توصیه هایی درباره مصرف میوه ها،لبنیات و گوشت

در اینجا بهترین زمان مصرف میوه های ترش، گوشت و لبنیات در طب الرضا بیان شده است.
سه‌شنبه، 2 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصیه هایی درباره مصرف میوه ها،لبنیات و گوشت

میوه های ترش

امام رضا علیه السلام:
و القثاء و الشیرخشت و الفاکهة الرطبة و استعمال المحمضات.
خوردن خیار چمبر و شیر خشت و میوه های مرطوب و انواع ترشیها در ماه حزیران بسیار مفید است.

در ماه حزیران چون بعلتی که گذشت صفراء غلبه میکند خوردن ترشیها که قالع صفراست بسیار لازم است علاوه ترشیها که بیشتر از هر چیز دارای ویتامین ث هستند برای فرونشاندن آتش تب و معالجه تبهای خفیف خصوص مالاریا که مقتضای فصل میباشد و علاج خونریزیها بهترین دارو و درمانند.

خیار- ساده ترین معالجه برای یرقان (زردی) است خصوص اگر آب آن را مصرف کنند، تخم خیار نیز در این مورد خیلی مفید است، تبهای صفراوی را معالجه میکند کلیه را بکار می اندازد و ادرار را زیاد میگرداند، خیار را باید خوب جوید زیرا خیلی بطی ء الهضم است خیار جوان و تازه چیده بسیار مطبوع است ولی خیار رسیده و زرد آبش برای دفع صفرا و درمان یرقان مفیدتر است.

خیار چنبر دارای اشعه رادیو اکتیو است و بهمین جهت امراض مخفی را آشکار میکند و این خود بهترین خدمتی است که از این میوه زمینی انجام میگیرد مخصوصا تب و نوبه را خوب نشان میدهد و باین اخطار مریض را دنبال معالجه میفرستد، برای نرم ساختن پوست صورت و شفافیت آن خیلی سودمند است (اسرار خوراکیها).


گوشت پرندگان

و من اللحوم لحم المعز الثنی و الجذع و من الطیور الدجاج و الطیهوج و الدراج.
از گوشت هائی که در ماه حزیران خوردن آن نیکو است گوشت بز یک ساله و بره است و از گوشت پرندگان مرغ خانگی و طیهو و دراج نیکو است.

قبلا مقداری در باره لزوم گوشت صحبت کردیم ولی باید توجه داشت که مصرف گوشت در صورتی مفید و ضروری است که شرائطی در آن ملاحظه شود.

از چهار پایان حلال هر چه جوانتر باشند بهتر است بغیر از بز که لا اقل یک سال باید داشته باشد، بحدی از سن رسیده باشد که دندان ثنایای او قدرت مقاومت خود را از دست بدهد زیرا در این صورت از ریشه علفها بیشتر استفاده میکند چون حربه بریدن او افتاده و یا کند شده و با دندانهای اضراس علفها را میکند قهرا آنها را بریده و بیشتر با ریشه از زمین در می آورد و در جای خود ثابت شده حیوانی که از علف تمام تغذیه میکند گوشتش بهتر و سالمتر است زیرا غذایش از نظر ویتامینها و املاح معدنی کاملتر است.

نکته فوق بیشتر در ماه حزیران باید رعایت شود زیرا در این ماه بر اثر گرمای زیاد هوا قسمت بالای علفها بیشتر زرده شده و در حکم مرده و عاری از مواد حیاتی اند.

در مصرف گوشت لازم است متنوع اظهار سلیقه کرد و از گوشت حیوانات گوناگون استفاده نمود کسانی که بیک نوع یا دو نوع از گوشت آشنا شده اند غذای کامل نمیخورند.


 لبنیات

و الالبان و السمک الطری.
در ماه حزیران از شیرها و ماهی تازه استفاده کنید.

در میان تمام غذاها شیر کاملترین آنها است یعنی شیر به تنهائی میتواند جانشین چند غذا باشد ولی اکتفاء بخوردن شیر را نیز توصیه نمیکنیم زیرا علاوه بر آنکه تمام مواد ضروری را در شیر پیدا نکرده اند بکار افتادن اعضا و جوارح بدن و شکم در سلامتی انسان شرط لازم است.

شیر از هر غذائی بیشتر کلسیم دارد، مقدار مورد احتیاج بدنمان را میتوانیم از نیم لیتر شیر تهیه کنیم و حال آنکه تهیه این مقدار کلسیم از 3 کیلو غذاهای دیگر بطور کافی میسر نیست. کلسیم در درجه اول برای استخوان و دندان و ناخن و مو لازم است و بمصرف آنها میرسد و بعد سهمی از آن برای محکم کردن عضلات و تقویت قلب و اعصاب بکار میرود شیر منوم (خواب آور) است و این از جهت کلسیم زیاد آنست که موجب آرامش اعصاب می شود.

ماهی- ماهی تازه خصوص اگر از دریای آزاد و آب شیرین گرفته باشند بسیار لذیذ و سرشار از املاح معدنی و فسفر است ید و منگنز در ماهی زیاد یافت می شود.
ماهی شور و ماهی خام مفید نیست مخصوصا ماهی هائی که فلس ندارد و چون از ماهی ها و کرم ها تغذیه میکنند خوردن آنها خون را مسموم و ایجاد کهیر و خارش های جلدی میکند از این جهت باضافه جهات دیگری که هنوز کشف نشده در شریعت اسلام ممنوع است.


منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.