40 توصيه براي دواطلبان کنکور

1 ـ در کمتر از چهار ساعت نتيجه 12 سال تحصيل شما به دست مي آيد . بنابراين دقت کنيد . 2 ـ هرگز خود را ملامت نکنيد که امسال تلاش نکرده ام و بقيه بهتر درس خوانده اند تا جايي که ما اطلاع داريم اکثر بچه ها از وضعيت خود راضي نيستند . 3 ـ به اميد سال بعد نباشيد ، همه ي تلاشتان را در جلسه ي کنکور به خرج دهيد .
چهارشنبه، 18 شهريور 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
40 توصيه براي دواطلبان کنکور
40 توصيه براي دواطلبان کنکور
40 توصيه براي دواطلبان کنکور

نويسنده:استاد محمد توکلي




1 ـ در کمتر از چهار ساعت نتيجه 12 سال تحصيل شما به دست مي آيد . بنابراين دقت کنيد .
2 ـ هرگز خود را ملامت نکنيد که امسال تلاش نکرده ام و بقيه بهتر درس خوانده اند تا جايي که ما اطلاع داريم اکثر بچه ها از وضعيت خود راضي نيستند .
3 ـ به اميد سال بعد نباشيد ، همه ي تلاشتان را در جلسه ي کنکور به خرج دهيد .
4 ـ در يک ماه آخر مطالعه دروس جديد (که قبلاً مطالعه نکرده ايد ) را کنار بگذاريد و فقط به مرور و جمع بندي مطالبي که قبلاً خوانده ايد بپردازيد .
5 ـ بين دروس اختصاصي سنگين و مشابه مثل رياضي و فيزيک ، يک درس عمومي قرار دهيد .
6 ـ در اين يک ماه باقي مانده مطالعه کتاب هاي جمع بندي ، شرکت در آزمون هاي جامع و کلاس هاي نکته و تست بسيار مفيد است .
7 ـ بودجه بندي کنکور را به دقت بخوانيد .
8 ـ افزايش استرس ، حاصلي جز کاهش يادگيري و کم کاري حافظه ندارد ، بنابراين از عوامل استرس زا ( حتي تلقين هاي ناخودآگاه خودتان ) به شدت دوري کنيد .
9 ـ در اين زمان باقي مانده جزوات حجيمي که مثلاً براي يک درس 300 ـ 400 صفحه است را رها کنيد .
10 ـ تا آخرين لحظات از جلسه کنکور خارج نشويد زيرا يک تست گاهي 3000 رتبه را جا به جا مي کند .
11 ـ همه داوطلبان نمي توانند تمامي مباحث کتاب را کاملاً درک کنند و همچنين براي قبولي در 99 درصد رشته ها نيازي به درصد بالاي 50 درصد نيست .
12 ـ براي پاسخگويي به سوالات در جلسه ي کنکور از سوال شماره ي يک شروع کنيد و اگر نتوانستيد پاسخ دهيد ، زمانتان را هدر ندهيد ، علامتي در کنار تست مربوط بگذاريد و به تست بعدي بپردازيد . به اين ترتيب بعد از يک بار مرور تست هاي يک درس ، هم بيشتر تست ها را زده ايد و هم زماني براي شما باقي مانده که در آرامش بيشتر به بقيه تست ها بپردازيد . لازم به ذکر است که حتي اگر پنج تست اول يک درس را بلد نبوديد اصلاً نگران نباشيد .
13 ـ تصور نکنيد که اصلاً وقت نداريد ، زمان باقي مانده اگر به خوبي استفاده شود . حتي اگر درس را اصلاً نخوانده باشيد باز امکان جبران دارد . تقريباً مي توان گفت اگر کسي هر درس عمومي ، را 20 ساعت و هر درس اختصاصي را 40 ساعت به صورت عادي و معمولي مطالعه کند ، 30 تا 40 درصد به دست خواهد آورد .
ساعت 80 = ساعت 20 × 4 درس عمومي
ساعت 160 = ساعت 40 ×4 درس اختصاصي
ساعت 240 = مجموعاً
يعني 20 روز و روزي 12 ساعت
14 ـ بهترين روش براي مقابله با اضطراب پيش رفتن با برنامه است .
15 ـ از ساعات خوابتان تا حدي کم کنيد که يادگيري شما مختل نشود چون کيفيت مطالعه مهمتر از کميت آن است .
16 ـ در يک ماه باقي مانده تا کنکور تست ها را يک بار از ابتدا مرور کنيد و روزانه 4 ساعت در صندلي دانش آموزي خود قرار بگيريد ( در اين مدت به هيچ عنوان از جاي خود بلند نشويد ، قدم نزنيد ، با ديگران صحبت نکنيد و ... و بي وقفه تست نزنيد . حتي در اين ساعات همان لباس هايي را بر تن داشته باشيد که مي خواهيد در روز کنکور بپوشيد تا هم به آن ها و هم به گرماي آنها عادت کنيد .
17 ـ هرگز از خود انتظار بيش از حد نداشته باشيد و نااميد هم نشويد . مهم تلاش شماست . نتيجه مطمئناً به وجود مي آيد .
18 ـ مکان مطالعه را حداقل در اين زمان باقي مانده تغيير ندهيد و موبايل ، تلفن ثابت ، کامپيوتر ، تلويزيون ، روزنامه و عکس و پوسترهاي خاطره انگيز را به سرعت از مکان مطالعه خارج کنيد .
19 ـ ميز مطالعه ي خود را در جايي از اتاق قرار دهيد که سايه بر روي صفحه کتابتان نيفتد .
20 ـ از 24 ساعت قبل از کنکور مطالعه را کنار بگذاريد و به استراحت و تفريحات سالم بپردازيد .
21 ـ صورت سوال را به دقت بخوانيد و در درک معناي آن عجله نکنيد .
22 ـ همه ي درس ها را بخوانيد حتي درسي که در نظر داريد به تست هاي آن دست نزني ، با 20 ساعت مطالعه به 30 تا 40 درصد مي رسيد .
23 ـ شب قبل از امتحان زود بخوابيد تا خوابتان کامل باشد و در روز امتحان کسل نباشيد ، صبح امتحان زودتر از وقت معمول به محل برگزاري جلسه برويد .
24 ـ محل برگزاري آزمون را قبلاً از نظر مسير مناسب بررسي کنيد .
25 ـ در حوزه ي امتحان آرامش خود را حفظ کنيد ، دعا بخوانيد و از بحث هاي درسي پرهيز نماييد (به خصوص با افرادي که درشما اضطراب ايجاد مي کنند ) .
26 ـ در ابتداي جلسه آزمون نفس عميقي بکشيد و به هيچ عنوان نگاهي اجمالي به همه ي سوالات نکنيد بلکه از سوال يک شروع کنيد .
27 ـ به هيچ سوالي بيش از زمان استاندارش وقت اختصاص ندهيد . در انتها اگر وقت اضافه آورديد ، برگرديد و به تست هايي که پاسخ نداده ايد ( علامت دار ) بپردازيد .
28 ـ ابتداي سوالات هر درس ، يادداشت کنيد که پايان زمان براي اين درس چه ساعتي است . مثلاً اگر شروع امتحان اختصاصي 10 صبح و فرصت براي سوالات رياضي 85 دقيقه باشد ، بنويسيد 25 :11 براي اينکه زمان هيچ درسي را براي ديگري از بين نبريد .
29 ـ هرگز به اطلاعات خود مغرور نشويد . چون طراح هم اين را مي داند بنابراين همه گزينه ها و متن سوال را تاپايان به دقت بخوانيد .
30 ـ سوالات را تک به تک پاسخ دهيد و وارد پاسخنامه کنيد .
31 ـ اگر بين دو گزينه شک کرديد حتماً گزينه اي که از نظر شما جواب است ، را بزنيد .
32 ـ بعد از آزمون سراسري 12 ساعت استراحت کنيد و براي دانشگاه آزاد آماده شويد .
33 ـ مراقب غذا خوردنتان در روز و شب قبل از جلسه آزمون باشيد ، مثلاً غذاي چرب ديرتر از معده تخليه مي شود و باعث سنگيني و کسلي مي گردد .
34 ـ در جلسه مي توانيد شکلات و بيسکويت بخوريد ( البته کلوچه نخوريد چون در دهانتان گير مي کند و وقت گير مي شود ... )
35 ـ خوردن گردو ، پسته ، بادام و فندق در روزهاي پاياني و در جلسه امتحان توصيه مي شود .
36 ـ در پاسخگويي به کلمات و قيودي چون : هميشه ، گاهي ، هيچ يک ، مانند ، به جزء ، دقت کنيد .
37 ـ در سوالات چند گزينه اي که به صورت جمله هاي ناتمام داده مي شود ، کوشش کنيد قبل از ملاحظه چهار کلمه نزد خود جاي خالي جمله را پر کنيد . سپس ببينيد آيا هيچ يک از پاسخ هاي پيشنهادي ( چهار گزينه ) با کلمه اي که قبلاً انديشيده ايد تطبيق مي کند يا خير که اگر جواب مثبت باشد ، پاسخ درست همان است .
38 ـ با اين تفکر که بايد 100 درصد سوالات را جواب دهيد ، به جلسه امتحان نرويد .
39 ـ به شما اکيداً هشدار مي دهم که به هيچ عنوان فريب مراکز و افراد شياد را نخوريد . مطمئن باشيد سوالات کنکور در اختيار هيچ کس نيست .
40 ـ به والدين توصيه مي کنيم که در اين زمان باقي مانده تلاش کنيد محيط خانه در آرامش باشد و به طور خواسته يا ناخواسته استرس دانش آموز خود را زياد نکند ، عواملي مثل بسيار مهم جلوه دادن کنکور ، به رخ کشيدن موفقيت ديگران ، تهديد به تنبيه در صورت عدم قبولي ، داشتن انتظارات بيش از حد و ... مي تواند آرامش فرزند شما را از بين ببرد و تمام زحمات شما و خودش را نابود کند .
منبع:مجله راه کمال شماره 24




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.