شبکه های ماهواره ای و تخریب خانواده های ایرانی

نقش ماهواره در خانواده

ماهواره واقعاٌ گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملتها و کشورها هدف گیری می کند. ( مقام معظم رهبری)
يکشنبه، 11 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کبری خدابخش دهقی
موارد بیشتر برای شما
نقش ماهواره در خانواده
نقش ماهواره در خانواده
ماهواره واقعاٌ گنداب فسادی است که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملتها و کشورها هدف گیری می کند. ( مقام معظم رهبری)
ماهواره یک وسیله ای است که می توان از آن استفاده درست کرد و هم نادرست. اگر برفرض هم بتوان از ماهواره در عالم امکان استفاده خوبی هم کرد ولی آن چیزی که در عالم واقع در حال تحقق است. غیر از این است و مانند چاقویی است که فعلا در حال بریدن دست و پا و سر است. جنگ رسانه ای، یکی از برجسته ترین « جنگ نرم» و « جنگ های جدید بین المللی » است. اگر چه جنگ رسانه ای عمدتا به هنگام جنگ های نظامی کاربرد بیشتری پیدا می کند. اما این به آن مفهوم نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانه ای در جریان نبوده یا مورد استفاده قرار نمی گیرد. جنگ رسانه ای ، تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی، ادامه داشته، هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه ها، بهره گیری می کند. جنگ رسانه ای، ظاهرا میان رادیو و تلوزیون ها، مفسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاری ها، شبکه های خبری و سایت های اینترنتی جریان دارد؛ اما واقعیت این است که در پشت این جدال ژورنالیستی، چیزی به نام « سیاست رسانه ای یک کشور » نهفته است که مستقیما توسط بودجه های رسمی مصوب مجالس کشورها یا بودجه های سری سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و سرویس های جاسوسی، تغذیه می شود.
 
رواج خیانت در بین زوجین
هنگامی که اعضاء خانواده در روزهای متوالی سریال های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی می شود. یکی از برنامه های جامعة سرمایه داری، سلطة فرهنگی بر کشورها و تغییر سبک زندگی ملت های جهان سوم و مسلمانان بویژه زنان و دختران است. جامعه سرمایه داری زمانی که متوجه شد از طریق جنگ و سلطة سیاسی نمی توان بر کشورهای مسلمان سلطه پدا کرد، از طریق جنگ نرم و سلطه فرهنگی وارد وارد عمل شد. دشمن با نشانه گیری ذهن و اندیشه نسل جوان به خصوص زنان و دختران از طریق تولید فیلم های مستهجن و مبتذل سعی می کند تا سبک زندگی، نوع تفکر، بینش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشورها را داچار استحاله کند و سبک زندگی و نمودهای جامعه غربی را جایگزین آن کند.

زدودن اخلاق در میان زنان از پیامدهای فیلم های نامناسب ماهواره
در این جنگ ملت ها و مردم با اراده خود و قبول هزینه،در معرض حمله قرار می گیرند و ماهواره یکی از ابزارهای قوی برای تغییر و دگرگونی فرهنگ یک جامعه است، این کالای فرهنگی در کنار مزیت ها، مضرات فراوانی نیز دارد و ابزار مهم دشمن در جنگ نرم و یکی از ع.امل تشدید کننده بحران در میان خانواده ست. تغییرات فرهنگی، ارزشی و کمرنگ کردن الگوهای دینی در میان زنان و دختران از تاثیرات و پیامدهای منفی ماهواره بر جامعه و خانواده است. از این طریق زنان را در کشورهای اسلامی از معارف الهی، فضائل و ارزش های اخلاقی تهی کرده و از این راه به اهداف خود دست پیدا می کنند.

نابودی ارزش های خانوادگی در کشورهای مسلمان از جمله اهداف غرب
فیلمهای ماهواره ای بیانگر الگوی خانواده های غربی بوده و با القای فرهنگ غرب ارزش های اخلاقی مانند حیا، غیرت و عفاف را در جامعه از میان می برند و در صدد تثبیت رواتبط موازی در بیرون از خانواده هستند که این اقدامات موجب فروپاشی بنیان خانواده می شود. کمرنگ شدن ارزش های خانوادگی و گسست نهاد خانواده از دیگر نتایج فیلم های نامناسب شبکه های ماهواره ای است؛ رشد طلاق در جامعه از نشانه های این گسست خانوادگی است که به دنبال خود مسائل متعدد دیگری از جمله فقر، اعتیاد و افزایش فرزندان بی سرپرست را به همراه دارد؛ از سوی دیگر مشاهده می کنیم که فیلم های غیر اخلاقی ماهواره روابط عاطفی و جنسی میان زن و مرد را در خارج از چارچوب ازدواج عادی نشان می دهند. هنگامی که اعضای خانواده در ر.زهای متوالی سریال های نامناسب ماهواره را که هدف آنها عادی سازی روابط با نامحرم است، مشاهده می کنند، خیانت به همسر برای آنها عادی شده و مشاهده این فیلم ها و عدم کنترل افراد بر رفتار خود نوعی بی مهری، دلسردی و اختلاف میان زن و شوهر را ایجاد می کند.
 
فیلم های ماهواره و رواج خانواده های بی قید
در سریال های نامناسب شبکه های ماهواره ای سنت های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می گیرند، نقش های خانه داری، همسری و مادری در این فیلم ها زیر سوال رفته و بیشترین تاکید آنها نشان دادن ارزش کار زن در بیرون از خانه است. عدم اعتماد به زوجین به یکدیگر، آسیب برخی از برنامه های ماهواره ای است. در فیلم های نامناسب ماهواره ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضا شده و این ارضایعاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می شود؛ در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحکام آن می داند.

اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین
شبکه های ماهواره ای، با پوشش جهانی که بیشتر در غرب و کشورهای صنعتی مستقر است، با برنامه ریزی هدفدار سعی می کنند با تاثیرگذاری بر افکار خانواده ها و بر هم زدن آرامش خانواده ها، بسترهای ذهنی و فرهنگی تامین منافع خود را فراهم سازند. گسترش و استفاده ی افراطی ماهواره ها با کارکرد متنوع خود و دگرگون سازی های پیوسته اش، رفته رفته سبب آسیب پذیری شده و استحکام خانواده را به مخاطره می اندازند. در این صورت خانواده، قوی ترین عامل دوام و رشد خود را که عاطفه و صمیمیت میان اعضاست، به دست فراموشی می سپارد. برنامه های ماهواره به تدریج جای ارتباط بین فردی از نوع چهره به چهره را گرفته و توانسته اند فضای انفرادی را به جاب فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم کنند، به گونه ای که در ابتدا به افزایش فرد گرایی و کاهش جمع گرایی منجر شده و با رخنه در محیط گرم خانواده ترویج مفاسد دینی، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت بین زن و شوهر نسبت به یکدیگر، عامل مهمی در آسیب رساندن به انسجام خانواده شوند. در کشور ما بیشترین مخاطبان تلوزیون را زنان تشکیل می دهند. همین باعث شده برنامه های این نوع شبکه ها با هدف قرار دادن شخصیت زن و القاء کردن فرهنگ غربی به او بتوانند شخصیت حقیقی زن مسلمان ایرانی را متزلل ساخته، و بنیان خانواده را بشدت تضعیف کنند.

در شبکه های ماهواره ای اراده تعریف نادرست از زندگی مشترک و شدت بخشیدن به رقابت های اقتصادی میان زن و مرد به جای پیوندهای عاطفی مستحکم، موجب شده تا مفهوم عشق و اعتماد و تعهد، به رقابت سوء تفاهم تبدیل شود. کاهش ارتباطات کلامی که از ساده ترین نوع مناسبات انسانی در خانواده محسوب می شود، سبب کمرنگ شدن همدلی و گسست عاطفی در خانواده ها گردیده و از بین رفتن صمیمیت و گسست عاطفی به نوعی موجب از خود بیگانگی و خلق زمینه ی گسست فکری شده، تا حدی که نابودی سلامت فکر و رفتار بینندگان، آنها را دچار حالت مسخ شدگی و از دست رفتن عقلانیت کرده است. خانواده های تحت الشعاع این برنامه ها از مسیر اصلی تربیتی خود که ریشه در مکتب اسلام دارد فاصله گرفته و نتیجه ی سوء زیانبار آن سستی در روابط خانواده ها و در سطح وسیع تر سبب افزایش فساد و بالا رفتن آمار طلاق در کشور خواهد شد.
نویسنده: کبری خدابخش

پی نوشت:
مقاله حاصل تحقیقات میدانی نویسنده می باشد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.