نقش روابط عمومي ها

اگر تجزيه و تحليل منطقي مسائل را با اتکاء به نفس و ايمان به نيروي فکري شخصي ، به کاربردن اطلاعات علمي و فني ، توانايي تجزيه و تحليل منطقي مسائل را از عوامل مهم يک مدير روابط عمومي بعنوان يک نوآوري براي انتقال به مدير سازمان بدانيم نبايد اين نکته فراموش شود که يک مدير روابط عمومي براي نوآوري و
سه‌شنبه، 21 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش روابط عمومي ها
نقش روابط عمومي ها
نقش روابط عمومي ها

نویسنده: امير ترقي نژاد



نام گذاري سال 87 از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال نوآوري و شکوفايي، مسئوليت مديران دستگاه هاي مختلف از جمله مسئولين روابط عمومي را دو چندان كرد.
به همين منظور مسئولين و مديران تلاش دارند تا برنامه هاي جامع و دقيق براي انجام بهينه اين امور تنظيم کنند که در اين ارتباط نقش ، رسالت و مسئوليت روابط عمومي ها چشمگيرتر به نظر مي رسد.
اگر تجزيه و تحليل منطقي مسائل را با اتکاء به نفس و ايمان به نيروي فکري شخصي ، به کاربردن اطلاعات علمي و فني ، توانايي تجزيه و تحليل منطقي مسائل را از عوامل مهم يک مدير روابط عمومي بعنوان يک نوآوري براي انتقال به مدير سازمان بدانيم نبايد اين نکته فراموش شود که يک مدير روابط عمومي براي نوآوري و شکوفايي سازمان خود بايد کسي باشد که همه چيزهايي را که بايد انجام شود يا اتفاق بيافتد ، به موقع پيش بيني نمايد و احساس دورانديشي خود را با صدور دستورهاي واقعي آنچنان تلقين کند که زيردستان آنچه را که بايد در آينده انجام شود را حس نمايند و به راستي از هم اکنون آنرا ببينند . هرچند که شرط اوليه اجراي صحيح و مطلوب طرحها و برنامه هاي هر واحد روابط عمومي با ميزان بالاي علاقه و دلبستگي مدير آن رابطه مستقيم دارد . وجود انگيزه و عشق و علاقه به هر شغل و حرفه شرط نخست در « نوآوري » و « شکوفايي » براي موقعيت در اجراي وظايف آن است ، به ويژه در کار روابط عمومي که خلاقيت و ابتکار و تدوين طرحهاي حساس و ظريف مدنظر است و اينگونه امور حسي و فکري بدون انگيزه هاي قوي و علايق طبيعي و شخصي به طور کامل و مقبول انجام پذير نخواهد بود.
اما مسئله ديگر در مورد نقش روابط عمومي ها در نوآوري و شکوفايي ، ضرورت تخصص است . ممکن است افرادي بدون داشتن تخصص به هر تقدير بتوانند در اجراي وظايف محوله نقشي را ايفاء نمايند
اما اين امر بديهي است و بارها و بارها ثابت شده است که اشخاصي که صرفا بر مبناي علاقه و يا مسئوليت امري را عهده دار شده اند که اصول و مباني و ظرايف و دقايق و رمز و راز آن را فرا نگرفته اند و در نتيجه بازده فعاليتهاي آنها هرگز رضايت بخش نبوده است .
بايد متوجه باشيم که روابط عمومي ها زماني مي توانند در نوآوري و شکوفايي موثر باشند که به اعتقاد کارشناسان ، برآورده کردن انتظارات کارکنان و مشتريان ، در نظر گرفتن شرايط جامعه ، روان کردن مسير جريان اطلاعات در درون و بيرون سازمان ، حضور و مشارکت در برنامه هاي بلند مدت و کوتاه مدت سازمان ، کسب اطلاعات ، پردازش آن ، تفسير و تلخيص و در اختيار گذاشتن آن در سطوح مديران براي اطلاع برنامه هاي در جريان و دهها موردي که به نوعي مستقيما با سازمان و مخاطبان آن ارتباط دارد بسيار مهمتر از کسب نظر رضايت مديران ارشد سازمان است .
اما مسئله ديگري که به روابط عمومي ها در نوآوري و شکوفايي مجموعه سازمان خود کمک شاياني را مي نمايد ضرورت پژوهش و تحقيق است . هر کار موثر و صحيحي در سازمان نيازمند جرياني منظم و کارآمد است که آغاز با تحقيق و پژوهش شروع مي شود و انجام آن را ارزشيابي شکل مي دهد. لذا اولين قدم روابط عمومي ها براي نوآوري و شکوفايي در سازمان خود ايجاد شناخت و شناسايي موضوعاتي است که محور فعاليت سازمان متبوع روابط عمومي محسوب مي شود . اين شناسايي تنها از طريق پژوهش حاصل مي شود و تحقيق مي تواند شناخت و آگاهي هر چه بيشتر نسبت به مسائل و موضوعات موجود را به ما ارايه دهد. ايجاد ارتباطات اثربخش که از وظايف اساسي و اصولي در روابط عمومي ها به شمار مي رود نيازمند در دست داشتن سهمي از داده هايي است که بتواند يک روابط عمومي را در نوآوري بهتر ياري نمايد. بنابراين اگر روابط عمومي از طريق پژوهش و تحقيق نتواند از ويژگي هاي مخاطب و سازمان خود شناخت کافي داشته باشد قادر به برقراري ارتباط منطقي و درست با مخاطب و از همه مهمتر در ايجاد يک نوآوري و شکوفايي در مجموعه سازمان نيست . به هر حال مجموعه عوامل بازدارنده در فعاليت هاي يک مجموعه که به عدم نوآوري کمک مي کند توجه نداشتن به ضرورت هاي پژوهش و تحقيق است . با اين وصف مي توان اين ادعا را داشت که پژوهش و تحقيق مي تواند به عنوان نقطه آغاز يک نوآوري حرکتي مهم تلقي گردد.
منبع:http://www.ershad.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.