مراقبتهای لازم در دوران بارداری

مادران باردار نگران این هستند که چه میوه‌هایی را در این دوران بخورند که برای خودشان و جنین مفید باشد و از چه میوه‌هایی پرهیز کنند. اگر دوران بارداری مقارن با فصل بهار باشد که میوه های متنوعی در آن وجود دارد ممکن است خوردنشان در خانم باردار حساسیت ایجاد کند.
جمعه، 10 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبتهای لازم در دوران بارداری
اغلب بیماریها هر چه زودتر تشخیص داده شوند، بهتر درمان می شوند، او تیسم هم از اختلالاتی است که اگر در سنین کمتر مشخص شود بهتر می توان به کودک و خانواده‌اش کمک کرد. البته هنوز روش تشخیص دقیقی برای تشخیص این بیماری از سنین نوزادی وجود ندارد اما محققان به تازگی روشی پیدا کرده اند که می تواند احتمال ابتلا به این اختلال را تا حد زیادی پیشگویی کند. این محققان معتقدند با بررسی جفت در حین تولد نوزاد می توان تا حد زیادی این بیماری را پیشگویی کرد.
 
البته اوتیسم تنها نیست گروهی از اختلالات تکاملی مغز که با مشکلات ارتباط اجتماعی همراهند به این نام خوانده می شوند. هر چه درمان این اختلالات در سنین کمتری شروع شود پیامد بهتری دارد اما کودکان مبتلا معمولا تا زمان بروز علائم رفتاری تشخیص داده نمی شوند. گاهی ۳-۲ سالگی و حتی گاهی هم دیرتر خانواده متوجه مشکل کودک می شوند و به پزشکان مراجعه می کنند. بنابر این اگر بتوان احتمال ابتلای کودکان را در سنین کمتر داد ممکن است بتوان با دقت بیشتری کودکان را تحت نظر داشت و زودتر علائم بیماری آنها را شناخته و مداخلات درمانی را هم زودتر شروع کرد.
 
جالب است بدانید محققان در این بررسی متوجه شدند جفت نوزادانی که بیشتر در معرض ابتلا هستند، دارای چینهای غیر طبیعی هستند که از رشد غیر طبیعی سلولهای تروفوبلاستی پدید آمده اند. همانطور که میدانید کار جفت در طول بارداری این است که ذخیره خون دارای اکسیژن و مواد مغذی را که از مادر به جنین می رسد از هم جدا می کند. در واقع جفت واسطه ای بین خون مادر و جنین است. در زمان زایمان جفت که به ناف جنین متصل است از رحم مادر خارج می شود.
 میوه‌های هر فصل می تواند کمبود فصل قبل را جبران کند. برای مثال ما در فصل سرما با انواع بیماریهای ویروسی روبه رو هستیم که برای ایمنی برابر آنها نیاز داریم ویتامینه زیادی مصرف کنیم و تمام میوه‌های این فصل  سرشار از این ویتامین هستند.
محققان با بررسی جفت پس از به دنیا آمدن نوزاد متوجه شدند زایمانهای پرخطر ۸ برابر بیشتر احتمال دارد که دارای چینهای غیر طبیعی باشند. آنها متوجه شدند دارا بودن ۴ یا بیشتر از این چینها می تواند پیش بینی کند که کودک ۷۴ درصد احتمال دارد در معرض ابتلا به اوتیسم باشد. اما بقیه جفت ها کمتر از ۲ چین دارند. هنوز علت این ارتباط مشخص نشده اما به نظر می رسد رشد سلولهای غیر طبیعی در مغز این کودکان هم مانند جفتشان وجود دارد.
 

به توت فرنگی حساسیت دارم

در فصل بهار خانم‌های باردار اگر میوه ای را قبلا مصرف کرده اند و نسبت به آن میوه حساسیت و آلرژی خاصی ندارند، می توانند آن میوه را مصرف کنند. خوردن میوه خاصی ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید در خوردن میوه ملاحظات خاصی را در نظر بگیرد. میوه هایی مانند توت فرنگی و کیوی احتمال آلرژن بودن بیشتری دارند.
 
اگر شخص آنها را قبلا مصرف کرده و آلرژی ندارد در ابتدا مقدار کمی از آن میوه را مصرف کند تا مطمئن شود به آن آلرژی ندارد. اگر فرد باردار با مصرف میوه ای متوجه شد حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. میوه هایی مانند توت فرنگی که با خاک تماس دارند احتمال آلودگی میکروبی و انگلی بیشتری دارند. شستن این میوه ها سخت است و ممکن است به خوبی شسته نشود، در نتیجه احتمال آلودگی میکروبی و انگلی بیشتر است و چون خانم های باردار در دروان بارداری آسیب پذیر تر هستند باید تمام این نکات را در نظر بگیرند و اگر حساسیت خاصی به این میوه‌ها دارند آنها را مصرف نکنند. میوه های فصل بهار مانند گوجه سبز، سیب، گیلاس و آلبالو همه از یک خانواده هستند و مشکل آلرژی ایجاد نمی کنند.
 

هر فصل خواص خودش را دارد

خداوند ترتیب فصول و میوه های هر فصل را آنچنان پشت سرهم قرار داده است که هر فصل خوراک مورد نیاز همان فصل را با خودش می آورد. میوه‌های هر فصل می تواند کمبود فصل قبل را جبران کند. برای مثال ما در فصل سرما با انواع بیماریهای ویروسی روبه رو هستیم که برای ایمنی برابر آنها نیاز داریم ویتامینه زیادی مصرف کنیم و تمام میوه های این فصل مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و... سرشار از این ویتامین هستند. همچنین فصل تابستان که بدن به آب بیشتری نیاز دارد، پر است از میوه های آب دار. در فصل بهار به دلیل آن که میزان سبزیها و میوه های تازه در اواخر زمستان کم است، مصرف نوبرانه ها و میوه های فصل بهار توصیه شده است.
 

تعادل را رعایت کنید، مواظب سردی باشید

در مورد مصرف میوه و این که کدام میوه آلرژی زا است نمی توان به طور مشخص نظری داد. این موضوع به خود فرد بستگی دارد. ممکن است میوه ای در فرد خاصی حساسیت ایجاد کند و در فرد دیگر هیچ حساسیتی ایجاد نکند. همان طور که در مصرف صیفی و میوه ها هم به این صورت است.
 
اگر فرد به صورت خاصی تجربه خاصی از خوردن میوه ای دارد باید حتما آن را در نظر بگیرد و محافظه کار باشد به عنوان مثال آلبالو و گیلاس چون طبع شان سرد است ممکن است مصرف آنها در فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند. به خصوص فرد باردار به دلیل آسیب پذیری بیشتر ممکن است به مشکلات گوارشی شدیدی مبتلا شود.
 
در ۳ ماهه اول بارداری خانم های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا در این ۳ ماهه تمایل خاصی به خوردن میوه خاصی دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می آید ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است میوه خاصی را بیش از حد طبیعی مصرف کنند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک فرد به وجود می آورد.
 
توصیه ما به خانم های باردار این است از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعدههای صبحانه، ناهار و شام مصرف کنند.
 
منبع: 9 ماه انتظار شیرین، بتول جعفری گلستان، چاپ دوم، نوید حکمت، قم 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.