اسم نورانی «الله»

در مطلب پیش رو، تفسیر اسم مقدس «االله» از اسماء الحسنی را می خوانیم.
سه‌شنبه، 20 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اسم نورانی «الله»
فضیلت اجزای نماز، بدان که: لفظ مقدس ((الله )) اسم جلاله ذات مقدس حق می باشد و اسماء دیگر اسم صفت می باشد. و معنی لفظ الله آنکه آن ذات مقدس مستجمع جمیع کمالات است و همه خلایق در حقیقت و کنه ذات او متحیرند.

عقل و فهم و شعور و ادراک و فکر و تمام قوای ظاهری و باطنی عاجزند که به قوه خود آن ذات قدوس را ادراک کنند، بلکه ذات مقدس خودش را در عالم ذر معرفی فرموده و خود را به آنان نمایش داده و فرموده: الست بربکم. قالوا: بلی. و معرفت را در قلوب آنها ثابت فرموده و نفوس را رنگ به معرفت خود فرموده.

و پیامبران را برای تذکر و رفع غفلت فرستاده. و برای تزکیه قلوب از اوساخ موهومات ارسال رسل فرموده. و خودش آنان را مبتلا به باءساء و ضراء نموده تا آنکه امیدها از غیر حق منقطع شود و معرفت فطری ظاهر شود.

و راه زیاد شدن معرفت و سیر در درجات را نماز قرار داده. فرمود: الصلاه معراج المؤ من و قربان کل تقی.

و مردم را موظف فرموده که در نماز تسبیح و تنزیه و تکبیر و تمجید کنند و از غیر خدا اعراض کنند و موانع را برطرف کنند تا خدا به آنها نظر لطف فرماید و رحمت بر آنها فرستد و معرفت آنها را زیاد فرماید و در درجات کمال و عرفان آنان را سیر دهد.

شیخ صدوق از حضرت عسکری (علیه السلام ) نقل کرده که در تفسیر آیه شریفه عظیمه: ((بسم الله الرحمن الرحیم )) و کلمه مقدسه ((الله )) فرموده: هو الله الذی یتاله الیه عند الحوائج و الشداید کل مخلوق عند انقطاع الرجاء عن کل مَن هو دونه و تقطع الاسباب من جمیع من سواه. تقول: بسم الله ای: استعین علی اموری کلها بالله الذی لا تحق العباده الا له. . .

یعنی: اوست الله، یعنی آن ذات مقدسی که تمام مخلوقات وقت حاجت و شدت به سوی او پناه می برند آن وقتی که امیدها از تمام مخلوقات قطع شده و اسباب نجات از جمیع ما سوی منقطع گردیده. می گویی: بسم الله. یعنی:
استعانت می خواهم برای انجام تمام کارها به آن ذات قدوسی که سزاوار نیست عبادت مگر برای او؛ فریادرس است وقتی که از او خواهند؛ و اجابت کننده است وقتی که او را بخوانند و به او ملتجی و پناهنده شوند.

تا آنکه فرمود: مردی حرکت کرد خدمت مولا امیرالمؤ منین صلوات الله علیه عرض کرد:

یا امیرالمؤ منین اِخبار فرما مرا از ((بسم الله الرحمن الرحیم ))؛ چیست معنی آن؟ فرمود: قول تو ((الله )) اعظم اسمی است از اسماء الهی. و اوست اسمی که سزاوار نیست احدی به او نامیده شود غیر آن ذات مقدس.

آن مرد عرض کرد: تفسیرش چیست؟ حضرت فرمود: الله اوست که نزد حاجت و شدت هر مخلوقی رو به او می آورد، وقتی که امیدها و اسباب از غیر او منقطع شود. . .

در کتاب بحار چند روایت نقل نموده از امام باقر و امام صادق صلوات الله علیهما که مفاد آنها این است:

هر کس ده مرتبه ((یا الله )) بگوید، خطاب می رسد: لبیک ای بنده من؛ حاجت خود را بخواه.

و اگر ((یا رب )) ده مرتبه بگوید، پروردگار گوید: لبیک؛ حاجت را سوال کن.

و همچنین اگر گفت: ((یا الله یا ربی )) مکرر تا آنکه نفس قطع شود، پروردگار فرماید: سوال کن حاجت خود را.

و اگر بگوید: ای رب، ای رب سه مرتبه، ندا می شود: سوال کن حاجت خود را.

و اگر بگوید: یا رب یا رب تا آنکه نفس قطع شود، گفته می شود به او: لبیک؛ حاجت تو چیست؟

و اگر بگوید: ((یا ربی یا الله )) تا آنکه نفس قطع شود، اجابت شود و گفته می شود به او: لبیک؛ حاجت تو چیست؟

تمام اینها صریح کلام امام (علیه السلام ) بود و در بحار ج 93 باب اذکار ص 233 مذکور است و نقل کرده است از کتاب قرب الاسناد و محاسن برقی و رساله محاسبه النفس سید ابن طاووس و دعوات راوندی.

و گفته اند: کلمه الله اسم اعظم است برای چند وجه:

اول آنکه: هر حرفی از آن بردارند، معنی ثابت و برقرار است.

دوم آنکه: مشهورترین اسماء است.

سوم آنکه: مقدمه است بر سایر اسماء.

چهارم آنکه: در کلمه توحید و شهادتین مذکور است.

پنجم آنکه: از همه اسماء بیشتر است در قرآن؛ که گفته اند در 2807 موضع در قرآن مجید ذکر شده است.

ششم آنکه: در کلام حضرت امیر (علیه السلام ) که در اول صفحه قبل ذکر شد اشاره به این شده.

هفتم آنکه: در کلمه مقدسه ((الله اکبر)) ایما به این می باشد. بلکه تسبیحات اربعه موید همین است که ذکر عظمت آن بزودی بیاید ان شاء الله تعالی.

هشتم آنکه: صفت واقع نمی شود، به خلاف سایر اسماء که صفات اسم و دلالت بر صفت خاص می کند، به خلاف لفظ مقدس الله که دلالت بر ذات می کند.

نهم آنکه: خداوند در قرآن مجید از ذات مقدس خود خبر می دهد به علم و قدرت و ربوبیت و سایر صفات و غالبا به لفظ الله تعبیر می فرماید. فرموده:

انی انا الله رب العالمین. و انی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی. الحمد لله رب العالمین. و الله بکل شی ء شهید. ان الله علی کل شی ء قدیر. و الله من ورائهم محیط. ان الله غفور رحیم. ان الله عزیز حکیم. ان الله غنی حمید. و الله ذو فضل عظیم. ان الله کان علیا کبیرا. قل الله خالق کل شی ء و هکذا.

و اگر سایر آیات راجع به این موضوع را خواهی که تدبر کنی تا عظمت و جلالت اسم مقدس الله و رب بر تو ظاهر شود، پس مراجعه کن به کتاب بحار ج 93 باب اسماء الحسنی ص 236 و باب اسم اعظم ص 223، و ج 4 باب علم ص 74 و باب قدرت ص 134 و باب عدد اسماء الله تعالی ص 184- و غیر آن زیاد است. و ملاحظه کن اخبار فضیلت تسبیحات اربعه را به حالت جمعی یا انفرادی و ان شاء الله تعالی ذکر خواهیم کرد.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.