انتظار واقعی چیست؟
انتظار در لغت به معنای درنگ در امور، نگهبانی، چشم به راه بودن و نوعی امید داشتن به آینده است.[1] در اصطلاح و در فرهنگ اسلام و تشیع، انتظار اصیل و حقیقی، انتظاری است که سبب حرکت، پویایی، عمل و آمادگی وسیع میگردد. از اینرو، در سخنان پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع)، انتظار را عمل و از برترین عملها[2] یا عبادت و از محبوبترین عبادتها معنا کردهاند.[3]انتظار، اعتراض به وضعیت موجود و نپذیرفتن آن و به دنبال گشایش بودن است؛ یعنی داشتن امید، حرکت، تلاش، مقاومت، سازندگی و آمادهسازی برای ظهور حضرت مهدی(عج).
علت سختی انتظار چیست و چرا میگویند انتظار زیباست؟ زیبایی انتظار در چیست؟
انتظار دو جنبه دارد: یکی رسیدن به هدف، و دیگری در راه بودن. این دو جهت انتظار برای همه چیز وجود دارد و تنها مربوط به امر فرج امام زمان(عج) نیست. کسی که منتظر رسیدن به درجۀ پزشکی یا مهندسی است، سخت درس میخواند. خود درس خواندن (همان در راه بودن و مقدمات و زمینه را فراهم کردن) سخت است. باید شبها بیدار ماند و درس خواند و روزها از تفریح و سرگرمی صرفنظر کرد و مطالعه نمود. همۀ اینها سخت است، اما چون برای رسیدن به درجات بالای علمی است، همین سختی برای انسان، زیبا و لذتبخش میشود. کسی که منتظر میهمان بسیار محترم و محبوبی است، در تهیۀ مقدمات به سختی میافتد. هنگام تمیزی منزل، عرق از سر و روی او میریزد، اما از درون شاد است. همین زحمات برای او لذتبخش و زیباست. شهادت و جان دادن در راه محبوب، سخت، اما زیبا و لذتبخش است. پس لذت همیشه در آسایش و راحتی نیست، بلکه برعکس گاهی آسایش موجب آزار است. کسی که به جای مطالعه همیشه در حال خواب و استراحت است، هرچند راحتی بدنی دارد، به خاطر عاقبت بدی که در پایان سال تحصیلی در انتظار اوست، در عین راحتی، احساس رنج و بدی میکند؛ اما شاگرد فعال در عین کوشش فراوان، احساس شادی و لذت میکند. بنابراین سختی با زیبایی و لذت در تضاد نیست. انتظار امام زمان(عج) و منتظر واقعی بودن، زمینۀ ظهور را فراهم کردن، ترک گناه و عمل به واجبات سخت است، اما با توجه به هدف والا و اجر و ثواب بسیار زیاد آن، کاری زیبا و لذتبخش به شمار میآید.
انتظار در لغت به معنای درنگ در امور، نگهبانی، چشم به راه بودن و نوعی امید داشتن به آینده است.[1] در اصطلاح و در فرهنگ اسلام و تشیع، انتظار اصیل و حقیقی، انتظاری است که سبب حرکت، پویایی، عمل و آمادگی وسیع میگردد. از اینرو، در سخنان پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع)، انتظار را عمل و از برترین عملها[2] یا عبادت و از محبوبترین عبادتها معنا کردهاند.[3]انتظار، اعتراض به وضعیت موجود و نپذیرفتن آن و به دنبال گشایش بودن است؛ یعنی داشتن امید، حرکت، تلاش، مقاومت، سازندگی و آمادهسازی برای ظهور حضرت مهدی(عج).
علت سختی انتظار چیست و چرا میگویند انتظار زیباست؟ زیبایی انتظار در چیست؟
انتظار دو جنبه دارد: یکی رسیدن به هدف، و دیگری در راه بودن. این دو جهت انتظار برای همه چیز وجود دارد و تنها مربوط به امر فرج امام زمان(عج) نیست. کسی که منتظر رسیدن به درجۀ پزشکی یا مهندسی است، سخت درس میخواند. خود درس خواندن (همان در راه بودن و مقدمات و زمینه را فراهم کردن) سخت است. باید شبها بیدار ماند و درس خواند و روزها از تفریح و سرگرمی صرفنظر کرد و مطالعه نمود. همۀ اینها سخت است، اما چون برای رسیدن به درجات بالای علمی است، همین سختی برای انسان، زیبا و لذتبخش میشود. کسی که منتظر میهمان بسیار محترم و محبوبی است، در تهیۀ مقدمات به سختی میافتد. هنگام تمیزی منزل، عرق از سر و روی او میریزد، اما از درون شاد است. همین زحمات برای او لذتبخش و زیباست. شهادت و جان دادن در راه محبوب، سخت، اما زیبا و لذتبخش است. پس لذت همیشه در آسایش و راحتی نیست، بلکه برعکس گاهی آسایش موجب آزار است. کسی که به جای مطالعه همیشه در حال خواب و استراحت است، هرچند راحتی بدنی دارد، به خاطر عاقبت بدی که در پایان سال تحصیلی در انتظار اوست، در عین راحتی، احساس رنج و بدی میکند؛ اما شاگرد فعال در عین کوشش فراوان، احساس شادی و لذت میکند. بنابراین سختی با زیبایی و لذت در تضاد نیست. انتظار امام زمان(عج) و منتظر واقعی بودن، زمینۀ ظهور را فراهم کردن، ترک گناه و عمل به واجبات سخت است، اما با توجه به هدف والا و اجر و ثواب بسیار زیاد آن، کاری زیبا و لذتبخش به شمار میآید.
مفهوم انتظار و اهمیت و آثار آن
1. «انتظار فرج» چیست و چرا «بهترین عمل» خوانده شده است؟
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش و نصرت و پیروزی مؤمنان. انتظار فرج یعنی امیدوار بودن به جهانی شدن اسلام. این مسئله در روایات ما به عنوان «بهترین اعمال» معرفی شده است؛ شاید به این دلیل که آثار و برکات فراوانی دارد، ازجمله اینکه مؤمنان در پرتو روح انتظار، قدرت و نیروی مقابله با کفر و ظلم را پیدا میکنند و در برابر دشمنان دین استقامت میورزند و هرگز به خاطر کمبود نفرات و تجهیزات، دچار یأس و نومیدی نمیشوند و خلاصه اسلام و مسلمین و به ویژه جهان تشیع در پرتو اعتقاد به ظهور مهدی و انتظار فرج از سوی خدا همیشه به باورهای دینی خود وفادار مانده و در جهت توسعۀ آن در جهان کفر و بیداد اقدام میکنند.
2. آثار فردی و اجتماعی انتظار امام زمان(عج) کدام است؟
بشر در زندگی فردی و اجتماعی خود از نعمت انتظار بهرهمند است و اگر از آن تهی شود و به آینده امید نداشته باشد، زندگی برایش مفهومی نخواهد داشت و گرفتار بیهدفی و پوچی میگردد. اسلام با تعالیم مترقیاش، سعی دارد نگاه به آیندۀ جوامع را در نگاه آدمیان و به ویژه مسلمانان بسیار روشن و پرگشایش جلوه دهد و شاید از این جهت است که در روایات چنین آمده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج». روایات فراوانی دربارۀ انتظار وجود دارد که نشان از اهمیت آن است. در اینجا به اختصار به آثار و پیآمدهای فردی و اجتماعی انتظار میپردازیم:
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش و نصرت و پیروزی مؤمنان. انتظار فرج یعنی امیدوار بودن به جهانی شدن اسلام. این مسئله در روایات ما به عنوان «بهترین اعمال» معرفی شده است؛ شاید به این دلیل که آثار و برکات فراوانی دارد، ازجمله اینکه مؤمنان در پرتو روح انتظار، قدرت و نیروی مقابله با کفر و ظلم را پیدا میکنند و در برابر دشمنان دین استقامت میورزند و هرگز به خاطر کمبود نفرات و تجهیزات، دچار یأس و نومیدی نمیشوند و خلاصه اسلام و مسلمین و به ویژه جهان تشیع در پرتو اعتقاد به ظهور مهدی و انتظار فرج از سوی خدا همیشه به باورهای دینی خود وفادار مانده و در جهت توسعۀ آن در جهان کفر و بیداد اقدام میکنند.
2. آثار فردی و اجتماعی انتظار امام زمان(عج) کدام است؟
بشر در زندگی فردی و اجتماعی خود از نعمت انتظار بهرهمند است و اگر از آن تهی شود و به آینده امید نداشته باشد، زندگی برایش مفهومی نخواهد داشت و گرفتار بیهدفی و پوچی میگردد. اسلام با تعالیم مترقیاش، سعی دارد نگاه به آیندۀ جوامع را در نگاه آدمیان و به ویژه مسلمانان بسیار روشن و پرگشایش جلوه دهد و شاید از این جهت است که در روایات چنین آمده است: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج». روایات فراوانی دربارۀ انتظار وجود دارد که نشان از اهمیت آن است. در اینجا به اختصار به آثار و پیآمدهای فردی و اجتماعی انتظار میپردازیم:
الف) آثار فردی انتظار:
1. امید به آینده: انسان به امید زنده است. بدون امید نمیتوان آیندهنگر بود و به تحولات آینده نظر انداخت. امروزه روانشناسان در تلاشاند که امید را در انسانها زنده نگه دارند، و مهدویت، زایندۀ امید است؛
2. خودسازی: منتظر واقعی کسی است که آلودگیهای درون را پالایش کند و عوامل تأخیر در انتظار را در خود بپیراید. نمیتوان در حق خود و دیگران ظلم روا داشت و منتظر مصلح جهانی و ایجاد عدالت بود. باید خانۀ دل را از زنگار گناه و ناپاکیها پاک کرد و مهر محبوب را بر جای آن نشاند و آنگاه به انتظار نشست؛
2. خودسازی: منتظر واقعی کسی است که آلودگیهای درون را پالایش کند و عوامل تأخیر در انتظار را در خود بپیراید. نمیتوان در حق خود و دیگران ظلم روا داشت و منتظر مصلح جهانی و ایجاد عدالت بود. باید خانۀ دل را از زنگار گناه و ناپاکیها پاک کرد و مهر محبوب را بر جای آن نشاند و آنگاه به انتظار نشست؛
یک صبح ز اخلاص بیا بر در ما گر ناید اگر کام تو از ما گله کن
3. بصیرت در معارف مهدوی: اولاً، معرفت اساس اعتقاد صحیح است. هرگاه اعتقاد صحیح شکل نگیرد، نمیتوان پیآمد مثبت از آن انتظار داشت، و اعتقاد صحیح، بدون شناخت حضرت حجت(عج) امکان ندارد. از اینرو در روایات آمده است: هرکه بدون معرفت امام زمانش بمیرد، به مرگ جاهلیت مرده است. همچنین فرمودهاند: عملی را قبول میکنند که همراه با معرفت ما ائمۀ اطهار(ع) باشد. ثانیاً، صرف محبت به حضرت کارگشا نیست. محبتی ارزش دارد که با معرفت همراه باشد؛ زیرا اگر محبت در پرتو شناخت شکل گیرد، با شبهات دشمنان آفت نمیزند و پراستحکام خواهد بود؛
4. منحل نشدن در فساد محیط: اگر اعتقاد به شکل صحیح در انسان ایجاد و پایههای آن مستحکم شود، چنین اعتقادی انسان را در برابر لغزشهای محیطی حفظ میکند و مانع درآمیختن او در فساد محیط است؛
5. پایداری در برابر حاکمان فاسد: از بزرگترین پیآمد انتظار، صبر و مقاومت است. اگر بخواهیم جامعهای مقاوم و پایدار در برابر حاکمان فاسد داشته باشیم، باید آنان را نسبت به آینده امیدوار کنیم؛
6. فرهنگسازی: انسان منتظر موظف است تلاش کند تا دیگران هم مانند او منتظر امام زمان(عج) باشند. البته آثار دیگری نیز وجود دارد که به همین اندازه اکتفا میکنیم.
4. منحل نشدن در فساد محیط: اگر اعتقاد به شکل صحیح در انسان ایجاد و پایههای آن مستحکم شود، چنین اعتقادی انسان را در برابر لغزشهای محیطی حفظ میکند و مانع درآمیختن او در فساد محیط است؛
5. پایداری در برابر حاکمان فاسد: از بزرگترین پیآمد انتظار، صبر و مقاومت است. اگر بخواهیم جامعهای مقاوم و پایدار در برابر حاکمان فاسد داشته باشیم، باید آنان را نسبت به آینده امیدوار کنیم؛
6. فرهنگسازی: انسان منتظر موظف است تلاش کند تا دیگران هم مانند او منتظر امام زمان(عج) باشند. البته آثار دیگری نیز وجود دارد که به همین اندازه اکتفا میکنیم.
ب) آثار اجتماعی انتظار
آثار اجتماعی انتظار جدای از پیآمدهای فردی آن نیست؛ زیرا اجتماع از افراد شکل میگیرد و هرچه آثار فردی بیشتر و کارآمدتر باشد، تأثیرش در جامعه و نهادهای اجتماعی جلوۀ فزونتری خواهد داشت. شاید بتوان گفت که پیآمد اجتماعی انتظار، در گرو تحقق پیآمد فردی آن است. حال به برخی از این آثار اجتماعی اشاره میکنیم:
1. امیدواری: در جامعۀ منتظر، همۀ افراد آن امیدوارند و از هرگونه عوامل ناامیدی به دور؛ زیرا مهدویت یعنی نگاه روشن به آینده، پس تاریکی از دلها رخت برمیبندد و این بزرگترین ارمغان اجتماعی انتظار است. جوامعی که به وعدۀ الهی امیدوار باشند _ با توجه به پایانناپذیری امید الهی _ ناکام نمیگردند، و به موفقیت و کامیابی دست خواهند یافت؛
2. حرکت: حرکت، رهآورد طبیعی انتظار است و با امید به آینده، حرکت به سمت مطلوب شکل میگیرد؛ زیرا امید چنان نیرویی به کالبد اجتماع میبخشد که نمیتواند درجا بایستد، مگر آنکه گرفتار آفت انتظار منفی شود. ثمرۀ این حرکت، میتواند دعوت مردم به امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به سوی خدا، آمادهسازی زمینۀ ظهور امام عصر(عج) و برپایی دولت جهانی او و ایجاد آمادگیهای بینشی، ایمانی و تشکیلاتی و ایجاد توانایی در نسل مؤمنانی باشد که برای یاری امام و برای زمینهسازی ظهورش قیام میکنند؛
3. مقاومت: اگر امید بود و حرکت به دنبالش تحقق یافت، و اگر افراد جامعه بصیرت روشنی دربارۀ منتظر خود داشته و مهدیباور باشند و حضورش را لمس کنند و در تکاپوی حضرت باشند، دیگر جایی برای عقبنشینی نیست، بلکه نیروی لازم برای مقاومت در برابر جبهۀ باطل فراهم خواهد شد. اصولاً نتیجۀ همۀ امیدها و حرکتها، همان مقاومت در برابر جریان باطلی است که در مقابل انتظار صفآرایی کرده است؛ مانند کسی که در حال غرق شدن است و ناگهان از دور، گروه نجات را میبیند که به سوی او در حرکتاند. در این حالت فرد، بر امواج آب غلبه خواهد کرد و برای این کار نیرویی شگرف در خود احساس میکند؛
4. اصلاحات اجتماعی: جامعۀ منتظر درصدد اصلاحات اجتماعی است؛ زیرا شخصی که جامعۀ ما در انتظار اوست، خود یک مصلح و اصلاحگر است. اگر جامعه به سمت اصلاحات حرکت نکند، بسترهای ظهور تحقق نمییابد و هرقدر جهت جامعه به سوی اصلاحات باشد، زمینهسازی بیشتری برای ظهور صورت میگیرد. این زمینهسازیها و اصلاحات، چند شاخص دارد: اول، شناخت ویژگیهای جامعۀ آرمانی مهدوی؛ دوم، شناسایی نقاط ضعف اجتماعی که در آن زندگی میکنیم؛ سوم، برنامهریزی برای دگرگونی و اصلاحات با توجه به ویژگیهای جامعۀ مطلوب و آرمانی.
1. امیدواری: در جامعۀ منتظر، همۀ افراد آن امیدوارند و از هرگونه عوامل ناامیدی به دور؛ زیرا مهدویت یعنی نگاه روشن به آینده، پس تاریکی از دلها رخت برمیبندد و این بزرگترین ارمغان اجتماعی انتظار است. جوامعی که به وعدۀ الهی امیدوار باشند _ با توجه به پایانناپذیری امید الهی _ ناکام نمیگردند، و به موفقیت و کامیابی دست خواهند یافت؛
2. حرکت: حرکت، رهآورد طبیعی انتظار است و با امید به آینده، حرکت به سمت مطلوب شکل میگیرد؛ زیرا امید چنان نیرویی به کالبد اجتماع میبخشد که نمیتواند درجا بایستد، مگر آنکه گرفتار آفت انتظار منفی شود. ثمرۀ این حرکت، میتواند دعوت مردم به امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به سوی خدا، آمادهسازی زمینۀ ظهور امام عصر(عج) و برپایی دولت جهانی او و ایجاد آمادگیهای بینشی، ایمانی و تشکیلاتی و ایجاد توانایی در نسل مؤمنانی باشد که برای یاری امام و برای زمینهسازی ظهورش قیام میکنند؛
3. مقاومت: اگر امید بود و حرکت به دنبالش تحقق یافت، و اگر افراد جامعه بصیرت روشنی دربارۀ منتظر خود داشته و مهدیباور باشند و حضورش را لمس کنند و در تکاپوی حضرت باشند، دیگر جایی برای عقبنشینی نیست، بلکه نیروی لازم برای مقاومت در برابر جبهۀ باطل فراهم خواهد شد. اصولاً نتیجۀ همۀ امیدها و حرکتها، همان مقاومت در برابر جریان باطلی است که در مقابل انتظار صفآرایی کرده است؛ مانند کسی که در حال غرق شدن است و ناگهان از دور، گروه نجات را میبیند که به سوی او در حرکتاند. در این حالت فرد، بر امواج آب غلبه خواهد کرد و برای این کار نیرویی شگرف در خود احساس میکند؛
4. اصلاحات اجتماعی: جامعۀ منتظر درصدد اصلاحات اجتماعی است؛ زیرا شخصی که جامعۀ ما در انتظار اوست، خود یک مصلح و اصلاحگر است. اگر جامعه به سمت اصلاحات حرکت نکند، بسترهای ظهور تحقق نمییابد و هرقدر جهت جامعه به سوی اصلاحات باشد، زمینهسازی بیشتری برای ظهور صورت میگیرد. این زمینهسازیها و اصلاحات، چند شاخص دارد: اول، شناخت ویژگیهای جامعۀ آرمانی مهدوی؛ دوم، شناسایی نقاط ضعف اجتماعی که در آن زندگی میکنیم؛ سوم، برنامهریزی برای دگرگونی و اصلاحات با توجه به ویژگیهای جامعۀ مطلوب و آرمانی.
منابع:
[1]. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، ج12، ص166.
[2]. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزّوجّل» و «انتظار الفرج من اعظم العمل» (کمالالدین، ج2، باب55).
[3]. «انتظار الفرج عبادة» (کمالالدین، ج2، باب55؛ بحارالانوار، ج52، ص122).