نگاهی به منزلت حضرت خدیجه(س) در بیانات آیت الله خراسانی

حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) همسر گرامی پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و مادر ارجمند حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.آن حضرت پیش از ظهور اسلام از زنان بر جسته قریش محسوب می‌شد و به او «طاهره»، «مبارکه‏»، «سیده زنان قریش»، «بانوی دوراندیش و خردمند» و «بانوی عاقل» می‌گفتند که نشان دهنده جایگاه بالای او در میان مردم است.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به منزلت حضرت خدیجه(س) در بیانات آیت الله خراسانی

اولین بانویی که خدا و جبرئیل به او سلام دادند

دهمین روز از ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت، هنگامی که مسلمانان در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) یار دیرینه و همسر محبوب خویش، حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیه) را از دست دادند.

حضرت خدیجه(سلام الله علیه) بانوی فداکار و همسر مهربانی بودند که برای حمایت از اسلام و نبی مکرم(صلی الله علیه و آله) از جان و مال خود گذشتند. حزن درگذشت این بانوی بزرگوار چنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را محزون ساخت که حضرت سال درگذشت خدیجه(سلام الله علیه) را عام الحزن (سال غم و اندوه) نامیدند.
 

فضائل ام المومنین

آیت الله خراسانی خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(سلام الله علیه) زنی صاحب نام و اصیل بود که در زمان جاهلیت، با اخلاق، بزرگ‌منشی و ثروت فراوان در میان قریش جایگاهی والا پیدا کرد، به گونه‌ای که او را ملکة عرب و سیده بطحاء لقب دادند؛ زنی اندیشمند و فهیم که لیاقت همسری برترین مخلوق عالم، وجود مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مادری سرور زنان عالم، حضرت فاطمه(سلام الله علیه) را دارا بود. همسری فداکار و عفیف بود که در راه محبت به همسر خویش از همه کس و همه چیز خود گذشت و تمام ثروتش را وقف پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اسلام کرد، به طوری که حتی به اندازة کفنی هم برای خود مالی باقی نگذاشت.
 

یکی از بهترین زنان بهشت

وی افزود: حضرت خدیجه(سلام الله علیه) مادر سرور زنان عالم، فاطمة زهرا(سلام الله علیه) است و تنها زنی است که هنگام تولد فرزندش، ۴ زن بهشتی از بهترین زنان عالم به بالینش آمدند و در خدمت او قرار گرفتند؛ او أم المؤمنین و جزء چهار زنی است که بهشت مشتاق او است. حضرت رسول اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله فرمودند:«اَفْضَلُ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّهِ خَدیجهُ بِنْتُ خُوَیْلَدٍ وَ فاطِمهُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ مَرْیَمُ ابْنَهُ عِمْرانَ وَ آسِیَهُ بِنْتُ مُزاحِمٍ اِمْرَأهُ فِرْعَوْنَ؛1 بهترین زنان بهشت اینانند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد و مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون.
 

اولین زن مسلمان

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ماه مبارک رمضان، در غار حراء معتکف بودند و سورة علق بر ایشان نازل شد، خدیجه کبری(سلام الله علیه)، پس از حضرت علی(علیه السلام) اولین کسی بود که به پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایمان آورد و اولین زن مسلمان شد.
 

سلام خدا بر خدیجه(سلام الله علیه)

وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(سلام الله علیه) کسی که خدا توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) و جبرئیل برای ایشان سلام فرستاده ‌است؛ پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند «شبی که در معراج بودم، به هنگام بازگشت، جبرئیل نزد من آمد؛ به او گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه(سلام الله علیه) سلام برسانی؛ چون رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پیغام جبرئیل را به خدیجه(سلام الله علیه) رساند، پاسخ داد: إن الله هو السلام و منه السلام و إلیه السلام و علی جبرائیل السلام؛ بدرستی که خدا سلام است و سلام از او است و سلام به سوی او است و بر جبرئیل سلام باد»
 

منزلت حضرت خدیجه(سلام الله علیه) نزد پیامبراعظم(صلی الله علیه و آله)

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر(صلی الله علیه و آله) به قدری خدیجه(سلام الله علیه) را دوست داشت که تا آخر عمر ایشان را فراموش نکرد و همواره از او تقدیر و تمجید می‌کرد؛ عایشه گفته است: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از خانه بیرون نمی رفت مگر این که به نوعی از خدیجه یاد می کرد و از وی به نیکی ستایش می نمود؛ روزی او را به یاد آورد؛ رشک و حسد وجودم را فرا گرفت. گفتم آیا او بیش از یک پیرزن بود؟ خداوند زن بهتری به تو عطا فرموده است پیغمبر خشمگین شد، آن گاه فرمود: سوگند به خدا، پروردگار بهتر از او را به من نداد؛ او به من ایمان آورد در هنگامی که مردمان به من کفر می ورزیدند و از او به من فرزندانی عطا کرد در حالی که مرا از فرزندانِ دیگر زنان محروم نمود»؛ عایشه گفت: «با خود گفتم دیگر هرگز خدیجه را به بدی یاد نخواهم کرد».
 

وصیت ام المومنین به پیامبر(صلی الله علیه و آله)

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی با اشاره به وصیت ام المومنین به نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله)،گفت: وقتی بیماری خدیجه(سلام الله علیه)شدت یافت، سه وصیت به پیامبر(صلی الله علیه و آله)کرد، عرض کردند: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن؛ پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی؛ در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف کردی؛ عرض کرد یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید و به فاطمه زهرا(سلام الله علیه)اشاره کرد؛ چون او بعد از من یتیم و غریب خواهد شد؛ پس مبادا کسی از زنان قریش به او آزار برساند؛ مبادا کسی به صورتش سیلی بزند؛ مبادا کسی بر او فریاد بکشد؛ مبادا کسی با او برخورد زننده ای داشته باشد؛ اما وصیت سوم را شرم می کنم بگویم؛ آن را به فاطمه می گویم تا برایت بازگو کند؛ سپس فاطمه را فراخواند و به او فرمود:نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می گوید: من از قبر در هراسم از تو می خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی؛ پس فاطمه زهرا(سلام الله علیه) ازاتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر(صلی الله علیه و آله) منتقل کرد.
 

هدیه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به ام المومنین

این محقق حوزوی ادامه داد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آن پیراهن را برای خدیجه(س)فرستاد و او بسیار خوشحال شد؛ هنگام وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیه) نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) غسل و کفن وی را به عهده گرفت؛ ناگهان جبرئیل در حالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کردیا رسول الله، خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوار تریم که کفنش را به عهده بگریم.2
 

غلبه بر تحریم‌ها

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی خاطرنشان کرد: مسلمانان سه سال توسط کفار و مشرکان مکه تحریم شدند و شرایط سختی را گذراندند؛ در این مدت مسلمانان با تدبیر پیامبر(صلی الله علیه و آله)، سرمایة خدیجه(سلام الله علیه) و شجاعت حمزه و علی(علیه السلام) اداره می‌شدند.

وی افزود: تنها چیزی که اسلام را پیروز کرد که لازم است د ذکر شود تا همه بدانند و بفهمند، اعتماد به نیروهای داخلی و استعدادهای درونی بود. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند راه برون رفت ما از تحریم‌ها اتکاء به نیروهای داخلی و استعدادهای درونی خودمان است.
 

برخی خصلت‌های خدیجه(سلام الله علیه)

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: از خصلت های حضرت ام المومنین می توان به یاد خدا بودن، حیا و عفت، بخشندگی و سخاوت، شریک و مشاور پیامبر(صلی الله علیه و آله)، صبر بر مشکلات و صبوری، قدرت بالای مدیریت در مسائل مختلف، فداکاری نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و درایت و خردمندی خاص اشاره کرد.
 

حرز خدیجه(سلام الله علیه)

این محقق حوزوی یادآور شد: حضرت خدیجه(سلام الله علیه) سه حرز داشتند: نخست، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا اللَّهُ یَا حَافَظُ یَا حَفِیظُ یَا رَقِیبُ، دوم بسم الله الرحمن الرحیم یا حیُّ یا قَیّوم برحمتک أَستَغیثُ فأغِثنی و لاتَکِلنی إلی نَفسی طَرفةَ عینٍ أبداً و اصلِحنی شَأنی کلَّه و سوم إن الله هو السلام و منه السلام و إلیه السلام و علی جبرائیل السلام.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه(سلام الله علیه) در رفع حوائج مؤمنین و مؤمنات بسیار دستشان باز است؛ اگر در حاجات خود به ایشان متوسل شویم، دست خالی نمی‌ مانیم؛ بخصوص در چنین روزی باید به ایشان متوسل شد و حاجات خود را از بی بی خدیجه کبری(سلام الله علیه) بخواهید.

پینوشت
1.استیعاب، ج۴، ص۱۸۲۱.
2.شجره طوبی، ج۲،ص۲۳۵پند تاریخ، ج۲،ص۲۲.


منبع: سایت عصر شیعه


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما