کاردرمانی و کاردرمانگر

کاردرمانی یک شاخه ی علمی خاص است که به درمان اختلال های جسمی و روانی در فرد بیمار می پردازد برای بهره مندی از مزیت های کاردرمانی گروه سنی خاصی مد نظر نیست و همه ی افراد می توانند در صورت داشتن برخی از اختلال های جسمی و روحی با استفاده از این روش راه های درمان را دنبال کنند.
جمعه، 20 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
کاردرمانی و کاردرمانگر
 کاردرمانی چیست ؟ چه اطلاعاتی در مورد این رشته ی خاص دارید ؟ در این بخش از مقاله بعد از معرفی کامل کاردرمانی سعی داریم به بررسی آن در بین کودکان و بزرگسالان بپردازیم در ادامه به طور کلی مشخص خواهیم کرد چه افرادی به کار درمانی نیازمند هستند و آیا وجود برخی از اختلال ها  با استفاده از این روش قابل برطرف است؟ یک کاردرمانگر چه نکاتی را در پیش میگیره که می تواند بیمار را درمان کند . البته برخی از اختلال های موجود را برطرف کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید.

کاردرمانی و کاردرمانگر

کاردرمانی که از نظر علمی ارگوتراپی نام دارد به طور کلی به بررسی و درمان برخی از اختلالهای جسمی و روحی می پردازد در این روش که یک رشته ی کل نگر تمامی ابعاد روحی و البته جسمی یک بیمار با بررسی تاثیرات آن بر زندگی اجتماعی فرد را مورد بررسی قرار می گیرد. لازم به ذکر است با در نظر گرفتن برخی از اصول های خاص و راه های درمان با گذر زمان فرد بعد از بهره مندی از این روش درمان می تواند به طور مستقل فعالیت های روزانه ی خود را انجام دهد. وابستگی قبلی که فرد قبل از بهره مندی از این روش داشته به تدریج از بین می رود حال با این توصیف استفاده از کاردرمانی برای چه افرادی می تواند گزینه ی مطلوبی باشد و آنها را در رسیدن به اهداف خود یاری دهد؟ فردی که دچار سکته ی مغزی شده است به عنوان مثال می تواند با بهره مندی از این متد مهارت هایی را که توانایی انجام آنها را از دست داده دوباره به دست آورد. 
 

کاردرمانگر کیست؟

کاردرمانگر به کسی اطلاق می شود که تخصص ویژه ای در کاردرمانی دارد این فرد می تواند با بهره مندی از علوم مختلف از جمله آناتومی و فیزیولوژی و البته روانشناسی یک برنامه ی مشخصی را برای بیمار به دست آورد و سپس با در نظر گرفتن برنامه ی یاد شده تمرینات جدی را با بیمار آغاز کرده و به تدریجی ناتوانایی ها ی او را در انجام برخی از فعالیت ها از بین ببرد. فعالیت های حرکتی که یک درمانگر در این روش انتخاب می کند به طور کامل با برخی از فعالیت های روزمره تطابق دارد به همین دلیل بیمار مجبور به تکرار حرکت های بی معنی نیست. اولین نکته ای که در این روش دنبال می شود آن است که فرد با در نظر گرفتن اصول های خاص بتواند اعتماد به نفس لازم را برای انجام مهارت های خاص به دست آورد.  وابستگی به افراد در مراحل بعدی سبب ایجاد احساس افسردگی در فرد می شود و این عامل به تدریج اعتماد به نفس او را برای ادامه ی فعالیت از بین رود . با استفاده از کاردرمانی ابتدا سعی می شود فرد توانایی های خود را قبول کند در این راستا می تواند به طور مستقل حرکت کند.  
 

کاردرمانی برای چه سنی مناسب است؟

در رابطه با سوال اینکه که کاردرمانی مناسب چه افرادی است باید بگوییم که با استفاده از این روش می توانیم بیماران مختلفی را در بازه های سنی مختلف درمان کنیم لازم به ذکر است که در این روش کودکان در سنین پایین تر گرفته تا گروه سنی بالاتر یا  فرد کهنسال می تواند پروسه ی درمان را طی کند روش هایی که برای هر کدام از گروه های سنی در نظر گرفته می شود به مراتب متفاوت تر است و از فردی به فرد دیگر تغییر خواهد کرد در واقع این کاردرمانگر است که تشخیص می دهد کدام روش می تواند گزینه ی مناسبی باشد و کدام نه.

برخی از افراد بر این باورند که کاردرمانی فقط مختص کودکان است که درچار برخی از اخلال ا گردیده اند و با استفاده از این روش می توان به از بین رفتن اختلال های یاد شده گام موثری برداشت.  با ارائه ی بازی های کودکانه و لبته هدف دار هم می توان کودک را در انجام یک سری از فعالیتهای معنادار قرار داد و هم از لحاظ کاردرمانی گام موثری برداشت. در این حالت کودک بدون آنکه متوجه شود می تواند از نتایج درمان بهره مند باشد لازم به ذکر است که این امر برای بزرگسالان به این آسانی صورت نمی گیرد زیرا آنها با هدف اجرای حرکت های مختلف آگاه هستند به همین دلیل است نتیجهی کاردرمانی در کودکان به مراتب بیشتر و بهتر نتیجه داده و درمان در این گروه سنی به سرعت رخ می دهد. شاید به همین دلیل است که اکثر افراد کاردرمانی را مختص کودکان می دادند ولی باید یادآور باشیم که این درمان برای همه ی افراد قابل اجرا است و در صورتی که اصول و الگوهای مناسب و مطلوب در پیش گرفته شود می توان به نتایج مثبت پی برد.
 
کاردرمانی و کاردرمانگر


چه کسانی به کاردرمانی نیاز دارند ؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم همه ی افراد با گروه های سنی مختلف می توانند از مزیت کاردرمانی بهره مند شوند ولی در پاسخ به این سوال که چه افرادی نیازمند این نوع از درمان ها هستند می توانیم اختلال های جسمی و وانی موجود را در چندین طبقه دسته بندی کرد.

اختلالات جسمی کودکان شامل :
• تاخیر حرکتی، دررفتگی مادرزادی ران، گردن کجی،  الگوهای حرکتی نادرست
• اختلالات نورولوژیک به ویژه در بزرگسالان از جمله  پارکینسون، سکته مغزی ، ام اس
• اختلالات ارتوپدی به ویژه سوختگی ها، بیماری های روماتیسمی، ضایعات تاندونی
• اختلالات توجه و تمرکز، مشکلات حافظه، مشکلات شناختی ، اختلالات یادگیری، بیش فعالی
• اختلالات کودکان از جمله اسکیزوفرنی دوران کودکی، فوبیا، مشکلات رفتاری، هذیان و بی قراری
• اختلالات بزرگسالان نظیر اسکیزوفرنی، سالمندی، اختلالات خلقی ،سوءمصرف مواد

هر کدام از موارد یاد شده به راحتی با استفاده و بهره مندی اصولی با کاردرمانی در یک بازه ی زمانی مشخص قابل درمان است برای این منظور سعی کنید همواره از افراد مجرب در این زمینه بهره مند باشید برای دستیابی به رمان های عالی نیازمند آن هستید که صبور باشید در یک شبه قرار نیست معجزه ای اتفاق بیفتد باید اصول های موجود به طور پیوسته دنبال شود.
 
کاردرمانی و کاردرمانگر


مقایسه ی کاردرمانی در کودکان و بزرگسالان

 کودکانی که به اختلال هایی مانند:
• فلج مغزی
• دیستروفی عضلانی
• سندروم داون
• مشکلات تاخیری تعادلی
• عوارض ناشی از تشنج
• تاخیرهای حرکتی
• اختلالات و بیماری های عصبی عضلانی
• اصلاح الگوی حرکتی نادرست
• عوارض حرکتی در اثر بیماری های متابولیک
• دررفتگی مادرزادی ران
• هیپوتونی
• تورتیکولی

مبتلا هستند با بهره مندی از کاردرمانی گام های موثری را در درمان آنها برداشت. اختلال های ذهنی نیز به عنوان شاخه ای از اختلال های روانی قابل بررسی و ارزیابی با استفاده از این روش است. اختلال های جسمی و روانی هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی مورد مطالعه قرار می گیرد به عنوان مثال کودکان فلج مغزی ممکن است هم به اختلال های ذهنی و هم جسمی مبتلا شده باشند در این صورت باید راهکارها به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

در بزرگستلان مشکلات موجود را می توان به طور کلی دردو  دسته ی جداگانه:

• اختلالات نورولوژیک
• اختلالات ارتوپدیک اندام فوقانی

طبقه بندی کرد. که هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. یک کاردرمانگر برای اینکه بتواند موفق باشد در این زمینه باید از همه مهمتر علاقه مند به شغل خود باشد در این صورت می تواند به راحتی بیمار را یاری کند و پروسه ی درمان او را سهولت بخشد.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.