روش های پیشگیری از سرطان

سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود.در واقع سلول های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین میروند و سلول های جدید جای آنها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی روند و تشکیل توده ای را می‌نمایند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.
يکشنبه، 5 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روش های پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان را به کمک این روش ها انجام دهید

 
قرص های ضدبارداری
سرطان سینه، سرطان تخمدان و آندومتر از فراگیرترین سرطان ها میان بانوان به شمار می روند. در صورتی که استفاده از قرص های ضدبارداری را برای 5 سال یا بیشتر ادامه دهید؛ احتمال دور شدن شما از ابتلا به سرطان های تخمدان، آندومتر و نیز سرطان سینه؛ به وجود می آید و ریسک این سرطان ها در بدن شما کمرنگ می شود. به همین علت دانشمندان توصیه کرده اند که با استفاده از IUD و دریافت پروژسترون؛ سلول های سرطانی را تضعیف کرده و قدرت مانور آن ها را صلب کنید.
 
پیشگیری از سرطان با خواب کافی
تحقیقات حاکی از آن هستند که نداشتن خواب کافی، به سرطان هایی از جمله سرطان سینه منجر می شوند. به همین علت لازم است که حتما خواب کافی داشته و در ساعات تاریکی مطلق شب، در خواب باشید.

هورمون خواب یا همان هورمون ملاتونین، در شب تولید می شود؛ زمانی که شب را در جایی روشن و بیدار سپری کنید، این هورمون ترشح نکرده و موجب رشد و نمو و تکثیر سلول های سرطانی می شود. به همین علت ضرورت دارد که حتما حداقل 6 تا 7 ساعت خواب کامل شبانه داشته باشید. به علاوه بهترین زمان خواب که به سلامت بدن منجر شود؛ از 10 شب تا 5 صبح است. به یاد داشته باشید که از سمت دیگر خواب زیاد در روشنایی روز نیز برای سلامتی مناسب نیست.
 
جذب ویتامین D به اندازه کافی
در صورتی که بدن شما با کمبود ویتامین D مواجه باشد، پیوسته در ریسک ابتلا به انواع سرطان ها قرار دارید. به همین دلیل اگر در روز به اندازه کافی در مواجه با نور خورشید برای دریافت ویتامین D قرار ندارید، باید حتما از منابع غذایی حاوی ویتامین D استفاده کرده و خود را از این لحاظ تامین کنید.

در صورتی که در آزمایش های صورت گرفته میزان ویتامین D بدنتان کافی نبود، در گروه راه های درمان کمبود ویتامین D، باید از مکمل های کپسولی و شربتی ویتامین D طبق تجویز پزشک بهره مند شوید.
 
افزایش فعالیت های فیزیکی موثر در افزایش فعالیت پایدار قلب
فعالیت های فیزیکی از جمله مواردی که باعث افزایش پایدار ضربان قلب می شوند مانند پیاده روی های منظم و طولانی مدت، دو به حالت آهسته که نفس گیر نباشد، شنا کردن به شکل مبتدی یا حرفه ای، دوچرخه سواری و مانند آن ها، موجب سوزاندن کالری بیشتر و کنترل وزن بدن و در صورت نیاز کاهش وزن موثر خواهند شد.

چنین فعالیت هایی ممکن است سطح انسولین و عوامل دیگر را پایین بیاورمد و این موارد خود دارای یک اثر محافظتی در برابر انواع سرطان ها هستند. ترکیبی از شنا و پیاده روی و هر ورزش دیگری مثل بسکتبال برای 2.5 ساعت در هفته با سرعت متوسط؛ عاداتی بسیار عالی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها هستند و برای گروه های سنی مختلف، پیشنهاد می شوند.
 
پیشگیری از سرطان با ترک سیگار و مشروبات الکی
سیگار و مشروبات الکلی قاتل سلامتی بشر هستند. عجیب است که با این همه تبلیغات و آگاهی رسانی از طرق مختلف، هنوز جمعیت بزرگی از جهان به استعمال دخانیات یا شرب مشروبات الکلی مشغول هستند.

به خاطر داشته باشید که این دو عامل از شناخته شده ترین مسئولان ابتلا به سرطان در سنین زیر 50 سال به شمار می روند و سطح رادیکال های آزاد در بدن را به شکل چشمگیری افزایش می دهند. با این حساب ترک سیگار و مشروبات الکلی، قدمی بزرگ در راه کاهش ریسک ابتلا به سرطان ها هستند و با این اقدام می توانید خود را به اندازه ای بزرگ از این بیماری ها و نیز بیماری های قلبی و مشکلات کبدی نجات دهید.
 
کنترل مصرف گوشت قرمز
گوشت قرمز برای سلامت قلب و عروق به هیچ وجه مناسب نیست و به همین نسبت این نوع گوشت ریسک ابتلا به انواع سرطان ها را نیز بالا می برد.

شاید هرگز نتوانیم به طور کلی مصرف گوشت قرمز را در سبد تغذیه ای خود به صفر برسانیم، اما جایگزین کردن انواع پروتئین های گیاهی و محصولات دریایی به جای گوشت قرمز، تاثیرگذار بوده و می تواند از مضرات استفاده این نوع گوشت بکاهد.

به علاوه لازم به ذکر است که باید یک خط بزرگ دور گوشت های قرمز فرآوری شده بکشید. این گوشت ها در هیچ سن و گروه سلامتی، توصیه نشده و کاملا مضر گزارش شده اند.
 
پیشگیری از سرطان با اجتناب از خوردن چیپس و تنقلات سرخ شده صنعتی
هرگونه تنقلات سرخ شده کارخانه ای مانند چیپس، تردیلا و پفک را باید یکی از عوامل ابتلا به انواع سرطان ها بدانیم.

با این حساب کنار گذاشتن این خوراکی های مضر می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان های معده، خون، کولون و به طور کلی دستگاه گوارش پیشگیری به عمل آورد.
 
نوشیدن آب سالم
آب های سنگین و حاوی نیترات، یکی از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به سرطان ها هستند. در صورتی که درجه سختی آب بیش از حد نرمال بوده و حاوی فلزات سنگین باشد، خود را در معرض ریسک ابتلا به سرطان قرار داده و برای بیماری های دیگری نیز باید آماده باشید.
 
پیشگیری از سرطان با آرامش و دوری از استرس
استرس و اضطراب عامل مرکزی ابتلا به بسیاری از بیماری های مختلف و اتفاقا سنگین هستند. برای سلامت نگاه داشتن خود باید از استرس و اضطراب دوری کرده و در آرامش و امنیت خاطر زندگی کنید. از آن جایی که استرس ها، همراه همیشگی زندگی های امروزی هستند، باید تا حد امکان دایره امنی برای داشتن روزمره ای با سطح استرس پایین و رسیدن به آرامش نسبی تعریف کرد.

با کمک روش های فوق می توانید پیشگیری از سرطان ها را تا حد معقولی محتمل و ممکن ساخته و قدم های بزرگی برای حفظ سلامتی بدن خود بردارید.


منبع: سایت نظارت بر خانواده


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.