خواص پرتقال برای سلامت بدن

شاید بدانید که مصرف روزانه‌ی یک سیب برای سلامتی بسیار مفید است، اما آیا در رابطه با خواص پرتقال چیزی شنیده‌اید؟ پرتقال میوه‌ای با کالری پایین و سرشار از مواد مغذی است. پرتقال سبب شفافیت و سلامت پوست می‌شود و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
پنجشنبه، 31 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص پرتقال برای سلامت بدن
درخت پرتقال یکی از انواع درخت‌های میوه‌ای است که در سراسر جهان کاشته می‌شود. پرتقال به‌دلیلِ طعم شیرین طبیعی و کاربردهای مختلفش میوه‌ای بسیار محبوب است. این میوه انواع مختلفی دارد و از آن به‌صورت خوراکی در آب‌میوه، مارمالاد، انواع شیرینی و آب‌نبات و برای پوست به‌عنوان ماسک صورت استفاده می‌شود. البته مصارف پرتقال فقط به این موارد محدود نمی‌شود.

هر پرتقال بیش از ۱۷۰ ماده‌ی شیمیایی مفید و بیشتر از ۶۰ فلاونوئید دارد. بسیاری از این مواد خاصیت ضدالتهابی و همچنین اثرات ضداکسیدانی قوی دارند. مواد مغذی موجود در پرتقال تأثیر زیادی در سلامتی دارند.


۱. جلوگیری از سکته‌ی‌ مغزی

براساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف زیاد ترکیبات موجود در مرکباتی مثل پرتقال یا گریپ فروت خطر سکته‌ی مغزی را در زنان کاهش می‌دهد.

خطر سکته‌ی مغزی در افرادی که بیشترین مقدار مرکبات را مصرف می‌کنند، حدود ۱۹ درصد کمتر از زنانی است که کمترین مقدار مصرف را دارند.


۲. حفظ فشار خون

برای کاهش فشار خون باید میزان سدیم دریافتی را کم کرد و به همان مقدار، مصرف پتاسیم را که تأثیر گشادکنندگی بر عروق دارد افزایش داد. براساس بررسی‌های سازمان تغذیه و سلامت ملی، کمتر از دو درصد از بزرگ‌سالان در آمریکا، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم توصیه‌شده را دریافت می‌کنند. افزایش پتاسیم دریافتی تا بیست درصد خطر مرگ با علت‌های مختلف را کاهش می‌دهد.


۳. جلوگیری از سرطان

براساس مطالعه‌ای مصرف موز، پرتقال و آب‌پرتقال در دو سال اول زندگی می‌تواند خطر پیشرفت لوسمی در کودکی را کاهش دهد.

پرتقال به‌عنوان منبعی عالی و غنی از ویتامین سی (C) که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است، می‌تواند با انواع رادیکال‌های آزاد که موجب سرطان می‌شود مبارزه کند.

براساس یکی از مطالعات، ویتامین C موجود در پرتقال برای مقابله با سرطان روده‌ی بزرگ مفید است، اما برای تأمین این مقدار از ویتامین C به ۳۰۰ عدد پرتقال نیاز داریم.

میزان فیبر بالای موجود در میوه‌ها و سبزیجات سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود.

بااین‌حال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف گریپ‌فروت و آب‌پرتقال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بر اساس این مطالعه احتمال ابتلا به ملانوما در افرادی که میزان زیادی از گریپ‌فروت و آب‌پرتقال مصرف می‌کنند حدود یک‌سوم بیشتر از افرادی است که کمتر از این مواد استفاده می‌کنند.
 

خواص پرتقال برای سلامت بدن

۴. حفظ سلامت قلب

مواد موجود در پرتقال ازجمله فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

افزایش پتاسیم دریافتی بدن همراه با کاهش میزان سدیم دریافتی ازجمله عواملی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

براساس یکی از مطالعات، افرادی که در رژیم غذایی خود روزانه میزان ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که پتاسیم دریافتی کمتری دارند (کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز) ۴۹ درصد کمتر به مرگ در اثر ایست قلبی دچار می‌شوند.

افزایش میزان پتاسیم دریافتی همچنین با کاهش خطر سکته‌ی مغزی، جلوگیری از کاهش حجم ماهیچه، حفظ تراکم مواد معدنی موجود در استخوان و کاهش تولید سنگ‌های کلیوی همراه است.


۵. جلوگیری از دیابت

مطالعات نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ با افزایش مصرف رژیم پرفیبر سطح قندخون کاهش می‌یابد و در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ سطح قندخون، لیپید و انسولین بهبود خواهد یافت. یک موز متوسط حدود ۳ گرم فیبر دارد.

بهتر است خانم‌ها روزانه بین ۲۱ تا ۲۵ گرم و آقایان روزانه بین ۳۰ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند.


۶. حفاظت از پوست

زمانی که ویتامین C به‌صورت طبیعی (موجود در پرتقال) خورده می‌شود یا به‌صورت موضعی استفاده می‌شود، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن سبب کاهش آسیب ناشی از آفتاب و آلودگی می‌شود، چین‌و‌چروک صورت را کاهش می‌دهد و به‌طور کلی بافت پوست را ترمیم می‌کند. ویتامین C نقشی حیاتی در تشکیل کلاژن دارد که سیستم حفاظتی پوست شما را تشکیل می‌دهد.


ارزش غذایی پرتقال

یک پرتقال متوسط (با حدود ۱۵۴ گرم وزن) فاقد چربی است و ۸۰ کالری، ۲۵۰ گرم پتاسیم، ۱۹ گرم کربوهیدرات (۱۴ گرم قند و ۳ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین دارد.

یک پرتقال ۱۳۰ درصد ویتامین C، دو درصد ویتامین A و۶ درصد کلسیم موردنیاز روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند. پرتقال فاقد آهن است.

همچنین پرتقال حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پنتوتنیک‌اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس است. مقدار فراوان ویتامین C (بیش از دو برابر نیاز روزانه) موجود در پرتقال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

پرتقال همچنین دارای کولین، زیگزانتین و کاروتنوئید است.

کولین یکی از مواد مغذی مهم موجود در پرتقال است که به بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین به حفظ غشای سلولی کمک می‌کند، از انتقال تکانه‌های عصبی حمایت می‌کند و در جذب چربی و کاهش التهاب مزمن نقش دارد.

زیگزانتین و کاروتنوئیدها اثرات آنتی‌اکسیدانی دارند و در کاهش انواع سرطان به‌خصوص سرطان پروستات نقش دارد.


نکات رژیمی

پرتقال انواع مختلفی دارد که می‌تواند به درمان بیماری‌هایی ازجمله بیماری قلبی تا دیابت کمک کند.

میوه‌ی پرتقال برخلاف بسیاری از میوه‌ها باید به‌صورت رسیده برداشت شود. درصورتی‌که پرتقال به‌صورت خام چیده شود، بعد از چیده‌شدن دیگر رسیده نمی‌شوند. همچنین میوه‌ی پرتقال باید در دمای اتاق و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

ازآنجاکه در زمستان نمی‌توان به‌راحتی میوه و سبزیجات تازه پیدا کرد، بهترین کار استفاده از مرکبات است. در زمستان پرتقال و مرکبات به‌وفور یافت می‌شوند.

انواع مختلفی از میوه‌ی پرتقال وجود دارد که از این میان می‌توان به پرتقال اعلاء، نارنگی و پرتقال‌خونی اشاره کرد. بعضی از انواع پرتقال بسیار شیرین هستند و بعضی دیگر مزه‌ی ترش دارند.
 

خواص پرتقال برای سلامت بدن

روش‌های مصرف پرتقال

بخشی از میز یا قفسه‌های آشپرخانه‌ی خود را به میوه‌های فراوانی که در هر فصل وجود دارد، اختصاص دهید. با این روش به‌جای استفاده از میان‌وعده‌هایی با ارزش غذایی پایین، از غذاهای سالم و مفید استفاده می‌کنید.

با استفاده از توت‌فرنگی، آناناس، پرتقال اعلاء و انگور، یک سالاد میوه‌ی خوشمزه تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

موقع صرف ناهار یا شام تعدادی برش پرتقال را درون سالاد خود بریزید. می‌توانید پرتقال را با گردو، پنیر، سس بالزامیک یا سس مرکبات مخلوط کنید.

برای خودتان آب‌پرتقال درست کنید. هیچ طعمی بهتر از نوشیدن آب‌پرتقال تازه در صبح نیست. زمانی که خودتان آب‌پرتقال را درست می‌کنید مطمئن هستید که هیچ نوع مواد نگهدارنده و شیرین‌کننده‌ای به آن اضافه نشده است.


هشدار

بتا بلاکرها (Beta-blockers) رایج ترین داروی تجویزی برای بیماری‌های قلبی است که می‌تواند میزان پتاسیم خون را افزایش دهد. زمانی که از این داروها استفاده می‌کنید باید میوه‌هایی با پتاسیم بالا مثل پرتقال و موز را کمتر مصرف کنید.

مصرف بالای پتاسیم می‌تواند برای افرادی که عملکرد کلیوی مناسبی ندارند مضر باشد. اگر کلیه‌های شما نتواند پتاسیم اضافی خون را از بدن دفع کند می‌تواند کشنده باشد.

اگر افراد مبتلا به بیماری رفلاکس مری_معدوی (GERD) بیش‌ از اندازه از میوه‌های اسیدی مانند مرکبات استفاده کنند، علائم بیماری آنها مانند سوزش سردل و استفراغ تشدید می‌شود. با‌این‌حال واکنش هر فرد متفاوت است.

منبع: سایت چطور


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.