات اجتماعی بالا نقش پیشتازی خود را در جامعه از دست دادند. مردان و زنان جوان طبقه متوسط و پایین، خواستار حق بیان عقیده در خصوص ساخت کشور پس از جنگ شدند.
منبع مقاله :
برگرفته از سایت اینگیلیش آنلاین
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما