اسم نورانی «الله»
در مطلب پیش رو، تفسیر اسم مقدس «االله» از اسماء الحسنی را می خوانیم.
سهشنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عقل و فهم و شعور و ادراک و فکر و تمام قوای ظاهری و باطنی عاجزند که به قوه خود آن ذات قدوس را ادراک کنند، بلکه ذات مقدس خودش را در عالم ذر معرفی فرموده و خود را به آنان نمایش داده و فرموده: الست بربکم. قالوا: بلی. و معرفت را در قلوب آنها ثابت فرموده و نفوس را رنگ به معرفت خود فرموده.
و پیامبران را برای تذکر و رفع غفلت فرستاده. و برای تزکیه قلوب از اوساخ موهومات ارسال رسل فرموده. و خودش آنان را مبتلا به باءساء و ضراء نموده تا آنکه امیدها از غیر حق منقطع شود و معرفت فطری ظاهر شود.
و راه زیاد شدن معرفت و سیر در درجات را نماز قرار داده. فرمود: الصلاه معراج المؤ من و قربان کل تقی.
و مردم را موظف فرموده که در نماز تسبیح و تنزیه و تکبیر و تمجید کنند و از غیر خدا اعراض کنند و موانع را برطرف کنند تا خدا به آنها نظر لطف فرماید و رحمت بر آنها فرستد و معرفت آنها را زیاد فرماید و در درجات کمال و عرفان آنان را سیر دهد.
شیخ صدوق از حضرت عسکری (علیه السلام ) نقل کرده که در تفسیر آیه شریفه عظیمه: ((بسم الله الرحمن الرحیم )) و کلمه مقدسه ((الله )) فرموده: هو الله الذی یتاله الیه عند الحوائج و الشداید کل مخلوق عند انقطاع الرجاء عن کل مَن هو دونه و تقطع الاسباب من جمیع من سواه. تقول: بسم الله ای: استعین علی اموری کلها بالله الذی لا تحق العباده الا له. . .
یعنی: اوست الله، یعنی آن ذات مقدسی که تمام مخلوقات وقت حاجت و شدت به سوی او پناه می برند آن وقتی که امیدها از تمام مخلوقات قطع شده و اسباب نجات از جمیع ما سوی منقطع گردیده. می گویی: بسم الله. یعنی:
استعانت می خواهم برای انجام تمام کارها به آن ذات قدوسی که سزاوار نیست عبادت مگر برای او؛ فریادرس است وقتی که از او خواهند؛ و اجابت کننده است وقتی که او را بخوانند و به او ملتجی و پناهنده شوند.
تا آنکه فرمود: مردی حرکت کرد خدمت مولا امیرالمؤ منین صلوات الله علیه عرض کرد:
یا امیرالمؤ منین اِخبار فرما مرا از ((بسم الله الرحمن الرحیم ))؛ چیست معنی آن؟ فرمود: قول تو ((الله )) اعظم اسمی است از اسماء الهی. و اوست اسمی که سزاوار نیست احدی به او نامیده شود غیر آن ذات مقدس.
آن مرد عرض کرد: تفسیرش چیست؟ حضرت فرمود: الله اوست که نزد حاجت و شدت هر مخلوقی رو به او می آورد، وقتی که امیدها و اسباب از غیر او منقطع شود. . .
در کتاب بحار چند روایت نقل نموده از امام باقر و امام صادق صلوات الله علیهما که مفاد آنها این است:
هر کس ده مرتبه ((یا الله )) بگوید، خطاب می رسد: لبیک ای بنده من؛ حاجت خود را بخواه.
و اگر ((یا رب )) ده مرتبه بگوید، پروردگار گوید: لبیک؛ حاجت را سوال کن.
و همچنین اگر گفت: ((یا الله یا ربی )) مکرر تا آنکه نفس قطع شود، پروردگار فرماید: سوال کن حاجت خود را.
و اگر بگوید: ای رب، ای رب سه مرتبه، ندا می شود: سوال کن حاجت خود را.
و اگر بگوید: یا رب یا رب تا آنکه نفس قطع شود، گفته می شود به او: لبیک؛ حاجت تو چیست؟
و اگر بگوید: ((یا ربی یا الله )) تا آنکه نفس قطع شود، اجابت شود و گفته می شود به او: لبیک؛ حاجت تو چیست؟
تمام اینها صریح کلام امام (علیه السلام ) بود و در بحار ج 93 باب اذکار ص 233 مذکور است و نقل کرده است از کتاب قرب الاسناد و محاسن برقی و رساله محاسبه النفس سید ابن طاووس و دعوات راوندی.
و گفته اند: کلمه الله اسم اعظم است برای چند وجه:
اول آنکه: هر حرفی از آن بردارند، معنی ثابت و برقرار است.
دوم آنکه: مشهورترین اسماء است.
سوم آنکه: مقدمه است بر سایر اسماء.
چهارم آنکه: در کلمه توحید و شهادتین مذکور است.
پنجم آنکه: از همه اسماء بیشتر است در قرآن؛ که گفته اند در 2807 موضع در قرآن مجید ذکر شده است.
ششم آنکه: در کلام حضرت امیر (علیه السلام ) که در اول صفحه قبل ذکر شد اشاره به این شده.
هفتم آنکه: در کلمه مقدسه ((الله اکبر)) ایما به این می باشد. بلکه تسبیحات اربعه موید همین است که ذکر عظمت آن بزودی بیاید ان شاء الله تعالی.
هشتم آنکه: صفت واقع نمی شود، به خلاف سایر اسماء که صفات اسم و دلالت بر صفت خاص می کند، به خلاف لفظ مقدس الله که دلالت بر ذات می کند.
نهم آنکه: خداوند در قرآن مجید از ذات مقدس خود خبر می دهد به علم و قدرت و ربوبیت و سایر صفات و غالبا به لفظ الله تعبیر می فرماید. فرموده:
انی انا الله رب العالمین. و انی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی. الحمد لله رب العالمین. و الله بکل شی ء شهید. ان الله علی کل شی ء قدیر. و الله من ورائهم محیط. ان الله غفور رحیم. ان الله عزیز حکیم. ان الله غنی حمید. و الله ذو فضل عظیم. ان الله کان علیا کبیرا. قل الله خالق کل شی ء و هکذا.
و اگر سایر آیات راجع به این موضوع را خواهی که تدبر کنی تا عظمت و جلالت اسم مقدس الله و رب بر تو ظاهر شود، پس مراجعه کن به کتاب بحار ج 93 باب اسماء الحسنی ص 236 و باب اسم اعظم ص 223، و ج 4 باب علم ص 74 و باب قدرت ص 134 و باب عدد اسماء الله تعالی ص 184- و غیر آن زیاد است. و ملاحظه کن اخبار فضیلت تسبیحات اربعه را به حالت جمعی یا انفرادی و ان شاء الله تعالی ذکر خواهیم کرد.
منبع : حوزه نت
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
شخصیت معنوى امام خمینی (رحمه الله)
سیره عملى امام خمینی در مسایل فردى، خانوادگى و اجتماعى
سیره عملى امام خمینی در مسایل اخلاقى و شرعى
دوستى و روابط دختر و پسر از دیدگاه برون دینى و درون دینى
توصیه های اخلاقی از میرزا جوادآقا ملکى تبریزى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از حضرت امام خمینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله بهاءالدینى (رحمه الله)
بیشترین بازدید هفته
اختراعات آلبرت انیشتین
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اسامی پسرانه زیبا و باکلاس
آلرژی به توت فرنگی و نحوه درمان آن
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
لیست ویژگیهای شخصیتی
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
شخصیت معنوى امام خمینی (رحمه الله)
سیره عملى امام خمینی در مسایل فردى، خانوادگى و اجتماعى
سیره عملى امام خمینی در مسایل اخلاقى و شرعى
دوستى و روابط دختر و پسر از دیدگاه برون دینى و درون دینى
توصیه های اخلاقی از میرزا جوادآقا ملکى تبریزى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از حضرت امام خمینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله شهید دستغیب (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله حسن زاده آملى (رحمه الله)
توصیه های اخلاقی از آیت الله تألّهى همدانى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله بهاءالدینى (رحمه الله)
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله انصارى همدانى (رحمه الله)
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان