آیا رنگ‌ها بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟

رنگ‌ها در تمام شرایط می‌توانند بر احساسات و روان انسان‌ها تاثیر داشته باشند. این‌که شدت و نوع تاثیر تا چه حد است اختلاف نظراتی وجو دارد؛
دوشنبه، 15 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا رنگ‌ها بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟
چگونه رنگ‌ها احوالات، احساسات و رفتارها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؟
 
چکیده
رنگ‌ها در تمام شرایط می‌توانند بر احساسات و روان انسان‌ها تاثیر داشته باشند. این‌که شدت و نوع تاثیر تا چه حد است اختلاف نظراتی وجو دارد؛ برخی تاثیر رنگ‌ها را موقت می‌دانند و برخی دیگر، تاثیر رنگ‌ها را تا حد مداوا کردن بیماری‌ها پیش می‌برند. در این بخش، به این موضوع می‌‌پردازیم.

تعداد کلمات 995/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا رنگ‌ها بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟
نویسنده: کندرا چری
مترجم: حسین افرا
 
آیا در اتاق زرد، احساس اضطراب می‌کنید؟ آیا رنگ آبی شما را آرام می‌کند؟ هنرمندان و طراحان داخلی معتقدند که رنگ می‌تواند به‌طور چشم‌گیری بر روحیه، احساسات و رفتار تاثیر گذارد. هنرمند پابلو پیکاسو یک‌بار اظهار داشت: «رنگ‌ها، مانند ویژگی‌هایی هستند که باعث تغییرات احساسات می‌شوند.
رنگ، یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می‌تواند برای سیگنال عمل، نفوذ خلق‌و‌خو و حتی بر واکنش‌های فیزیولوژیکی تاثیر بگذارد. برخی رنگ‌ها با افزایش فشارخون، افزایش متابولیسم و ایجاد خستگی چشم رابطه دارند.
رنگ دقیقا چگونه بر ما تاثیرگذار هستند؟ چگونه امکان دارد که رنگ به خلق‌و‌خو و نوع رفتارمان تاثیر بگذارد؟
 

روان‌شناسی رنگ چیست؟

سر ایزاک نیوتون، دانشمند انگلیسی، در سال 1666 کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از طریق یک منشور عبور می‌کند، به تمام رنگ‌های قابل تفکیک تبدیل می‌شود. نیوتون هم‌چنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج ساخته شده و دیگر نمی‌تواند به رنگ‌های دیگر جدا شود.

آزمایش‌های بیشتر نشان داد که نور می‌تواند به صورت رنگ‌های دیگر انتشار یابد؛ به عنوان مثال، نور قرمز مخلوط با نور زرد، یک رنگ نارنجی ایجاد می‌کند. بعضی از رنگ‌ها، مانند سبز و قرمز، مخلوط یکدیگر را از بین می‌برند و به نور سفید می‌رسند.
اگر تا به حال نقاشی کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که چگونه برخی رنگ‌ها، می‌توانند برای ایجاد رنگ‌های دیگر مخلوط شوند.

 
آیا رنگ‌ها بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟
محققان، اندرو الیوت و مارکوس مایر، خاطر نشان کردند: «با توجه به شیوع مسائل مربوط به رنگ‌شناسی، انتظار می‌رود که روان‌شناسیِ رنگ به عنوان یک موضوع مناسب و همه‌گیر مورد توجه قرارگیرد. به طرز شگفت‌آوری تا به امروز، کمتر از لحاظ نظری و یا تجربی، در پدیده تاثیر رنگ بر عملکرد روان‌شناختی افراد پرداخته شده و عمدتا این مساله به خاطر دلایل عملی و مشکلات اجرایی انجام نشده و نه به خاطر سختگیری‌های علمی.»
علیرغم فقدان تحقیق جامع در این زمینه، مفهوم روان‌شناسی رنگ، موضوعی داغ در بازاریابی، هنر، طراحی و دیگر زمینه‌ها است. شواهد زیادی دال بر ظهور این موضوع در بهترین شرایطش خبر می‌دهد، و حتی محققان و کارشناسان، چند کشف مهم در مورد روان‌شناسی رنگ و اثر آن بر حالات، احساسات و رفتار داشته اند.
البته، احساسات شما در مورد رنگ اغلب عمیقا شخصی و ریشه در تجربه یا فرهنگ شما دارد. به عنوان مثال، رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن خلوص و بی گناهی استفاده می‌شود، این در حالی است که رنگ سفید به عنوان نمادی از عزاداری در بسیاری از کشورهای شرقی دیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: مقدمه ای بر روان شناسی رنگ ها


 

اثرات روان‌شناختی رنگ

چرا رنگ چنین نیروی قدرتمندی در زندگی ما دارد؟رنگ‌ها چه اثراتی می‌تواند بر بدن و ذهن ما داشته باشند؟
 
آیا رنگ‌ها بر احساسات شما تاثیر می‌گذارد؟
 
در حالی که تصورات رنگی تا حدودی ذهنی هستند، برخی از اثرات رنگی که معنی جهانی و مادی دارند وجود دارد. رنگ‌های قرمز و نزدیک به آن، در طیف‌ «رنگ گرم» قرار می‌گیرند؛ رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد هستند. این رنگ‌های گرم باعث می‌شوند گاهی احساسات گرم و راحت به احساس خشم و خصومت تبدیل شود.
رنگ‌های آبی و طیف‌های نزدیک به آن، «رنگ‌های سرد» نامیده می‌شود؛ آبی، بنفش و سبز جزو این طیف قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان «رنگ آرام» محسوب می‌شوند، اما می‌تواند به ذهن، احساس غم و اندوه و یا بی‌تفاوتی را تلقین کند.
مردم چگونه به رنگ‌های مختلف پاسخ می‌دهند؟ یک رنگ زیر را انتخاب کنید و بیشتر در مورد اثرات احتمالی آن رنگ‌ها فکر کنید و واکنش دیگر خوانندگان را هم نسبت به این رنگ‌ها بیابید:

1.    سیاه؛
2.    قرمز؛
3.    آبی؛
4.    سبز؛
5.    زرد؛
6.    بنفش؛
7.    قهوه‌ای؛
8.    نارنجی؛
9.    صورتی.
 

روان‌شناسی رنگ به عنوان درمان

فرهنگ‌های باستانی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها با رنگ‌آمیزی و یا استفاده از رنگ‌ها برای بهبود بیماری‌ها، اقدام به مداوا کردن بیمار خود می‌کردند. کروموتراپی گاهی به درمان نوری یا رنگ‌شناسی اشاره می‌کند و هنوز هم به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می‌شود.
در این درمان:
قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون مورد استفاده قرار گرفت.
زرد تصور می‌شود که اعصاب را تحریک کرده و بدن را تصفیه می‌کند.
نارنجی برای بهبودی ریه‌ها و افزایش سطح انرژی، مورد استفاده قرار می‌گرفت.
اعتقاد بر این بود که آبی، بیماری را تسکین می‌دهد و درد را درمان می‌کند.
به نظر می‌رسید سایه‌های نیلی رنگ برای کاهش مشکلات پوستی مناسب باشد.
 

تحقیقات جدید در مورد روان‌شناسی رنگی

اکثر روان‌شناسان، در مورد اثر درمانی رنگ، با شک و تردید برخورد می‌کنند و اشاره می‌کنند که بیان اثرات احتمالی رنگ غالبا اغراق‌آمیز است؛ چرا که رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معنای متفاوت دارند. تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است که تاثیرات روان‌شناسی رنگ‌ها ممکن است موقت باشد. اتاق آبی ممکن است در ابتدا، باعث احساس آرامش شود، اما پس از گذشت زمان کوتاه، اثر آن را از بین می‌برد.
با این حال، تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ می‌تواند به مردم در موارد مختلف به‌طور شگفت انگیزی تاثیر بگذارد:
مطالعه‌ای نشان داده است که قرص‌های دارویی با رنگ گرم نسبت به قرص‌های دارویی با رنگ سرد تاثیر گذاری بیشتری دارد و هم‌چنین شواهد بی‌نظیری نشان می‌دهد که نصب چراغ‌های رنگ آبی، می‌تواند منجر به کاهش جُرم در مناطق مختلف شود.
اخیرا محققان دریافتند که رنگ قرمز باعث می‌شود مردم با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند؛ رنگی که می‌تواند در فعالیت‌های ورزشی مفید باشد.
مطالعه دیگر که تاریخی به این مسئله نگاه کرده است، اثبات کرد که تیم‌های ورزشی‌ای که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفتند و لباس‌های سیاه ‌پوشیدند، بیشتر خطا ‌کردند و جریمه ‌شدند.

 
برگرفته از سایت: https://www.verywellmind.com
 
 قابل توجه خوانندگان محترم این مقاله در ادامه به صورت اختصاصی به روانشناسی هر رنگ می‌پردازد که در آینده با عناوین جدید ارائه خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.