چگونه تندرست باشیم (2)

مثبت بیندیشید. ذهن ما قدرت و تأثیر بالایی در زندگی ما دارد. با مثبت اندیشی ساده، می توان یک مانع را به یک فرصت تبدیل کرد. نه تنها انگیزه و اشتیاق بیشتری برای زندگی خواهید گرفت، بلکه سیستم ایمنی شما می تواند بهتر با
پنجشنبه، 16 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه تندرست باشیم (2)
چگونه تندرست باشیم 2

مترجم: علی سعادت

بخش 3: داشتن سلامت عاطفی

1. مثبت بیندیشید. ذهن ما قدرت و تأثیر بالایی در زندگی ما دارد. با مثبت اندیشی ساده، می توان یک مانع را به یک فرصت تبدیل کرد. نه تنها انگیزه و اشتیاق بیشتری برای زندگی خواهید گرفت، بلکه سیستم ایمنی شما می تواند بهتر با سرما و بیماری های قلبی مبارزه کند. نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد دراین زمینه دروغ نمی گویند. شادی شما، خیلی با ارزش است اما سلامتی تان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر سلامتی نداشته باشید، نمی توانید کاملاً شاد باشید. پس از اینکه ذهن و بدن خود را به سلامت کامل رساندید می توانید سراغ سایر کارها بروید. برای برداشتن این قدم دشوار، به حس خرسندی آن فکر کنید. هر زمان ذهنتان شروع به تمرکز بر روی افکار بد کرد، آن را متوقف کنید. به دو چیز که از داشتن آن خرسند هستید فکر کنید. در نهایت با این کار، ذهن شما بدون اینکه با آگاهی بخواهید آن را تغییر دهید، خود به صورت خودکار این افکار منفی را متوقف کرده و به سمت الگوهای مثبت معطوف می شود.
2. احساس رضایت داشته باشید. این بدین معنا نیست که "از زندگی خود راضی باشید" (هر چند می تواند این موضوع را هم در بر بگیرد) اما باید بتوانید "از خودتان راضی باشید." اگر رژیم گرفته اید، هر از گاهی کمی از آنچه را که هوس کرده اید بخورید. اگر برنامه ی مورد علاقه ای دارید که از سه ساعت تماشا کردنش لذت می برید، حتماً آن را تماشا کنید. از انجام هر چیز کوچکی که شما را خوشحال می کند، دریغ نکنید.
شادی شما، خیلی با ارزش است اما سلامتی تان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر سلامتی نداشته باشید، نمی توانید کاملاً شاد باشید. پس از اینکه ذهن و بدن خود را به سلامت کامل رساندید می توانید سراغ سایر کارها بروید. اگر مشکلات کاری، خانوادگی یا مشکلات روابطتان شما را خسته کرده اند، با خوردن یک نان شیرینی گندمی بزرگ به جای یک غذای سالم، می توانید اساس مشکلات آتی را برای سلامتی خود بنا کنید. زمانی که دارای چنین مشکلاتی هستید، می توانید با داشتن بدن و ذهنی سالم به مبارزه با آن ها بپردازید.
3. سنگ بزرگ، علامت نزدن است. وقتی دائماً به اهداف دست نیافتنی فکر کنیم ترس بر ما غلبه می کند، ناامید و تنبل می شویم. چرا تلاش کنیم چیزی که هیچ وقت دست یافتنی نیست را بدست آوریم؟ یک دیدگاه صحیح باید به حال و لحظه فکر کند و همه چیز را در نظر بگیرد. البته که باید نگران آینده نیز بود، اما نباید کاملاً خود را درگیر چیزی کرد که هنوز اتفاق نیافتاده و یا هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: خوراکی های مناسب تندرستی


با داشتن سلامت عاطفی (و شاد بودن)، راحت تر می توانید بر روی قدم هایی که باید بردارید تمرکز کنید تا به مقصد مورد نظر برسید. سعی کنید بیشتر در حال زندگی کنید و به کارهایی که در حال حاضر باید انجام دهید تمرکز کنید. حال، همیشه پیش از آینده می آید، پس به ترتیب بر روی هر کدام تمرکز کنید.
4. استرس خود را کنترل کنید. این کار بسیار دشوار است. وقتی استرس بر زندگی ما چیره شود، همه چیز از هم می پاشد. خانه ای به هم ریخته خواهیم داشت، ذهنی به هم ریخته خواهیم داشت و روابطمان بسیار تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. پنج دقیقه کار خود را متوقف کنید و به استرس هایی که دارید فکر کنید، چگونه آن ها را کنترل می کنید؟ چگونه می توانید آرامش خود را حفظ کنید؟
یکی از سالم ترین راه ها برای مبارزه با استرس، یوگا است. اگر یوگا را دوست ندارید، مدیتیشن چطور است؟ نه؟ پس سعی کنید در روز ده دقیقه کاملاً کارهای خود را متوقف کنید و ذهن خود را از همه چیز خالی کنید. در جایی بنشینید و فقط نفس بکشید. هر روز این کار را انجام دهید و تمرکز خود را فقط به نفس کشیدن خود معطوف کنید.
5. دوستان خود را به درستی انتخاب کنید. همه ی ما دوستانی را داریم که با اینکه می دانیم بسیار به ما ضرر می رسانند یا ما را خسته می کنند، اما چون وضع مالی خوبی دارند یا به خاطر دلایل غیرموجه هنوز با آن ها دوست هستیم. متأسفانه برای سلامت عاطفی و احساسی خود هم که شده باید رابطه ی خود را با آن ها قطع کنیم. آن ها برایمان هیچ فایده ای ندارند و ما هم این را می دانیم، اما این مسئله را انکار می کنیم تا از موقعیت ناگواری که ممکن است قطع کردن رابطه مان با آن ها به وجود بیاورد، دوری کنیم. این لطف را در حق سلامت روان خود بکنید و آن رابطه ی دوستی را به پایان برسانید. در دراز مدت، شادی بیشتری نصیبتان خواهد شد.
6. سعی کنید فرد فعالی باشید. یکی از احساسات خوبی که به راحتی می توان به دست آورد این است که بگویید: "امروز خیلی کارها را انجام دادم." با داشتن این حس، قدرت بیشتری خواهید گرفت. اینکه شخصی به شما می گوید "اگر ذهن خود را بر کاری متمرکز کنی حتماً انجامش خواهی داد" دیگر یک دروغ نیست! برای دقیقه ای، داشتن این حس را متصور شوید.
با ایجاد لیستی از کارهای روزانه ی خود شروع کنید. یک تقویم یا نرم افزار برنامه ریزی نیز می تواند ایده ی خوبی باشد. و باز به یا داشته باشید که سنگ بزرگ علامت نزدن است. با کارهای کوچک شروع کنید. پیش از آن که فکرش را هم بکنید روی غلتک می افتید.
7. به خود استراحت دهید. این قدم، مشابه بخش "رضایت مندی از خود" می باشد. بعضی مواقع باید کاری که به صلاحتان است را بکنید، بدون توجه به اینکه اطرافیان از شما چه می خواهند. بدون احساس گناه، به پیام معروف شکلات کیت کت گوش کنید "استراحتی بکنید و کیت کتی بخورید." شبی را به استراحت بپردازید. صبحی را به کاری مشغول نشوید و استراحت کنید. وقتی پس از این استراحت دوباره به کار خود مشغول می شوید، دو برابر انرژی خواهید داشت.
این موضوع برای ورزش نیز صدق می کند. اگر کاری را پشت سر هم و بدون استراحت انجام دهید، عضلاتتان به آن کار عادت می کنند، خودتان خسته می شوید و دیگر پیشرفت نخواهید کرد. پس به جای اینکه آخر هفته هم به ورزش بپردازید، به استخر بروید. این کار تنبلی نیست، بلکه کاری منطقی است.
8. تعادل عاطفی پیدا کنید. حتی اگر تمامی ابعاد دیگر سلامتی را داشته باشید، اگر آشفتگی درونی داشته باشید، احساس سالم بودن نمی کنید. هر کس زمانی ممکن است نیاز به کمک داشته باشد، و کار های کوچکی وجود دارد تا حال شما را بهتر کنند. اگر مشکلات شدید تر شدند، باید این توانایی را داشته باشید تا بتوانید با درد و رنج عاطفی و افسردگی دست و پنجه نرم کنید.
پس از اینکه روی خودتان کار کردید، باید روی روابط میان-فردی خود کار کنید. یاد بگیرید چگونه می توانید یک رابطه ی تحت کنترل را تشخیص دهید و اگر لازم است با سوء استفاده های عاطفی مبارزه کنید تا از این رو بتوانید رابطه ای سالم داشته باشید.

بخش 4: داشتن عادات سالم

1. عادات افراطی و ناسالم خود را متوقف کنید. با انجام ریسک های غیرضروری، تنها به بدن و ذهن خود فشار می آوریم. این کارها می توانند عواقب جدی و بلند مدتی داشته باشند. انجام ریسک های خطرناک، نشانگر مشکلات روانی شدیدتری هستند که در این صورت، فرد را مستلزم مراجعه به یک متخصص می کند. می توانید با توجه کردن به نکات زیر، کم ‌کم این عادات خود را اصلاح کنید:
• مقاربت های امن تری داشته باشید
• از نوشیدنی های الکلی دوری کنید
• از سیگار کشیدن پرهیز کنید
• با مصرف مواد مبارزه کنید
• با کارهای کوچکی مثل بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی یا بر سر کردن کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری شروع کنید.
• این ها کارهای ممکنی هستند. همان طور که دشوار به نظر می رسند به همان میزان نیز قابل انجام اند. اغلب، اگر به انجام هر یک موفق شوید سایر کار ها نیز به خودی خود راحت تر انجام خواهند شد.
اگر اصلاً هیچ رفتار افراطی و خطرناکی را انجام نمی دهید، پس باید به شما تبریک بگوییم!
2. چند بار در هفته ورزش کنید. ما بخش "خوش اندام" بودن را مورد تأکید قرار دادیم، اما اکنون وقت آن رسیده که کمی فراتر از آن برویم. باید در برنامه ی روزانه / هفتگی خود ورزش را جای دهید. ورزش، متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد، وزنتان را کنترل می کند و شما را تا آخر هفته شاداب و سرحال نگه می دارد. سه تیر با یک نشان!
بگذارید یک برنامه به شما بدهیم: در طول هر هفته، 150 دقیقه به ایروبیک (یا 75 دقیقه فعالیت شدید) بپردازید و دو بار در هفته به تمارین قدرتی بپردازید. حتی کوتاه کردن چمن های منزلتان را نیز می توانید جزء آن ها حساب کنید.
3. در شب، استراحت خوبی داشته باشید. زمانی که خواب هستید، بدن شما سلول هایی را تولید می کند که می توانند با عفونت ها، ورم های بدن و استرس به مبارزه بپردازند. این بدین معناست که عدم داشتن خواب کافی و یا داشتن خواب بی کیفیت، شما را نه تنها بیشتر مستعد بیماری می کند، بلکه زمان بهبود یابی شما را نیز افزایش می دهد. اگر برای خودتان نمی خوابید برای سلامتی تان بخوابید.
تحقیقی توسط ژورنال تغذیه ی کلینیکی آمریکا انجام گرفت که نتایج آن حاکی از این است که مردهایی که 4 ساعت خواب دارند، 500 کالری بیشتر از افرادی که 8 ساعت خواب دارند مصرف می کنند. اگر به دنبال رژیمی آسان می گردید، راه حل درست جلوی چشمان شما قرار دارد.
4. آشپزی یاد بگیرید. اگر خودتان وعده های غذایی خود را آماده کنید، هم در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد، هم مقداری از هزینه های خود کم کرده اید و هم با امتحان کردن دستورهای پخت مختلف، تجربه ی بی نظیری کسب خواهید کرد. از این رو می توانید روی آنچه که وارد بدن شما می شود کنترل بیشتری داشته باشید. این تنها راهی است که می توانید رژیم بهتری داشته باشید.
به هنگام آشپزی، از روغن های چرب و ادویه های فراوان دوری کنید. به جای روغن های گیاهی، کره یا روغن نباتی، از روغن زیتون استفاده کنید و نمک و پنیر اضافه را به حداقل برسانید. اگر بدون این مواد غذایتان طعمی نمی گیرد، سعی کنید روش آشپزی خود را تغییر دهید!
5. نظافت شخصی خود را رعایت کنید. دستان خود را بشویید. به ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی در منزل یا در یک مکان عمومی. میکروب ها می توانند مثل آتشی سوزان افزایش یابند و در چشم به هم زدنی ما را از پا در بیاورند. دوش گرفتن نیز ایده ی خوبی است.
پس از مصرف غذا از نخ دندان و مسواک استفاده کنید، مانده های غذایی، اغلب دلیل بوی بد دهان و بیماری های مربوط به لثه هستند. به طور منظم به دندان پزشک خود سری بزنید تا دندان هایی تمیز داشته باشید و از بروز هر گونه عارضه ای، پیش از آنکه جدی شود، جلوگیری کنید.
6. سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. داشتن عاداتی سالم و انرژی بالا، کار بسیار دشواری است برای کسی که مدام در حال کلنجار رفتن با سرماخوردگی، خستگی مفرط، عفونت ها و یا هر بیماری دیگری که از عواقب سیستم ایمنی ضعیف باشد.
در صورت امکان سعی کنید تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنتان را از طریق رژیم غذایی خود جذب کنید. قرص های ویتامینه را باید به عنوان گزینه ی دوم مد نظر داشت. پیش از آنکه تغییرات اساسی در شما رخ دهد، با دکتر خود همه چیز را در میان بگذارید.
منبع مقاله :
https://www.wikihow.com/Be-Healthy
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.