برابری جنسیتی و تنوع اقلیتی در آینده‌ی ورزش

در کشورهای فراصنعتی، برابری جنسیتی موضوع مهمی خواهد بود و در دیگر نقاط جهان نیز مهم‌تر خواهد شد. طرد یا محدود کردن مشارکت نیمی از افراد جوامع قدیمی و در حال توسعه، دیگر قابل قبول نخواهد بود. جنبش طرفداری از
يکشنبه، 12 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
برابری جنسیتی و تنوع اقلیتی در آینده‌ی ورزش
 برابری جنسیتی و تنوع اقلیتی در آینده‌ی ورزش

نویسنده: مجتبی یزدانی
در کشورهای فراصنعتی، برابری جنسیتی موضوع مهمی خواهد بود و در دیگر نقاط جهان نیز مهم‌تر خواهد شد. طرد یا محدود کردن مشارکت نیمی از افراد جوامع قدیمی و در حال توسعه، دیگر قابل قبول نخواهد بود. جنبش طرفداری از بانوان، جهانی شده است و بانوانی از سراسر دنیا با یکدیگر در تلاش هستند تا اطلاعات خود را بالا ببرند و تغییراتی را در زندگی خود به وجود آوردند. بسیاری از این تغییرات به موضوع‌های روزمره‌ی امرار معاش مربوط می‌شود؛ اما وقتی استانداردهای زندگی به وجود می‎‌آیند، برابری جنسیتی در فعالیت‌های ورزشی به عنوان موضوع اجتماعی مهم خواهد شد، به ویژه در کشورهایی که برنامه‌های ورزشی قوی برای مردان دارند.
جامعه‌شناسی به نام «هری ادوادز» پیشنهاد کرده است که تضاد در فعالیت‌های ورزشی در قرن بیست و یکم متنوع خواهد بود. پیش‌بینی او بر اساس این واقعیت پایه‌ریزی شده است که تنوع قومی تقریباً در تمام کشورهای سراسر جهان در حال افزایش است. تحرک جغرافیایی، مهاجرت کاری و آشفتگی سیاسی، افرادی از پس‌زمینه‌های متنوع را به بافت‌های سیاسی و اجتماعی جدید تحمیل خواهند کرد. «سن رشد» برای قراردادهای مهم از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. فرهنگ‌های متفاوت سیاسی هیئت‌های حاکمه‌ی بین‌المللی پس از این که با این موضوع‌ها در بیشتر فعالیت‌های ورزشی رو به رو می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. وقتی دولت‌ها، جوامع و افراد سعی دارند اختلافات فرهنگی در بین مردم را تعدیل کنند، تضادهایی ایجاد خواهد شد. تنوع قومی در فعالیت‌های ورزشی در همه‌ی سطوح افزایش خواهد یافت و برای بازیکنان، مربیان، تماشاگران و سازمان‌های ورزشی چالش‌هایی را ایجاد خواهند کرد. تعداد تیم‌هایی که در آن بازیکنان با دو یا چند زبان صحبت می‌کنند، در بسیاری از فعالیت‌های ورزشی در حال افزایش خواهند بود. مربیان به مترجمانی نیاز خواهند داشت، تمرین‌های متنوع برای بازیکنان متداول خواهد شد، تیم‌ها معلمان زبان و مردم‌شناسی را استخدام خواهند کرد که به بازیکنان جدید پس از ورود و زندگی در فرهنگ‌های جدید یاد خواهند داد تا به این فرهنگ‌های جدید عادت کنند و اعضای خانواده برای انجام همان کار به حمایت نیاز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ورزش برای مردان و زنان


افزایش تنوع با جهانی‌سازی همراه است. تیم‌های دانشگاه‌های ایالات متحده و لیگ‌های حرفه‌ای هر کشوری به طور وسیع‌تری در جهان به کار خود ادامه می‌دهند. شرکت‌های سهامی به دنبال دنیایی برای ورزشکاران جوان خواهند بود که بتوانند مقررات به کار گرفتن جوانان در سطح جهان را فراهم کنند.
«سن رشد» برای قراردادهای مهم از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. فرهنگ‌های متفاوت سیاسی هیئت‌های حاکمه‌ی بین‌المللی پس از این که با این موضوع‌ها در بیشتر فعالیت‌های ورزشی رو به رو می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. تضادها وقتی رخ خواهد داد که لیگ‌ها و تیم‌های کشورهای ثروتمند، ستارگان ورزش کشورهای دیگر را به خدمت خواهند گرفت. جنگ پیشنهاد قیمت برای بازیکنان بین‌المللی آغاز خواهد شد و آنها با موضوع‌های سیاسی جدیدی روبه‌رو خواهند شد که شرکت‌های سهامی دولتی و فراملی و هیئت‌های حاکمه‌ی بین‌المللی حوزه‌ی فعالیت‌های ورزشی را در برخواهد گرفت.
به طورکلی، با موضوع‌های متنوعی روبه‌رو خواهیم شد که حتی با شروع این قرن، خواب آن را هم نمی‌دیدم. موضوعی که پیش خواهد آمد، این است که واکنش جدید واپس‌گرایانه، میهن‌پرستانه و انزواطلبانه‌ی سیاسی یا شکل‌های جدیدی از مخالفت و قبول اختلافات فرهنگی را ایجاد کند. تا حدی که به پاسخ پیشین مربوط می‌شود، تضاد افزایش خواهد یافت و اگر پاسخ‌های دیگری را قبول کنیم، تجربه‌های جدیدی در فعالیت‌های ورزشی و در کل زندگی اجتماعی پدیدار خواهد شد.
منبع مقاله :
یزدانی، مجتبی؛ (1395)، ورزش و مدیریت جهادی، تهران: تیسا، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.