کافئین و زندگی

از آنجا که قهوه و چای به یکی از نوشیدنی های رایج بین مردم تبدیل شده و مردم بر این باورند که اینها می تواند برای بیدار ماندن به آنها کمک کند؛ در این مجال به بررسی تأثیر کافئین در زندگی انسان ها می پردازیم
يکشنبه، 13 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
کافئین و زندگی
یک فنجان قهوه چه مدت زمانی شما را بیدار نگه می دارد؟
 
چکیده:
از آنجا که قهوه و چای به یکی از نوشیدنی های رایج بین مردم تبدیل شده و مردم بر این باورند که اینها می تواند برای بیدار ماندن به آنها کمک کند؛ در این مجال به بررسی تأثیر کافئین در زندگی انسان ها می پردازیم و عوارض ناشی از مصرف آن را بررسی می کنیم.

تعداد کلمات : 1479 / تخمین زمان مطالعه : 7 دقیقه

خواب

نویسنده: جان جانسون
   مترجم: علی مهربانی
مقدمه:
کافئین یک داروی آشنا است که سیستم عصبی را تحریک می کند. وقتی وارد بدن می شود، کافئین میزان ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد، سطح انرژی افزایش می یابد و حالت روحی را بهبود می بخشد.کافئین به سرعت عمل می کند، و بسیاری از افراد متوجه اثرات در عرض چند دقیقه می شوند.آنها تا زمانی که بدن مواد مخدر را به طور کامل متابولیزه کند، به طول می انجامد.
این مدت به چندین عامل بستگی دارد. هر فردی اثرات متفاوتی را احساس می کند و برخی ممکن است طولانی تر از دیگران باشند. افرادی که باردار هستند و یا دچار مشکل خواب هستند، باید در مورد زمان مصرف کافئین خود دقت داشته باشند و ممکن است بخواهند بطور کامل از آن اجتناب کنند.

چه مدت زمانی طول می کشد که کافئین متابولیزه (تبدیل به سوخت در بدن) بشود؟
کافئین برای افرادی که به آن حساسیت دارند، دارای اثرات قویتری است و کافئین دارای نیم عمر حدود 5 ساعت است. کسی که 40 میلی گرم از کافئین  را مصرف کند، پس از 5 ساعت 20 میلی گرم از آن در سیستم  بدن او  باقی خواهد ماند.

چه زمانی اثرات آن به اوج خود می رسد؟
سطح کافئین در خون در حدود 15 تا 45 دقیقه پس از مصرف آن به اوج خود می رسد. سپس آنها به سرعت توسط کبد متابولیزه می شوند. اکثر مردم در طول این زمان قوی ترین اثرات را متوجه خود می دانند و بسیاری از آنها احساس دلشوره می کنند، نیاز به ادرار کردن و انفجار ناگهانی انرژی دارند واین علائم باید با از بین رفتن کافئین، شروع به کاهش می کنند.

آیا کسی میتواند قدرت تحمل خود را افزایش بدهد؟
همانطور که بدن به دارو مقاوم می شود، افرادی که به طور منظم مصرف کافئین می کنند، ممکن است به شدت اثرات آن را متوجه شوند. با این حال، برای کسی که بسیار حساس به کافئین است، اثرات آن ممکن است ساعت ها یا تا روز بعد ادامه یابد.

اثرات کافئین تا چه مدتی طول می کشد؟
هیچ محدودیت زمانی تعیین شده ای وجود ندارد. طول مدت این مخدر بستگی به دوز و عوامل فردی از جمله سن، وزن بدن و میزان حساسیت یک فرد به کافئین، دارد.

غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی کافئین هستند
کافئین معمولا در نوشیدنی ها یافت می شود، از جمله:
    
قهوه و نوشیدنی ها مانند  اسپرسو ، شیر قهوه  و ­ کاپوچینو
     چای سیاه، سبز و سفید
     بسیاری از نوشیدنی های الکلی
     نوشیدنی های انرژی زا
حتی قهوه بدون کافئین حاوی کافئین است و افرادی که به کافئین بسیار حساس هستند باید از آن اجتناب کنند.
کافئین یک داروی آشنا است که سیستم عصبی را تحریک می کند. وقتی وارد بدن می شود، کافئین میزان ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد، سطح انرژی افزایش می یابد و حالت روحی را بهبود می بخشد.کافئین به سرعت عمل می کند، و بسیاری از افراد متوجه اثرات در عرض چند دقیقه می شوند.
کافئین در غذاها نیز یافت می شود مانند:
  •      شکلات و محصولات حاوی آن، مانند کاکائو داغ
  •      بستنی قهوه
  •      دانه های گوارا و نوشیدنی ها
  •      برخی از میله های پروتئین و انرژی
  •      نوشیدنی های قبل از تمرین و پودر
    کافئین همچنین یک عنصر رایج در قرصهای کاهش وزن و داروهای ضد درد است، از جمله اکسیدرین.

در هر محصولی چقدر کافئین وجود دارد؟
نوشیدنی های انرژی زا در مقایسه با چای یا قهوه، از میزان بالاتری کافئین برخوردار هستند. مقدار کافئین در محصولاتی مانند قهوه و چای متفاوت است، اما آکادمی پزشکی خواب آمریکا برآوردهای زیر را ذکر کرده است:
     8
اونس (اونس) قهوه - 95 میلی گرم
     1 اونس اسپرسو - 64 میلی گرم
     8 اونس چای دم - 47 میلی گرم
     نوشیدنی انرژی متوسط 16 اونس - 158 میلی گرم
     12 اونس حاوی کافئین سودا - 45 میلی گرم
    شکلات شیر 1.55 اونس - 9 میلی گرم
داروهایی که حاوی کافئین هستند، مقادیر دقیقتی ر را در برچسب آنها می توان مشاهده کرد.

کافئین و تغذیه با شیر مادر
معمولا مردم هشدار می دهند که در دوران بارداری کافئین مصرف نشود، زیرا این می تواند برای مادر و کودک خطرناک باشد. در حالی که این خطرات پس از زایمان کاهش می یابد، کافئین می تواند بر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، تاثیر بگذارد. مقدار کمی کافئین می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود، بنابراین هرکسی که بچه را شیر می دهد، است باید قبل از تغذیه مصرف کافئین آنها را محدود کنند. اکثر نوزادان با سن بیش از 3 ماه می توانند این مقادیر نسبتا کوچک را تحمل کنند.

 یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین به طور منظم توسط زنان شیرده، بدون عوارض بوده یا عوارض کمی در مورد الگوهای خواب نوزادان و کودکان بالای 3 ماه داشته است. با این حال، مقدار زیادی از کافئین می تواند بچه ها را سست و تحریک پذیر بکند. همچنین می تواند مشکل ایجاد الگوهای منظم خواب و سایر اثرات منفی را داشته باشد. یک پزشک می تواند توصیه های خاصی ارائه دهد، اما معمولا باید یک فاصله زمانی  1 یا 2 ساعته بین مصرف کافئین و شیر دادن بچه وجود داشته باشد.

چگونه کافئین بر خواب تاثیر می گذارد؟
اثرات کلی کافئین می تواند در طول روز ادامه داشته باشد. دارو ممکن است در بدن بماند و حتی ممکن است بعد از اثرات قابل ملاحظه ای که ذکر شد، از عوارض ناخوشایند دیگری نیز، برخوردار باشد.
کافئین می تواند منجر به کم خوابی شود و حتی الگوهای خواب را بسته به حساسیت فرد و میزان مصرف آن، مختل کند. اکثر بزرگسالان می توانند با خیال راحت مصرف 200-300 میلی گرم در روز داشته باشند و بیش از این مقدار می تواند منجر به مشکلات خواب شود.
 

بیشتر بدانید : کافئین و بدن انسان


وقتی که مصرف بیش از حد کافئین خواب را مختل می کند، چه کاری باید انجام دهید؟
اگر کسی احتمال می دهدکه مصرف کافئین باعث ایجاد بیخوابی در شب می شود، آنها باید میزان مصرف خود را پایین بیاورند تا مقدار مجاز برسند. همچنین ممکن است در تمرینات آرامش قبل از خواب، مانند یوگا ملایم یا تمرینات تنفسی کمک کند. کافئین می تواند یک محرک مفید باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند اختلالات خواب را بوجود آورد. افرادی که هر روز صبح از خواب بیدار میشوند یا قهوه میخورند ممکن است ناخواسته مشکلات خواب را جبران کنند. یک برنامه منظم خواب را با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک زمان مشخص، جلو ببرید. این می تواند به بدن کمک کند تا خود را تنظیم کند و نیازمندی به محرک های مانند کافئین را کاهش دهد.
 
عوارض جانبی کافئین
مردم وقتی که کافئین بیش از حد مصرف کرده اند، به سرعت متوجه خواهند شد. از علائم زیر آگاه باشید:
     عصبی بودن
     معده درد
     اسهال
     ضربان قلب سریع یا نامنظم بودن آن
     افزایش تنفس
     بیخوابی
     احساس خجالت یا بی قرار بودن
     تعریق
     تحریک پذیری
     حملات اضطرابی

افرادی که با مشکلات کلیوی یا کبدی مواجه می شوند، ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازند. در برخی موارد، کافئین می تواند خستگی را بدتر کند. اگر کسی خسته باشد، می تواند سود بیشتری از چرت زدن و تکنیک های آرامشی ببرد  قبل از شروع مجدد فعالیت و مانند سایر مواد مخدر، ممکن است به کافئین اعتیاد پیدا کند.

نشانه های کنار گزاشتن کافئین
افرادی که مصرف کافئین را متوقف می کنند، اغلب از این ترک شکایت دارند. علائم عبارتند از:
     خستگی عمومی
     لرزش و یا تحریک پذیری
     درد عضلانی
     تهوع یا ناراحتی معده
     کمبود تمرکز
     سردرد یا میگرن

این نشانه ها ممکن است هنگامی که یک فرد دوباره مصرف کافئین را انجام می دهد، حل شود. اگر فردی تصمیم به قطع مصرف بکند، این علائم طی چند روز سپری شده و پایان می پذیرد.
هنگامی که فردی که به طور مرتب مقدار زیادی کافئین مصرف می کند و به طور ناگهانی مصرف را متوقف می کند، ممکن است علائم واکنش شدیدتری را تجربه کنند. به جای این که به طور ناگهانی ترک شود، بهتر است به تدریج مصرف کافئین را کاهش دهید تا بتوان بدون علایم از بین برود.

جمع بندی:
اثرات کافئین به طور معمول برای چند ساعت طول می کشد، مگر اینکه کسی مقدار زیادی مصرف کرده باشد یا به این ماده حساسیت داشته باشد. کافئین در بدن باقی مانده و ممکن است الگوهای خواب را مختل کند، حتی پس از اینکه اثرات قابل توجهش از بین برود. در حالی که به طور کلی در نظر گرفته می شود که مصرف کافئین در هنگام شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند، توصیه می شود مصرف 1-2 ساعت قبل از شیردهی را قطع کنید. هر کسی که به طور مرتب در خواب یا بیدار شدن مشکلی داشته باشد، باید با پزشک صحبت کند. ممکن است ایده خوبی برای کشف راه های طبیعی برای افزایش سطح انرژی باشد.

برگرفته از سایت: www.medicalnewstoday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.