رده بندی رسانهای جوامع
واژه «ارتباطات جهان وطن» به منظور نشان دادن میزان جریان اطلاعات در سراسر مرزهای ملی مفهوم بندی شده است.
چهارشنبه، 4 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واژه «ارتباطات جهان وطن» به منظور نشان دادن میزان جریان اطلاعات در سراسر مرزهای ملی مفهوم بندی شده است. این مفهوم شامل دو جزء است؛ یک، مردم در درون اجتماع جهانی واحد تا چه حد با هم تعامل دارند و دو، شبکههای تعاملی آنها تا چه حد ناحیه ای شده و محلی شده باقی مانده است. در اینجا واژه «جهان وطن» و «محلی»، بدون هر گونه قضاوت ارزشی در مورد هر نوع جامعهای، به کار گرفته شده است. تصور بر آن است که ارتباطات جهان وطن منجر به گشایش به سوی افکار و اطلاعات مربوط به فرهنگهای مختلف و آگاهی فزاینده از دیگر مناطق و مردم جهان، شامل زبان ها، عادات و رسوم شان می شود. عموما فهم و دانش بیشتر و گسترده تر در مورد دیگر کشورها «مطلوب » انگاشته می شود اما این فهم و دانش را می توان به عنوان انعکاس آشنایی با فرهنگهای مختلف جهان و از دست رفتن هویت نیز نگریست. مزایای شناخته شده ای برای غرق شدن در شبکههای ارتباطی متراکم مربوط به یک اجتماع محلی خاص، وجود دارد. در عمل، تمام جوامع معاصر، دارای ترکیبی از منابع اطلاعاتی محلی و جهانی هستند.
در این زمینه، بخشهای اجتماعی مختلف هر کشور نیز دارای تفاوت های عمده ای هستند. اما یک پیوستار قابل تشخیص نیز وجود دارد که از یک طرف، به سمت دورافتاده ترین و محلی ترین جوامع در حاشیه شبکههای ارتباطی - مانند گروههای روستایی و بی سواد کشورهای میانمار (برمه)، کره شمالی، سوریه و رواندا - کشیده شده است و از طرف دیگر به گروه های تحصیلکرده کشورهای سوئیس، لوگزامبورگ و سوئد که به طور متراکم به جریانهای اطلاعاتی در بقیه مناطق جهان متصل شده اند.
در اینجا مفهوم ارتباطات جهان وطن بر حسب سه بعد به هم مرتبط، عملیاتی شده است؛ موانع بیرونی شامل میزان گشودگی یا بسته بودن مرزهای ملی می شود؛ این گشودگی یا بسته بودن هم شامل محدودیت بر واردات کالا و خدمات فرهنگی به وسیله تعیین تعرفه یا مالیات یا سوبسید داخلی و هم شامل میزان اعمال محدودیت بر تحرک مردم از طریق مسافرت بین المللی، توریسم و تحرک شغلی می شود. ما برای مقایسه میزان ادغام کشورها در شبکههای بین المللی، به طراحی شاخص جهانی شدن KOF می پردازیم. این شاخص اطلاعات سالانه جامعی در مورد میزان جهانی شدن اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ۱۲۰ کشور در سراسر جهان از اوایل دهه ۱۹۷۰ فراهم می کند.
اعمال محدودیت بر آزادی رسانهای، انتشار اخبار و اطلاعات را در درون جوامع محدود می کند؛ این محدودیت ها از طریق چارچوب قانونی ای اعمال می شوند که به کنترل آزادی بیان و اطلاعات (مانند مجازات های تعیین شده برای جرائم مطبوعاتی)؛ ارعاب (مانند حبس، تبعید و آزار و اذیت خبرنگاران)؛ و دخالت دولت در امور رسانهای (مانند انحصار پخش رادیو - تلویزیونی، نظارت سیاسی بر اخبار و سانسور رسمی) می پردازد. منزوی ترین رژیم ها به دنبال کنترل افکار عمومی داخلی از طریق سانسور شدید تمام کانال های دسترسی به اطلاعات خارجی، نظارت بر پخش رادیو - تلویزیونی دولتی و محدود کردن دسترسی به اخبار خارجی هستند.
ما برای سنجش جریان آزاد اخبار و اطلاعات در جوامع مختلف به برآوردهای سالانه میزان آزادی رسانهای که توسط سازمان «خانه آزادی» گردآوری شده، می پردازیم. سرانجام، فصل پیشین اثبات کرد که عدم توسعه اقتصادی نیز مانع عمده ای در دسترسی به اطلاعات است؛ کشورهای فقیر عموما، فاقد زیر ساخت های ارتباطی مدرن، مانند بخش مخابرات کار آمد و خدمات پخش رادیو - تلویزیونی چند جانبه هستند و اغلب بخشهای بزرگی از جمعیت این کشورها فاقد منابع یا مهارت لازم برای دسترسی به فناوریهای رسانهای هستند. ما به منظور مقایسه سطح دسترسی ملتهای مختلف به رسانهها، به پایش تفاوت های موجود در میزان توسعه اقتصادی که به وسیله سرانه GDP در برابری قدرت خرید سنجیده می شود، می پردازیم. توسعه اقتصادی شدید با الگوهای دسترسی به رسانهها همبستگی دارد. این سه عامل در ترکیب با هم، شاخص جهان وطن گرایی را می سازند که ابتدا عملیاتی می گردد و پایایی آن مورد آزمون قرار می گیرد و سپس به منظور مقایسه و رده بندی جوامع، اجراء می شود. مطالعات موردی منتخب، تقابل بین جهان وطن ترین و محلی ترین جوامع را نشان می دهند و به ارائه دلایل اساسی برای چنین الگوهایی می پردازند.
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص161-159، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵
مقالات مرتبط
هویت ملی و جهانی شدن
جهانی شدن در هزارهی سوم
جهانی شدن و گفتمانهای هویت ملی
دانشگاه، هویت و جهانی شدن
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
چرا پیامبر (ص) فرموده است که سوره هود مرا پیر کرده است؟
توصیه هایى اخلاقی از آیت الله سیدعبدالکریم کشمیرى (رحمه الله)
توصیه هاى اخلاقى ـ عرفانى امام خمینى به فرزندش سیداحمد خمینى
اوصاف و ویژگیهای منتظران امام زمان(عج) چگونه است؟
اهداف و آرمان هاى امام خمینی (رحمه الله) از منظر رهبر انقلاب
دوست کیست و نحوه ارتباط و معاشرت با او از منظر ائمه اطهار
چرا زنازادگان عاقبت بخیر نمی شوند؟
اهمیت نماز در سیره علمى و عملى امام خمینی (رحمه اللّه)
نحوه کاشت و نگهداری از گل قلب ارغوانی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نحوه خواندن نماز والدین
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
گیاه بیلهر خواص و عوارضی دارد؟
سمبل پرندگان و معانی آنها
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
موارد بیشتر برای شما
ایران از آبرویش دفاع کرد، کشورهای عربی که آبرویی برایشان نمانده!
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر جواب میدهد!
آزادی بیان به سبک فرانسه
بازتاب حمله موشکی ایران به صهیونیستها در پاکستان
منطق معیوب تنشزدایی آمریکایی
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیستها
ابوعبیده: ما دیدیم که تاثیر عملیات ایران چقدر بود
آشنایی با ایرانشناس و ادیب برجسته
امضای قرارداد واگذاری سرخابیها با حضور وزرای ورزش و اقتصاد
پاسخ کوبنده نماینده کویت در سازمان ملل به نماینده اسرائیل
ایرانیان نشان دادند که میتوانند برای اسرائیل یک فاجعه بیافرینند!
لحظات دلهره آور از نجات راننده گرفتار در خودرو آتش گرفته
حضرت عبدالعظیم، شاه سلام علیک/حسین طاهری
بالا گرفت روز اُحد تا که کارزار/حسین طاهری
تو طبیب دل بیمار منی/محمدحسین پویانفر