علل لنگیدن در کودکان

درد، ضعف یا ناهنجاری علل اصلی لنگیدن در کودکان می‌باشد. بیماری‌ها و اختلالات مختلفی می‌تواند حرکت پاها را تحت تأثیر قرار داده و منجر به لنگیدن گردد. در این مقاله با علل این موضوع آشنا خواهید شد.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل لنگیدن در کودکان
یک نوع شیوه راه رفتن غیر طبیعی، نامنظم و دشوار به نام لنگیدن وجود دارد. تماشای لنگیدن یک کودک قلب پدر و مادر را به درد می‌آورد. کودکان بیش فعال اغلب در طول انجام فعالیت‌های ورزشی شدید آسیب می‌بینند. کودکانی که در فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه سواری و شنا فعالیت دارند، اغلب با پاهای آسیب دیده، شکسته و یا گرفتگی عضلات به خانه بر می‌گردند. برخی از علل لنگی در کودکان بی اهمیت است، اما برخی دیگر از علل این موضوع جدی است و نیازمند توجه ویژه پزشکی می‌باشد. در زیر نگاهی به برخی از علل لنگیدن و یا عدم توانایی در راه رفتن کودکان خواهیم داشت.
 

علل لنگی در کودکان

یک کودک مبتلا به ناتوانی در راه رفتن ممکن است علائمی مانند فلج شدن پاها، مشکل در ایستادن یا راه رفتن، حرکات محدود پاها، درد در ناحیه پا، ران و انگشتان، التهاب در پاها و اندام‌های مختلف مانند مفصل ران، قوزک پا، سوزش و خون ریزی در ناحیه پا را نشان دهد.
 
* علل اصلی لنگی در کودکان شامل جراحات، زخم‌های پا، شکستگی و پارگی پا در هنگام بازی کردن و دوچرخه سواری می‌باشد.
 
* فلج شدن عصب نازک نی بعد از آسیب دیدن نوروپاتی حسی ارثی ممکن است منجر به راه رفتن نامنظم و غیر یکنواخت گردد.
 
* بیماری‌های اسکلتی عضلانی می‌تواند توانایی کمر و پاها را به منظور پشتیبانی از بدن به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
 
* فقدان اکسیژن رسانی به مغز و فلج مغزی ممکن است منجر به راه رفتن اسپاتیک شود.
 
* آرتریت روانی و دیابت نیز ممکن است منجر به درد در ناحیه مفاصل، بد شکلی مفصل، نوروپاتی محیطی و در نتیجه لنگی گردد.
 
* هر گونه مشکل و یا اختلال در مهره‌ها، استخوان ران و استخوان قوزک پا می‌تواند منجر به لنگی شود.
 
* مشکلات گردش خون می‌تواند باعث درد و مور مور شدن در پاها گردد.
 
* انواع مختلفی از عفونت‌ها، تب بسیار بالا، کمر ضعیف و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات نیز می‌تواند منجر به راه رفتن غیر یکنواخت گردد.
 
* نقص‌های ساختاری مادرزادی در کمر، لگن و پاها منجر به لنگی می‌گردد.
 
* بیماری‌های جدی مانند لوسمی و سرطان استخوان نیز باعث لنگی در کودکان می‌شود.
 
* دیسپلازی مفصل ران و ضعف عضلانی، برخی از علل مشکل در حرکت پاهای کودکان است.
 
* چاقی باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و عضلات و افزایش احتمال بروز آسیب می‌گردد.
 
* کمبود مواد غذایی نیز راه رفتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
* پارگی مینیسک پا، ضعف بعد از عمل جراحی و در رفتن مفاصل منجر به لنگی خواهد شد.
 
* استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، عدم استفاده از پدهای محافظ، محافظ زانو و غیره هنگام بازی کردن می‌تواند منجر به بروز آسیب به پاها گردد.
 
* التهاب بورس، التهاب تاندون، زایده‌های استخوانی، میخچه و پینه می‌تواند منجر به درد در ناحیه پا و زانو گردد.
 
* سیفلیس اعصاب یا ضایعات مربوط به ستون فقرات می‌تواند باعث راه رفتن نامناسب گردد.
 
* در کنار شکستگی‌ها مواردی مانند جراحات، رگ به رگ شدن، دیسک لغزنده و بافت‌ مردگی بی‌خونی یا آواسکولار نکروز نیز باعث لنگی در کودکان می‌شود.
 
* لوپوس اریتماتوس سیستمیک، بیماری‌های خود ایمنی دیگر، کیست بیکر، آسیب به رباط صلیبی و پارگی رباط‌ها می‌تواند منجر به درد زانو و لنگی شود.
 
* ﺳﻴﻨﻮﻳﺖ ﮔﺬرای ﻫﻴﭗ، آرتریت، استئومیلیت یا التهاب استخوان و مغز استخوان به واسطه‌ی عفونت‌های باکتریایی برخی از شایع‌ترین دلایل لنگی در کودکان به شمار می‌رود.
 

روش‌های پیشگیری و درمان لنگی کودکان

بررسی سابقه پزشکی، معاینات فیزیکی و انجام آزمایشات مختلف مانند تست اشعه ایکس و ام آر آی می‌تواند به یافتن علت دقیق لنگی کمک کند. روش‌های درمانی بر اساس علت بروز بیماری متنوع می‌باشند. اما برخی از این علل می‌تواند با استفاده از پوشیدن کفش‌های مناسب و استفاده از لوازم کمکی مناسب در هنگام بازی کردن و پیروی از دستور العمل‌های مربی از بین برود. جراحات ورزشی، شکستگی‌های استخوان و درد پا در کودکان بسیار شایع می‌باشد.
 
کودکان باید بعد از آسیب دیدن و یا انجام عمل جراحی استراحت کافی را به منظور بهبودی داشته باشند. تمرینات گرم کردن منظم می‌تواند به آمادگی و تقویت عضلات و پیشگیری از بروز آسیب‌های مکرر کمک کند. تماشای لنگیدن یک کودک قلب پدر و مادر را به درد می‌آورد. مربیان ورزشی نباید با نادیده گرفتن آسیب‌های وارده به ورزشکار به انجام تمرینات ورزشی اصرار ورزند. ماساژ درمانی به دستیابی به عضلات قوی کمک می‌کند. یک رژیم غذایی سالم برای حفظ عملکرد مناسب سیستم‌های بدن ضروری است. فقدان مواد تغذیه‌ای می‌تواند باعث ضعف عضلات و استخوان‌ها شود که این موضوع نیز می‌تواند باعث افزایش شکستگی و جراحات گردد.
 
یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات منظم ورزشی نقش مهمی در تقویت و استحکام پاها و همه‌ی سیستم‌های بدن ایفا می‌کند. داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های خطرناک کمک کند. استفاده از تجهیزات مناسب نیز می‌تواند به جلوگیری از بروز آسیب و جراحات در هنگام ورزش کمک کند. با تشخیص درست و به موقع و به کار گیری اقدامات درمانی مناسب می‌تواند از لنگی کودک جلوگیری کرد.
 
پس به یاد داشته باشید اگر کودک تمام وزن بدن خود را موقع راه رفتن، روی یک پا می اندازد، و به عبارتی لنگش دارد، ممکن ‌است علت آن مشخص باشد مثل یک بریدگی، تاول یا ورود یک جسم خارجی در پوست کف پا، رفتن ناخن در انگشت پا، وجود سنگ ریزه در کفش یا تنگی کفش، و ممکن هم هست نتوانید برای لنگیدن مدام کودک، علت مشخصی پیدا کنید، که در این صورت همیشه باید آن را به طور جدی درمان کنید، زیرا ممکن است علامتی از یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر کودک می لنگد، همیشه باید با پزشک مشورت کنید.

همچنین لنگش بدون توجیه ممکن ‌است علامتی از یک مشکل نادر سرطان خون یعنی لوسمی باشد. اگر لنگش، با هر گونه تورم یا درد در اثر لمس مفاصل همراه باشد، این امر می‌تواند ناشی از تب روماتیسمی، التهاب مفاصل یا عفونت استخوان باشد. همه‌ی این بیماری‌ها می‌توانند عوارض بلند مدتی داشته باشند، از این رو باید آنها را به طور جدی درمان کرد. احتمال دارد برخی از علائم لنگی از سوی والدین بی اطلاع از مراقبتهای سلامتی نادیده گرفته شود یا بی اهمیت تلقی شود در حالی که عواقب آن دیرتر و در سنین بالا خود را نشان دهد، زمانی که علاج آن اگر غیر ممکن نباشد مسلماً مشکلتر خواهد بود. از این رو به هرگونه علائم لنگش در کودکان باید به طور جدی توجه شود.
 
منبع: Health Hearty


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.