چهار فرصت برای اصلاحات ورزشی

بهبودی جهان، کار تمام نشدنی است. مشارکت در این کار و جریان به عنوان یک نماینده یا عامل تغییردهنده همیشه با چالش، ناکامی مرتب و گاهی اوقات پاداش همراه است. افرادی که به ایجاد تغییرات مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی و
دوشنبه، 13 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چهار فرصت برای اصلاحات ورزشی
چهار فرصت برای اصلاحات ورزشی

نویسنده: مجتبی یزدانی
بهبودی جهان، کار تمام نشدنی است. مشارکت در این کار و جریان به عنوان یک نماینده یا عامل تغییردهنده همیشه با چالش، ناکامی مرتب و گاهی اوقات پاداش همراه است. افرادی که به ایجاد تغییرات مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی و زندگی اجتماعی علاقه دارند، چهار فرصت مناسب دارند که ممکن است تغییرات از آنجا شروع شود:

1. کار در سیستم فعالیت‌های ورزشی:

می‌توانید در فعالیت‌های ورزشی و سازمان‌های ورزشی درگیر شوید و سپس از موقعیت یا قدرت خود برای نفوذ و شروع تغییرات و اصلاحات استفاده کنید. وقتی افراد درباره‌ی نظرات حاکم پیرامون مردانگی و زنانگی و تجربه‌های فرهنگی با این نظرات پرسش می‌کنند ممکن است تغییراتی را در فعالیت‌های ورزشی اعمال کنند که باعث ایجاد نظرات و تجربه‌هایی شود که در زندگی بسیاری از افراد مخرب است. داشتن فرصت می‌تواند بسیار مؤثر باشد و گاهی می‌توانید از آن حتی برای تبلیغ تغییرات جامعه استفاده کنید. البته خودمانی شدن اغلب با انتخاب ارزش‌های موجود سازمانی که در آن کار می‌کنید، همراه است. باید گفت که حتی وقتی نظراتی درباره‌ی اصلاحات یا تغییرات نژادی دارید، اعتقادتان به ایجاد آن تغییرات ممکن است کاهش یابد، زیرا در سازمان به طرف موقعیت‌های بالاتری حرکت می‌کنید که با افزایش قدرت همراه است. وقتی در مقامی باشید که می‌توانید تغییراتی را اعمال کنید، ممکن است انتظارهای بی‌چون و چرایی در حفظ وضعیت موجود پس از در نظر گرفتن رویکرد محافظه‌کارانه نسبت به تغییر داشته باشید. این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اما گاهی نیز اتفاق می‌افتد، هرچند خودمانی شدن می‌تواند فرصت‌ مناسبی برای انجام تغییرات باشد و بهتر است درباره‌ی آنچه افراد خودمانی می‌توانند انجام دهند، واقع‌گرا باشیم و در نظر داشته باشیم که چه زمانی ورزشکاران را باید به عنوان عامل تغییر اصلاح در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: توصیه های بهداشتی ورزشی

 

2. با گروه‌های مخالف ارتباط برقرار کنید:

با اصلاح رابطه با ایجاد ارتباط با گروه‌های سیاسی که با خط‌مشی‌های مسئله‌برانگیز یا غیرمنصفانه‌ی ورزشی مقابله می‌کنند، می‌توانید عامل اصلاح یا تغییر شوید و بر آن سازمان‌های ورزشی فشار وارد کنید که خط مشی‌ها و برنامه‌های ضد مردم‌سالارانه دارند. برای مثال، چنین گروه‌هایی ممکن است جلسات مصاحبه‌ای را برای ساخت مرکز ورزشی در مناطق کم‌درآمد با نمایندگان برگزار کنند یا برای مخالفت در استفاده از بودجه‌ی دولتی برای ساخت ورزشگاه‌ها با نمایندگان به بحث بنشینند که در آن جلسات از سلیقه‌ی افراد دارای امتیاز پیشین در جامعه استفاده خواهند کرد. چنین گروه‌هایی ممکن است به گونه‌ای اعمال فشار کنند که میزبانی مسابقه‌ی بزرگ ورزشی مانند المپیک یا ساخت مسکن کم‌هزینه برای ساکن کردن افراد کم‌درآمد نیز استفاده از پول دولتی برای افزایش بخش‌های خاص و سود‌آور جامعه‌ی تجاری همراه باشد. این احتمالات دور و دراز، اما دست‌یافتنی است.

3. ایجاد فعالیت‌های ورزشی جایگزین:

می‌توانید از فعالیت‌های ورزشی قدرتی و عملکردی رایج صرف‌نظر یا دوری کنید و فعالیت‌های ورزشی جدیدی را به وجود آورید که بر اساس ارزش‌ها و تجربه‌های بخش وسیعی از گروه‌های مختلف پایه‌ریزی شده است. این موضوع اغلب مشکل است، زیرا شما این فرصت را برای اصلاح و تغییر دادن برمی‌گزینید، منابع به ندرت در اختیارتان قرار می‌گیرند. این فرصت می‌تواند حتی وقتی منجر به تغییرات بنیادی عینی و واقعی می‌شود نیز مؤثر باشد، زیرا مثال‌های مشخصی از روش‌های جدید از بررسی و برقرار کردن رابطه با افراد دیگر را فراهم می‌سازد. این مثال‌ها ممکن است موجب شود دیگران تجسم کنند که چگونه فعالیت‌های ورزشی جایگزین در زندگی آنها و جامعه ایجاد و وارد شده است. «بروس کید»، مدال‌آور پیشین المپیک و دبیر ورزشی، به ما یاد‌آوری می‌کند که تلاش برای ایجاد جایگزین‌هایی برای فرهنگ ورزشی تجاری به بیکاری و نبردی سخت تبدیل خواهد شد، اما چنین جایگزین‌هایی هنوز وجود دارند، آنها از تاریخچه‌ی طولانی، غنی و پر افتخاری برخوردارند.

4. توجه به فرهنگ و روابط اجتماعی:

می‌توانید از فعالیت‌های ورزشی صرف‌نظر کنید و برای ایجاد تغییرات در روابط اجتماعی به طور مستقیم پرسش‌هایی را درباره‌ی سازمان و ساختار فعالیت‌های ورزشی مطرح کنید. برای مثال، وقتی افراد درباره‌ی نظرات حاکم پیرامون مردانگی و زنانگی و تجربه‌های فرهنگی با این نظرات پرسش می‌کنند ممکن است تغییراتی را در فعالیت‌های ورزشی اعمال کنند که باعث ایجاد نظرات و تجربه‌هایی شود که در زندگی بسیاری از افراد مخرب است. بسیاری از گروه‌ها این خط مشی و استراتژی را استفاده کرده‌اند تا در ایالات از میزان تهاجم جنسی کم کند. آنها به NFRL، NCAA و سازمان‌های ورزشی دیگر فشار آورده‌اند تا از خط مشی‌هایی حمایت کنند که باعث افزایش آگاهی درباره‌ی این موضوع می‌شود. آنها همچنین تغییرات رفتاری را در ارتباط با روابط جنسی ترویج و تشویق می‌کنند.
بدون توجه به فرصت مورد استفاده برای انجام تغییرات، هر اصلاح اجتماعی مهم به ترکیبی از سه مورد زیر نیاز دارد:
1. داشتن نگرش به فعالیت‌های ورزشی و زندگی اجتماعی
2. تمایل به کار سخت برای به فعلیت درآوردن آن نگرش‌ها.
3. توانایی‌ها و قابلیت‌های سیاسی برای احیای منابع مورد نیاز برای تولید نتایج.
آینده‌ی فعالیت‌های ورزشی و تأثیر آن بر دنیای اجتماعی از ترکیب نگرش‌ها، کار سخت و اقدامات مؤثر سیاسی ایجاد خواهد شد. نحوه‌ی مشارکت ما در ساخت آینده بستگی به هر یک از ما دارد.
منبع مقاله :
یزدانی، مجتبی؛ (1395)، ورزش و مدیریت جهادی، تهران: تیسا، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.