انواع میلک شیک

به طور کلی، میلک‌شِیک نوعی نوشیدنی شیرین و خنک است که از ترکیب بستنی، شیر پر چرب و انوع طعم‌دهنده‌ها مثل شربت، میوه و سس میوه تهیه می‌شود. تفاوت میلک‌شِیک و گلاسه در این است که برای
يکشنبه، 6 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع میلک شیک
انواع میلک شیک

نویسنده: زهرا عباسی
 

میلک شیک (Milkshake) چیست؟

به طور کلی، میلک‌شِیک نوعی نوشیدنی شیرین و خنک است که از ترکیب بستنی، شیر پر چرب و انوع طعم‌دهنده‌ها مثل شربت، میوه و سس میوه تهیه می‌شود. تفاوت میلک‌شِیک و گلاسه در این است که برای تهیه میلک‌شِی، شیر و بستنی مخلوط می‌شود ولی برای تهیه گلاسه شیر مستقیماً روی بستنی ریخته می‌شود.
معنای لغوی میلک شِیک، «شیر زده شده» است. برای تهیه میلک‌شِیک خانگی می‌توان از دستگاه مخلوط کن استفاده کرد؛ اما عموماً در کافی‌شاپ‌ها میلک‌شِیک را با دستگاه‌های مخصوص میلک‌شِیک‌ساز تهیه می‌کنند. معمولاً برای رقیق کردن میلک‌شِیک از شیر و برای غلیظ کردن آنها از عسل استفاده می‌شود. ظروف مخصوص سرو میلک‌شِیک لیوان‌های بلند هستند و معمولاً روی میلک‌شِیک را با خامه، سس شکلات، اسمارتیز،مارشمالو و ... تزئین می‌کنند. از محبوب‌ترین انواع میلک‌شِیک‌ها می‌توان به میلک‌شِیک شکلاتی، میلک‌شِیک نسکافه، میلک‌شِیک قهوه، میلک‌شِیک کارامل، میلک‌شِیک نوتلا، میلک‌شِیک موز و ... اشاره نمود. در اینجا قصد داریم طرز تهیه چند نوع میلک‌شِیک پرفدار را به شما آموزش دهیم که تهیه آنها نیز بسیار ساده است.
انواع میلک شیک

انواع میلک‌شِیک
میلک‌شِیک شکلاتی

مواد لازم

مقدار

میزان کالری

بستنی شکلاتی یا وانیلی

4 یا 5 اسکوپ

200 (در 100 گرم)

شیر

یک و نیم لیوان

225

شکلات تلخ

3 یا 4 عدد

120

سس شکلات (اختیاری)

برای تزئین

200 (در 100 گرم)

پودر کاکائو

5 یا 6 قاشق چای‌خوری

230 (در 100 گرم)

خامه

یک قاشق مرباخوری

350 (در 100 گرم)

 

طرز تهیه:

قبل از شروع کار توجه کنید که طعم بستنی در نتیجه کار بسیار تأثیرگذار است، پس سعی کنید از یک بستنی با کیفیت و خوشمزه استفاده کنید. ابتدا شکلات‌های تلخ را خرد کنید. همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و یکی دو دقیقه دستگاه را روشن کنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند. برای سرو میلک‌شِیک شکلاتی، کف و دیواره‌های لیوان را با سس شکلات تزئین کنید. مخلوط به دست آمده را به آرامی داخل لیوان بریزید. روی میلک‌شِیک را با مارشمالو، اسمارتیز یا برش‌های موز تزئین نمایید. به همین سادگی، میلک‌شِیر شکلاتی خوشمره شما آماده است. می‌توانید از این نوشیدنی خنک و خوش‌مزه برای پذیرایی از مهمانان خود به خصوص در مهمانی عصرانه و یا جشن تولد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: میلک شیک‌های پروتئینی برای افزایش وزن

 

میلک‌شِیک توت‌فرنگی

مواد لازم برای دو نفر

مقدار

میزان کالری

توت فرنگی

200 گرم

64

شیر

نصف لیوان

75

بستنی

4 اسکوپ

200 (در 100 گرم)

رنگ طبیعی قرمز (مثل آب شاتوت یا آلبالو)

 3 قطره

-


توت‌فرنگی، بستنی، شیر سرد و رنگ خوراکی (آب شاتوت یا آلبالو) را در مخلوط کن ریخته و به مدت 3 دقیقه مخلوط کنید. سپس لبه لیوان رابا شکر رنگی تزئین کرده و مایه‌ی میلک‌شِیک را داخل آب بریزید. با یک عدد توت فرنگی و دو عدد برگ نعنا نوشیدنی را تزئین نموده و با نی آن را سرو کنید.
انواع میلک شیک

میلک‌شِیک خرما (مناسب برای ماه مبارک رمضان)

مواد لازم

مقدار

میزان کالری

بستنی وانیلی

300 گرم

200 (در 100 گرم)

خرما (بدون هسته)

3 تا 6 عدد

20 (هر عدد)

شیر

4 پیمانه

150 (یک لیوان)

دارچین

یک چهارم قاشق چای‌خوری

 261 (در 100 گرم)


میلک‌شِیک خرما شِیکی خوش‌مزه و ساده است که به سرعت درست شده و دل‌چسب در روزهای گرم تابستان خواهد بود.

طرز تهیه:

تمام مواد را درون دستگاه مخلوط کن بریزید و تا هنگامی که نرم و روان شوند، آنها را مخلوط کنید. میلک‌شِیکِ آماده شده را درون لیوان بریزید و در صورت تمایل آن را تزئین نمایید. اگر شِیک شرین‌تری را می‌خواهید، می‌توانید کمی پودر شکر به مخلوط اضافه کنید.

میلک‌شِیک هندوانه

مواد لازم

مقدار

میزان کالری

هندوانه

یک پیمانه

45

بستنی وانیلی

 دو پیمانه

200 (در 100 گرم)

شیر

یک پیمانه

150

یخ قالبی

یک پیمانه

0

 

طرز تهیه:

هندوانه، بستنی، شیر و یخ‌قالبی را داخل مخلوط کن ریخته و کاملاً مخلوط کنید تا مایع، کف کند. سپس در لیوان‌های مورد نظرتان بریزید و سرو کنید. در صورت دلخواه می‌توانید روی میلک‌شِیک را با خامه فرم گرفته یا خامه قنادی تزئین کنید.
انواع میلک شیک

میلک‌شِیک کاپوچینو

مواد لازم

مقدار

میزان کالری

شکلات

50 گرم

250

پودر کاپوچینو

یک بسته

228 (در 100گرم)

شیر

یک چهارم لیوان

37/5

بستنی (کاکائویی)

یک لیوان

200 (در 100 گرم)

شکلات (رنده شده برای تزئین)

مقداری

500 (در 100 گرم)

 

طرز تهیه

قبل از هر کاری شکلات را ذوب کنید و بگذارید قدری خنک شود. شیر را داخل بلندر ریخته و شکلات مذاب و سپس یک یا دو قاشق غذاخوری (که البته بنا بر ذائقه‌ی خودتان می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید) پودر کاپوچینو را به آن اضافه می‌کنیم. حالا دستگاه را روشن می‌کنیم تا همه با هم مخلوط شوند.
انواع میلک شیک
بستنی را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید. کمی نرم شود. حال بستنی کاکائویی را هم داخل مخلوط کن بریزید و دستگاه را چند ثانیه‌ای روشن کنید تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند. میلک‌شِیک شما آماده است. شما می‌توانید شیرینی میلک‌شِیک را با بالا بردن درصد شکلات تنظیم کنید؛ به این ترتیب که بنا به دلخواه‌تان از شکلات خیلی خیلی تلخ یا با تلخی کم‌تر استفاده کنید. از آنجایی که این نوشیدنی طعم بسیار قوی‌ای دارد، بهتر است درون لیوان‌های خیلی کوچک و فانتزی سرو شود. روی میلک‌شِیک را می‌توانید با مقداری شکلات رنده کرده تزئین نموده و آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: میلک شیک پرتقال

 

خواص شکلات

در این بخش از برده شدن نام شکلات استفاده کرده و به همین بهانه به بیان برخی خواص شکلات می‌پردازیم. شکلات ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. نتیجه پژوهشی که در یکی از مجلات پزشکی بریتانیا منتشر شده، نشان داده است که مصرف شکلات می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را به یک سوم کاهش دهد.
همچنین شکلات از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد. شکلات به سالم نگه داشتن قلب و کاهش کلسترول بد کمک کرده و خاصیت کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون را نیز دارد. مصرف کاکائو می‌تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندام‌ها کمک کند. یکی از اثرات ثابت شده‌ی دیگر شکلات، احساس نشاط و رفع خستگی است. هم ترکیب دیگری است که به مقدار جزیی در شکلات موجود است و ترکیب این دو ماده شیمیایی (و احتمالا دیگر مواد موجود در شکلات) به ایجاد احساس نشاط در مصرف کنندگان شکلات منجر می‌شود.

میلک‌شِیک نوتلا

اگر دوستدار نوشیدنی‌های شیک و خوشمزه هستید، این نوشیدنی بسیار لذیذ را پیشنهاد می‌دهیم که شما می‌توانید به راحتی آن را درست کنید.
انواع میلک شیک

مواد لازم

مقدار

میزان کالری

بستنی وانیلی

4 اسکوپ (100 گرم)

200

شیر

یک فنجان

110

خامه

یک قاشق غذاخوری

45

کارامل

یک قاشق غذاخوری

360 (در 100 گرم)

شکلات نوتلا

یک قاشق غذاخوری

541 (در 100 گرم)

 

طرز تهیه

برای درست کردن این نوشیدنی تنها کافی است همه مواد گفته شده را داخل پارچ مخلوط کن ریخته و به مدت زمان یک دقیقه کاملاً میکس کنید. حال نوشیدنی شما آماده است. برای تزئین می‌توانید از شکلات نوتلا و توت‌فرنگی استفاده کنید.

میلک‌شِیک طالبی و موز

مواد لازم

مقدار

 میزان کالری

طالبی کوچک

1 عدد

400

موز

2 عدد

200

یخ خرد شده

نصف پیمانه

0

بستنی وانیلی

1 پیمانه

150

شکر

1 تا 2 قاشق غذاخوری

120

طرز تهیه:

برای تهیه میلک‌شِیک طالبی و موز ابتدا طالبی را پوست گرفته و خرد کنید. موز را پوست گرفته و به همراه طالبی داخل مخلوط کن بریزید. بستنی وانیلی، یخ خرد شده و شکر را به طالبی و موز اضافه کنید و مخلوط کن را روشن نمایید. مواد را تا وقتی که به شکل یکدستی دربیایند هم بزنید.
انواع میلک شیک

نکته:

اگر طالبی و موز، شیرینی قابل قبولی دارند می‌توانید شکر را حذف کنید.
منبع مقاله :
عباسی، زهرا، (1396)، کافی‌شاپ در خانه، قم: فاتح خیبر، چاپ اول.
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.