آداب آشامیدن از منظر اسلام و ائمه(ع)

در این مقاله آداب آشامیدن از دیدگاه امامان(ع) و پیامبر(ص)، بررسی خواهد شد.
دوشنبه، 20 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آداب آشامیدن از منظر اسلام و ائمه(ع)
آداب آشامیدن از منظر اسلام و ائمه(ع)

از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): ظرف طلا و نقره را کسانی به کار می برند که به خدا یقین ندارند.

از حضرت صادق (علیه السلام) وارد شده است که فرمود: در ظرف طلا و نقره آشامیدن و خوردن جایز نیست.

از حضرت باقر (علیه السلام): در ظرف طلا و نقره، غذا نخورید.

از حضرت صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: آشامیدن در ظرف نقره و جام نقره نشان، مکروه و ناپسند است، و نیز مکروه است شانه و روغن دان نقره نشان باشد، و اگر کسی مجبور است در ظرف نقره نشان، بیاشامد مواظب باشد دهان او به جای نقره نشان، نخورد.

و روایت است که حضرت آب طلبید، برایش کاسه مسی پر آب آوردند، یک نفر از حاضران گفت: عباد بصری آشامیدن از ظرف مسی را بد می داند. حضرت فرمود: از او بپرس که از ظرف طلا یا نقره بیاشامم؟!

از حضرت صادق (علیه السلام) سؤ ال کردند که با یک نفس آب خوردن چگونه است؟ فرمود: اگر بنده آب می خورد به سه نفس و اگر آزاد است به یک نفس بیاشامد.

و به روایت دیگر که صحیح تر به نظر می رسد از امام (علیه السلام) آمده است که: به سه نفس آشامیدن بهتر است از یک نفس خوردن، و امام مکروه می داشت که شبیه شتر آب بخورد.

دعاهایی که هنگام نوشیدن آب روایت شده است

((شکر خدایی که از آسمان آب نازل می کند، و کارها را هرگونه بخواهد به انجام می رساند، به نام خدا بهترین نامها)).

از امام صادق (علیه السلام): جمعی نزد پدرم آمدند و از او سؤ ال کردند که شما نظرتان این است که هر چیزی دستوری دارد؟ پدرم فرمود: آری و برای آنها آب خواست. آنان گفتند: ای ابا جعفر! این کوزه نیز چیز است؟
فرمود: آری. گفتند: دستور و قاعده آن چیست؟ فرمود: وقت آشامیدن خدا را یاد کنید، و با سه نفس بیاشامید و با هر نفس خدا را حمد نمایید، و از سر لوله کوزه آب نخورید، که جای نوشیدن شیطان است، بعد از نوشیدن می گویی: سپاس خداوندی را که مرا آب داد و سیراب گردانید، و به من عطا کرد و مرا خشنود ساخت، و عافیت داد و کفایت نمود. خداوندا! مرا از آن دسته قرار ده که در قیامت از حوض محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) سیراب می کنی و به رفاقت او سعادت می بخشی، به رحمت خود ای بهترین رحم آرندگان.

از عبد الله بن مسعود: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آب را به سه نفس می خورد و در اول هر نفس بسم الله می گفت و در آخر خدا را حمد می نمود.

از انس: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از ایستاده آب خوردن نهی فرمود، پرسیدند: ایستاده غذا خوردن چطور؟ فرمود: بدتر است. ولی در یک روایت آمده است که حضرت ایستاده آب خورد. (بستگی به موقعیت خاص می باشد)

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: طعم آب چگونه است؟ فرمود: طعم حیات دارد.
و نیز فرمود: آب را با سه نفس بخورید و در هر نفس خدا را سپاس گویید شکر اولی شکر آب است، و دومی شیطان را طرد می کند، و سومی شفا درون بدن می باشد.

از ابن عباس: پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را دیدم که آب را به دو نفس آشامید.

از موسی بن جعفر (علیه السلام): درباره دستور آب خوردن پرسیدند؟ فرمود: دستور آب خوردن آن است: که اگر کوزه، شکستگی دارد از جای شکسته نیاشامی که نشیمنگاه شیطان است، و اول آشامیدن بسم الله بگویی و پس از آن خدا را حمد و سپاس کنی.

از عمر بن قیس که گوید: در مدینه وارد بر امام پنجم (علیه السلام) شدم، در مقابل حضرت کوزه ای بود، پرسیدم: دستور این کوزه چیست؟ فرمود: از دهانه آن آب بخور، و بسم الله بگو و چون کوزه را از دهان برداشتی خدا را حمد کن، و از جای بند و دسته آن آب نخور که نشیمنگاه شیطان است.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هرگاه مگسی در ظرف شما افتاد آن ظرف را در آب فرو برید، که یک بال مگس آلوده به بیماری است و در بال دیگرش، شفا است. و مگس بال آلوده اش را در ظرف فرو می برد، پس همه ظرف را در آب فرو برید و او را بیرون اندازید.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.