چند نکته برای بهتر درس خواندن

در این مطلب۱۱ روش موثر برای درس خواندن ارائه شده است.
چهارشنبه، 13 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نکته برای بهتر درس خواندن
در روزهای امتحانات روش مطالعه درست تاثیر زیادی روی نتایج ما داره چون در بازه زمانی کوتاهی باید سعی کنیم کتاب ها را بطور کامل مرور کنیم برای همین باید از زمان بهترین استفاده رو داشته باشیم. البته فراموش نکنید که روش مطالعه صحیح اصلا مطالعه “شب امتحانی” نیست، در واقع یک فرآیند هست که در یک بازه ی زمانی شکل میگیره. در مورد درس خواندن با توجه به تفاوت توانایی در افراد مختلف، یک روش برای همه نمیتونه مفید باشه. در اینجا از چند سایت معتبر کمک گرفته و راه هایی رو پیشنهاد میدهیم تا در پیدا کردن بهترین شیوه مطالعه به شما کمک کنه.


برنامه ریزی کنید

این کار به استفاده بهتر از زمان کمک میکنه و باعث میشه تا برای همه تمرینات و دروس وقت داشته باشید.


در کلاس یادبگیرید

سعی کنید در کلاس از هر موضوعی که حواس شما رو پرت میکنه دور باشید و تمرکز کافی داشته باشید.


در کلاس نوت برداری کنید

نوشتن به بهبود فرآیند یادگیری در ذهن شما کمک میکنه، در ضمن این نوشته در آینده میتونه به عنوان یک خلاصه برای مرور قبل از امتحان هم استفاده بشه.


کلید موفقیت مطالعه مستمر در بازه های زمانی کوتاه هست

یعنی به جای اینکه یک روز تمام رو پشت سر هم درس بخونید، طوری برنامه ریزی کنید که بتونید درس رو در چند بخش و با فاصله ۲ تا ۳ روزه بین اون ها مطالعه کنید. با این روش همان مقدار زمان رو صرف میکنید (حتی شاید کمتر) اما نتیجه بهتری میگیرید.


برای یادگیری بهتر از مثال استفاده کنید

میتونید از مثال هایی در زندگی روزمره، یا مثال های معلم و استاد و .. کمک بگیرید. مثال ها کمک زیادی در به خاطر سپردن و درک بهتر موضوعات میکنند.


حافظه تصویری و لغوی رو با هم به کار بگیرید

با این کار هر دو بخش به یادآوری موضوعات کمک میکنند. در مورد کتاب هایی که عکس دارند عکس رو نگاه کنید و بعد فکر کنید متن کتاب چطور عکس رو توضیح میده و بعد همین کار رو برعکس انجام بدید. برای هر درسی میتونید روش خودتون رو برای نمایش تصویری موضوع به کار بگیرید. (مثلا استفاده از نمودارها و .. ) در مرحله بعدی باید سعی کنید خودتون با استفاده از تصویرها موضوعات رو توضیح بدید.


یک محل مناسب برای درس خواندن انتخاب کنید

جایی که ساکت و کم تردد باشه، وسایلی که نیاز دارید رو هم بر حسب نیاز در نزدیک خودتون داشته باشید تا حس راحتی کنید.


به ازای هر ۳۰ دقیقه چند دقیقه استراحت کنید تا بازدهی بهتری داشته باشید

مطالعه کوتاه موثرتر از یک مطالعه طولانی مدت و بدون استراحت است.


کمی بعد از یادگیری یک موضوع هر چیزی که در مورد اون میدونید رو روی کاغذ بیارید

این دانسته ها ممکنه نوشته، شکل و نقاشی های ساده، نمودار و .. باشند. بعد از نوشتن اون ها را با کتاب یا جزوه مقایسه کنید تا ببینید چه چیزهایی رو غلط و چه چیزهایی رو درست نوشتید. این کار به شما نشان میده در کدام بخش ها ضعیف هستید و نیاز به تمرین بیشتر دارید.


چیزهایی که یادگرفتید رو آزمایش کنید

مرور مطالبی که یادگرفتید یک راه خوب برای جلوگیری از فراموشی اون هاست، مثلا میتونید از مباحث مهم فلش کارت تهیه کنید و مدام مرور کنید.


در حین مطالعه از خودتون سوال بپرسید

سوالات به فرآیند یادگیری ذهن شما کمک میکنند. با سوالات میتونید مباحث جدید رو به مباحث قبلی که یادگرفتید ربط بدید و با این روش مطالب بهتر در ذهن باقی میمانند.


منبع: سایت رنگی رنگی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.