تعلیم و تربیت پراگماتیک
در مقابل حرفه آموزی صرف، کمک کردن به کودک برای اندیشیدن تعلیم و تربیت است.
يکشنبه، 15 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همچنین، لاک با تأکید بر تجربه، تفکر پراگماتیک را تحت تأثیر قرار داد. دیدگاه او که هیچ اندیشه ای ذاتی نیست و تجربه اولین شکل دهنده هستی انسان است، پذیرش سریعی را در نهضت پراگماتیک بنیان نهاد. پراگماتیستها اهمیت مشاهده کودک را در ارتباط در طبیعت با آن مواجه شده، و نه فقط تجارب مدسه، مورد تأکید قرار می دهند. به نظر آنان، به کودکان باید بر حسب رشد شناختی، فیزیکی، و عاطفی و در پرتو همه عوامل دیگری که در تأثیر گذاری و شکل دادن زندگی شان تأثیر دارد، نگریسته شود.
روسو با تأکیدش بر طبیعت، تفکر پراگماتیک را تحت تأثیر قرار داد. به نظر پراگماتیستها تعلیم و تربیت باید طبیعی و مربوط به رشد انسان به عنوان نوع پیچیده ای از حیوانات باشد. آنان مدتها از مدارسی که کودکان بتوانند در حوالی آن حرکت کنند، یعنی از مدارسی باز و محیط محرکی که عنصر طبیعی را در تعلیم و تربیت وارد کند، حمایت می کردند. احتمالا اندیشه های بیکن، لاک، و روسو به بهترین شکل با تفکرات جان دیویی ترکیب شده باشد. اندیشه های آنان تا قبل از دیویی در قالب یک کل معنی دار دست به دست هم نداده و در تعلیم و تربیت به کار نرفته بود.
دیویی و پراگماتیستها معتقد بودن که تعلیم و تربیت یک ضرورت زندگی است. تعلیم و تربیت چنان جان تازهای به انسانها می بخشد که به کمک تعامل با محیط، آنان را قادر به مواجهه با مشکلات می کند. دیویی خاطرنشان می ساخت که جامعه متمدن بدان سبب به محیاتش ادامه می دهد که تعلیم و تربیت با استفاده از ارتباط عادتها، فعالیتها، افکار و احساسات از نسلی به نسل دیگر از مسن ترها به جوانترها - منتقل می شود. بدون این، زندگی اجتماعی قابل بقا نیست؛ بنابراین باید به تعلیم و تربیت نه به عنوان صرف فراگیری موضوعات ذهنی آکادمیک، بلکه به عنوان بخشی از خود زندگی نگریسته شود. اساسا تعلیم و تربیت یک هنر است، و معلمان هنگامی که آن را از روزمرگی و کسالت دور می سازند، والاترین مفهوم این هنر را تبیین می کنند. همه نحوه های زندگی پرورش دهنده است، اما زندگی اجتماعی ما را در استحصال معنی خالص از تربیت کمک می کند. دیویی مانند افلاطون معتقد بود که مردم به جامعه به عنوان بخشی ضروری از تجارب یادگیری خود نیازمندند و باید از مدارسی که پرورش دهنده موضوعات ذهنی است، چنان که گویی این موضوعات چیزی جدا از خود زندگی است، بر حذر باشیم.
پراگماتیستها حرفه آموزی را چیزی مشابه تعلیم و تربیت نمی دانند. می توان کودکان را به دوست داشتن یا اجتناب از چیزها بدون آن که واقعا بدانند چرا این گونه عمل می کنند، وادار ساخت. بیشتر عادتهای حیوانات نتیجه تمرین است، اما انسان بر خلاف اسب قادر به درک آنچه انجام می دهد است، و لذا فرایند تربیتی تنها زمانی متحقق می شود که فهمیدن ترویج یابد. در مقابل حرفه آموزی صرف، کمک کردن به کودک برای اندیشیدن تعلیم و تربیت است. برای انجام این امر، زبان به عنوان ابزار انتقال اندیشه ها و کمک به دیگران برای تعقل به کار گرفته می شود. این زبان و آموزش باید در محیط مناسبی که به دقت تحت کنترل درآمده، شکل داده شود تا بیشترین تأثیر تربیتی به دست آید. دیویی تصور می کرد که مدرسه باید تنها چنین محیطی را فراهم کند. مدرسه باید جایی باشد که دیگر محیطهایی که کودک با آنها سر و کار دارد به محیط خانوادگی، محیط اجتماعی، محیط کاری و غیره - به صورت یک کل هماهنگ در آن متبلور شده باشد.
پس، در دید پراگماتیک، باید به تعلیم و تربیت نه به عنوان آمادگی برای زندگی، بلکه به عنوان خود زندگی نگاه شود. به همان میزان که زندگی بزرگسالان برای خودشان مهم است، زندگی کودکان نیز برای خودشان اهمیت دارد. پس، مربیان باید همان قدر که نسبت به محیط رشد کودکان آگاهند، به رغبتها و انگیزشهای کودکان آگاه باشند. دیویی در آیین تربیتی من این اعتقاد را که تعلیم و تربیت دو جنبه مبنایی دارد مطرح می کند: جنبه روانشناختی و جامعه شناختی. اهمیت هر یک کمتر از دیگری نیست، چون امیال و توانایی های کودک فراهم کننده ماده و نقطه شروع همه تربیتهاست ضمن این که دانش مربی در مورد شرایط اجتماعی برای تفسیر توانایی های کودک ضروری است. مربی نمی داند که این توانایی ها و استعدادها چیست مگر آن که بتواند آن را به معادلهای اجتماعیش ترجمه کرده، برای درک نتایجش، آن را به آینده معطوف نماید. در مجموع، دیویی معتقد بود که افراد باید به عنوان موجوداتی اجتماعی که قادر به مشارکت و جهت یابی موضوعات اجتماعی خود هستند، تربیت شوند. این امر همچنان که به معنی توجه به رشد همه استعدادهای فرد برای آینده است، به معنی تعاملی آزادانه تر در بین گروههای اجتماعی نیز هست. او به تعلیم و تربیت به عنوان راهی برای آزاد ساختن فرد به منظور وارد شدن در رشد مداومی که به سوی مقاصد اجتماعی مطلوب جهت داده شده، نگاه می کرد.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص234-232، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مفهومهای متضاد در تربیت اسلامی
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
محاوره حضرت موسی علیه السلام و فرعون
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
نقش اساسی تربیت اخلاقی
يکشنبه، 15 دی 1398
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (2)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
آشنایی با مشکلات و تعمیر سایبان برقی
تأثیر استفاده از کفش مناسب بر پیشگیری از آسیبهای اسکلتی
بیشترین بازدید هفته
چهار زن برگزیده عالم
نحوه خواندن نماز والدین
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب