پیامدهای خشم و غضب

نـیـروی خـشـم، اگـر از مـحـدوده ضـرورت فـراتـر رفـت و از کـنـتـرل اراده آدمـی خارج شد، پـیـامـدهـای شـومـی را اوّل برای صاحبش و سپس برای دیگران به ارمغان می آورد، اینک به برخی از پیامدهای خشم اشاره می کنیم.
سه‌شنبه، 10 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیامدهای خشم و غضب

الف- زمینه برای تسلط شیطان

ضررهای فراوانی بر غضب می توان بر شمرد که مهمترین آن تسلط شیطان بر انسان است. اساساً فرد خشمگینی که قادر به کنترل خشم خود نیست و نمی تواند در آن لحظه تصمیمات مثبت بگیرد و وجودش را آتش کینه و انتقام پر کرده است در آن لحظه وجودش بستری مناسب برای بهره برداری شیطان است و شیطان می تواند به راحتی او را گمراه کرده واز همین راه به اهداف شوم خود دست یابد.

امام باقر (ع) در این زمینه می فرماید: غضب، آتش پاره ایست از شیطان، که در باطن فرزندِآدم است و چون کسی از شما عصبانی شد چشمهای او سرخ می شود و باد به رگهای او می افتد و شیطان در وجودش داخل می شود.[1] البته اگر انسان تحت تاثیر شیطان قرار گیرد ممکن است به هر گونه گناه وکار ناشایستی مرتکب شود.


ب- دوری از فضائل اخلاقی

انسان در حال عصبانیت از ادب و حیا و عفت فاصله می گیرد. احترام بزرگان و اطرافیان را نمی تواند نگهدارد. پرده حیا و عفت را می درد در نتیجه سخنانی بر زبانش جاری می شود که در حالت عادی از گفتن و حتی شنیدن آن خجالت می کشد. دست به کارهایی می زند که هر گز با اخلاق و انسانیت هم خوانی ندارد.


ج- خواری و رسوایی

از دیگر مفاسد خشم های بی جا، خواری و ذلّت و رسوایی فرد عصبانی است. او معمولًاوقتی که حالت خشم برایش عارض می شود، در میان جمع فردی غیر عادی، ناتوان، سبک قلمداد می شود که قادر به کنترل وجودش نیست و نمی تواند امور زندگی اش را مدیریت کند و تمام کسانی که او را در آن حال می بینند به دیده حقارت ویا ترحّم به او می نگرند.


د- سلب اعتماد دیگران

افراد جامعه بویژه عقلای قوم و نخبگان، به افراد عصبانی کمتر اعتماد می کنند چرا که احساس می کنند او به اندک بهانه ای خشمگین می شود و تصمیماتی می گیرد که مبنای عقلانی و منطقی ندارد گر چه بعداً اظهار ندامت کرده و عذر خواهی هم می کند.


پی نوشت ها:
[1] معراج السعادة، ص 326.


منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.