6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009

در ادامه مبارزات ملت مسلمان ايران بر ضد رژيم فاسد و استبدادي پهلوي و در راستاي حركت انقلاب اسلامي ايران، هفته همبستگي بين دانشجويان و استادان دانشگاه‏ها در ايران آغاز شد. مقامات رژيم شاه نيز همزمان با آغاز اين هفته و براي پيشگيري از اقدامات انقلابي دانشجويان و استادان دانشگاه‏ها، دانشگاه‏هاي تهران و شهيد بهشتي (ملي سابق) را تعطيل كردند. همچنين در اين روز به علت حضور گسترده معلمان و دانش‏آموزان در تظاهرات بر ضد رژيم شاه، مدارس سراسر كشور به
سه‌شنبه، 28 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009
6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009
6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009


6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009 1) آغاز صدور گاز ايران به شوروي (1349 ش)

2) آغاز هفته همبستگي بين دانشجويان و استادان دانشگاه‏ها (1357 ش)
در ادامه مبارزات ملت مسلمان ايران بر ضد رژيم فاسد و استبدادي پهلوي و در راستاي حركت انقلاب اسلامي ايران، هفته همبستگي بين دانشجويان و استادان دانشگاه‏ها در ايران آغاز شد. مقامات رژيم شاه نيز همزمان با آغاز اين هفته و براي پيشگيري از اقدامات انقلابي دانشجويان و استادان دانشگاه‏ها، دانشگاه‏هاي تهران و شهيد بهشتي (ملي سابق) را تعطيل كردند. همچنين در اين روز به علت حضور گسترده معلمان و دانش‏آموزان در تظاهرات بر ضد رژيم شاه، مدارس سراسر كشور به حال نيمه تعطيل در آمد. در حالي كه تظاهرات گسترده مردم در شهرهاي مختلف ايران ادامه داشت، زندانيان سياسي و عادي شهر همدان، در اعتراض به جنايات رژيم شاه و شكنجه‏هاي مأموران زندان، اعتصاب غذا كردند.

6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009 3) واكنش امام خميني(رحمت الله علیه) نسبت به طرح "فهد" درباره صلح فلسطين و اسرائيل(1360ش)
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و پس از امضاي قرار داد كمپ ديويد بين دولت مصر و رژيم غاصب اسرائيل با ميانجي‏گري آمريكا، رژيم‏هاي خود فروخته منطقه هر كدام به نوعي راه رژيم حاكم بر مصر را در پيش گرفتند. در اين ميان فهد بن عبدالعزيز، وليعهد وقت عربستان سعودي، در 18 مرداد 1360 طرحي را پيشنهاد نمود كه چند نكته را در برمي گرفت. اول: عقب نشيني اسرائيل از تمامي سرزمين‏هاي اشغالي و از جمله بيت المقدس؛ دوم: تضمين حقوق فلسطينياني كه مايل به بازگشت نيستند از طريق جبران خسارت‏هاي وارده به آنها؛ و سوم: تضمين حق همه كشورهاي منطقه دائر بر زندگي صلح‏آميز با يكديگر. بند سوم اين طرح به طرز زيركانه‏اي رسميت شناختن اسرائيل را در پي داشت و باعث ايجاد مخالفت‏هايي در جهان اسلام گرديد. حضرت امام خميني(رحمت الله علیه) در واكنش به اين طرح در ششم آبان 1360طي سخناني عنوان فرمودند:"بر ما و هر مسلماني واجب است طرح‏هايي از قبيل طرح سادات و فهد را رد كند. بر ما واجب است كه اين‏گونه طرح‏ها را كه به نفع مستضعفين نيست محكوم نماييم. امروز از خطرناك‏ترين امور، طرح كمپ ديويد و طرح فهد است كه اسرائيل و جنايات او را تحكيم مي‏كند. اين طرح‏ها موجب اختلاف شد و راه را براي اسرائيل باز كرد." مخالفت صريح امام و حمايت سراسري مسلمانان جهان از موضع حضرت امام باعث شد تا طرح فهد از سوي بسياري از دولت‏ها نيز رد گردد. زمان در سال‏هاي بعد نشان داد كه رژيم صهيونيستي به هيچ وجه حاضر نيست طرحي كه اين دولت اشغالگر را به تعهدي درباره فلسطينيان وادارد بپذيرد و از ادعاهاي بي‏اساس خود عقب‏نشيني كند. اين وقاحت به حدي رسيد كه در پيمان‏ها و اجلاس‏هاي مشترك صلح بين اعراب و اسرائيل، رژيم صهيونيستي تنها راه حل مشكل فلسطينيان را از بين بردن آنان عنوان كرده و تصميم جدي اتخاذ نمود كه از ورود آوارگان فلسطيني به سرزمين‏هاي اشغالي، به شدت جلوگيري كند.

6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009 4) تولد "حكيم ناصر خسرو قبادياني" شاعر مشهور ايراني(394 ق)
ابومعين ناصر بن خسرو قبادياني در بلخ به دنيا آمد. وي از كودكي در محضر اساتيد زمان خود، به تحصيل علم و دانش و حفظ قرآن پرداخت. ناصر خسرو علاوه بر ادبيات فارسي و عربي با بيشتر علوم زمان خود همچون حساب، هندسه، نجوم، طب، داروشناسي و الهيات نيز آشنا شد. ناصرخسرو در ابتدا شغل دبيري در دربار محمود و مسعود غزنوي داشت، اما پس از چندي بر اثر تحولي كه در افكار و انديشه‏هاي او پديد آمد از سياست كناره‏گيري كرد و به تحقيق در اصول و عقايد مذاهب مختلف و سير و سفر پرداخت. او در مسافرتي كه به مكه و قاهره كرد، از خليفه‏ي فاطمي، مذهبِ اسماعيلي را پذيرفته و به رياست اسماعيليانِ خراسان برگزيده شد. ناصرخسرو با لقب "حُجّتِ زمين خراسان" به ايران بازگشت، ولي از بيم دشمنان و متعصّبان خراسان، به ناحيه‏ي بَدَخشان در افغانستان امروزي پناه برد و در همان جا بدرود حيات گفت. حاصل سفر هفت ساله‏ي ناصرخسرو، كتاب سفرنامه است كه از نظر تاريخي و جغرافيايى حايز اهميت است. وي افكار و اعتقادات خود و همچنين حكمت‏ها و موعظه‏هاي بسياري را در قالب آثار و اشعارش بيان كرده است. زاد المسافرين، خوان اَخوان و وجه دين از ديگر آثار اين شاعر بزرگ ايراني است. خاصيت عمده‏ي شعر ناصر خسرو، اشتمالِ آن بر مواعظ و حِكَم بسيار است. همچنين جنبه‏ي دعوتِ مذهبيِ او، به اشعارش رنگ دينيِ آشكاري داده است و ذهن علمي او نيز باعث شد كه در بيان مقاصد خود، به شدت تحت تاثير روش منطقيان قرار گيرد. حكيم ناصر خسرو قبادياني، بي‏ترديد يكي از شاعران بسيار توانا و سخن‏آور زبان فارسي است كه داراي طبعي نيرومند و سخني استوار و قوي و اسلوبي نادر و خاص خود مي‏باشد.

5) ورود سپاهيان مصر و عثماني به مدينه و خارج كردن شهر از دست وهابيان(1227 ق)

6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009 6) درگذشت "جان لاك" فيلسوف و نظريه‏پرداز معروف انگليسي (1704م)
جان لاك، فيلسوف و نظريه‏پرداز معروف انگليسي و بنيان‏گذار فلسفه حكومت دموكراسي در 29 اوت 1632م در رينگتُنِ انگلستان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در آكْسْفورد به پايان رساند و پس از آن به تدريس زبان يوناني، معاني بيان و فلسفه پرداخت. وي در سال‏هاي بعد به تفكر درباره دستگاه فلسفي خود كه اساس دموكراسي جهان است، پرداخت. كليد فلسفه لاك شاملِ دو كلمه "توافق قراردادي" است. وي اعلام داشت كه تمام حكومت‏ها، سراسر، روابط انساني و همه زندگي را بايد به مثابه داد و ستد تلقي كرد. لاك، ذهن انسان به هنگام تولد را هم‏چون لوحه سفيدي مي‏دانست كه تجارب حسي، مانند متن كتاب، از آغاز تولد تا زمان مرگ، بر لوح ذهن نوشته مي‏شود. اين معلومات به صورت حفظيّات شكل مي‏پذيرد و حفظيّات به گونه فكر و فكر به جامه عقل درمي‏آيد. بنابراين عقل انسان چيزي جز ارزشيابي دنياي مادي كه از دريچه‏هاي حواس به داخل ذهن راه مي‏يابد، نيست. لاك بر اين عقيده است كه اشخاص مختلف، دنيا را به صور مختلف مي‏بينند، زيرا اگرچه حواسْ به ظاهرْ يكي است، اما دنيا را متفاوت دريافت مي‏كنند. وي حكومتِ خوب را حاصل قرارداد ميان انسان با انسان مي‏دانست و وظيفه حكومت‏ها را خدمت به مردم عنوان مي‏كرد. لاك درباره حكومت عادلانه مي‏گفت كه بايد مبتني بر رضايت اكثريت مردم باشد. به مردمْ، آزادي بيان، آزادي فكر، آزادي انتخاب و آزادي دين بدهد و براي آن كه كار به خودكامگي نكشد، لازم است كه سه قوه مقنّنه، مجريه و قضائيه وجود داشته باشند. اما رؤياي لاك از حكومت آزادي خواه ملي فراتر رفت و او اصولي، هم براي حكومت بين‏المللي و هم حكومت ملي، طرح افكند. به نظر لاك، دوره ترقي واقعي وقتي آغاز خواهد شد كه كشورها نيز چون مردم، طبق يك قرارداد اجتماعي با هم متحد شوند و از لحاظ سياسي به يك‏ديگر اتكا ورزند. لاك عقيده داشت كه هدف همه حكومت‏ها، حفظ حيات، آزادي و خوشبختي ملت‏هاست، اصل عدالت مبتني بر نياز و احتياج مردم است و عاملي كه معلوم مي‏دارد مردم به چه چيز احتياج دارند، صداي آنهاست. وي در اين جا عنوان مي‏كند كه اخلاق و رفتار خوب، نتيجه حكومت خوب است. فلسفه لاك را مي‏توان چنين خلاصه كرد: استقلال افراد در يك جامعه دموكراسي، اتكاي اقوام در كشورها به يك‏ديگر در دنيايى آزاد؛ استقرار اخلاقيات بر مبناي تعاون در ميان همه افراد بشر. از آثار عمده‏اي كه لاك در آن‏ها به تشريح عقايد فلسفي خويش پرداخته است، مي‏توان از كتب رساله درباره فهم بشر، انديشه‏هايي در باب تعليم و تربيت و معقوليّت دين مسيح (علیه السّلام) نام برد. جان لاك سرانجام در 28 اكتبر 1704م در 72 سالگي درگذشت. (ر.ك:29اوت)

7) تصرف دومينيكين در امريكاي مركزي توسط استعمار اسپانيا (1802م) (ر.ك: 27 فوريه)

6 آبان 1388 / 9 ذی القعده 1430 / 28 اکتبر 2009 8) پرده‏برداري از مجسمه آزادي در ورودي بندر نيويورك (1886م)
مجسمه آزادي كه امروزه سمبل ايالات متحده امريكا محسوب مي‏شوددر سال 1886م با كمك مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولْدي، مجسمه ساز معروف فرانسوي ساخته شد و از طرف فرانسويان به مناسبت يك‏صدمين سالگرد استقلال امريكا به ايالات متحده اهدا گرديد. فرانسويان با ساختن اين مجسمه قصد داشتند اعتراض خود را به فشار و سركوبي كه در فرانسه آن زمان تحت سلطه رژيم ناپلئون سوم وجود داشت، نشان دهند. بنيان‏گذاران اين ايده از يك‏صد هزار فرانسوي در 180 شهر اين كشور، مبلغ 600 ميليون فرانك براي تحقق كار جمع‏آوري كردند، با اين حال به دليل عدم همكاري مردم امريكا در نصب پايه مجسمه، مجسمه آزادي با تاخير، در روز 28 اكتبر 1886م پرده‏برداري شد. مجسمه آزادي كه تجسم يك موجود اساطيري است، سمبل‏هاي فراماسونري شامل تاج ستاره‏اي شكلِ هفت شاخه و كتاب و مشعل راهنما را به نمايش مي‏گذارد و به شكل زني است كه مشعلي در دست راست خود گرفته و آن را به سوي آسمان بلند كرده است. بلندي مجسمه آزادي 46 متر و با احتساب پايه آن، در حدود 94 متر مي‏باشد و در مدخل بندر نيويورك در امريكا واقع شده است. با اين حال، تنديسي كه طراحش بارْتولْديْ آرزو داشت مظهر نظم و سازندگي باشد، امروزه نشانگر قدرت‏هاي مخرب و رژيمي زورگو و سلطه‏مدار است كه به نام آزادي و دموكراسي حاضر است تمام حقوق انساني را در پاي منافع خود قرباني نمايد.

9) روز ملي و استقلال "چك" (1918م)
كشور چك با 78/866 كيلومتر مربع مساحت و بيش از 10 ميليون نفر جمعيت در مركز اروپا قرار گرفته است. پايتخت چك پراگ نام دارد و برنو، پلزن و اوستراوا از شهرهاي مهم آن هستند. بيش از 80% مردم اين كشور مليت چك داشته و از نژاد سفيد اروپايى هستند. اكثريت مردم چك پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك هستند. زبان رسمي مردمْ چكي ولي زبان‏هاي لهستاني، آلماني و اسلواكيايى نيز عموميت دارد. چك از جمله كشورهايى است كه با رشد منفي جمعيت روبه‏رو است و در سال‏هاي آينده جمعيت آن رو به كاهش مي‏رود. بر همين اساس پيش‏بيني مي‏شود جمعيت چك در سال 2025م در حدود 9/5 ميليون نفر خواهد بود. واحد پول چك كرون است. كه با الحاق اين كشور به اتحاديه اروپا در 30 آوريل 2004، يورو به عنوان واحد پول اروپايى جاي‏گزين آن مي‏شود. اين كشور در سال 1918 از امپراتوري اتريش - مجارستان استقلال يافت و با پيدايش اصلاحات در بلوك شرق، حكومت كمونيستي در چكسلواكي نيز از كار كناره گرفت و نظام سياسي اين كشور به جمهوري فدرال چك و اسلواك تغيير نام داد. در ژوئيه 1992 از سوي مجلسِ ملي اسلواك، حق حاكميت ملي اعلام شد و از اول ژانويه 1993م با تشكيل دو كشور اسلواك و چك نام كشور چكسلواكي از فهرست كشورهاي جهان حذف شد نظام سياسي حاكم بر اين كشور جمهوري چند حزبي با دو مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.

10) آغاز تهاجم ارتش ايتاليا به يونان در جريان جنگ جهاني دوم (1940م)
با آغاز جنگ جهاني دوم در سپتامبر 1939، بيشتر مناطق جهان در معرض تهاجم قرار گرفت. با اين حال نقطه آغازين و محور اصلي جنگ در اروپا قرار داشت. در 28 اكتبر 1940م ارتش ايتاليا تلاش نمود از پايگاه‏هاي خود در آلباني، كه در آوريل 1939م آن را اشغال كرده بود، كشور يونان را به تصرف درآورد. اما از يك طرفْ، بدي شرايط جوّي و از سوي ديگر مقاومت ارتش يونان باعث شد تا نيروهاي مهاجم ايتاليا در پشت مرزهاي يونان متوقف شوند. چندي پس از آن پيش‏روي نيروهاي ايتاليايى ادامه يافت اما يوناني‏ها با توجه به كمك‏هاي نظامي انگلستان توانستند به ارتش فاشيست ايتاليا ضربه محكمي وارد نمايند. يوناني‏ها هم‏چنين موفق شدند علاوه بر به اسارت در آوردن چند هزار ايتاليايى، به غنائم نظامي قابل توجهي دست يابند. درنهايتْ ارتش آلمان به كمك ايتاليا شتافت و در 6 آوريل 1941م يورش به طرف يونان و يوگسلاوي آغاز گرديد. از آن طرفْ انگلستان نيز 60 هزار نفر از نيروهاي خود را به يونان اعزام نمود اما اين نيروها به سرعت در برابر موج حمله آلمان شكست خورده و اين كشور را تخليه كردند. در اواخر آوريل 1941م يونان و يوگسلاوي تسليم شدند و در ماه مه همين سال چتربازان آلماني در آنجا فرود آمدند. اشغال يونان تا سال 1944م ادامه داشت و پس از شكست‏هاي آلمان در جبهه‏هاي مختلف، يونان نيز با كمك انگلستان و ديگر متفقين از آلمان و ايتاليا تخليه شد.

11) كشتار فلسطينيان در روستاي "الدّوايْمِه" توسط صهيونيست‏ها (1948م)
شكل‏گيري و اعلام موجوديت رژيم صهيونيستي بر پايه تلاش‏هايى بود كه گروه‏هاي تروريستي و حاميان اين رژيم نامشروع انجام مي‏دادند. سابقه جنايات واحدهاي سازمان يافته تروريستي، به اوائل قرن بيستم و سال‏هاي قبل از اعلام تشكيل اين رژيم باز مي‏گردد. قتل عام دير ياسين، الدّوايمه و صبرا و شتيلا نمونه‏اي از اين اقدامات مي‏باشد. در هنگامه جنگ اول اعراب و اسرائيل، سربازان رژيم صهيونيستي در 28 اكتبر 1948م با اشغال روستاي الدّوايْمِه در سرزمين‏هاي اشغالي فلسطين در ابتدا هفتاد و پنج مسلمان فلسطيني را در حال نمازگزاردن به شهادت رساندند. سپس اعضاي سي و پنج خانواده را كه براي حفظ جان خود به غاري در خارج از دهكده پناه برده بودند، قتل عام كردند. سربازان ارتش رژيم صهيونيستي، پس از آن، اين روستا را با خاك يكسان كردند. پس از مدتي، هنگامي كه مسئولان سازمان ملل متحد از نماينده رژيم نژادپرست صهيونيستي در اين سازمان، درباره حوادث روستاي الدوايمه سؤال كردند، وي براي پنهان كردن جنايات انجام شده، حتي وجود اين روستا را مُنكر شد.

12) مرگ "هانري بورْدو" رمان‏نويس برجسته فرانسوي (1963م)
هانري بورْدو، داستان‏سراي فرانسوي در 12 ژانويه 1870م در منطقه ساووا در اين كشور به دنيا آمد. وي در ابتدا براي تحصيل در رشته حقوق راهي پاريس شد اما به زودي آن را رها كرد و به كار ادبي پرداخت. بوردو سپس در محافل ادبي رفت و آمد كرد و با نشر مقاله‏هاي انتقادي، خود را به مردم شناساند، تا اينكه از سي سالگي كار اصلي خود يعني رمان نويسي و داستان‏سرايي را آغاز نمود. وي طي سال‏هاي بعد در حدود هفتاد اثر شامل رمان، نوشته‏هاي انتقادي و نمايش‏نامه منتشر كرد كه جامه پشمين، برف بر گام‏ها، خانه و ترس از زيستن از آن جمله است. بوردون در رمان ترس از زيستن، كه در سال 1921م منتشر ساخت به تحليل در مورد شخصيت داستان مي‏پردازد و نوعي از جامعه سطحي، خودبين و ابله را به تصوير مي‏كشاند. هم‏چنين در رمان خانواده روكوپار با استناد و تكيه به قوانين حقوقي، نقش آن در جامعه را بررسي مي‏كند. بوردون به عنوان يك وكيلِ آشنا با حقوق، يكي از مواد قانوني كه باعث ايجاد مشكلات فراواني براي بسياري از مردم شده بود، را دستاويز نوشتار خود قرار مي‏دهد. به نظر وي اگر كسي صاحب قدرتي اجتماعي، كه آن را يك ارزش مي‏داند، باشد، قادر به همه‏گونه چشم‏پوشي هست تا حيثيت خود را حفظ نمايد. بيشتر رمان‏هاي بوردو درباره مسائل خانوادگي طبقه متوسط در قالب شهرستان زادگاهش است وي طرفدار جدي اخلاق به شمار مي‏رفت و بر ضد بي‏نظمي‏هاي جامعه مبارزه مي‏كرد. بوردو در عالم سياست، مخالف سرسخت ناسيوناليسم مبتني بر تقدم منافع اجتماعي بر فردي بود و در عالم ادب، با ناتوراليسم كه در آن بيشتر به تقليد دقيق و مو به مو از طبيعت پرداخته مي‏شود، مخالفت مي‏نمود. با اين حال، منتقدان، از آثار او با لحني استهزاءآميز ياد مي‏كنند و از نظر اخلاقي، آنها را مبتذل مي‏شمارند. با اين وجود رمان‏هاي بوردو در محيط خانواده‏هاي متوسط سنّت‏پرست، خوانندگان فراواني داشته و از بيشتر داستان‏هاي او، فيلم سينمايي ساخته شده است. هانري بوردو سرانجام در 28 اكتبر 1963م در 93 سالگي درگذشت.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط