برخی از آداب غذا خوردن از دیدگاه معصومین(ع)

از سنت های غذا خوردن آن است که با دست راست غذا خورد، دو زانو بنشیند. چیزی را نجویده مخورد. چهار زانو نشستن مکروه است.
چهارشنبه، 8 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برخی از آداب غذا خوردن از دیدگاه معصومین(ع)

برخی از آداب غذا خوردن از دیدگاه معصومین(ع)
در آداب خوردن و متعلقات آن

از امیر مؤمنان (علیه السلام) روایت است به هنگام غذا خداوند عزوجل را یاد کنید و لغو مگویید که غذا یکی از نعمتهای خدایی است که شکر آن بر شما واجب است و با نعمت پیش از آن که از دست برود به خوبی معامله کنید که نعمت از دست می رود و نسبت به صاحب نعمت آن طور که با آن عمل کرده است شهادت می دهد.
و فرمود: چون کسی به خوردن طعام می نشیند چون بندگان بنشیند و بر زمین غذا بخورد و پا را روی پا نیندازد و چهار زانو بنشیند که خداوند این گونه نشستن را دوست ندارد و آن کس را که این چنین (متکبرانه ) بنشیند خدا را غضبناک می گرداند.

از امام صادق (علیه السلام): در سفره دوازده خصلت است که واجب است هر مسلمانی آن را بشناسد: چهار چیز واجب و چهار چیز سنت (مستحب ) و چهار چیز ادب. اما آن چهار واجب: معرفت (خداوند که نعمتها از اوست )، رضا (خشنود بودن به آنچه به تو اطعام کرده است )، بسم الله گفتن، شکر و اما چهار چیزی که مستحب است: شستن دست قبل و بعد از طعام، به طرف چپ بدن تکیه کردن (متورک مثل وقت نماز)، با سه انگشت غذا خوردن، و انگشتان را لیسیدن. و اما آنچه از ادب است: از جلوی خود خوردن، لقمه را کوچک برداشتن، بسیار جویدن و به دیگران کم نگاه کردن.

از عمرو بن قیس: در مدینه بر امام باقر (علیه السلام) وارد شدم، در برابر حضرت سفره ای گسترده شده بود و غذا میل می فرمود: پرسیدم: دستور سفره چیست؟ فرمود: وقتی سفره گستردی بسم الله بگو، و چون آن را برچیدی، خدا را حمد کن، و آنچه در اطراف سفره می ریزد برچین و بخور.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر که پاره ای نان یا دانه ای خرما ببیند و آن را بر دارد و بخورد، از معده اش جدا نگردد مگر آن که خداوندش بیامرزد.

از حضرت رضا (علیه السلام): پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: آنچه از سفره می ریزد، مهریه حور العین می باشد.

از محمد بن ولید: روزی در محضر حضرت جواد (علیه السلام) غذا می خوردم، وقتی سفره را برچیدم، غلام خواست خرده غذاها را برچیند، حضرت فرمود: آنچه در بیابان می ریزد بگذار، و این چیدن را برای اطاق بگذار.
از امام صادق (علیه السلام): حضرت خوردن و آشامیدن و برداشتن با دست چپ را مکروه می داشت.

پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی (علیه السلام) فرمود: غذا را با نمک شروع کن و به نمک ختم نما که موجب شفا از هفتاد بیماری است، که بعضی از آنها دیوانگی و خورده و پیسی و درد شکم و دندان می باشد.

از ابن عباس، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سه لقمه نمک بعد و قبل از غذا خوردن هفتاد و دو نوع بلا را بر می گرداند که از جمله آنها جنون و جذام است.

از امیر مؤمنان (علیه السلام): غذا را با نمک شروع کنید، که اگر خاصیت های نمک را می دانستید آن را بر همه داروهای مجرب برتری می دادید.

از امام ششم (علیه السلام): ما غذا را با نمک شروع و به سرکه ختم می کنیم.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: سرکه خورشت خوبی است و فقر به خانه ای که سرکه در آن باشد، راه نیابد.

منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما