بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر کودکان و بزرگسالان

کیفوز یک شرایط نسبتا شایع در نوجوانان و بزرگسالان است. اغلب هنگامی که کسی دچار کیفوز است، شما نمی‌توانید آن را متوجه شوید و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، در بعضی موارد، افرادی که کیفوز دارند، ممکن است دچار قوز برآمده کمر شوند، احساس ناراحتی کنند یا در تنفس مشکل داشته باشند.
پنجشنبه، 20 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر کودکان و بزرگسالان
به گزارش از کلینیک اسکولیوز امید،  ستون فقرات (استخوان کمر) شما با کشیده شدن تا بالای کمر به آرامی رو به جلو خم می‌شود. این وضعیت طبیعی است، و به محافظت ستون فقرات از سر و بالا تنه کمک می‌کند. اگر چه گاهی اوقات، ممکن است پشت فرد بیش از حد رو به جلو گرد باشد. این وضعیت به کیفوز شناخته می‌شود، و گاهی اوقات به مشکلاتی می‌انجامد.

کیفوز یک شرایط نسبتا شایع در نوجوانان و بزرگسالان است. اغلب هنگامی که کسی دچار کیفوز است، شما نمی‌توانید آن را متوجه شوید و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، در بعضی موارد، افرادی که کیفوز دارند، ممکن است دچار قوز برآمده کمر شوند، احساس ناراحتی کنند یا در تنفس مشکل داشته باشند.

برای درمان قوز کمر روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد از جمله روش‌های جراحی و غیرجراحی. یکی از اولین راه‌های درمانی که به بیماران پیشنهاد می‌شود استفاده از بریس مخصوص کیفوز(قوز کمر) است که برای هر بیمار طبق ساختار فیزیکی و شدت انحراف کمر ساخته می‌شود.

برخی از بریس‌ها برای اصلاح این وضعیت طراحی شده اند. سایر بریس‌ها تن پوش‌های سفت‌تری هستند که برای کمک به صاف کردن ستون فقرات در حین رشد فرد طراحی شده اند.
 
ویژگی‌های ارتز قوز پشت
برخی از افراد مبتلا به کیفوز فقط در شب از بریس استفاده می‌کنند، و برخی دیگر باید روزانه 18-20 ساعت در روز از بریس استفاده نمایند. این مسئله به نوع کیفوز و هدف از طراحی بریس، بستگی دارد. اکثر نوجوانان تا زمانی که رشد آن‌ها متوقف شود و احتمال پیشرفت کیفوز وجود نداشته باشد، از بریس استفاده می‌کنند.

همانند بریس‌های ارتودنسی، بریس‌های کمر نیز می‌توانند در ابتدا کمی ناراحت کننده باشند. اما افراد به استفاده از آن‌ها عادت می‌کنند و - مانند بریس دندان - واقعا نیاز به استفاده به صورت تجویز شده دارند، در غیر این صورت اثر نخواهند کرد. معمولا، بریس‌های کمر فعالیت‌های فرد را محدود نمی‌کنند، و محققان همواره در حال ارائه نوع سبک‌تر و بهتر آن هستند.

بریس تنها در صورتی می‌تواند مفید واقع شود که سایز مناسب داشته باشد و برای تعداد ساعات تجویز شده استفاده شود، و متخصصین کلینیک ارتوپدی فنی امید تلاش می‌کنند تا این اهداف را تا حد امکان قابل دستیابی نمایند. همچنین فن آوری مدرن و نوآورانه این امکان را فراهم کرده است که قابلیت‌های ویژه‌ای از بریس برای کسانی که نیازمند یک بریس بسیار سفارشی هستند در دسترش باشد، و این کار از طریق اسکن شکل بدن شما و سپس تولید کامپیوتری بریسی که دقیقا اندازه بدن شما است، انجام می‌شود. متخصصین ما انتخاب نوع برس را با توجه به نیازهای فردی و ترجیحات شما آسان می‌کنند.
 


 انواع کیفوز یا قوز کمر

انواع مختلف کیفوز ممکن است نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد، و هر کدام دلایل خاص خود را دارند:

 * کیفوز وضعیتی، شایع‌ترین نوع کیفوز است. این کیفوز معمولا در طول سال‌های نوجوانی ظاهر می‌شود و در دختران بیشتر از پسران رایج است. کیفوز وضعیتی ممکن است زمانی رخ دهد که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، احتمالا به دلیل قوز کردن یا وضعیت قرارگیری نامناسب بدن، به شکل غیر طبیعی رشد می‌کنند. کیفوز وضعیتی می‌تواند باعث ناراحتی خفیف شود اما به ندرت به مشکلات بعدی منجر می‌شود.

 * کیفوز شوئرمن معمولا در دوران نوجوانی، به ویژه در اوج رشد ظاهر می‌شود. هیچ کس نمی‌داند چه چیزی باعث آن می‌شود، اما می‌تواند ارثی باشد.. کیفوز شوئرمن باعث می‌شود که ستون فقرات زمانی که از کنار روی اشعه ایکس مشاهده می‌شود، به جای مستطیل، مانند گوه به نظر برسد. این وضعیت در میان پسران کمی رایج‌تر از دختران است.

* کیفوز مادرزادی هنگامی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات در حالی که نوزاد هنوز در رحم مادر است، به صورت غیر طبیعی رشد می‌کند. ممکن است چندین مهره با هم ادغام شوند یا استخوان‌ها می‌توانند به صورت نادرست تشکیل شوند. این نوع کیفوز می‌تواند با رشد کودک بدتر شود. لازم است که نوزاد یا کودک دچار کیفوز مادرزادی را برای سایر مشکلات ارتوپدی و نقایص قلب یا کلیه بررسی کنید.

 

کیفوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گاهی اوقات مشاهده کیفوز آسان است. فرد ممکن است قوز داشته باشد یا کمر ممکن است گردتر از حد نرمال باشد. تشخیص موارد دیگر کیفوز سخت‌تر است و یا ممکن است اصلا قابل مشاهده نباشد.

برای بررسی کیفوز، پزشک ستون فقرات شما را معاینه خواهد کرد و ممکن است از شما بخواهد که یک آزمایش خم به جلو انجام دهید، که به سادگی خم شدن از کمر می‌باشد. این تست گاهی اوقات می‌تواند مشاهده کیفوز را راحت‌تر نماید. پزشک همچنین ممکن است از شما بخواهد که دراز بکشید، که می‌تواند در تشخیص کیفوز وضعیتی کمک کننده باشد.

اگر به نظر برسد که فردی کیفوز دارد، پزشکان معمولا اشعه ایکس ستون فقرات را سفارش می‌دهند. نگاهی به اشعه ایکس می‌تواند به تعیین نوع کیفوز کمک کند. برای بررسی اینکه آیا کیفوز بر تنفس تأثیر می‌گذارد یا خیر، پزشک ممکن است از فرد بخواهد که نفس بکشد تا بتواند به صدای ریه‌های او گوش دهد. اگر پزشک تشخیص دهد که کیفوز مشکل ساز نیست، ممکن است انجام اسکن ام آر آی از کمر را توصیه نماید.


اهداف درمان کیفوز چیست؟

اهداف درمان کیفوز عبارتند از:
* جلوگیری از پیشرفت انحنای کمر فرزندتان

* جلوگیری از تغییر شکل

پزشک فرزند شما برنامه درمان و پیگیری او را بر اساس اشعۀ ایکس و معاینات فیزیکی تعیین می‌کند. درمان او بسته به سن او، درجه انحنا و مقدار رشدی که او تاکنون داشته است (رشد اسکلتی) منحصر به فرد خواهد بود.

بریس برای درمان گوژپشتی

 
بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر کودکان و بزرگسالان

بیماران کودک/نوجوان
اگر منحنی اسکولیوز شما بین 20 تا 40 درجه باشد یا منحنی کیفوز (گوژپشتی) شما بیش از 50 درجه باشد و شما هنوز هم در حال رشد باشید، پزشکان ممکن است بریس را تجویز نمایند. بریس ستون فقرات ممکن است به یک یا هر دوی موارد زیر منجر شود:

* توقف پیشرفت (بدتر شدن) منحنی

* کاهش درجه انحنا (بیشتر برای کیفوز)

در بعضی موارد، بریس ممکن است مشکلات مربوط به هم ترازی بدن، مانند جا به جایی بالا تنه به یک سمت یا هم ترازی سطح شانه‌ها را برطرف کند. همچنین ممکن است با قالب گیری دیواره قفسه سینه، بیرون زدگی (برجستگی) دنده‌ها را بهبود بخشد.

بریس برای چه مدت استفاده می‌شود؟
بریس تا زمانی استفاده می‌شود که رشد کامل شود. ما با استفاده از اشعه ایکس اسکلت بدن، رشد را زیر نظر می‌گیریم تا چهار مرکز رشد: فمور، هلال ایلیاک، هومروس و دنده‌ها را بررسی کنیم. هنگامی که بلوغ اسکلتی فرا برسد، این مراکز رشد بسته می‌شوند. به طور متوسط، دختران رشد خود را در سن 15-17 سالگی یا 2 تا 3 سال پس از منارک (اولین دوره قاعدگی) کامل می‌کنند. پسران به طور متوسط رشد خود را در سن 17-19 سالگی به پایان می‌رسانند.

چند ساعت در روز باید از بریس استفاده شود؟
بسته به شدت منحنی، باید برس را 16 تا 23 ساعت در روز استفاده کنید. میزان ساعات دقیق‌تر، متناسب با نیازهای شما، با تیم ما مورد بحث قرار خواهد گرفت.

* زمان استفاده از بریس: بریس را می‌توان در مدرسه، در تخت خواب، و تقریبا برای تمام فعالیت‌های روزانه استفاده کرد. ممکن است برای باشگاه و ورزش‌های غیر تماسی هم استفاده شود، یا می‌توانید در هنگام این فعالیت‌ها بریس را درآورید و آن را جز زمان «عدم استفاده از بریس» حساب کنید. بریس نباید برای ورزش‌های تماسی استفاده شود.

* زمان عدم استفاده از بریس: در زمان‌هایی که از بریس استفاده نمی‌شود، و در صورت عدم حضور در ورزش‌های فعال و باشگاه، بیماران تشویق به انجام تمرینات تقویتی مرکز بدن (دراز نشست، یوگا، پیلاتس) می‌شوند. ممکن است بریس برای ورزش‌های پس از مدرسه درآورده شود. آزادی عمل بیشتر در طول تابستان داده می‌شود تا امکان فعالیت‌های اردویی، به خصوص شنا وجود داشته باشد، که استثنایی برای زمان عدم استفاده به شمار می‌آید. اگر بریس برای شنا درآورده شود، تا 4 ساعت مجاز خواهد بود.

بیماران بزرگسال
 
بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر کودکان و بزرگسالان

استفاده از بریس در بیماران بزرگسال می‌تواند مفید باشد، اما دلایل مختلفی نسبت به کودکان و نوجوانان دارد. در بزرگسالان، تغییر شکل ستون فقرات با استفاده از بریس متوقف و یا اصلاح نمی‌شود، زیرا رشد استخوان‌ها به پایان رسیده است. استفاده از بریس در این افراد فقط برای مقاصد محافظتی و کاهش درد می‌باشد و بخشی از یک برنامه جامع غیر جراحی است که باید شامل ورزش و نظارت دقیق باشد. لازم است که بریس با ورزش ترکیب شود، تا بخش مرکزی بدن شما به علت برداشتن بار از روی عضلات در طول فعالیت بدنی تغییر وضعیت ندهد. بریس دینامیک با استفاده از یک سیستم نواری (اسپاین کور) می‌تواند برای برخی از بزرگسالان مفید باشد. این روش را می‌توان با تیم ما مورد بحث قرار داد.

البته روش های نوین مدیریت درد مثل تزریق بوتاکس برای کنترل درد  هم اخیرا رواج پیدا کرده است.البته قیمت بوتاکس اخیرا افزایش چشم گیری داشته است.


دیگر روش‌های غیرجراحی برای درمان قوز کمر

درمان کودک شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نظارت و بررسی‌های ساده
هنگامی که یک منحنی کیفوز تشخیص داده می‌شود، مهم است که منحنی را در حین رشد کودک نظارت کنید. پیشرفت منحنی وابسته به میزان رشد اسکلت باقی مانده است. در بسیاری از موارد، وضعیت او ممکن است فقط نیازمند نظارت دقیق در طول رشد اسکلتی باشد. پیشرفت منحنی پس از به بلوغ رسیدن فرزند شما کند یا متوقف می‌شود.
 
طب فیزیکی
متخصصان طب فیزیکی کودکان با متخصصین درمان ستون فقرات ما همکاری می کنند تا برنامه‌های ورزشی و درمانی را برای مقابله با اختلالات عضلانی مرتبط با کیفوز ارائه نمایند. تمرینات شامل تقویت بدن کودک و عضلات کمر، شانه و تیغه شانه (کتف‌های) او می‌باشد.


گزینه‌های جراحی برای کیفوز

جراحی ممکن است در صورتی لازم باشد که:

* منحنی کودک شما 75 درجه یا بیشتر اندازه گیری شود

* استفاده از بریس در کند کردن یا متوقف نمودن پیشرفت منحنی، ناموفق باشد

* کیفوز مادرزادی و شامل ناهنجاری اسکلتی باشد (جراحی ممکن است در سن پایین مورد نیاز باشد)

* کیفوز توسط یک عفونت یا تومور ایجاد شده باشد

اگر جراحی مورد نیاز باشد، جراحان ارتوپدی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها استفاده می‌کنند، مانند:

همجوشی ستون فقرات: شایع‌ترین روش جراحی برای درمان موارد شدید کیفوز می‌باشد. معمولا همجوشی و فرآیند تنظیم برای اصلاح و محکم کردن (جوش دادن) منحنی ترکیب می‌شوند.


احتمال بهبودی بلند مدت از کیفوز چقدر است؟

هنگامی که با موفقیت درمان شود، منحنی‌های کیفوز را می‌توان تصحیح کرد، و کودکان می‌توانند به زندگی عادی، فعال و بدون محدودیت ادامه دهند. اگر فرزند شما نیاز به عمل جراحی داشته باشد، طی چند روز سر پا خواهد شد و حدود یک هفته بعد به خانه باز می‌گردد. او می‌تواند در عرض یک ماه به مدرسه برود و بیشتر فعالیت‌های خود را ظرف سه تا چهار ماه از سر بگیرد. جوش خوردن کامل حدود یک سال طول می‌کشد.
پزشک فرزند شما او را در حین رشد و نمو، به صورت مکرر معاینه می‌کند تا منحنی را تحت نظارت داشته باشد. تشخیص زود هنگام مهم است. اگر کیفوز بدون درمان رها شود، می‌تواند منجر به اختلال عملکرد ریه، بد شکل‌تر شدن و درد گردد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.