چگونه اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند به اطلاعات شما دستبرد بزنند را متوقف کنیم؟

برنامه‌های زیادی برای نصب بر روی گوشی‌های همراه وجود دارد و همه ما مایل به نصب و استفاده از قابلیت‌های آنها هستیم، اما شاید ندانیم که هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌کنیم، دسترسی به اطلاعات شخصی ماست.
دوشنبه، 5 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
چگونه اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند به اطلاعات شما دستبرد بزنند را متوقف کنیم؟

اپلیکیشن ضد سرقت

ابزارهای جدید کمک می‌کنند تا برنامه‌هایی که اطلاعات شما را جمع آوری می‌کنند را بتوانید متوقف کنید.
اغلب افراد مایل به دانلود برنامه‌های زیادی برای تلفن همراه خود هستند، به ویژه آنهایی که رایگان هستند، بدون اینکه فکر کنند ممکن است در معرض خطر دستبرد به حریم خصوصیشان باشند.
بسیاری از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند هیچ هزینه‌ای برای دانلود و استفاده ندارند. اما فریب نخورید: زیرا هزینه‌ای برای آنها وجود دارد. براون کروپ می‌گوید "حریم خصوصی شما هزینه‌ای است که برای آن پرداخت می‌کنید." او یک مهندس کامپیوتر در دانشگاه بلدین والاس در بریا، اوهایو است. او می‌گوید، در پشت صحنه این اپلیکیشن‌ها "نشت اطلاعات" وجود دارد. آنها عمدا اطلاعات بیشتری را از شما جمع آوری می‌کنند. سپس این اطلاعات شخصی را به شرکت‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند و بدون اطلاع کاربر- پول هنگفتی برای ساز برنامه ایجاد می‌شود.

کروپ از مردم می‌خواهد که بدانند اطلاعاتشان کجاست. او اخیرا موفق به توسعه ابزار آنلاین جدیدی شده است که این کار را انجام می‌دهد. او و شاگردانش آن را SPEProxy می‌نامند. هنگامی که اپلیکیشن‌ها اطلاعات شما را برمی‌دارند، این برنامه به کاربر می‌گوید که این اپلیکیشن قادر به دستیابی به اطلاعات شخصی شما است. همچنین راه‌هایی برای محافظت از اطلاعات شخصی بهتر ارائه می‌دهد. این برنامه به کاربران تلفن همراه امکان کنترل داده‌ها را می‌دهد و داده‌ها به این طریق به اشتراک گذاشته می‌شوند.
سلکوک اوجاک به عنوان یک مهندس کامپیوتر در دانشگاه بین المللی فلوریدا، در میامی، امنیت دستگاه‌های هوشمند و دیگر سیستم‌های کامپیوتری را بررسی می‌کند. او می‌گوید: "ما به این ابزار نیاز داریم." حتی اگر کاربران در هنگام نصب بر روی گزینه "من موافق هستم" بزنند و اجازه دهند تا اپلیکیش اطلاعات آنها را جمع آوری کند، هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام داده‌ها در حال انتقال هستند وجود ندارد. آنها نمی‌دانند که شاید زمانی اطلاعات آنها مورد سوء استفاده قرار بگیرد. او می‌گوید، برنامه آنلاین کروپ می‌تواند به افزایش آگاهی فرد از نشر اطلاعاتش کمک کند.
 

پشت صفحه نمایش گوشی شما چه می‌گذرد؟

گوشی‌های هوشمند، اطلاعات شخصی بسیاری را ذخیره می‌کنند. این دستگاه‌ها نام‌های ما، اسامی دوستان ما، آدرس‌های ما  و جایی که ما هستیم را در خود ذخیره دارند. برخی از برنامه‌ها از این داده‌ها برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. مثلا برنامه پیش بینی وضعیت آب و هوا نیاز به دانستن موقعیت شخص برای گزارش پیش بینی‌های محلی به او دارد. اما همین برنامه‌ها اغلب می‌توانند چنین اطلاعاتی را به شرکت‌های تبلیغاتی نیز ارسال کنند. این شرکت‌های تبلیغاتی می‌خواهند بدانند که  مردم چگونه رفتار و زندگی می‌کنند.
کروپ این امکان را فراهم می‌کند که کاربران تلفن همراه و تبلت بدانند که اطلاعاتشان کجاست. او می گوید هنگامی که اطلاعات یک دستگاه منتقل می‌شوند، "شما دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید" و این سرقت اطلاعات ممکن است بی ضرر باشد. مثل اینکه فرد چه زمانی به خانه برمی‌گردد یا اینکه آنها می‌توانند نشان دهند که مردم چگونه روزهای خود را سپری می‌کنند. رسانه‌های اجتماعی نیز اغلب به تصاویر و پست‌های کاربر دسترسی دارند.

به همین علت محققان شروع به ساخت برنامه‌هایی برای گوشی‌های هوشمند کردند که سوء استفاده از چنین اطلاعاتی را دنبال می‌کنند. کروپ می‌گوید SPEProxy سوء استفاده از داده‌ها را با استفاده از یک رویکرد که در پزشکی برای تشخیص بیماری استفاده شده است، شناسایی می‌کند. این نرم افزار پزشکی اطلاعاتی را از نمونه‌های خون بیمار و سایر اندازه گیری‌ها جمع‌آوری می‌کرد. سپس آن‌ها را با کسانی که در آنها بیماری‌های مختلفی تشخیص داده شده است، مقایسه می‌کند. 

گروه کروپ در حال حاضر یک برنامه کامپیوتری جدید ایجاد کرده است که نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ها اطلاعات را سرقت می‌کنند.
گروه کروپ در حال حاضر یک برنامه کامپیوتری جدید ایجاد کرده است که نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ها اطلاعات را سرقت می‌کنند. این برنامه اجازه می‌دهد تا کاربران ببینند که داده‌های آنها چطور نشت می‌کند و منتقل می‌شود. همچنین اجازه می‌دهد تا کاربر محدودیت‌هایی را در مورد نوع داده‌هایی که برنامه از طریق گوشی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند را اعمال کند.

در حال حاضر، افراد می‌توانند با رفتن به وب سایت SPEProxy، نشت اطلاعات را با ابزار جدیدی ردیابی کنند در عین حال به این معنی است که استفاده از آن محدود است و این نیز کمی نگران کننده است زیرا افراد باید به اینترنت دسترسی پیدا کنند تا اطلاعاتشان را ببینند. کروپ و تیم او می‌خواهند که استفاده از این برنامه ساده‌تر شود و در حال کار بر روی یک نسخه از آن هستند که افراد می‌توانند بر روی تلفن‌های خود نصب کنند.
او همچنین در حال برنامه ریزی در مورد نحوه استفاده افراد از این ابزار جدید می‌باشد. شرکت کنندگان با دانلود و نصب آن بر روی تلفن‌های خود، می‌توانند بدانند که کدامیک از برنامه‌های آنها ممکن است امکان سوء استفاده از اطلاعاتشان را داشته باشند. کروپ می‌خواهد شما بدانید که چه اتفاقی می‌افتد: "آیا کاربران در صورت اطلاع از آن باز هم تایید خواهند کرد؟"
او توضیح می‌دهد که اهداف او "ارائه آگاهی و محافظت از اطلاعات" است. با استفاده از این ابزار، می‌توانید شاهد این باشید که برنامه‌هایی مانند فیس بوک و توییتر در حال جمع آوری اطلاعات شما هستند.
 

تعریف کلمات مورد استفاده

اپلیکیشن: یک برنامه کامپیوتری قابل نصب بر روی گوشی که برای یک کار خاص طراحی شده است.
برنامه نویسی کامپیوتری: مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که کامپیوتر برای انجام بعضی از تحلیل‌ها یا محاسبات استفاده می‌کند. نوشتن این دستورالعمل‌ها به عنوان برنامه نویسی کامپیوتر شناخته می‌شود.
مهندس: شخصی که از علم برای حل مشکلات استفاده می‌کند. به عنوان یک فعل، مهندسی کردن به معنی طراحی یک دستگاه، مواد یا فرآیند است که برخی از مشکلات و یا نیازهای حل نشده را حل می‌کند.
رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های مبتنی بر اینترنت مانند فیس بوک، توییتر و وبلاگ Tumblr، که به مردم اجازه می‌دهد با یکدیگر (اغلب به طور ناشناس) ارتباط برقرار کنند و اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
رسانه (در علوم اجتماعی): یک اصطلاح برای راهی است که اطلاعات در یک جامعه تحویل داده شده و به اشتراک گذاشته می‌شود. این نه تنها رسانه‌های سنتی- روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون- بلکه رسانه‌های مبتنی بر اینترنت و تلفن‌های هوشمند مانند وبلاگ‌ها، توییتر، فیس بوک و غیره را پوشش می‌دهد.

 
برگرفته از سایت ساینس نیوز فوراستیودنت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.