کاردرمانی در مقابل فیزیوتراپی

کاردرمانی و فیزیوتراپی دو روش مختلف برای اطمینان از سلامتی است. در حالی که اولی با مشغول نگه داشتن یک فرد، که بیشتر دارای محدودیت‌ها و ناتوانی‌هایی است، سر و کار دارد، دومی عمدتاً در رابطه با تضمین حداکثر حرکت و توانایی عملکردی است ...
دوشنبه، 13 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فتانه خزاعی
موارد بیشتر برای شما
کاردرمانی در مقابل فیزیوتراپی
ما معمولاً مکان‌ها یا مؤسساتی را برای کودکان معلول یا بزرگسالان پیدا می‌کنیم که به انجام برخی فعالیت‌های سازنده اختصاص داده شده‌اند. این فعالیت‌ها به منظور مشغول کردن آن‌ها است. آنها تحت معالجه کار درمانی قرار می‌گیرند که به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر از پس مشکلات "ویژه" خود بر بیایند. بعضی اوقات، به دلیل جراحی یا جراحت، افراد برای بهبودی قسمت آسیب دیده بدن، ورزش می‌کنند. چنین نوع درمانی، فیزیوتراپی است.
 

کار درمانی (OT)

طبق اعلام فدراسیون جهانی کار درمانی، کار درمانی (OT) به عنوان حرفه‌ای در رابطه با ارتقاء سلامت و رفاه از طریق شغل تعریف شده است. فرآیند مشخصی وجود دارد که توسط متخصصین کار درمانی پیگیری می‌شود که به آن فرایند کار درمانی گفته می‌شود. مراحل این فرآیند شامل موارد زیر است:
 
* معرف
* جمع آوری اطلاعات
* ارزیابی اولیه
* نیاز به شناسایی مشکل دارید
* تعیین هدف
* برنامه ریزی عمل
* ارزیابی مداوم
* نتیجه و اندازه گیری نتیجه
* پایان مداخله یا ترخیص
* مرور
 
از کار درمانی به طور گسترده در تنظیمات سلامتی جسمی، روحی و جمعی استفاده می‌شود.
 
جنبه‌های سلامت جسمی  کار درمانی:
این جنبه بیشتر ارتباط دارد با کاردرمانی مبتنی بر بیمارستان برای کودکان، مدارس و جامعه. از آنجا که کار درمانی، درمان را از طریق شغل انجام می‌دهد، درمانی که به کودک داده می‌شود با یک درمان برای بزرگسالان متفاوت است. این به دلیل تفاوت در عواملی است که هر کدام از این دو گروه سنی را به اشتغال وا می‌دارد. در میان دیگر عوامل، شایع‌ترین شرایطی که باعث ایجاد نیاز به خدمات کار درمانی می‌شود شامل اوتیسم، اختلالات رشد، تأخیر در پیشرفت حرکتی و اختلالات عاطفی و رفتاری است. کار درمانی همچنین در صورت بروز آسیب دیدگی عمده، نقش مهمی ایفا می کند. به بهبودی کمک می کند، زیرا بسیج زودرس را تسهیل می‌کند، عملکرد را باز یابی می‌کند و از بدتر شدن وضعیت بیمار جلو گیری می‌کند. در صورت افزایش سن، کار درمانی در واقع می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا زندگی خوبی را طی کنند.
 
جنبه‌های بهداشت روانی کار درمانی:
 کار درمانی در زمینه سلامت روان به موارد اسکیزوفرنی، اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات خلقی، زوال عقل، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی می‌پردازد. کارهای کوچکی مانند داشتن یک برنامه ریزی روزانه، مدیریت پول، ایجاد مهارت‌های اجتماعی و افزایش مشارکت در جامعه، توسط درمانگر به بیمار مبتلا به اختلال روانی آموزش داده می‌شود.
 
کار درمانی مبتنی بر جامعه شامل کار با افراد در محیط خود (خانه یا محل کار) است. این می‌تواند شامل مراکز مراقبت روزانه، مدارس، مراکز رانندگی، پناهگاه‌های بی خانمان‌ها و اردوگاه‌های پناهندگی باشد.
 
فیزیوتراپی  (PT)
- از طرف دیگر، فیزیوتراپی (PT) نگران ارائه خدمات است، در جایی که عملکردها و حرکات در اثر آسیب، بیماری یا عوامل محیطی مختل می‌شوند. این، وضعیت سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و عاطفی یک فرد را تحت پوشش قرار می‌دهد. در حالی که کاردرمانی بر باز گرداندن عملکرد متمرکز است، فیزیوتراپی بر بازگرداندن تحرک در یک بیمار تمرکز دارد. از فیزیوتراپی برای حداکثر تحرک و توانایی عملکردی در طول زندگی فرد استفاده می‌شود. اصولاً این شامل تمرکز روی قسمت خاصی است که دچار آسیب دیدگی شده است، به عنوان مثال شکستگی یا یک رباط پاره شده و دادن نوع خاصی از تمرینات. در اوایل فیزیوتراپی فقط به ورزش، ماساژ و کشش محدود می‌شد.
 
- زمینه‌های تخصصی‌ای برای فیزیوتراپی‌ها نیز وجود دارد. آنها از نوع قلبی، ریوی، سالمندان، مغز و اعصاب، ارتوپدی، کودکان و غیره هستند. فیزیوتراپی معمولاً توسط یک فیزیوتراپ آموزش دیده یا یک دستیار فیزیوتراپی انجام می‌شود. کشورهای مختلف معیارهای مختلف خود را برای این که فردی به عنوان یک درمانگر فیزیکی آموزش دیده معرفی شود، دارند.
 
- برای ارائه یک درمان فیزیکی مناسب، تاریخچه و وضعیت جسمی فرد بررسی می‌شود تا نیاز او بتواند تشخیص داده شود و یک دوره عمل را توسط فیزیوتراپی‌ها بتوان برای او برنامه ریزی کرد. این کار در محیط‌های مختلفی از دفاتر گرفته تا بیمارستان‌ها، و تا مراکز توانبخشی، مدارس، مراکز تناسب اندام و مراکز آموزشی ورزشی انجام می‌شود.
 
توجه: کار درمانی و فیزیوتراپی بسیار زیاد با یک دیگر ارتباط دارند، زیرا در هر دو هدف، حفظ سلامتی و تناسب اندام فرد است. هر دوی آنها در تلاش هستند تا همه جوانب سلامتی انسان اعم از روانی و جسمی را تحت پوشش خود قرار دهند. در حالی که کاردرمانی بر باز گرداندن عملکرد متمرکز است، فیزیوتراپی بر بازگرداندن تحرک در یک بیمار تمرکز دارد.
 
در صورت وجود فردی با مشکل روحی که دچار صدمه‌ای می‌شود، این روش‌های درمانی که به صورت پشت سر هم کار می‌کنند، می‌توانند بسیار مفید باشند. در شرایط دیگر، اگر فرد سالم با یک تصادف رو به رو شود و این تصادف او را به سمت اختلال روانی سوق دهد، ترکیبی از این دو روش درمانی در کمک به سلامت عمومی وی عمل می‌کند.
 
به عنوان تکمله‌ای بر این مقاله و در راستای اهداف آن به معرفی محصولی به نام Chyawanprash می‌پردازیم که طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی را ارائه می‌دهد و کلیه مواد مغذی لازم برای احیای بدن، ذهن و روح ما را در اختیار دارد.
 
این یک محصول صد در صد طبیعی ساخته شده از گلوتن است که از قرن‌ها قبل در آیوروِدا برای اهداف بی شماری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این محصول با استفاده از 35 علف مختلف ارگانیک تهیه می‌شود که 17 تا از آنها از طبیعت وحشی جمع می‌شود و جوهره آنها از طریق فرآیندی به نام جوشانده استخراج می شود. پایه آن Amla (انگور فرنگی هندی) است، که یک میوه ارگانیک سرشار از آنتی اکسیدان است.
 
برخی دیگر از ترکیبات مورد استفاده در آن عبارتند از: عسل، روغن کنجد سیاه ، neem  شیرین هندی و برگ ریحان مقدس، گی (کره تمیز)، چوب قلب، چوب صندل قرمز و بسیاری دیگر. همه این‌ها در زنده نگه داشتن ذهن، جسم و روح شما در سلامتی و جوانی نقش اساسی دارند.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای آموزش خواننده است، و قرار نیست جایگزین توصیه‌های یک متخصص پزشکی باشد.
 
منبع: مِدها گادبول - WellnessKeen


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.