اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت دوم)
وقتی درباره خداوند به عنوان خالق فکر می کنیم، اغلب به عنوان یک صانع آسمانی به او فکر می کنیم.
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه ما اگزیستانسیالیسم می نامیم، چیست؟ اکثر کسانی که این واژه را به کار می برند، ممکن است در مقابل این سؤال که معنای آن چیست، متحیر شوند چون از وقتی این کلمه متداول شده، مردم با خوشحالی اظهار می دارند که این موسیقی دان با آن نقاش اگزیستانسیالیست است. یک ستون نویس در نشسریۂ ک لارته خ ود را «اگزیستانسیالیست» می نامد و در واقع اکنون اطلاق این واژه بر بسیاری از افراد به حدی بی ضابطه است که اساسا هیچ معنایی نمی دهد. به نظر می رسد چون نظریه جدیدی مثل نظریه سوررآلیسم (فوق طبیعت گرایی) وجود ندارد، کسانی که مشتاق بودند به آخرین نهضت یا غوغا بپیوندند، اکنون به این فلسفه متمسک شده اند هر چند در آن چیزی که به هدف خود برسند، نمی یابند. چون در حقیقت فضاحت و درشتی این فلسفه از تمامی تعالیم کمتر است، دقیقا مورد توجه تکنسین ها و فلاسفه قرار گرفته است. با این همه، این واژه به راحتی تعریف می شود.
مسأله فقط به این سبب پیچیده است که اگزیستانسیالیستها دو گروهند: در یک طرف مسیحیان قرار دارند که از میان آنها یاسپرس و گابریل مارسل را می توان نام برد که به کاتولیک بودن خود اعتراف کرده اند. درطرف دیگر ملحدین قرار دارند که هایدگر و اگزیستانسیالیستهای فرانسوی و خودم را باید. در میان آنها جای دهیم. آنچه بین آنها مشترک است، این است که وجود قبل از ماهیت پدید می آید - یا اگر به گونه ای دیگر می پسندید، باید از ذهنیت آغاز کنیم. دقیقة منظور ما چیست؟
اگر کسی یک شیء دست ساز - مثل یک کاغذ بر یا یک کتاب - را در نظر بگیرد، متوجه می شود که باید به دست صنعتگری که مفهومی از آن داشته، ایجاد شده باشد: او به یک اندازه هم به مفهوم کاغذ بر توجه می کند و هم به فن تولید آن که قبل از وجودش موجود است و بخشی از آن مفهوم است بلکه در واقع یک قاعده است. بنابراین، کاغذبر همزمان، محصولی است که به روش خاصی تولید می شود، و از طرف دیگر چیزی است که در خدمت هدف خاصی قرار می گیرد، چرا که انسان نمی تواند تصور کند کسی یک کاغذبر را تولید کند بدون آن که بداند این شیء برای چیست. بنابراین، اجازه می خواهم درباره کاغذبر بگویم که ماهیتش - که باید گفت حاصل جمع مواد و صفاتی است که تولید و تعریف آن را ممکن ساخته - بر وجودش مقدم است.
بنابراین، حضور چیزی مثل کاغذبر یا کتاب در برابر چشمان من معین می شود. پس در این جا ما جهان را از منظر فنی می نگریم و می توان گفت که تولید بر وجود تقدم دارد. وقتی درباره خداوند به عنوان خالق فکر می کنیم، اغلب به عنوان یک صانع آسمانی به او فکر می کنیم. هر عقیده ای داشته باشیم، خواه عقیده ای مثل عقیده دکارت یا خود لایبنیتزا، همواره دلالت بر این امر داریم که اراده، کم و بیش تابع درک، یا حداقل با آن همراه است. در نتیجه، وقتی خدا خلق می کند، دقیقا می داند که چه چیزی را خلق می کند. بنابراین، مفهوم انسان نزد خدا با مفهوم کاغذبر نزد صنعتگران قابل مقایسه است: خدا انسان را بر اساس یک طرح و یک مفهوم خلق می کند، دقیقا مثل یک صنعتگر که بر اساس یک تعریف و یک قاعده کاغذبر را می سازد. بنابراین، هر انسان عبارت است از تحقق مفهومی خاص که در فهم خدا ایجاد شده است.
در الحاد فلسفی قرن هیجدهم مفهوم خدا کنار گذاشته شد، اما نه فقط به علت این فکر که ماهیت مقدم بر وجود است. ما بخشهایی از این طرز فکر را در آثار کسانی مثل دیدرو، ولتر و حتی کانت می بینیم. بشر از یک طبیعت انسانی برخوردار است، همان طبیعت انسانی» که مفهوم وجود انسانی است و در هر فردی یافت می شود. به عبارت دیگر، هر انسان نمونه خاصی از مفهوم کلی انسان است. به عقیده کانت این کلیت به حدی است که انسان وحشی جنگلها و انسان در حالت طبیعی و بورژوازی تعریف واحد و خصلتهای بنیادی واحدی دارند. در این جا نیز ماهیت بشر بر آن وجود تاریخی که ما تجربه می کنیم، تقدم دارد.
ادامه دارد..
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص 426-424، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
تعلیم و تربیت مذهبی
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت اول)
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت سوم)
تعلیم و تربیت ایدهالیستی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت اول)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
مشکلات کنونی فلسفه تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
توصیف پدیدارشناسانه از تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
انتقادات رویکرد تحلیلی مسائل تربیتی
شنبه، 26 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم و انسان گرایی (قسمت سوم)
پنجشنبه، 10 بهمن 1398
هدف اصلی تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
روشهای تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در فلسفه تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
ارسطو و گزافگویی فراحسی
پنجشنبه، 12 دی 1398
تازه های مقالات
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
هنر و زیبایى از منظر دین در بیان آیت الله جوادى آملى
بررسی بحث حجاب در دانشگاه و عدم رعایت آن در جامعه دانشجویی
علت بی غیرتی برخی مردان و نحوه تعامل با چنین همسری
در اقدام به طلاق، اولویت با کدامیک: منافع والدین یا فرزندان؟!
چه چیزهایی موجب رضایتمندی در زندگی می شوند؟
حضرت زهرا (س) حلقه ارتباط و اتصال در عالم هستی
پیوند خوشنویسی و کتابت قرآن
مقایسه سودآوری اتریوم و سولانا
سیر خط فارسی باستان
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
خلاصه ای از زندگی مولانا
دلنوشتههایی به مناسبت هفته بسیج
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چهار زن برگزیده عالم
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها