به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)

معرفی مجموعه اربعینی «روایت براده ها»

مجموعه سه جلدی «روایت براده ها» به سفارش موسسه مواسات و به قلم جمعی از نویسندگان توسط انتشارات شهید کاظمی در سال 1395 منتشر شده است.
جمعه، 8 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حدیثه اسفندیار
موارد بیشتر برای شما
معرفی مجموعه اربعینی «روایت براده ها»

مقدمه:
با معرفی سه‌ جلد کتاب (مجموعه اربعینی) به نام های (او یافت مرا)، (سید«من» حسینی) و (این است، آن نیست)، و مشخصات این مجموعه واحد به نام «روایت براده‌ها» همراه شما مخاطب راسخون هستیم.

معرفی مجموعه اربعینی «روایت براده ها»

حادثه عظیم پیاده‌روی اربعین حسینی، ازجمله تجربه‌های عملی جدید درچندسال اخیر است که ازقابلیت تمدن‌سازی و فرهنگی بسیار زیادی برخوردار است.

حماسه جهانی پیاده‌روی اربعین را می‌توان خط‌شکن و پیش‌قراول تمدن نوین اسلامی در بعدجهانی به‌شمار آورد.

وقایعی که در اربعین اتفاق می‌افتد، هم موجب آبادانی آخرت است و هم موجب پیشرفت اسلام عزیز در دنیا و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی؛ ولی نقش دنیوی آن وقتی به حداکثر می‌رسد که ابزار هنر قدرت ماندگاری در ظرف تاریخ را بیابد.

گنجینه‌های اربعین، یعنی وقایعی که قابلیت تمدن زایی، ایجاد سبک زندگی، و به وجود آوردن فرهنگ اسلامی را دارند، اگر با ابزار هنر استخراج نگردد و درقالب محصولات و کالاهای هنری ارائه نشوند، درتاریخ دفن خواهند شد و قابلیت تمدن‌سازی آن ازبین خواهد رفت.

براین اساس اگر وقایع پیاده‌روی اربعین در حداکثر ممکن، مورد استحصال هنری قرار گیرند، آنگاه در حداکثر ممکن توانسته ایم، از ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین، درایجاد تراکم و انباشت تجربه‌های عملی و ریختن آن به ظرف تاریخی برای رسیدن به اشباع تمدنی، استفاده نموده و بدین ترتیب فرایند تحقق تمدن نوین اسلامی را سرعت و شتاب بخشیم.

دراین راستا مواسات [1] (موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز) در سال 1394 و بادرک نیاز لحظه و باحداقل امکانات اقدام به تشکیل و اعزام یک تیم 20 نفره فرهنگی، تبلیغی و هنری به مراسم حماسی و باشکوه پیاده‌روی اربعین نمود.

مجموعه متنوعی ازفعالیت‌های فرهنگی در طول مسیر پیاده‌روی از نجف حیدرکرار تا کربلای حسین سیدالشهداء (علیهماالسلام) توسط این تیم به انجام رسید.

سه‌ جلد کتاب (او یافت مرا)، (سید«من» حسینی) و (این است، آن نیست)، که در مجموعه واحد «روایت براده‌ها» تقدیم مخاطبان و دوست‌داران حضرت اباعبدالله (علیه السلام) شد.

یکی از خروجی ‌های این تیم فرهنگی و هنری است که به قلم نویسندگان توانمند مواسات (موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز) به‌رشته تحریر درآمده است.

و کتاب سوم نیز مجموعه خاطرات چند نویسنده است که بخشی از آن، محصول مسابقه ای است که، مؤسسه اسلامی سالکان تمدن ساز با موضوع فراخوان واقعه نگاری اربعین انجام داده و توسط هنرمندان این مؤسسه بازنویسی شده است.

مجموعه سه جلدی «روایت براده ها»، محصول سفر تیم هنری و تبلیغی این مؤسسه بوده است که در اربعین سال گذشته انجام شده است.

مشخصات کتاب (مجموعه اربعینی «روایت براده ها»)

نام کتاب روایت براده ها / 3 جلدی
ناشر: موسسه شهید کاظمی 
نویسنده: رضا عیوضی ، تقی شجاعی ، و....
وزن 314 گرم
رده سنی بزرگسال
قطع کتاب رقعی
سال انتشار 1395
نوع جلد شومیز
تعداد صفحه 248
زبان فارسی


این مجموعه شامل سه کتاب است:
دفتر اول: او یافت مرا! (سفرنامه پیاده روی اربعین+کمی مزاح!).نام «او یافت مرا» سفرنامه طنز اربعینی است که به قلمی روان نوشته شده و مخاطب در هنگام مطالعه آن، هم اشک می ریزد و هم لبخند می زند.
دفتر دوم: سید «من» حسینی (روایتی از فتح من در پیاده روی کربلا) سفرنامه.
و دفتر سوم: این است. آن نیست (روایت های داستانی از دنیای اربعین).

 دفتر اول روایت براده ها: (او یافت مرا)
دفتراول: (او یافت مرا)، اولین سفرنامه طنز اربعینی است که به قلم نویسنده طنزپرداز، رضا عیوضی، نوشته شده است.

«او یافت مرا» دفتر اول از مجموعه «روایت براده‌ها» است که با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال و هوای زائران و مسافران مسیر پیاده‌روی اربعین را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

روایت‌ها و داستان‌های جذاب از شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی در روز اربعین. جاذبه ‌ای که جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد.

این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به اهل بیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.
این کتاب، در نوع خود اولین کتاب طنز در زمینه سفرنامه پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) است که تا کنون نگاشته شده است.

دفتر دوم روایت براده ها: (سید «من» حسینی)
'سید «من» حسینی' است. در این کتاب، روایتی جذاب و خواندنی از فتح «من» در پیاده روی اربعین به قلم نویسنده توانمند تقی شجاعی به تصویر کشیده شده است.

همان طور که از اسم زیبای کتاب هم پیداست، شخصیت اصلی کتاب در کش و قوس های مختلفی قرار می گیرد و نهایتا حسینی می شود.
 
بخشی از کتاب سید من حسینی(روایت براده ها2)

«من»؛ جایش پشت دنده هاست. میان سینه. جایی امن. دور از دسترس طفلی های خلقت.
«من» اگر دم دست باشد این ور آن ور می خورد. لک بر میدارد. چرک می شود. مخصوصا اگر کارت یدی باشد!

حکمت این که کربلایی ها و حسینی ها و هیئتی ها بر سینه می کوبند همین است. دارند «من» را می کوبند . «من» کوبیده شد می شود حسینی... خادم الحسین که می گوید منظورش این است...

دفتر سوم روایت براده ها: (این است، آن نیست)
دفتر سوم از مجموعه 3جلدی «روایت براده‌ها»، این است، آن نیست مجموعه وقایع و داستان‌هایی است که در سال‌های اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است. «این است، آن نیست»؛

شامل 23 عنوان داستان به قلم نویسندگانی چون تقی شجاعی، رضا عیوضی، وحید نادری، یاسین کیخا، عابدین زارع، محمد امین ناظری و مهرنوش گرجی است.

این وقایع و اتفاقات که حاصل سفر خود این نویسندگان و مصاحبه با زائران پیاده‌روی اربعین‌حسینی است، با قلمی هنرمندانه و پردازشی در خور، به رشته تحریر در آمده است.

وقایعی که در اربعین اتفاق می افتد، هم موجب آبادانی آخرت است و هم موجب پیشرفت اسلام عزیز در دنیا و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی؛ ولی نقش دنیوی آن وقتی به حداکثر می رسد که با ابزار هنر قدرت ماندگاری در ظرف تاریخ را بیابد.

گنجینه های اربعین - یعنی وقایعی که قابلیت تمدن زایی، ایجاد سبک زندگی و به وجود آوردن فرهنگ اسلامی را دارند – اگر با ابزار هنر - به ویژه هنرهای مکتوب که شاید بتوان آن را مادر همه هنرها به حساب آورد، - استخراج و استصحال نگردد و در قالب محصولات و کالاهای هنری ارائه نشوند، در تاریخ دفن خواهند شد و قابلیت تمدن سازی آن از بین خواهد رفت.

مجموعه‌ای از خاطرات و وقایع جذاب و بعضا تکان‌دهنده اربعین است که به‌قلم هفت نفر از نویسندگان به رشته تحریر درآمده است.

بخش عمده این خاطرات و وقایع، بازآفرینی خاطرات و وقایع  اربعینی جمع‌آوری شده در «مسابقه بین المللی عمود 1399» است که در اربعین سال 94توسط مواسات (موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز) برگزار شد.

بخش دیگری از آنها نیز از مجموعه خاطرات و وقایع ارسالی به سوگواره وزین طریق الحسین (علیه السلام) گرفته شده است.

پی نوشت:

1. موسسه اسلامی سالکان تمدن ساز، تشکلی دینی، فرهنگی و اجتماعی است که با توجه به تاکیدات حضرت امام خامنه ای مبنی بر ضرورت جهاد فرهنگی و تمرکز نسل نو بر تشکیل تمدن نوین اسلامی، به عنوان یک سازمان مردم نهاد- در سطح ملی- تشکیل شده است این موسسه شعار« زندگی ایمانی زندگی برتر» را - متخذ از آیه شریفه «انتم الاعلون ان کنتم مومنین» - به عنوان نماد هویتی برگزیده است.

منبع:
https://ketab.ir/book/8601b4d6-ddb6-4da2-8165-137e535da4cf
https://nashreshahidkazemi.ir/217
http://ketabshop.ir
https://www.hawzahnews.com/news/39672
*این مقاله در تاریخ 1401/6/15 بروز رسانی شده است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.