روایتی از امام رضا(ع) درباره لاغری

در اینجا توصیه هایی از طب الرضا را درباره لاغری می خوانید.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روایتی از امام رضا(ع) درباره لاغری
امام رضا علیه السلام فرمود: و من اراد ان یکون صالحا خفیف الجسم و اللحم فلیقلل من عشائه.
کسی که میخواهد سالم و بدنی سبک و کم گوشت داشته باشد از شامش بکاهد.

گوشتها و عضلات بمقداری لازم است که هیکل استخوانی ما را بپوشاند و چنانچه زیادتر از آن نمایش داد بطوری که مفصل ها را نیز پوشانید آن وقت است که حکایت از یک یا چند نوع بیماری میکند که عمده آنها مرض قلب است.

چاقی غیر از تنومندی است اگر همه اعضا و اجزاء بدن بتناسب هم رشد کردند دلیل سلامتی کامل و تمام است ولی رشد بی تناسب مرض است.

در مورد چاقی باید گفت رشد واقعی نیست یعنی چیزی از مواد اصلی در بدن زیاد نشده بلکه بواسطه عدم نظم جریان خون یکنوع انبساطی (پاشیدگی) در ماهیچه ها و بافتهای عضلات پدید می آید و در مقابل مایعات و مواد زیادی که باید تبخیر شود و تحلیل برود در بدن پخش شده شخص را چاق و تنومند نشان میدهد. علامت چاقی علاوه بر عدم تناسب رشد سنگینی و سستی است که خود شخص احساس میکند.

سابق برای اینکه شخص لاغر شود دستور میدادند که حتی الامکان از خوردن غذا خصوص خوراکهای مقوی و مواد نشاسته ای امساک کند ولی جز ضعف و ابتلا بامراض مختلف دیگر نتیجه ای نداشت.

طب الرضا (طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام)، ص: 270

نمیگرفتند امروز هم این رژیم معمول است ولی علم و تجربه خلاف آن را مدلل میکند علم امروز تقریبا ثابت کرده است که بدل ما یتحلل فقط در روز صورت می گیرد برای اینکه بدن ما مواد ضروری خود را در مقابل آنچه از دست داده بدست آورد محتاج بعواملی است که از جمله آنها وجود نور و حرارت آفتاب و نبودن خیلی از چیزهائی است که شب وجود دارد.

غذائی که روز می خوریم علاوه بر آنکه مواد سوختی بدن ما را تهیه میکند کسریهای بدن ما را نیز تأمین مینماید ولی غذای شب چیز قابل توجهی از آن داخل ترکیبات بدن نمیشود بیشتر آن می سوزد و قسمتی از آن در بدن رسوب میکند.

رسوبات در بدن بافت های گوشتی و عضلی را از هم باز میکند وجود این رسوبات و باز شدن و باد کردن بافته های عضلی و خارج نشدن مایعات اضافی شخص را چاق نشان میدهد.

اگر غذای شب کم و بقدر ضرورت باشد تمام آن میسوزد و رسوبی از آن نمی ماند.

پس یگانه و بهترین رژیم برای لاغری معتدل و حفظ و تقویت بدن آنست که حتی الامکان غذای شب ما کم و سبک بوده باشد.[1]


 پی نوشت:
[1] على بن موسى (علیه السلام)، امام هشتم - مترجم، امیرصادقى، نصیر الدین، طب الرضا (طب و بهداشت از امام رضا علیه السلام)، 1جلد، معراجى - تهران، چاپ: ششم، 1381 ه.ش.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.