کودکان بدغذا

حدود 50 درصد از والدین، از بد غذا بودن کودکان خود و عدم پذیرش مواد غذایی جدید توسط آنها، شکایت دارند. لازم است بدانیم که این رفتار در میان کودکان امری شایع بوده و صبر و شکیبایی والدین در برطرف کردن این مشکل بسیار مهم است چرا که اجبار کودک برای خوردن غذا، تأثیر منفی بر میل و علاقه او به غذا می گذارد. از این رو آموختن راهکارهایی امتحان شده و معتبر برای رفتار با کودکان بدغذا امری حیاتی است
يکشنبه، 13 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
کودکان بدغذا
راه کارهایی مفید برای کودکان بد غذا
 
چکیده
حدود 50 درصد از والدین، از بد غذا بودن کودکان خود و عدم پذیرش مواد غذایی جدید توسط آنها، شکایت دارند. لازم است بدانیم که این رفتار در میان کودکان امری شایع بوده و صبر و شکیبایی والدین در برطرف کردن این مشکل بسیار مهم است چرا که اجبار کودک برای خوردن غذا، تأثیر منفی بر میل و علاقه او به غذا می گذارد. از این رو آموختن راهکارهایی امتحان شده و معتبر برای رفتار با کودکان بدغذا امری حیاتی ست.

تعداد کلمات : 2437 / تخمین زمان مطالعه : 12 دقیقه
 
شیب
 
نویسنده: Jilian Kubala, August 12, 2018
مترجم: سید محمد حسن هاشمی
 
آیا شما هم برای اینکه کودکان غذاها و خوراکی های جدید را امتحان کند، با او به مشکل برخورده اید؟ شما تنها نیستید. بسیاری از والدین با چنین مشکلی رو برو هستند.

در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که حدود 50 درصد از والدین، از بد غذا بودن کودکان سن پیش دبستانی خود، شکایت دارند. سر و کله زدن با کودکان بد غذا، بویژه زمانی که از مفید بودن راه کارهایتان برای جذب کودک، مطمئن نیستند، بسیار دشوار و نا امید کننده است. علاوه بر این، کودکانی که خوراک آنها محدود به چند غذای خاص است، در معرض خطر فقر مواد مغذی هستند که باید از خوراکی های متنوع دریافت کنند. خبر خوش این که روش های امتحان شده ی زیادی برای متقاعد کردن فرزند شما وجود دارد تا غذاهای جدید را تست کنند و حتی از آن لذت ببرند.

در اینجا به 16 نکته مفید برای جذب کودکان بد غذا به خوراکی های جدید اشاره می کنیم:

1. در تهیه و سرو غذا خلاقیت داشته باشید.
بعضی از کودکان ممکن است به دلیل بافت یا ظاهر غذا آن را کنار بگذارند. به همین دلیل است که ظاهر جذاب غذا برای جذب کودک بسیار مهم است.
به عنوان مثال، اضافه کردن چند برگ اسفناج یا گل کلم به غذای رنگارنگ مورد علاقه کودک شما یک راه عالی برای معرفی سبزیجات است. سبزیجات خرد شده مانند فلفل، هویج، پیاز و قارچ را هم می توان به راحتی به غذا های مورد علاقه کودکان مانند سس پاستا، پیتزا و سوپ اضافه کرد.
راه دیگری برای اشتها آور کردن غذای کودک، تزئین آنها به گونه ای سرگرم کننده و خلاقانه است، برای مثال با استفاده از قالب ستاره ای، میوه ها و سبزیجات تازه را به شکل های سرگرم کننده تبدیل کنید.

2. برای کودکتان یک مرجع باشید.
اگرچه ممکن است شما متوجه این موضوع نشوید اما کودکانتان به انتخاب غذای شما دقت میکنند.
کودکان با تماشای رفتارهای غذایی دیگران ، عادات غذایی را یاد می گیرند.
تحقیقات نشان می دهد که کودکان کم سن تر که خانواده آنها از غذاهای جدید استفاده می کنند، راحت تر این غذا ها را می پذیرند.
مطالعه در 160 خانواده نشان می دهد که کودکانی که والدین آنها برای میان وعده، از سبزیجات استفاده می کنند یا به همراه غذا، سالاد مصرف می کنند، در مقایسه با سایر کودکان مشکلات کمتری برای پذیرش میوه و سبزیجات خواهند داشت. سعی کنید مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات را افزایش دهید و از خوردن آنها در مقابل کودک خود برای وعده های غذایی و میان وعده ها لذت ببرید.
خوردن غذای سالم در خانواده علی الخصوص در مقابل چشم کودک، می تواند در افزایش اعتماد به نفس آنها در پذیرش و تست غذاهای جدید کمک کند.

3. با وعده های کوچک شروع کنید.اکثر والدین با یک دسر به عنوان جایزه ، کودک خود را به خوردن غذای جدید تشویق می کنند. با این وجود این راه ممکن است بهترین راه برای افزایش میل کودک نباشد.
استفاده از غذاهای ناسالم مانند بستنی، چیپس یا سودا به عنوان یک پاداش می تواند سبب افزایش میزان کالری دریافتی شود یا موجب شود که آنها حتی در زمان هایی که گرسنه نیستند از این خوراکی ها استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که استفاده از پاداش غیر غذایی برای تشویق به پذیرش غذا بهترین راه است. یک راه موثر نیز این است که شما با کلام خود فرزندتان را بستایید و به او بگویید که به او افتخار می کنید.
استیکر، مداد، زمان بازی اضافی و یا اجازه دادن به فرزندتان برای انتخاب بازی مورد علاقه اش پس از شام، نمونه هایی از پاداش های غیر غذایی هستند که می توانید برای تشویق به پذیرش غذا استفاده کنید.

این امری عادیست کخ والدین دوست دارند غذای کاملی به کودک خود بدهند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندشان کالری کافی دریافت می کند. با این حال، زمان معرفی یک غذای جدید، بهتر است با وعده های کوچک شروع کنید.

دادن مقدار زیاد غذا به کودک سبب می شود که کودک دل زده شده و تنها به دلیل زیاد بودن حجم غذا آن را پس بزند. هنگام معرفی یک غذای جدید، سعی کنید آن را به مقدار کم و پیش از غذاهای مورد علاقه اش به او بدهید. به عنوان مثال، چند نخود فرنگی، قبل از لازانیا که غذای مورد علاقه اوست، به او بدهید.

اگر آنها با مقدار کم به راحتی کنار آمدند، مقدار غذای جدید را در وعده های بعدی به آرامی افزایش می دهند تا زمانی که به میزان غذای معمولی برسد.

4. به کودک خود با روشی درست پاداش دهید.
اکثر والدین با یک دسر به عنوان جایزه ، کودک خود را به خوردن غذای جدید تشویق می کنند. با این وجود این راه ممکن است بهترین راه برای افزایش میل کودک نباشد.

استفاده از غذاهای ناسالم مانند بستنی، چیپس یا سودا به عنوان یک پاداش می تواند سبب افزایش میزان کالری دریافتی شود یا موجب شود که آنها حتی در زمان هایی که گرسنه نیستند از این خوراکی ها استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که استفاده از پاداش غیر غذایی برای تشویق به پذیرش غذا بهترین راه است. یک راه موثر نیز این است که شما با کلام خود فرزندتان را بستایید و به او بگویید که به او افتخار می کنید. استیکر، مداد، زمان بازی اضافی و یا اجازه دادن به فرزندتان برای انتخاب بازی مورد علاقه اش پس از شام، نمونه هایی از پاداش های غیر غذایی هستند که می توانید برای تشویق به پذیرش غذا استفاده کنید.

5. به حساسیت های غذایی کودک توجه کنید.
گرچه بد غذایی در میان کودکان رفتاری شایع است اما توجه به حساسیت و آلرژی غذایی آنان نیز امری ضروریست. در حالی که آلرژی علائم واضح مانند بثورات، خارش و تورم صورت یا گلو دارد، اما باز هم تشخیص برخی علائم آن ممکن است دشوار باشد. به غذاهایی که کودک شما از خوردن آن خودداری می کند توجه کنید و آنها را در دفترچه ای یادداشت کنید. اگر کودک شما از خوردن مواد غذایی مانند محصولات لبنی، غذاهای حاوی گلوتن یا انواع کلم، امتناع می کند،  ممکن است علائم ناخوشایندی که ناشی از آلرژیست او را آزار می دهد. از کودک خود بپرسید که آیا غذاهایی وجود دارند که موجب احساس تهوع، نفخ و ناراحتی او می شوند و پاسخ او را جدی بگیرید. اگر فکر میکنید فرزند شما ممکن است حساسیت یا عدم تحمل غذایی داشته باشد، با متخصص اطفال کودک خود صحبت کنید تا بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

6. به یاد داشته باشید که شما مسئول هستید.
کودکان ممکن است والدین را مجاب کنند اما والدین باید آگاه باشند که آنها مسئول سلامت فرزندشان هستند.

کودکان بد غذا حتی در شرایطی که سایر اعضای خوانواده مشغول خوردن غذایی خاص هستند، ممکن است غذای دیگری را طلب کنند. توصیه می شود که والدین یک وعده غذایی را برای تمام اعضای خانواده سرو کنند و برای کودکشان غذایی متفاوت آماده نکنند. برای اینکه به تمام خواسته های کودکتان، تمام و کمال عمل نکنید. بهتر است غذایی که تهیه می کنید حاوی غذای جدید و غذای مورد علاقه کودکتان تواماً باشد.

7. کودکان را در برنامه ریزی و آشپزی غذا مشارکت دهید.
یکی از مهم ترین چیزهایی که سبب افزایش علاقه کودک این است که آنها را در آشپزی، خرید و انتخاب وعده های غذایی مشارکت دهید. بردن کودکان به فروشگاه و اجازه دادن برای برداشتن خوراکی های سالم که ممکن است دوست داشته باشند آنها را امتحان کنند، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس آنها، موجب سرگرم شدن آنها در زمان غذا خوردن خواهد شد.

به کودکتان اجازه دهید تا در تهیه کردن غذا به شما کمک کند. می توانید متناسب با سن او، وظایفی بی خطر مانند شستن یا پوست کندن یا تزئین غذا به او محول کنید.  تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در تهیه غذا مشارکت می کنند، بیش از سایرین سبزیجات و کالری مصرف می کنند. به علاوه، شما به آنها کمک خواهید کرد تا مهارت هایی را که می توانند برای زندگی خود بکار ببرند، یاد بگیرند.

 

بیشتر بخوانید : طرز برخورد با بچه های بدغذا

 
8. در مقابل کودک بد غذای خود صبود باشید.
کودکان در تمام حوزه های زندگی به ویژه در مورد عادات غذایی به صبر و حوصله نیاز دارند.
والدین باید نباید نگران این مسأله باشند چراکه این عادات اغلب کوتاه مدت است. مطالعه در بیش از 4000 کودک بد غذا نشان داد که 27.6٪ در سن 3 سالگی بوده، اما تنها 6/13٪ در سن 6 سالگی بوده است. تحقیقات همچنین نشان می دهد فشار آوردن به کودک برای خودن غذا سبب افزایش این عادت می گردد. صبر و شکیبایی والدین در تغییر عادات بد غذایی کودک یک فاکتور کلیدیست.

9. صرف غذا باید سرگرم کننده باشد.
ایجاد یک محیط سرگرم کننده و بدون فشار در هنگام خوردن غذا در برخورد با یک کودک بدغذا بسیار مهم است. کودکان می توانند تنش و فشار را در محیط حس کنند که این امر سبب اجتناب آنها از خوردن غذا می شود. بگذارید کودکان، به ویژه کودکان کوچک تر، با لمس کردن و مزه کردن غذا آن را کشف کنند.

این نوع غذا خوردن ممکن است کمی طول بکشد اما به آنها کمک کنید تا احساس راحتی کنند و با آرامش خیال غذا بخورند. با این حال، کارشناسان توصیه می کنند که وعده های غذایی نباید بیش از 30 دقیقه طول بکشد و پس از ان می توانید غذا را جمع کنید.

سرو غذا به شیوه ای سرگرم کننده، روش دیگری است که کودک شما را به خوردن غذا علاقه مند می کند.
تزین وعده های غذایی در شکل ها یا شخصیت های خنده دار قطعاً سبب ایجاد لبخند به هنگام صرف غذا می گردد.

10. عواملی که باعث پرت شدن حواس کودک می شود را حذف کنید.
والدین باید در هنگام غذا یا میان وعده، تمام عوامل حواس پرت کن را از اطراف کودک دور کنند.
اگر چه تماشای تلویزیون یا بازی کردن به هنگام صرف غذا ممکن است برای کودک وسوسه کننده باشد اما برای کودکان بد غذا این عادت خوبی نیست. هنگام غذا یا میان وعده همیشه کودکان را سر میز بنشانید. این کار سبب هماهنگ شدن کودک با سایر اعضای خانواده می شود و از طرفی باعث می شود که کودک یاد بگیرد که این مکان برای صرف غذاست، نه بازی کردن.
برای اطمینان از این که کودک شما راحت نشسته است، مطمئن شوید که میز ناهار خوری همسطح شکم او باشد.

تلویزیون را خاموش کنید و اسباب بازی ها، کتاب ها و بازی های الکترونیکی را کنار بگذارید تا کودک شما بتواند روی کاری که در حال انجام آن است، تمرکز کند.

11. دست از تلاش برندارید.
در حالی که ممکن است فکر کنید که کودک شما هرگز غذاهای جدید را قبول نخواهد کرد، مهم است که نا امید نشوید و دست از تلاش برندارید. تحقیقات نشان می دهد که کودکان قبل از پذیرش غذای جدید ممکن است نیاز به ۱۵ بار تلاش داشته باشند.

به همین دلیل است که حتی پس از اینکه کودکی بارها و بارها یک غذای خاص را رد کرد، والدینش نباید عصبانی شوند. دائما مقدار کمی از غذای جدید را به همراه غذای مورد علاقه آنها سرو کنید. مکرراً مقدار کوچکی از غذای جدید را به او بدهید اما هرگز او را مجبور نکنید.

12. از تکنیک های ذهنی استفاده کنید.
دعوت کودک به منطقی بودن و تفکر کردن و همچنین توجه به احساس گرسنگی و سیری می تواند به فرزند بدغذای شما کمک کند. به جای آنکه از فرزند خود خواهش کنید که لقمه ای دیگر بخورد، از او بپرسید که چه احساسی دارد.

سوالاتی نظیر "شکمت برای یک لقمه دیگه جا داره؟" یا "مزش خوبه؟" طرز فکر او را نسبت به گرسنگی و تجربه غذا خوردن، تغییر می دهد. این کار کودک را با مفاهیم گرسنگی و سیری آشنا می کند. به احساس سیری کودک احترام بگذارید و بیش از نقطه سیری به او غذا ندهید.

13. به طعم و بافت غذای مورد علاقه کودکتان توجه کنید.
درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز مزه ها و بافت های خاصی را ترجیح می دهند. شناخت انواع غذاهائی که فرزندتان دوست دارد می تواند به شما کمک کند غذاهای جدیدی را که به احتمال زیاد می پذیرد برای او آماده کنید.

به عنوان مثال، اگر یک کودک غذاهای ترد مانند بیسکوییت ترد و سیب را دوست داشته باشد، ممکن است سبزیجات خام که ترد هستند را به سبزیجات پخته ترجیح دهد.
اگر فرزند شما غذاهای نرمتر مانند حلیم یا موز را دوست داشته باشد، غذاهای جدیدی با بافت مشابه مانند سیب زمینی شیرین پخته برایش تهیه کنید.
برای جذب یک کودک با مزاج شیرین به سبزیجات، می توانید هویج را با گردو بکوبید و با عسل شیرین کنید.

14. میان وعده های نا سالم را قطع کنید.
اگر فرزند شما غذاهای ناسالم مانند چیپس، آب نبات و نوشابه را به عنوان میان وعده می خورد، این امر می تواند تأثیر منفی روی وعده های او غذایی داشته باشد.

اجازه دادن به بچه ها برای اینکه در طول روز خود را با میان وعده سیر کنند، باعث می شود که آنها کمتر غذا بخورند. می توانید هر ۲ یا ۳ ساعت یک بار به آنها میان وعده ای سالم بدهید.این کار باعث می شود که کودک برای وعده های اصلی غذایی اشتها داشته باشد. مایعات شکم پر کن مانند نوشیدنی ها، شیر و سوپ را به جای ابتدای غذا، در آخر آن به کودک بدهید.

15. کودک را به غذا خوردن با هم سالان تشویق کنید.
همانند والدین، همسالان کودک نیز می توانند بر غذا خوردن او تأثیر مثبت بگذارند. غذا خوردن در کنار هم سالانی که با اشتهای بیشتری غذا می خورند، می توانند به آنها کمک کنند تا غذاهای جدید را امتحان کنند. تحقیقات نشان می دهد کودکان در هنگام غذا خوردن با دوستان و هم سالان، غذاهای پرکالری بیشتری می خورند. این زمان ها بهترین زمان برای اضافه کردن مواد جدید به غذای مورد علاقه فرزندتان است چراکه با تماشای غذا خوردن دوستان، کودک شما نیز علاقه مند به خوردن غذای جدید می شود.

16. از یک متخصص راهنمایی بگیرید
بد غذایی در میان کودکان امری شایع است، ما با این حال برخی علائم هشدار دهنده برای موارد جدی تر وجود دارد:
اگر هنگام غذا خوردن کودک، با این موارد روبرو شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:
مشکل بلع (دیسفاژی)
رشد و پیشرفت بسیار کند
استفراغ یا اسهال
گریه کردن هنگام خوردن که نشان دهنده درد باشد
مشکل جویدن
اضطراب، پرخاشگری، واکنش حسی یا رفتارهای تکراری، که می تواند نشانگر اوتیسم باشد

علاوه بر این، چنانچه برای کنترل رفتار کودک بد غذای خود نیازمند کمک تخصصی هستید ، با پزشک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه تماس بگیرید. متخصصین بهداشت و درمان می توانند والدین و کودکان را راهنمایی و پشتیبانی کنند.

در آخر، اگر شما کودکی بد غذا دارید، باید بدانید که شما تنها نیستید.
بسیاری از والدین تلاش می کنند تا فرزندان خود را به پذیرش غذاهای جدید تشویق کنند و این کار برای اغلب والدین بسیار دشوار است.
در رفتار با یک کودک بد غذا، آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید به راه کارهای معتبری که در بالا اشاره شد، عمل کنید.

برگرفته از سایت: Healthline.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.