رویدادهایی تاریخی که تغییرات بزرگی در جهان به وجود آوردند

برخی از وقایع تاریخی تأثیری طولانی مدت بر کل جهان دارند. در این مقاله اطلاعات مختصری از وقایع با اهمیت تاریخی و تأثیر آنها بر جهان را ارائه می‌دهیم.
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
رویدادهایی تاریخی که تغییرات بزرگی در جهان به وجود آوردند
ترورآرکدوک فرانز فردیناند از اتریش (1914)
ترور آرکدوک فرانز فردیناند از اتریش منجر به بروز وقایعی زنجیره‌ای شد که منجر به جنگ جهانی اول گردید. در تنشی که قبلاً در بالکان در حال ظهور بود، اتریش - مجارستان پس از ترور آرکدوک، جنگ با صربستان را اعلام کرد. قبل از کسب موفقیت در جنگ جهانی دوم، این جنگ به عنوان جنگ بزرگ شناخته می‌شد، زیرا این نخستین نبرد بزرگ بین ملل مختلف در جهان بود. در ابتدا متفقین (انگلستان، فرانسه و روسیه) علیه قدرت‌های مرکزی (آلمان ، اتریش - مجارستان و ایتالیا) جنگیدند. بعدها ملل دیگری مانند ژاپن، ایالات متحده (متفقین) و امپراتوری عثمانی و بلغارستان (قدرت‌های مرکزی) به جنگ پیوستند.
 
تأثیر بر جهان:
استفاده از سلاح‌های کشنده مدرن مانند تانک‌ها، سلاح‌های شیمیایی و غیره برای اولین بار در طول جنگ جهانی اول مشاهده شد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم (تقریباً 9 میلیون نفر) شد. امپراتوری در بعضی از کشورها مانند روسیه، و اتریش - مجارستان فروپاشید و تقریباً همه کشورهای شرکت کننده متحمل خسارات شدیدی شدند. اتحادیه ملل تشکیل شد. به طور غیرمستقیم، جنگ جهانی اول موجب پیروزی انقلاب روسیه و جنگ جهانی دوم شد.
 
انقلاب (اکتبر) بلشویک (1917)
مشابه انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه در روسیه برای براندازی استبداد سلطنت (یا تزار) رخ داد. در یک سال واحد (1917)، دو انقلاب رخ داد: یکی در ماه فوریه، که تزار را سرنگون کرد و دولت موقت را تشکیل داد و دیگری در ماه اکتبر، که دولت کمونیست (بلشویک) جایگزین دولت موقت شد. انقلاب اکتبر (که همچنین به عنوان انقلاب سوسیالیستی بزرگ اکتبر یا انقلاب بلشویکی شناخته می‌شود) به ویژه یک انقلاب برجسته بود، زیرا تأثیر عمده‌ای بر روسیه و کل جهان برای چندین دهه بعد داشت. روسیه با رهبری لنین به یک کشور کاملاً مارکسیستی بدل شد.
 
تأثیر بر جهان:
اتحادیه جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی (USSR  یا اتحاد جماهیر شوروی) تشکیل شد، که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک ابرقدرت ظاهر شد. کمونیسم در بسیاری از نقاط جهان گسترش یافت و جهان به کمونیست‌ها و سرمایه‌داران تقسیم شد. در این دوره کمونیستی، جهان شاهد یک مسابقه تسلیحاتی، تنش‌های جهانی و جنگ سرد بود.
 
حمله به لهستان توسط آلمان (1939)
سیاست‌های گسترش طلبانه آدولف هیتلر (صدراعظم آلمان) منجر به حمله به لهستان در سال 1945 شد. بلافاصله، بریتانیا و فرانسه با آلمان اعلام جنگ کردند که منجر به یک جنگ بزرگ در اروپا شد. جنگ جهانی دوم مرگ‌بارترین جنگ در تاریخ بشر بود و بیش از 75 میلیون کشته در سرتاسر جهان از خود به جای گذاشت. ملل متخاصم متحدین (فرانسه، لهستان، انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده، و جامعه مشترک المنافع بریتانیا) علیه محور آلمان، ایتالیا و ژاپن بودند. نزدیک به 30 کشور در جنگ جهانی دوم شرکت کردند که این تأثیر مخربی بر کل جهان گذاشت. به طور غیرمستقیم، جنگ جهانی اول موجب پیروزی انقلاب روسیه و جنگ جهانی دوم شد. وقتی در مورد جنگ جهانی دوم صحبت می‌کنیم، دو واقعه دیگر جزو مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین وقایع در تاریخ ما هستند.
 
 * 30 ژانویه 1933 - هیتلر صدراعظم آلمان شد. این رویدادی بود که پیامدهای مختلفی از جمله هولوکاست و جنگ جهانی دوم را به همراه داشت.
 
رویدادهایی تاریخی که تغییرات بزرگی در جهان به وجود آوردند
 
تصویر: نقشه ناگازاکی و هیروشیما
 
* ششم و نهم اوت 1945 – بمب‌های اتمی بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی پرتاب می‌شوند. این رویداد که به پایان جنگ جهانی دوم کمک کرد، باعث مرگ 200000 نفر شد، و آمریکا را به یک ابرقدرت تبدیل کرد، اما مهم‌تر از همه، دنیا را تغییر داد، زیرا به یک مسابقه جهانی تسلیحات هسته‌ای دامن زد که تا امروز ادامه دارد.
 
تأثیر بر جهان:
تأثیر فوری جنگ این بود که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان ابرقدرت‌های بزرگ جهان ظاهر شدند و بعد از گذشت چندین دهه همچنان ابرقدرت باقی ماندند. آلمان به آلمان شرقی و غربی تقسیم شد و به ترتیب توسط شوروی و متفقین اشغال شد. ثانیا، بسیاری از امپراتوری‌ها در اروپا منحل شدند و مرزهای بسیاری از ملل اروپایی دوباره تعریف شد. تأثیر قابل توجه دیگر این بود که بسیاری از مستعمرات انگلیس و فرانسه استقلال به دست آوردند و سازمان ملل متحد شکل گرفت. جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی آثار غیرمستقیم جنگ بود، یعنی تعیین سیاست جهانی برای سال‌های بعد.
 
سقوط دیوار برلین (اتحاد مجدد آلمان) (1989 – 1990)
دیوار برلین که توسط جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) در سال 1961 ساخته شد، سمبل تقسیم بین اروپای غربی و بلوک شرقی، تفرقه بین کمونیسم و ​​سرمایه داری و حکومت استبدادی بلوک شرقی بود. این دیوار به طور کامل برلین غربی را از کل آلمان شرقی بریده بود. پس از جنگ جهانی دوم، آلمان توسط متفقین و ارتش شوروی اشغال شد. با این حال، روابط ناکام اتحاد جماهیر شوروی با دیگر متفقین در نهایت منجر به تقسیم آلمان و ساخت دیوار (که همچنین نمادی از "پرده آهنین" بود) شد.
 
تأثیر بر جهان:
تأثیر فوری سقوط دیوار، البته اتحاد آلمان بود. اکنون آلمانی‌های شرقی می‌توانند از آزادی حرکت برخوردار شوند و چشم به راه توسعه هستند. درگیری بین کمونیسم (اتحاد جماهیر شوروی) و سرمایه داری (ایالات متحده) به چنان نقطه‌ای رسیده بود که جهان تقریباً در آستانه جنگ بزرگ دیگری قرار داشت. سقوط دیوار برلین و اتحاد مجدد آلمان نشانگر پایان جنگ سرد و سقوط نهایی اتحاد جماهیر شوروی بود.
 
حملات 11 سپتامبر (11 سپتامبر 2001)
  رویدادهایی تاریخی که تغییرات بزرگی در جهان به وجود آوردند
 
تصویر: حمله به مرکز تجارت جهانی
 
حملات 11 سپتامبر، مجموعه‌ای از هواپیما ربایی‌ها و حملات هواپیمایی تروریستی به ایالات متحده آمریکا بود. چهار هواپیما توسط تروریست‌ها ربوده شد، و با هدف حملات انتحاری در شهر نیویورک و واشنگتن، دو هواپیما به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی زده شدند، و یکی به پنتاگون، در حالی که دیگری با هدف زده شدن به پایتخت ایالات متحده، در یک مزرعه سقوط کرد. این یکی از مرگ‌بارترین حملات تروریستی در تاریخ ایالات متحده بود. در کنار تخریب عظیم املاک، در حدود 3 هزار نفر در این حملات جان باختند.
 
تأثیر بر جهان:
این حملات باعث جنگی جهانی علیه تروریسم شد. قوانین ضد تروریسم در بسیاری از نقاط جهان وضع شده است. بورس اوراق بهادار در ایالات متحده به مدت 6 روز بسته ماند و منجر به ضرر مالی شد. جنایات نفرت انگیزی علیه مسلمانان در سرتاسر جهان در یک ضد حمله علیه حملات سپتامبر مشاهده شد. ایالات متحده به افغانستان (2001) حمله کرد تا حکومت طالبان را عزل کند. این همچنین باعث آغاز جنگ عراق در سال 2003 شد. متحدین ایالات متحده به عملیات نظامی پیوستند. مقدار زیادی پول در این عملیات هزینه شده و هنوز هم هزینه می‌شود.
 
منبع: مادهورا پاندیت - Historyplex


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.