الکُلی‌ترین کشور جهان

صنعت نوشیدنی‌های اَلکُلی یکی از سودآورترین صنایع دنیا است که سالانه میلیاردها دلار سود عاید کشورهای تولیدکننده این محصولات می‌کند؛
سه‌شنبه، 30 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الکُلی‌ترین کشور جهان
آمریکا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های اَلکُلی است
 
چکیده
صنعت نوشیدنی‌های اَلکُلی یکی از سودآورترین صنایع دنیا است که سالانه میلیاردها دلار سود عاید کشورهای تولیدکننده این محصولات می‌کند؛ علی‌رغم هشدار تمامی نهادهای بهداشتی و حقوق بشری مبنی بر مضر بودن این نوشیدنی‌ها، تولید و توزیع این نوشیدنی‌ها در تمامی کشورهای غربی و به خصوص آمریکا آزاد است. ۶۱ درصد از افراد ۱۸ سال به بالا در آمریکا اَلکُلی هستند؛ در واقع ۶۱ درصد از مردان بزرگ‌سال آمریکایی و ۴۳ درصد از زنان بزرگ‌سال این کشور اَلکُلی هستند.

تعداد کلمات 1987/ تخمین زمان مطالعه 10 دقیقه
الکُلی‌ترین کشور جهان
کشور آمریکا در همه لیست‌ها، پرمصرف‌کننده‌ترین کشورهای استفاده‌کننده از انواع مشروبات اَلکُلی در جهان در بین ۱۵ کشور نخست است. اغلب کارخانجات مشهور تولید مشروبات اَلکُلی، به صورت جدی و آشکارا از احزاب سیاسی ایالات متحده حمایت می‌کنند. براساس مطالعه مرکز سیاست‌های پاسخ‌گویانه در مورد امور مالی کمپین‌های سیاسی، این احزاب بخش عمده‌ای از حمایت‌های مالی خود را از سوی این مراکز جذب می‌کنند.
به عنوان مثال، حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰، کمک‌های نقدی بسیار هنگفتی از سوی این کارخانجات دریافت کرد که شرکت «گالوواینری» (E . & J. Gallo Winery) در صدر جدول کمک‌کننده‌ها قرار داشت. در انتخابات سال ۲۰۱۰، شرکت گالوواینری که به گروه «مشروبات اَلکُلی سونوما کانتری واینری» (Sonoma County winery) وابسته‌اند، بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای حزب دموکرات خرج کردند. این مقدار معادل ۹۳ درصد کل کمک‌های مالی انجام‌شده به احزاب دموکرات در جریان این انتخابات بود.
شرکت گالوواینری هم‌چنین یکی از اصلی‌ترین حامیان «نانسی پلوسی»، رئیس کنگره ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی وی بوده است. افراد خانواده گالوکه از سال ۱۹۴۰ در صنعت مشروبات اَلکُلی فعال هستند، در دو دهه گذشته بیش از 8/9 میلیون دلار به حزب دموکرات کمک مالی کرده‌اند.با توجه به رابطه نزدیک سناتورها و رجال سیاسی آمریکا با صاحبان کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی، اغلب کمک‌های مالی انجام‌شده در جریان مبارزات انتخاباتی این افراد، از سوی کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی صورت می‌گیرد؛ برای مثال، در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰، سه عضو از پنج عضو کمیته مبارزات انتخاباتی «مایک تامپسون»، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، صاحبان کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی بودند. سه کارخانه «گالو واینری»، «ساتر هوم واینری» و «انستیتوواین» ، بیش از ۱۱۸ هزار دلار به این سناتور کمک کردند.
جمهوری‌خواهان نیز از این دست کمک‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند. اصلی‌ترین حامی جمهوری‌خواهان خانواده «جکسون» هستند که مشروبات اَلکُلی «کندل جکسون» را تولید می‌کنند. این گروه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰، بیش از۳۸۰ هزار دلار به حزب جمهوری‌خواه کمک مالی کردند. کارخانجات «مولسون کورز» (Molson CoorsBrewing) نیز رابطه بسیار نزدیکی با اعضای احزاب جمهوری‌خواه دارند و از سال ۱۹۹۰ به بعد، 4/8 میلیون دلار به این حزب کمک مالی کرده‌اند.
با توجه به رابطه نزدیک سناتورها و رجال سیاسی آمریکا با صاحبان کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی، اغلب کمک‌های مالی انجام‌شده در جریان مبارزات انتخاباتی این افراد، از سوی کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی صورت می‌گیرد؛ برای مثال، در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰، سه عضو از پنج عضو کمیته مبارزات انتخاباتی «مایک تامپسون»، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا، صاحبان کارخانه‌های مشروبات اَلکُلی بودند. سه کارخانه «گالو واینری»، «ساتر هوم واینری» و «انستیتوواین» ، بیش از ۱۱۸ هزار دلار به این سناتور کمک کردند.
آمار و ارقام فوق‌الذکر، بیان‌گر آن است که چگونه افراد وابسته به چند کارخانه بزرگ تولیدکننده مشروبات اَلکُلی، با اعطای کمک‌های مالی به احزاب سیاسی در جریان انتخابات سال ۲۰۱۰، سعی در اعمال نفوذ در سیاست‌های وضع‌شده از سوی آن‌ها دارند.
یکی از صنایعی که در جریان بحران اقتصادی آمریکا صدمه‌ای ندیده است و هم‌چنان روند سودآوری را ادامه می‌دهد، صنعت مشروبات اَلکُلی است. با توجه به کمک‌های کلان و دائمی صاحبان این صنایع به احزاب سیاسی آمریکا، بسیاری منتقدان بر این باورند که دولت آمریکا تحت نفوذ صاحبان این صنعت، با تصویب قوانین حمایتی، سعی در نگاه داشتن صنعت نوشیدنی‌های اَلکُلی به دور از بحران اقتصادی رایج در این کشور است.
استفاده از مشروبات اَلکُلی، هزینه‌های بسیار زیادی را متحمل کشورها می‌کند. هزینه‌هایی از قبیل معالجه معتادان اَلکُلی، مقابله با اعتیاد به الکل، درمان بیماری‌های ناشی از مصرف الکل، تصادف‌ها و حوادث صورت گرفته به دلیل مست بودن، کاهش راندمان کارکنان به دلیل استفاده از مشروبات اَلکُلی، مقابله با جرم‌های صورت‌گرفته به دلیل مصرف مشروبات اَلکُلی و... . آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این مشروبات، همواره متحمل هزینه‌های اقتصادی هنگفتی در این زمینه شده است که شامل هزینه‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف این کشور جهت مقابله با آثار سوء استفاده از مشروبات اَلکُلی است.
استفاده از الکل، نتایج سوء و جبران‌ناپذیری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تعداد حوادث رانندگی، نزاع‌های خیابانی و روابط نامشروع و کنترل‌نشده اشاره کرد. طبق آمار اعلام شده، مصرف الکل در سرتاسر جهان، سبب مرگ 8/1 میلیون نفر شده است و حدود 3/58 میلیون نفر به دلیل استفاده از مشروبات الکلی معلول شده‌اند. نزدیک به ۴۰ درصد از این 3/58 میلیون نفر که به دلیل استفاده از مشروبات اَلکُلی فلج شده‌اند، به دلیل اختلالات روانی ناشی از مصرف مشروبات اَلکُلی سلامتی خود را از دست داده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: آمریکا؛ پدید‌آور ابولا و ایدز


در ایالات متحده از بین هر زن، سه نفر الکل مصرف می‌کنند؛ به عبارت دیگر ۶ میلیون زن در ایالات متحده الکل مصرف می‌کنند که از این میان 5/3 میلیون نفر معتاد به الکل هستند. هم‌چنین، آمارها حاکی از آن است که از هر ۱۰ مادر باردار آمریکایی، 5/2 نفر به مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی اعتیاد دارد. مصرف الکل در دوران باراداری سبب بروز «سندروم الکل جنینی» می‌شود. سندروم الکل جنینی، اختلالات فیزیکی و ذهنی کودکان را سبب می‌شود که امروز تعداد کودکانی با این اختلالات به دلیل افزایش مادران اَلکُلی به شدت افزایش یافته است. قرار گرفتن جنین در معرض مواد اَلکُلی سبب کاهش سرعت رشد مغز می‌شود که ممکن است به عقب‌ماندگی یا مرگ منجر شود. کودکانی که از این سندروم جان به در می‌برند، ممکن است دارای چشم‌ها و لب‌های غیرعادی باشند و یا مخچه آن‌ها کامل نشده باشد. هم‌چنین، ممکن است آسیب‌های وارده به جنین در مرحله رشد، که به علت مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی به وجود آمده‌اند، سب بروز بیماری‌های قلبی در سنین ابتدایی کودک شوند. امروزه تعداد کودکانی با اختلالات سندروم الکل جنینی به دلیل افزایش مادران اَلکُلی به شدت افزایش یافته است.
مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی در دوران نوجوانی، به ویژه در سنین قبل از ۱۵ سالگی، سبب وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیری به مغز می‌شود و ممکن است مقدمه اعتیاد به الکل را فراهم کند. نتایج تحقیقات انجام‌شده از سوی «مؤسسة ملی اعتیاد به الکل» در آمریکا حاکی از آن است که ۴۰ درصد از افرادی که در سنین قبل از ۱۵ سالگی مصرف الکل را تجربه کرده‌اند، در سنین میان‌سالی، به الکل اعتیاد پیدا کرده‌اند؛ درحالی که تنها ۱۵ درصد از افرادی که تا سن ۲۰ سالگی، هیچ‌گونه نوشیدنی اَلکُلی را تجربه نکرده‌اند، در دوران میان‌سالی به مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی معتاد شده‌اند. مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی در دوران نوجوانی، به ویژه در سنین قبل از ۱۵ سالگی، سبب وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیری به مغز می‌شود.
آمار ارائه‌شده از سوی «مؤسسه بررسی خطرات رفتاری نوجوانان» از دبیرستان‌های ایالات متحده حاکی از آن است که 1/18 درصد از نوجوانان آمریکایی قبل از آن‌که به سن چهارده سالگی برسند، حداقل یک بار مصرف نوشیدنی‌های اَلکُلی را تجربه کرده‌اند. طی تحقیقات صورت گرفته توسط دولت ایالات متحده در سال ۲۰۰۰، حدود 7/9 میلیون نفر از افراد بین ۱۲ تا ۲۰ ساله، در بازه زمانی یک ماهه قبل از انجام این تحقیق، از الکل استفاده کرده بودند که این مقدار 5/29 درصد از جوانان آمریکا را شامل می‌شود.پژوهش‌گران «مؤسسه کنترل و پیش‌گیری از امراض» در آمریکا، مشروبات اَلکُلی را باعث مرگ زودرس مردم آمریکا اعلام کردند. طبق تحقیقات انجام‌شده در مؤسسه کنترل و پیش‌گیری از امراض در آمریکا، پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که مشروبات اَلکُلی تقریباً ۳۰ سال از عمر انسان را کاهش می‌دهد و از هرده مرگ، سه مرگ به علت نوشیدن مشربات اَلکُلی است. بر اساس این بررسی و طبق آماری که از سوی این مؤسسه اعلام شده است، علت مرگ مردانی که در هفته، بیش از ۱۵ مرتبه و زنانی که در هفته، بیش از ۸ بار مشروبات اَلکُلی مصرف می‌کنند، فقط مصرف مشروبات است.
مصرف بیش از حد الکل توسط دانشجویان باعث افزایش میزان رفتارهای جنون‌آمیز، افزایش هزینه‌های تحصیلات و افت آموزشی می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ۵۵ درصد از دانشجویان آمریکایی از مصرف‌کنندگان قهار اَلکُلی به حساب می‌آیند؛ یعنی به طور متوسط در ماه، هشت بار، آن هم به مقدار زیاد، مشروبات اَلکُلی مصرف می‌کنند. ۸۹ درصد از دانشجویان در این تحقیق گفته‌اند که تهیه مشروبات اَلکُلی بسیار آسان است. بسیاری از دانشجویان مشروبات اَلکُلی را از بوفه محوطه دانشگاه و یا از پارتی‌هایی که برگزار می‌شود، تهیه می‌کنند. نزدیک به ۶۰ درصد از خشونت‌های جنسی که در محیط دانشگاه رخ می‌دهد، بعد از مصرف مشروبات اَلکُلی اتفاق می‌افتد. ۲۴ درصد از دانشجویان بعد از مصرف مشروبات اَلکُلی، مرتکب ارتباط جنسی نامشروع می‌شوند.
از عوارض دیگر، مصرف مشروبات اَلکُلی در محیط دانشگاهی این است که بعد از مصرف مشروبات اَلکُلی، دانشجویان به اموال عمومی دانشگاه آسیب می‌زنند، درگیری‌های بین فردی در بین دانشجویان زیاد می‌شود و مزاحمت‌ها برای دیگر دانشجویان و سلب آرامش از آن‌ها مشاهده می‌شود. افرادی که در نزدیکی‌های دانشگاه زندگی می‌کنند، از سر‌و‌صدا و مستی دانشجویان، دائم گلایه می‌کنند.
بر اساس تحقیقاتی که توسط مرکز ملی مبارزه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر دانشگاه کلمبیا صورت گرفته، از سال ۱۹۹۳ به بعد، مصرف مواد مخدر، به خصوص «ماری‌جووانا»، در بین دانشجویان به شدت افزایش یافته است. در این مطالعه معلوم شد که اعتیاد به مواد مخدر و الکل در بین دانشجویان در مقایسه با هم‌سالان عادی، ۲۲ درصد بیشتر است. در این میان، میزان اعتیاد به الکل در دانشجویان سفیدپوست نسبت به سایر نژادها بیشتر است.
بر اساس یافته‌های این تحقیق، شمار دانشجویانی که ۲۰ روز یک بار، ماری‌جووانا مصرف می‌کنند از 9/1 درصد در سال ۱۹۹۳ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۱ رسیده است. علاوه بر این، درصد دانشجویانی که از مواد مخدر دیگر، مانند کوکائین و هروئین استفاده می‌کنند، از 4/5 درصد در سال ۱۹۹۳ به ۹ درصد در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است.
«دونالد هاروارد» رئیس دانشکده Bate در دانشگاه Maine معتقد است:
«مصرف مشروبات اَلکُلی و مواد مخدر در دانشگاه، نشانه آن است که دانشجو با محیط آکادمیک و فعالیت‌های علمی بیگانه است. من فکر می‌کنم همه رؤسای دانشگاه از این مسئله آگاه‌اند و این معضل یک اپیدمی است که اکثر دانشگاه‌های آمریکا را فراگرفته است.»
در ایالات متحده، تقریباً سه‌ چهارم مرگ‌و‌میر افراد بین ۱۰ تا ۲۴ سال، به چهار علت است: تصادف، حوادث غیر عمدی دیگر، قتل و خودکشی. تحقیقات مرکز بررسی رفتارهای مخاطره‌آمیز نوجوانان ایالات متحده حاکی از آن است که مصرف الکل با هر ۴ مورد، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد.
تقریباً ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نوجوان کمتر از ۱۸ سال در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که حداقل یکی از والدین اَلکُلی است. هنگامی که این نوجوانان به سال‌های آخر دبیرستان می‌رسند، ۸۰ درصد آنان مشروب خورده و نزدیک به ۶۲ درصد نیز مست کرده‌اند.
آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۵۰۰ هزار نفر در ایالات متحده با مصرف مشروبات مسموم می‌شوند و هر هفته تقریباً ۸ نفر، جان خود را بر اثر این مسمومیتِ قابل پیشگیری از دست می‌دهد. بر اساس آمارهای سال ۲۰۰۲، دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال آمریکایی، برای عیاشی، مشروب مصرف می‌کنند. یک بررسی نشان می‌دهد که ۵۶ درصد جوانان آمریکاییِ 5 تا ۱۲ ساله، اعلام کرده‌اند که تبلیغات مربوط به استفاده از نوشابه‌های اَلکُلی، آن‌ها را تشویق به نوشیدن آن‌ها می‌کند. اَلکُلیسم و سوءاستفاده از الکل، سومین عامل عمده مرگ‌و‌میر قابل پیشگیری در آمریکا محسوب می‌شود.
آمارهای تصادفات در این کشور نشان می‌دهد، که روزانه ۸۵ نفر، که الکل مصرف کرده‌اند، در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. این آمار حاکی از آن است که سه میلیون نوجوان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله آمریکایی، در شمار افراد معتاد به الکل هستند. در سال‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی، هفت درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به الکل اعتیاد داشتند، اما این رقم در سال‌های اول دهه ۱۹۹۰ به ۳۱ درصد و هم‌اینک در سال ۲۰۱۵ به ۴۴ درصد افزایش یافته است.
مصرف دراز‌مدت و افراط در نوشیدن الکل، عامل عمده بیماری و مرگ ناشی از نارسایی‌های کبدی است. خسارات ناشی از درمان نکردن سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل در یک‌سال در آمریکا از نظر ضررهای تولیدی، هزینه‌های اجرای قانون، مراقبت‌های بهداشتی و برنامه‌های رفاهی، به حدود ۳۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که بسیار تکان‌دهنده است. رانندگان مست مسئول ۵۰ درصد از تلفات رانندگی در بزرگ‌راه‌ها هستند. بر اساس این آمار، ۹۵ درصد اَلکُلی‌ها، بر اثر ابتلا به بیماری و تقریباً ۲۶ سال زودتر از یک انسان معمولی جان می‌سپارند.
پژوهش‌گران «مؤسسه کنترل و پیش‌گیری از امراض» در آمریکا، مشروبات اَلکُلی را باعث مرگ زودرس مردم آمریکا اعلام کردند. طبق تحقیقات انجام‌شده در مؤسسه کنترل و پیش‌گیری از امراض در آمریکا، پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که مشروبات اَلکُلی تقریباً ۳۰ سال از عمر انسان را کاهش می‌دهد و از هرده مرگ، سه مرگ به علت نوشیدن مشربات اَلکُلی است. بر اساس این بررسی و طبق آماری که از سوی این مؤسسه اعلام شده است، علت مرگ مردانی که در هفته، بیش از ۱۵ مرتبه و زنانی که در هفته، بیش از ۸ بار مشروبات اَلکُلی مصرف می‌کنند، فقط مصرف مشروبات است.


منبع: اسرار شیطان (ناگفته هایی از ایالات متحده آمریکا)، صالح قاسمی، تهران، نشر سلمان پاک، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.