اصحاب اُخدود چه کسانی بودند

قرآن به اصحاب ناشناس اخدود اشاره می‌کند و می‌گوید: «مرگ بر اصحاب اخدود- همان آتش مایه‌دار- آن‌گاه که آنان بالای آن نشسته بودند و خود بر آنچه بر مؤمنان می‌آوردند، گواه بودند» (بروج: 4-7). قرآن
دوشنبه، 3 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اصحاب اُخدود چه کسانی بودند
 اصحاب اُخدود چه کسانی بودند

نویسنده: روبرتو توتولی
مترجم: امیر مازیار

قرآن به اصحاب ناشناس اخدود اشاره می‌کند و می‌گوید: «مرگ بر اصحاب اخدود- همان آتش مایه‌دار- آن‌گاه که آنان بالای آن نشسته بودند و خود بر آنچه بر مؤمنان می‌آوردند، گواه بودند» (بروج: 4-7). قرآن می‌افزاید که آنان صرفاً به این دلیل شکنجه شدند که به خدا باور داشتند: «خدایی که فرمانروایی آسمان‌ها و زمین از آن او است و خداست که بر هر چیزی گواه است». (بروج: 8-9).
عبارت «اصحاب الاخدود (گودال)» تنها فقره‌ی این متن است که موضوع تفاسیر گوناگون واقع شده است. در نتیجه، اغلب آثار تفسیری شرحی از این عبارت به دست داده‌اند. برخی مبتنی بر حدیثی طولانی‌اند که در آن محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) داستان پسری را بازگو می‌کند که از جادوگری جادو می‌آموخت. اما، پس از مواجهه با یک راهب، ایمان حقیقی به خداوند پیدا کرد. در نتیجه، شاه این پسر را شکنجه کرد تا او را از ایمان باز دارد و پس از مرگ او گودالی حفر کرد و پیروان دین این پسر را در آن سوزاند (مسلم، صحیح، 2299/4-2301، ش 3005). بنابر برخی تفاسیر، عبارت «اصحاب اخدود» به سه پادشاه اشاره دارد: ذونواس در یمن، آنتیوخوس در شام و نبوکَدنصّر در عراق یا ایران. در حدیثی، این فقره‌ی قرآنی در اشاره به پیامبری حبشی است که قومش را به ایمان دعوت کرد، اما این قوم از اجابت دعوت او سر باز زدند و گودالی حفر کردند و پیامبر و پیروانش را در آن انداختند. در مقابل، در برخی از نقل‌های دیگر، این فقره اشاره‌ای به شهادت مسیحیان نجران به دستور ذونُواسِ پادشاه دانسته شده است، که مطابق با منابع مسیحی، در حدود 523 م روی داد. ذونواس، آخرین پادشاه حِمیرَی، به دین یهود در آمد و نام خود را به یوسف تغییر داد. زمانی که مطلع شد مسیحیانی در نجران هستند، به آنجا رفت و قصد داشت تا به اجبار آنها را یهودی سازد. در پی امتناع ایشان، ذونواس گودال یا گودال‌هایی حفر و آنها را پر از هیزم کرد و آتشی برپا ساخت. همه‌ی این مسیحیان، که تعداد آنها هزاران نفر گفته شده (هشت، بیست یا حتی هفتاد هزار)، از بازگشت از دین خود و پذیرش دین شاه سر باز زدند و در نتیجه همه‌ی آنها زنده به داخل آتش انداخته شدند. بنابر برخی گزارش‌ها، تنها یکی از اهل نجران، به نام دَوس ذوثَعلَبان، توانست بگرزد. او به دربار روم (بیزانس) رسید و در آنجا یاری جست. برخی از گزارش‌ها به ابعاد این گودال یا آتش اشاره کرده‌اند، یا می‌افزایند که در میان کشته شدگان مادری با کودک دو ماهه‌اش وجود داشت که به نحوی معجزه‌آسا به سخن درآمد و مادر را به پذیرش این آزار متقاعد کرد (مقاتل، تفسیر، 648/4).

بیشتر بخوانید: تاریخچه قوم یهود در جزیرة العرب


بنابر برخی تفاسیر، عبارت «اصحاب اخدود» به سه پادشاه اشاره دارد: ذونواس در یمن، آنتیوخوس در شام و نبوکَدنصّر در عراق یا ایران. در حدیثی، این فقره‌ی قرآنی در اشاره به پیامبری حبشی است که قومش را به ایمان دعوت کرد، اما این قوم از اجابت دعوت او سر باز زدند و گودالی حفر کردند و پیامبر و پیروانش را در آن انداختند (مجلسی، بحار، 439/14-440). حدیثی منسوب به علی‌بن ابی طالب (د. 40) حاوی روایت متفاوتی است: این گودال را پادشاهی مزدایی حفر کرد که قصدداشت ازدواج با محارم را روا بدارد، اما قوم او با بدعتش مخالفت کردند و پادشاه، که در متقاعد کردن ایشان ناکام شده بود، ایشان را به گودال پرآتش انداخت.
در تحقیقات جدید تفاسیر دیگری طرح شده است. داستان اصحاب اخدود مذکور در قرآن می‌تواند اشاره به مردمان در آتش در کتاب دانیال (3: 15 و بعد) باشد، که پیشتر طبری (د. 310؛ تفسیر، 132/29-133) و دیگر مفسران آن را طرح کرده بودند (تفسیر، 132/29-133). همچنین ممکن است اشاره به اعضای قریش باشد که در جنگ بدر به دست لشکر پیامبر به هلاکت رسیدند. همچنین ممکن است صرفاً اشاره‌ای نوعی به اهل جهنم باشد (Paret, Kommentar, 505-506).
منابع تحقیق:
خواننده گرامی! منابع مقاله را در نسخه ی چاپی ملاحظه فرمایید.
منبع مقاله :
مک اولیف، جین دَمن؛ (1392)، دائرةالمعارف قرآن (جلد اول آ-ب)، ترجمه‌ی حسین خندق‌آبادی و دیگران، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
پایان‌های ناخوشایند: تأملی در سرنوشت بدعاقبتان و عوامل آن
پایان‌های ناخوشایند: تأملی در سرنوشت بدعاقبتان و عوامل آن
قدم به قدم در خانه تکانی و تمیزکاری آشپزخانه
قدم به قدم در خانه تکانی و تمیزکاری آشپزخانه
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
چرا صل علی سترکه ترند شد؟ به همراه فیلم
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
play_arrow
گزیده‌ای از جلسه ۲۸ دادگاه محاکمه منافقین
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
play_arrow
عراقچی: سواحل مکران به محور توسعه ملی تبدیل می‌شوند
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
play_arrow
پدر امیر محمد خالقی: برخی می‌خواستند از خون فرزندم سوءاستفاده کنند
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
پشت پرده طرح ترامپ برای کوچ اجباری مردم غزه
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
play_arrow
روایت معاون اول قوه قضائیه از مبانی دینی و حقوقی بیانات رهبر انقلاب درباره عدم مذاکره با آمریکا
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
play_arrow
گل دیدنی هالک از روی ضربه کاشته
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
play_arrow
پاسخ فواد ایزدی به یک سوال: چرا از آمریکا به ایران آمدید؟ / FBI اذیتم می‌کرد!
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
play_arrow
قیچی برگردان اسماعیل قلی‌زاده از جنس شاهکار!
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
play_arrow
تقلید صدای حیرت‌انگیز توسط شرکت‌کننده مقابل میثاقی و خیابانی
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
play_arrow
نمایی از قطار لاکچری در ماچو پیچو
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
play_arrow
نقشه آمریکا برای ایران به روایت فواد ایزدی!
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت
play_arrow
تحصن حامیان حزب‌الله در جاده فرودگاه بیروت