خواص و مضرات انیسون چیست؟

از میوه‌های گیاه انیسون (Anise) برای درمان ناراحتی‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود. درمان دل درد، نفخ شکم، تقویت معده و دفع رطوبات معده از خواص انیسون برای دستگاه گوارش است
يکشنبه، 26 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص و مضرات انیسون چیست؟

خواص و مضرات انیسون چیست؟

گیاه انیسون از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است. امروزه از دانه‌های این گیاه اسانس، روغن، ترکیبات قندی و صمغ تهیه می‌شود و در صنایع دارویی کاربرد دارد. خواص انیسون شامل افزایش شیر مادران، کمک به هضم غذا، ضد نفخ، ضد انگل، کمک به لاغری، رفع بوی بد دهان، کاهش میزان گـر گرفتگی دوران یائسگی و خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ است.

انیسون یا بادیان رومی یکی از گیاهان دارویی مهم و پرخاصیت است و در کتب طب سنتی به ویژه مصریان قدیم از دانه‌های این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف بهره می‌برده‌اند. امروزه نیز از اسانس تهیه شده از گیاه در صنایع داروسازی استفاده‌های متعدد می‌شود و در برخی مناطق میوه‌های این گیاه به عنوان ادویه نیز کاربرد داشته و در صنایع شیرینی‌پزی و نوشابه‌سازی مصرف می‌شود. برای آشنایی بیشتر با خواص انیسون در درمان بیماری‌ها با ما همراه شوید.

انیسون ابتدا در مصر و خاورمیانه کشت شد و به دلیل ارزش دارویی آن به اروپا آورده شد . [8] تقریباً 4000 سال است که در مصر کشت می شود.

گیاهان انیسون در خاکی سبک ، حاصلخیز و زهکشی شده بهتر رشد می کنند. بذرها باید به محض گرم شدن زمین در بهار کاشته شوند. از آنجا که گیاهان دارای پایه ریز هستند ، پس از استقرار به خوبی پیوند نمی شوند ، بنابراین یا باید در محل نهایی آنها شروع شود و یا اینکه گیاهچه ها هنوز کوچک هستند ، پیوند داده می شوند.

خواص و مضرات انیسون چیست؟

خواص انیسون (طبیعت و خواص درمانی)

طبع انیسون گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی انیسون عبارتند از:

مطالعات علمی جدید بر روی انیسون نشان داده است، این گیاه دارای خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

از میوه‌های گیاه انیسون برای درمان ناراحتی‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود. درمان دل درد، نفخ شکم، تقویت معده و دفع رطوبات معده از خواص انیسون برای دستگاه گوارش است، همچنین مصرف دانه‌های این گیاه اشتها آور است و به هضم غذا کمک می‌کند.

انیسون در درمان گلو درد موثر است و خاصیت خلط آور دارد.

مصرف این گیاه برای مادران شیرده مفید بوده و باعث افزایش شیر مادران می‌شود.

استنشاق بخور این گیاه برای درمان سردرد و سرگیجه مفید است و در کتب طب سنتی جویدن آن را درمانی موثر برای پاک کردن مجاری تنفسی، تسکین میگرن، درد سینه، سرفه، تنگی نفس و خفقان می‌دانند.

گیاه انیسون، حاوی تعدادی از ترکیبات فعال و ضد التهابی است و برای تسکین مشکلاتی نظیر آرتروز، نقرس، سردرد و صدمات مزمن مفید است.

چکاندن روغن گل که انیسون در آن جوشانده باشند، برای درد گوش و کری و بیماری‌های گوش که ناشی از ضربه یا برخورد باشد، مفید است.

جلای دندان‌ها و رفع بوی بد دهان از دیگر خواص انیسون است.

دانه‌های این گیاه، تقویت کننده کلیه و گشاینده انسداد‌های کبد، طحال، مثانه و رحم می‌باشد.

تحقیقات اخیر تاثیر مثبت انیسون بر روی بیماران دیابتی نوع ۲ را نشان داده است که مصرف آن باعث کاهش قند خون ناشتا در بیماران دیابتی شده است.

دانه گیاه انیسون خاصیت چربی سوزی دارد و از همین رو در بحث لاغری باعث محبوبیت آن در سال‌های اخیر شده است.


روغن آنیسون

روغن آنیسون را می توان از طریق تقطیر بخار یا استخراج با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی از میوه ها بدست آورد .  عملکرد روغن اساسی تحت تأثیر شرایط رشد و فرآیند استخراج ، با استخراج فوق بحرانی از کارآیی بیشتر برخوردار است.صرف نظر از روش انزوا جزء اصلی از روغن را آنتول (80-90٪)، با اجزای جزئی از جمله 4-آنیسالدهاید ، استراگول و pseudoisoeugenyl-2-methylbutyrates، در میان دیگران. آنتول مسئول بو و عطر و طعم مشخص آنیسون است.

سازندگان لوکوموتیو بخار در انگلیس کپسول های روغن انیسون را در یاتاقان های ساده فلزی سفید گنجانیدند ، بنابراین بوی مشخص در صورت گرم شدن بیش از حد هشدار می دهد. از انیسون می توان رایحه ای مایع تهیه کرد و هم برای شکار کشیدن و هم برای ماهیگیری استفاده می شود . برای جذب ماهی روی قلاب ماهیگیری قرار می گیرد . 

خواص و مضرات انیسون چیست؟
 

گیاه شناسی انیسون

انیسون گیاهی علفی و یـک سـاله بـه ارتفـاع ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر است و دارای گل‌های سفید کوچک به صورت گل آذین چتر مرکب و میوه‌هایی به رنگ سبز مایل به زرد است که قسمت فوقانی آن نوک تیز و پنج خط برجسته بر روی آن قابل مشاهده است. این گیاه دارویی پرخاصیت، در غرب آسیا، خاورمیانه، مکزیک، مصر و اسپانیا کشت می‌شود. قسمت دارویی و مورد استفاده گیاه دانه‌های گیاه است و جالب است بدانید دانه‌های تازه رسیده گیاه بیشترین خواص دارویی را دارند، چرا که خواص زیادی در پوست بذر‌ها وجود دارد.


ترکیبات شیمیایی انیسون

مهمترین ترکیبات شیمیایی و مواد تشکیل دهنده گیاه انیسون، اسانس است که میزان آن از ۵.۱ تا ۵ درصد متغیر است. مهم‌ترین ترکیب موجود در اسانس، ترانس آنتول به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد است که بیشتر خواص دارویی گیاه به آن مرتبط می‌باشد.
 

مقدار و طریقه مصرف انیسون

به مقدار نیم تا یک گرم از بذر گیاه را در آب جوش دم کنید و اجازه دهید تا برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دَم بکشد تا ترکیبات فعال دانه‌ها درون آب آزاد شوند و سپس آن را صاف نموده و مقدار یک فنجان و به میزان سه مرتبه در طول روز مصرف کنید.
 

مضرات انیسون (موارد احتیاطی و منع مصرف)

باوجود گسترده بودن خواص انیسون در درمان بیماری‌ها، مصرف این گیاه در دوران بارداری منع شده است، همچنین اسانس این گیاه نباید مورد مصرف کودکان قرار گیرد.

انیسون با برخی داروهای هورمونی تداخل دارویی دارد، این گیاه می‌تواند تا حدی شبیه به استروژن در بدن عمل کند و بنابراین احتمال دارد اثرات داروهای هورمونی نظیر داروهای ضدحاملگی را کاهش دهد.

برخی مطالعات نشان داده است، مصرف این گیاه ممکن است با برخی داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشد و اثرات آن را کاهش دهد.
 

عرق انیسون

عرق انیسون حاصل از تقطیر گیاه انیسون تهیه میشود.

عرق انیسون در اکثر عطاری ها موجود است و می توانید آن را داغ کرده و با نبات یا بدون نبات مصرف کنید.


خواص و مضرات انیسون چیست؟

خواص عرق انیسون

  1. عرق انیسون در ازدیاد شیر خانم ها تاثیر خوبی دارد.
  2. این عرق مقوی کلیه است.
  3. تقویت کننده کبد می باشد.
  4. باز کننده قاعدگی و مدر قاعدگی است.
  5. در رفع درد سینه بسیار مفید است.
  6. آرامش بخش است.

خواص عرق انیسون

  1. در رفع بادهای معده مفید است.
  2. ضد هیستری است.
  3. باعث رفع بوی بد دهان می گردد.
  4. باعث رفع عارق می شود.
  5. باز کننده رخسار زنان است.
  6. باعث تقویت قوه باه می شود.
  7. ضد سرفه و ضد تشنج می باشد.
  8. اگر عرق انیسون را بخار کنند و بخار آن را استنشاق کنند سردرد و سرگیجه از درد می رود.
  9. رطوبت طحال را برطرف می کند.
  10. با تب کهنه مقابله می کند.
  11. مسکن دردها می باشد.
  12. باد شکن و عرق آور است و در صورتی که در روغن جوشانده شود تاثیرش بیشتر است.
  13. عرق انیسون ضد نفخ، ضد اسپاسم، خلط آور و ضد میکروب می باشد.


مضرات عرق انیسون

عرق انیسون برای خانم های باردار و شیرده بسیار مناسب است و می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول استفاده شود ولی نکته مهم این است که حتما با تجویز پزشک مصرف شود.

انیسون برای کودکان نیز بی خطر و بی عارضه می باشد.

انیسون ممکن است در برخی از افراد که به گیاهان شبیه به آنیسون مانند مارچوبه، زیره سیاه، کرفس، گشنیز، زیره سبز و رازیانه حساسیت دارند سبب واکنش های آلرژیک می شود

در بیماران حساس به هورمون مانند سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان رحم، آندومتریوز یا فیبروئید رحم آنیسون ممکن است به عنوان استروژن عمل کرده و کسانی که به استروژن ها حساسیت دارند از مصرف آن خودداری نمایند.

از عوارض انیسون می توان به احساس گرفتگی سینه و گلو در صورت مصرف طولانی مدت به ترش کردن معده اشاره کرد.

همچنین مصرف عرق آنیسون برای گرم مزاج ها می تواند موجب سر درد، سقط جنین و حساسیت پوستی و کبدی گردد.
 

عرق انیسون برای کودکان

برای رشد بچه ها و برطرف شدن ضعفشان و برای بچه هایی که قوت جسمانی شان ضعیف است و بهانه گیرند ،شب ها انجیر را در عرق انیسون یا دم کرده ی انیسون بخیسانید(انیسون بذر یک نوع گیاه است)صبح ناشتا بدهید بچه بخورد.

از نظر علمی بو علی میگوید انجیر و انیسون مجاری را باز میکند برای جذب غذا کبد وکلیه را اصلاح وپاکسازی میکند سموم را دفع میکند لینت مزاج میدهد.
 

عرق انیسون و انجیر خشک

افراد لاغر اگر به مدت ۲ ماه از انجیر خیسانده در عرق انیسون به صورت ناشتا استفاده کنند، چاق می‌شوند چرا که انجیر و انیسون مجاری جذب غذا را باز کرده و موجب تقویت بدن می‌شود؛ ۱۰ عدد انجیر برای افراد بزرگسال و ۵ عدد انجیر برای کودکان کافی است.


طریقه مصرف عرق انیسون

یک فنجان بعد از هر غذا به صورت شربت میل شود.

منبع:
1. 
سایت ستاره
2. ویکی پدیا
3. نایریکا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.