وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش سوم)

در زندگی زناشویی زن و مرد نسبت بهم وظایفی دارند که با رعایت آن می توانند سطح رضایت از زندگی شان را افزایش دهند و موجب تداوم استحکام زندگی مشترک شان شود و در این مطلب برخی از وظایفی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند بیان خواهیم کرد.
چهارشنبه، 21 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
وظایفی که زن نسبت به شوهر دارد (بخش سوم)
یکی دیگر از وظایفی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند اینست که راز های شوهرش را بازگو و فاش نکند.
 

مقدمه

زن و شوهر برای رسیدن به زندگی مشترک توام با صمیمیت و رضایت نیازمند آگاهی لازم به حقوق و وظایف خودشان در قبال یکدیگر هست. اصلا بسیاری از مشکلات و اختلافاتی که در زندگی زناشویی زخ می دهد بخاطر عدم آگاهی زوجین از حقوق و وظایف نسبت به دیگر هستند. ما در این مطلب قسمتی از حقوق و وظایفی شرعی، عرفی و اخلاقی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند بیان کردیم.
 

8. خانه داری

خانه داری یکی از مهم ترین وظایف زن نسبت به شوهر و زندگی خود به حساب می آید.  خانه داری شامل بخش های گوناگونی است که اساسی ترین آن آماده سازی محیط آرام و سالم برای شوهر و تعلیم و تربیت فرزندان می باشد. به گونه ای که مرد بعد از انجام فعالیت سنگین در بیرون خانه، مشتاق آمدن به کنار همسر خود باشد و در خانه احاس آرامش کنید یعنی زن محیط را آماده حضور همسر کند، از اینرو خانه داری حساس ترین و با افتخار ترین شغل برای زنان محسوب می شود زیرا اجتماع و جامعه  از خانواده های تشکیل شده اند که زنان نقش محوری تربیت خانواده را در خانه بازی می کنند، در واقع نقش اول تربیت و اصلاح جامعه بر عهده زنان است.

برخی دیگر از مصادیق خانه داری که در درجه بعدی اهمیت قرار دارد:
رعایت نظافت در خانه : زنان با رعایت کردن بهداشت و پاکیزگی در خانه ضمن جلوگیری بسیاری از بیماری، باعث علاقه مند کردن مردان به محیط خانه می شوند. رعایت بهداشت یکی از سفارشات همیشگی دین اسلام بوده است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند : « اسلام نظیف است، شما هم در پاکیزگی کوشش کنید، زیرا فقط پاکیزگان داخل بهشت می شوند.» (1)

مرتب کردن خانه : یکی از وظایف زنان خانه دار مرتب کردن و نظم بخشیدن به خانه است بگونه ای هر وسیله سرجای خودش قرار گرفته باشد. زنان نباید این امور را کم اهمیت تلقی کنند بلکه مرتب بودن خانه باعث ایجاد شادابی در اعضای خانواده می شود و همچنین موجب می شود فرزندان از با الگو گیری از مادر خانواده، تبدیل به فزرندان منظم و مرتبی شوند.

تهیه کردن غذا : یکی از اموری که در خانه داری باید مورد توجه زنان قرار گیرد تهیه غذا است. زنان کدبانو می توانند با بکارگیری ذوق و سلیقه ، غذای لذیذ و خوشمزه را تهیه کرده تا شوهرشان را به برگشت به خانه مشتاق کرده و هرگز فکر غذا خوردن در بیرون از خانه را نکند. رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند : «وظیفه زن نسبت به شوهرش اینست که چراغ خانه را روشن کند و غذای نیکو و شایسته تهیه ببیند.» (2) و همچنین در جایی دیگر فرمودند : « بهترین  زنان شما زنی است که خودش را خوشبو کند و در طبخ غذا مهارت داشته باشد و اقتصاد را از دست ندهد. چنین زنی یکی از عمال و کارکنان خدا خواهد بود و عامل خدا هرگز با شکست و پشیمانی مواجه نخواهد شد.» (3)
 

9. راز داری همسر

یکی دیگر از وظایفی که زن نسبت به شوهرش باید رعایت کند اینست که راز های شوهرش را بازگو و فاش نکند ، البته رعایت این موضوع متوجه زن و شوهر با هم می شود زیرا که رازداری برای حفظ و داوم زندگی زناشویی اصلی لازم است.
زنان باید بدانند که با بازگو کردن زار همسر نزد دیگران، باعث خراب شدن وجه خودشان نزد همسر و دیگران می شود و همچنین باعث می شود که شوهرتان در بیان راز ها و درد دل خود به شما اعتماد نکند و در نتیجه به دور شدن زن و شوهر از هم و بوجود آمدن اختلافات منجر شود. در مقابل زنان با رعایت اصل راز داری ضمن بدست آوردن اعتماد بیشتر همسر، جایگاه و شخصیت برتری نزد همسر خود کسب می کنند که همین امر موجب موفقیت و استحکام  هرچه بیشتر آنان در زندگی مشترک شان  می شود.
 

10. قهر نکردن با شوهر

قهر کردن با همسر یکی از عمل هایی است که موجب ناپایدار شدن زندگی می شود.  امروزه متاسفانه زنان به محض ناراحتی از همسر یا برای متقاعد کردن همسر به قبول خواسته شان و یا دلایل دیگر،  از سلاحی به نام قهر کردن استفاده می کنند و این امر [یعنی قهر و آشتی زیاد در زندگی] موجب دلسرد شدن شوهر از زندگی و بروز دعوا و کینه و کدورت میان زن و شوهر می شود و همچنین آثار بسیار بدی به روی فرزندان می گذارد، به طوری که موجب می شود فرزندان از خانه و پدر و مادر گریزان و در نتیجه راه و مسیر انحراف آنان هموار تر می شود.
سید روح الله حسین پور 
ادامه دارد... 

پی نوشت
[1] فیض کاشانی‌، محمدبن شاه مرتضی‌، المحجة‌البیضاء ، قم: جامعه مدرسین قم، موسسه نشر اسلامی،  جلد 1، ص 166
[2] محمدبن‌‌الحسن الحرالعاملی‌،  وسائل‌‌الشیعه، قم : جماعه‌‌المدرسین فی‌‌الحوزه‌‌العلمیه، 1384، جلد 14،  صفحه 215
[3] نورى، حسین بن محمد تقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسة آل البیت علیهم‌السلام ، جلد 14، صفحه 215  جلد 2، صفحه 551


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.