ترويج فرهنگ صبحانه خوردن

صبحانه يک وعده ي غذايي بسيار مهم تلقي مي شود چون روزه شبانه را مي شکند ، ذخيره گلوکز بدن را مجدداً پر کرده و مواد مغذي لازم براي بالا نگه داشتن سطح انرژي بدن در طول روز را تامين مي کند . انتخاب نوع غذا و مهارت خوردن ، با وضعيت جسمي و روحي کودک در ارتباط هستند . ذائقه و طعم هايي که کودک به آنها عادت دارد ، نتيجه يکسري الگوهاي
سه‌شنبه، 28 مهر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترويج فرهنگ صبحانه خوردن
ترويج فرهنگ صبحانه خوردن
ترويج فرهنگ صبحانه خوردن






صبحانه يک وعده ي غذايي بسيار مهم تلقي مي شود چون روزه شبانه را مي شکند ، ذخيره گلوکز بدن را مجدداً پر کرده و مواد مغذي لازم براي بالا نگه داشتن سطح انرژي بدن در طول روز را تامين مي کند .
انتخاب نوع غذا و مهارت خوردن ، با وضعيت جسمي و روحي کودک در ارتباط هستند . ذائقه و طعم هايي که کودک به آنها عادت دارد ، نتيجه يکسري الگوهاي رفتاري و مصرفي خانواده است که بر انتخاب کودک تاثير مستقيم دارد و مي تواند سلامت جسمي و روحي او را تحت تاثير قرار دهد . به طور مثال اگر غذاهاي طبخ شده در خانواده روغن زيادي داشته باشند ، کودک هميشه تمايل بيشتري به مصرف و انتخاب اين گونه مواد غذايي خواهد داشت .
مصرف صبحانه به دليل افزايش سوخت و ساز بدن هنگام صبح ، براي کودکان اهميت فراوان دارد . از طرف ديگر تحقيقات زيادي نشان مي دهند که مصرف صبحانه باعث افزايش قدرت يادگيري و ايجاد تمرکز بيشتر در کودکان مي شود .
صبحانه حجم قابل توجهي از مواد غذايي مورد مصرف در طول روز را تامين مي کند و اين فرصت را به شما مي دهد که از مواد غذايي تقويت شده مثل آهن ، ويتامين B و فيبر استفاده کنيد . ويتامين ها ، مواد معدني و ساير مواد غذايي مورد نياز بدن فقط از طريق خوردن غذا به دست مي آيد . از اين رو گر چه بدن مي تواند انرژي کافي تا وعده ي غذايي بعد را تامين کند ، با اين حال باز هم بايد براي حفظ سلامت و سرزندگي ، سطح ويتامين ها و مواد معدني بدن را بالا نگه داريد .
با توجه به بررسي هاي انجام شده اغلب کودکان تمايلي به مصرف صبحانه ندارند . کودکاني که عادت به خوردن صبحانه ندارند دچار اختلالاتي مانند سرگيجه ، تهوع و حتي در بعضي مواقع استفراغ مي شوند .
مصرف صبحانه هاي حاضري به علت شاغل بودن مادران و نبودن فرصت کافي براي جمع شدن سر سفره از دلايل عدم توجه و تمايل کودکان به مصرف صبحانه است. تکراري و يکنواخت بودن مواد خوراکي ، ترس و نگراني از رفتن به مدرسه و مواردي از اين قبيل ، به راحتي شوق و تمايل خوردن صبحانه را از بين مي برد .
افرادي که صبحانه نمي خورند ، تمايل بيشتري به ريزه خواري در اواسط روز دارند . اگر آن تنقلات حاوي مقدار کمي فيبر ، ويتامين و مواد معدني باشند . اما ميزان نمک و چربي آنها بالا باشد ، فرد دچار مشکل خواهد شد . بدون آن انرژي اضافي که خوردن صبحانه براي فرد تامين مي کند ، افراد دچار بي حالي شده و براي هوشيار ماندن ، به خوردن چاي و قهوه رو مي آورند . براي رفع گرسنگي وسط روز مي توانيد از تنقلات سالم مثل ميوه ، ماست ، کلوچه هاي کم چربي و ساندويچ استفاده کنيد .
صبحانه در همه جاي دنيا يک وعده غذايي اصلي به شمار نمي رود . مردم خيلي از فرهنگ ها به جاي سه وعده از دو وعده غذايي استفاده مي کنند و صبحانه معمول جزيي از آن نيست . افرادي که صبحانه نمي خورند بايد دقت کنند که مواد مغذي وعده ناهار و شام شان به اندازه ي کافي باشد تا کمبود صبحانه از اين طريق جبران شود .
منبع:مجله خدايا کمکم کن،شماره 6




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.