علائم بیماری عدم تحمل گندم و مخمر

عدم تحمل به گندم می‌تواند باعث بروز اختلالات معده، خارش پوست، سردرد و غیره گردد. در این‌جا، فهرست دقیقی از علائم و نشانه‌های احتمالی عدم تحمل به گلوتن یا گندم در بزرگسالان ارائه می‌گردد. همچنین هنگامی‌که حجم مخمر در بدن افزایش یابد، افراد ممکن است شروع به نشان دادن علائم عدم تحمل به مخمر ‌کنند.
سه‌شنبه، 8 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم بیماری عدم تحمل گندم و مخمر
عدم تحمل به گندم، عدم تحمل به گلوتن و آلرژی به گلوتن اغلب به صورت قابل تعویض مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، این اصطلاحات با همدیگر تفاوت‌هایی دارند. علت دقیق عدم تحمل به گندم ناشناخته باقی مانده است. هیچ علت انسانی در این زمینه وجود ندارد.
 

علائم

عدم تحمل به گندم می‌تواند علائم و نشانه‌های متعددی داشته باشد. برخی مواقع علائم این اختلال مبهم بوده و به هیچ وجه مرتبط با سیستم گوارش نیست. به همین دلیل، این اختلال به راحتی قابل تشخیص نیست. در زیر برخی از علائم احتمالی این اختلال شرح داده می‌شود. توجه داشته باشید که این فهرست جامع نیست.
 
علائم شایع
سردرد، درد عضلانی، جوش‌های پوستی، قرمزی پوست، تورم بر روی پوست، لرزش، اگزما، بی‌حالی، کاهش وزن، خستگی، درد مفاصل، التهاب.
 
اختلالات گوارشی
درد شکم، اسهال، استفراغ، التهاب، تهوع، نفخ شکم، نگهداری مایعات، سندروم معده تحریک پذیر.
 
علائم سیستم تنفسی
 سرفه، خستگی، مشکلات تنفسی، تنگی قفسه سینه، مشکلات در بلع، تب یونجه.
 
علائم فیزیولوژیکی
اضطراب، نوسانات در خلق و خو، تحریک پذیری، سرگیجه.
 
سردرد تنها در یک قسمت از سر تجربه می‌شود، انقباضات شکم و علائم مشابه آسم رایج‌ترین علائم عدم تحمل گندم می‌باشد. نفخ شکم نیز یکی از علائم شایع اما با شدت کمتر این اختلال می‌باشد. برخی مواقع، قرار گرفتن در تماس با گندم همچنین می‌تواند باعث تحریک علائمی مشابه آسم گردد. در مرحله اولیه، این علائم به صورت خفیف ظاهر می‌شود، اما با گذشت زمان، علائم نیز شدید خواهد شد. به همین دلیل، تشخیص در مراحله اولیه عدم تحمل به غذاها کاری مشکل می‌باشد. در کودکان، علائم شایع مانند اسهال، استفراغ و بثورات پوستی نیز مشاهده می‌شود. از طرف دیگر، در مورد بزرگسالان، علائم از یک فرد به فرد دیگر متنوع است. در هر مورد همه‌ی علائم ذکر شده با هم مشاهده نمی‌شود. با این‌حال، در صورتی‌که این علائم بعد از مصرف محصولات گندم مشاهده شود، می‌تواند احتمال عدم تحمل به گندم را نشان دهد.
 

درمان

در صورتی‌که هر یک از علائم ذکر شده در بالا را بدون هیچ علتی و یا بعد از غذا مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک به راحتی بیماری را تشخیص داده و آن را درمان می‌کند.
 
داشتن برنامه غذایی روزانه می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. پزشک ممکن است توصیه کند که فرد به طور کامل از خوردن گندم و محصولات غذایی حاوی گلوتن اجتناب ورزد و سپس مشاهده کند که آیا این علائم از بین می‌رود یا خیر. در صوتی که علائم از بین رفت، پس به این نتیجه می‌رسیم که فرد مبتلا به اختلالی به نام عدم تحمل گندم می‌باشد. در حالی‌که، در صورتی‌که این علائم فروکش نکرد، به این نتیجه می‌رسیم که علائم مشاهده شده مربوط به بیماری‌ها یا اختلالات دیگر می‌باشد.
 
حذف کامل گندم و دیگر محصولات غذایی حاوی گلوتن تنها گزینه درمانی مؤثر برای این اختلال می‌باشد. پزشک داروهای دیگری را نیز به منظور درمان علائم و ناراحتی‌ها تجویز می‌کند.
 

پیشگیری

به غیر از گندم، محصولات دیگری نیز وجود دارد که حاوی گلوتن است و باید از مصرف آن‌ها اجتناب ورزید. این مواد غذایی شامل گندم، جوانه گندم، علف گندم، چاودار، جو، بلغور، نشاسته، آرد گندم سبوس‌دار، خمیر فطیر، جو دوسر و غیره می‌باشد.
 
از طرف دیگر، بررسی برچسپ‌های مواد غذایی زیر نیز که ممکن است حاوی گلوتن یا گندم باشند نیز مهم است. این مواد غذایی شامل نان، کیک، نان برشته، نان رول دار، بسکویت نمکی، کلوچه، بسکویت، ماکارونی، پیتزا، کلوچه و کیک چای می‌باشد.
 
تنها مصرف غذاهایی که عاری از گلوتن می‌باشد،  توصیه می‌شود. شما باید از اجزاء موجود در مواد غذایی که مصرف می‌کنید، آگاهی کامل داشته باشید. اگرچه عدم تحمل به گندم نمی‌تواند به طور کامل درمان شود، اما انجام اقدامات ذکر شده می‌تواند تا حدی به پیشگیری از بروز این شرایط کمک کند.
 
به عنوان یک نکته توجه داشته باشید که مشورت با یک متخصص تغذیه جهت برنامه ریزی یک برنامه غذایی به منظور پیگیری علائم عدم تحمل به گندم و عواقب آن ضروری می‌باشد.
 
همچنین بسیاری افراد وجود دارند که علائم عدم تحمل مخمر را نشان می‌دهند، این بیماری شرایطی است که بسیاری از افراد سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری علائم مزمن عدم تحمل غذایی وجود دارد که در آنها افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی را به برخی مواد غذایی نشان می‌دهند. عدم تحمل به برخی غذاهای خاص به این معنی است که بدن این افراد قادر به هضم برخی مواد غذایی نیست و این موضوع باعث بروز واکنش‌های جانبی زیادی در بدن می‌گردد.
 
مخمر یک قارچ بسیار شایع است که در بسیاری از اقلام غذایی درون بدن نیز وجود دارد. این مخمر بسیار کوچک است، اما باعث بروز آسیب زیادی به بدن افراد می‌گردد. حساسیت به مخمر در بزرگسالان و کودکان هنگامی‌که جمعیت مخمر درون بدن شروع به رشد نمایی می‌کند، بروز می‌کند. هنگامی‌که فرد مقدار زیادی مخمر را در رژیم غذایی خود مصرف کند، انواعی از علائم شروع به ظاهر شدن می‌کند که این علائم حاصل ترشح هیستامین‌ها و آنتی بادی‌هایی است که توسط سیستم ایمنی وارد جریان خون می‌گردد.
 

علل احتمالی عدم تحمل به مخمر

مخمر ماده‌ای است که وجود آن تنها در مقادیر کم در بدن انسان ضروری می‌باشد. هنگامی‌که وجود مخمر به یک حد خاصی برسد، سیستم ایمنی بدن به این مخمرها حمله کرده و این موضوع تهدیدی برای بدن می‌باشد.
 
شایع‌ترین دلیل ظهور علائم عدم تحمل به مخمر، مصرف مواد غذایی حاوی مخمر می‌باشد. این موضوع باعث بروز آلرژی در بدن شده و منجر به ایجاد علائم متنوعی می‌گردد.
 
برخی از مواد غذایی شایع که محتوای مخمری بالایی دارند شامل نان، پنیر، قارچ، بادام زمینی، انگور، سرکه، سس سویا و غیره می‌باشد. در صورتی‌که مصرف این مواد غذایی متوقف نشود، منجر به بروز عدم تحمل به مخمر می‌گردد.
 
علت دیگر عفونت مخمر، عدم هضم این ماده غذایی می‌باشد. هنگامی‌که برخی مواد غذایی غیر قابل هضم وارد بدن انسان می‌شوند، این مواد در بدن تخمیر شده و منجر به تولید مقدار بالایی از مخمر می‌گردند. این مسأله باعث بروز علائم متنوعی می‌گردد.
 
برخی داروهای خاص وجود دارد که می‌توانند منجر به بروز این مشکل شوند که مهم‌ترین آن‌ها داروی پروژسترون و برخی آنتی بیوتیک‌ها و کنتراسپتیو می‌باشند، این داروها منجر به تخریب باکتری‌ای به نام لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، که باعث کنترل و تنظیم مقدار مخمر در بدن انسان می‌گردد، می‌شود.
 

علائم عدم تحمل مخمر در بزرگسالان

بسته به مقدار ماده غذایی‌ای که مصرف می‌کنید، این علائم می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف بروز کند. هنگامی‌که این علائم بلافاصله رخ دادند، شناسایی علت احتمالی آن‌ها آسان است. اما در اکثر موارد، هنگامی‌که علائم بعد از چند ساعت بروز کردند، تعیین این‌که کدام غذا و یا دارو منجر به بروز چنین علائمی شده، مشکل است.
 
در زیر برخی از علائم رایج مشاهده شده توسط آلرژی به مخمر ذکر شده است:
خستگی، نفخ شکم، آبریزش بینی و چشم، سرماخوردگی و سرفه، اسهال و استفراغ، بثورات قابل مشاهده بر روی پوست، تورم صورت، گرفتگی بینی و عطسه، سردرد و گلو درد، ایجاد پوشش سفید رنگ بر روی زبان، بوی بد دهان، ضربان قلب نامنظم، میل زیاد به مصرف شیرینی جات.
 
این علائم و شیوه‌های درمان آن از یک فرد به فرد دیگر متنوع می‌باشد. برخی افراد علائم بسیار خفیفی را نشان می‌دهند که به سرعت ناپدید می‌شود، در حالی‌که برخی افراد دیگر برای چندین ساعت این علائم را از خود بروز می‌دهند. این علائم می‌تواند با علائم برخی بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود و این موضوع باعث سخت‌تر شدن تشخیص بیماری می‌گردد. برخی مواقع، قرار گرفتن در تماس با گندم همچنین می‌تواند باعث تحریک علائمی مشابه آسم گردد. در صورتی‌ که از آلرژی خود به برخی مواد غذایی آگاهی داشته باشید، باید از مصرف چنین غذاهایی خودداری کنید. همیشه برچسپ‌های موجود بر روی مواد غذایی و محتویات موجود در این بسته‌ها را قبل از مصرف به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های مکرر به دقت بررسی کنید.
 
یک پزشک برخی راه حل‌ها و شیوه‌های درمان کوتاه مدت را ارائه می‌دهد، اما بهترین شیوه اجتناب از این شرایط، جلوگیری از مصرف غذاهای آلرژی‌زا می‌باشد. این موضوع باعث دور ماندن از بروز واکنش‌های آلرژیک و داشتن زندگی امن و سالم می‌گردد.
 
منبع: سایت بازل


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.