تعلیم و تربیت روشی تکاملی
بسیاری از ما وقتی می شنویم سقراط «خرمگس آتن»، مواجه شدن با مرگ را به جای مخالفت با قوانین آن روز آتن انتخاب کرد، مبهوت می شویم.
دوشنبه، 30 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسیاری از آرمانگرایان و طرفداران بازسازی (و با کمال انصاف خود دیویی) عقیده دارند که برخی از چیزهایی که بد می پنداریم، در حقیقت بخشی از نظامهایی است که به آنها وفا داریم و نمی توانیم امیدوار باشیم که چنین بدیهایی را بدون تغییر دادن این نظامها ریشه کن کنیم. بسیاری از ما وقتی می شنویم سقراط «خرمگس آتن»، مواجه شدن با مرگ را به جای مخالفت با قوانین آن روز آتن انتخاب کرد، مبهوت می شویم. بعضی از طرفداران بازسازی عمل گرایان را متهم می کنند که ظاهرا تسلیم شدن سقراط را پذیرفته اند؛ پراگماتیستها از تغییر دفاع میکنند، اما نه به بهای بیزاری جستن از کسانی که به تدریج نیازمند پذیرش حرکت منظم و مرتبط از طریق ایجاد مؤسسه دمکراتیک باشند. برای مثال، به نظر می رسید دیویی تا حدودی نسبت به پیشرفت تعلیم و تربیت، سریع تر از پیشرفتی که خود جامعه می توانست داشته باشد، بی توجه بود. طرفداران بازسازی خاطرنشان می کنند که افراد جدید ممکن نیست لذت چنین تأخیری را چشیده باشند. بنابراین، در حالی که نظریه بازسازی ریشه های خود را در نظامهای فلسفی و فلاسفه گذشته حفظ کرده، اما تلاش می کند در مسیرهای بنیادی تر از اسلافش، با قدرت پیش برود.
فلسفه بازسازی: بازسازی طبق معانی کهن و سنتی فلسفه، دقیقا یک فلسفه نیست؛ به عبارت دیگر، نظریه بازسازی به دنبال مطالعات منطقی یا شناختی - تفصیلی نیست. آن گونه که قبلا بیان شد، نظریه بازسازی بیشتر یک کالبد فرهنگی و اجتماعی صرف است. نمایندگان عمده آن به آن اندازه که از فعالان اجتماعی و آموزشی هستند، در زمینه فلسفه از تبحر برخوردار نیستند. آنها بر موقعیتهای فرهنگی و اجتماعی و این که چگونهاین شرایط را می توان به گونهای مطلوب تر برای دخالت و شرکت کامل انسان ایجاد کرد، متمرکز شده اند.
جورج اس. کونتز و تئودور براولد؟ از کسانی هستند که نمایندگان چشمگیر این دیدگاه محسوب می شوند. از میان این دو، براملد به نقش قدیمی فلسفه نزدیک تر شده، مطالب قابل توجهی درباره ماهیت فلسفی نظریه بازسازی نوشته است. کونتز از جمله دانشمندان فعال تربیتی بود که علایق وسیعی داشت و در عین حال که فاقد دانش فلسفی نبود، اما نوشتهها و فعالیتهای حرفه ای اش بیشتر با عملگرایی اجتماعی ارتباط داشت.
جورج اس. کونتز (۱۸۸۹- ۱۹۷۴ م): کونتز از یک محیط روستایی زندگی را آغاز کرد و اغلب دوران زندگی بزرگسالی خویش را در برخی دانشگاهها و محافل بزرگ فکری آمریکا گذراند. او مسافرتهای زیادی انجام داد و به مطالعات بسیاری در خارج به ویژه اتحاد جماهیر شوروی، پرداخت. او با جان دیویی از نزدیک آشنا بود و به طور گسترده ای تحت تأثیر جنبه عملگرایی اجتماعی آن فیلسوف قرار گرفته بود.
اثر بزرگ کونتز در زمینه بازسازی کتاب خواندنی کوچک اما جامعی است به نام آیا مدارس شهامت ایجاد یک نظم اجتماعی را دارند؟ وی ابتدا به عنوان سه سخنرانی عمومی در برابر گروهی از مربیان کشور موضوع اصلی کتاب را مطرح نمود. این کتاب مربیان آمریکایی را به شدت تکان داد. کونتز در سال ۱۹۳۰ از اتحاد جماهیر شوری بازگشت؛ جایی که او مطالعات مفصلی در زمینه مبارزات آن کشور انجام داده بود. وقتی مشاهده کرد که ایالات متحده در آشفتگی و انحطاط اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی فرو رفته (شرایطی که کونتز غیر موجه و غیرضروری می دانست)، تلاش کرد تا مربیان را نسبت به موقعیت حساس آنان در بازسازی فرهنگی و اجتماعی آگاه نماید. پیام اصلی کونتز این بود که هر چند تعلیم و تربیت در طول تاریخ به عنوان ابزاری برای آشنا کردن مردم به آداب و رسوم فرهنگی مورد استفاده واقع شده، شرایط فرهنگی و اجتماعی با پیشرفت علوم جدید، تکنولوژی و صنعت به قدری تغییر کرده که تعلیم و تربیت باید همانند نیرویی مثبت برای ایجاد الگوهای فرهنگی جدید و محو شرارتهای اجتماعی، مورد استفاده قرار گیرد. او تلویحا خاطرنشان کرد که مربیان باید پیگیریهایی را که در جهت تغییرات اجتماعی صورت پذیرفته، تبیین نمایند و فعالانه به تکمیل آن بپردازند.
کونتز اظهار می داشت که مربیان باید از نقش بی دردسر خود به عنوان حامیان وضع موجود دست بکشند و وظایف مشکل تر اصلاحات اجتماعی را بر عهده بگیرند. به علاوه، او به بیان برخی از ناخوشنودیهای مرتبط با جریان پیشرفت را پرداخت و اظهار داشت که مشخصه این نوع تعلیم و تربیت، «لایه بالایی طبقه متوسط که افراد لیبرال هستند می باشد. به نظر او «اگر تعلیم و تربیت پیشرفت گرا بخواهد حقیقتا مترقی باشد، باید خود را از نفوذ این طبقه آزاد کند، منصفانه و با جرأت با هر موضوع اجتماعی مواجه شود، با زندگی با تمام واقعیتهای سخت آن دست به گریبان شود، یک رابطه پویا و سازمان یافته با جامعه ایجاد کند، درباره سرنوشت انسان یک نظریه واقع گرا و جامع تدوین کند، و بسیار کمتر از امروز از تحمیل و تلقین در هراس باشد.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص278-276، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نیازهای تعلیم و تربیت
دوشنبه، 30 دی 1398
بازسازی تعلیم و تربیت
دوشنبه، 30 دی 1398
رسانه های پست مدرن و تربیت دینی در عصر جهانی شدن (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (2)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
پست مدرنیسم و دلالت های آن در تربیت دینی (1)
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
درآمدی بر روان شناسی دین و تربیت دینی در اندیشه ی غزالی
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کاربرد نظریه ی «مراحل توسعه ی ایمان» جیمز فاولر در اسلام
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
فلسفه ی تربیتی کانت و مبانی آن
دوشنبه، 13 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (2)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
فلسفه ی تحلیلی و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت (1)
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
پیش شماره شهر های استان تهران
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا