اقدامات بسیار خطرناک انسان در ضدیت با زمین

در طی دو دهه‌ی اخیر بحث‌های متعددی درباره‌ی نقش انسان در پدیده‌ی گرمایش جهانی انجام شده است. گزارش اخیر مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی نشان داد که فعالیت‌های انسانی دلیل اصلی گرمایش جهانی می‌باشد.
يکشنبه، 13 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدامات بسیار خطرناک انسان در ضدیت با زمین
قبلاً هیچ کدام از ما انسان‌ها مسئولیت آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌ساختیم، را بر عهده نمی‌گرفتیم. اما بعد از مجمع بین‌ المللی تغییرات اقلیمی مردم به این نتیجه رسیدند که گرمایش جهانی امروزی به احتمال زیاد به واسطه‌ی فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌گردد. اکنون وقت آن فرا رسیده که علت واقعی گرمایش جهانی را دریابیم. هیچ گونه‌ای در جهان مسئول استفاده‌ی همه‌ی منابع زیست محیطی نیست، بنا بر این هر یک از ما در پدیده‌ی تخریب محیط زیست نقش داریم. هر یک از ما به شیوه‌های گوناگون در تخریب محیط زیست سهم داریم.
 
در حالی‌ که بسیاری از افراد نقش انسانی را در پدیده‌ی تغییر اقلیم انکار می‌کنند، اما یک واقعیت ساده در باره‌ی افزایش سطح غلظت دی اکسید کربن در این ‌جا به ثبت رسیده است. مشخص شده که افزایش تولید دی اکسید کربن باعث افزایش دمای زمین می‌شود. قبل از انقلاب صنعتی، سطح دی اکسید کربن در جو حدود 280 بخش در میلیون بود. صنعتی شدن سریع همراه با جهانی شدن قطعاً برای ما سودمند می‌باشد، اما این موارد منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن خواهد شد. همان طور که براورد شده است، سطح دی اکسید کربن در سال 1998 حدود 380 قسمت در میلیون بود و هنوز هم این مقدار رو به افزایش می‌باشد. هنگامی‌که سوخت‌های فسیلی می‌سوزد، دی اکسید کربن به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود.
 
به منظور براورده ساختن تقاضای جمعیت رو به رشد، دولت‌ها و شرکت‌ها مجبور به قطع بخش بزرگی از درختان جنگل هستند. این یکی از دلایل اصلی افزایش سطوح دی اکسید کربن می‌باشد. احتراق سوخت‌های فسیلی یکی از دلایل اصلی انتشار دی اکسید کربن می‌باشد. هوایی که از اگزوز وسایل نقلیه خارج می‌شود، حاوی گاز دی اکسید کربن است و با افزایش تعداد ماشین‌ها در خیانان‌ها، می‌توان تصور کرد که چگونه هر یک از آن‌ها در گرمایش جهانی نقش دارند.
 
رهبران جهانی خطرات گرمایش جهانی را مشخص کردند و پروتکل کیوتو یک مرحله‌ی اساسی در مقابله با تغییر اقلیم می‌باشد. اما متأسفانه برخی از کشورهای قدرتمند همچنان به جهت حفظ منافع خود از اجرای دستور العمل‌های مربوط در زمینه‌ی حفظ محیط زیست خود داری می‌کنند. فعالیت‌های انسانی در اشکال مختلف منجر به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو خواهد شد.
 

فعالیت های انسانی و تغییر اقلیم

انسان‌ها برای تأمین نیازهای اولیه‌ی خود متکی به سوخت‌های فسیلی هستند و این سوخت‌ها منبعی از کربن می‌باشند. هر گاه سوخت‌های فسیلی می‌سوزد، دی اکسید کربن به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود که این محصول به اثر گلخانه‌ای کمک می‌کند.
 
هواپیماها مقادیر بالایی گازهای گلخانه‌ای را به درون جو آزاد می‌کنند. حتی در هنگام حرکت خود رو، دی اکسید کربن از اگزوز ماشین به درون جو وارد می‌شود.
 
جنگل ‌زدایی یکی دیگر از دلایل اصلی برای اثر گلخانه‌ای است. تعداد کمتر درختان به معنی تبدیل مقدار کمتر دی اکسید کربن به اکسیژن می‌باشد. جنگل ‌زدایی نه تنها به پدیده‌ی گرمایش جهانی کمک می‌کند، بلکه منجر به اختلال در اکوسیستم نیز می‌گردد.
 
شاید تعجب کنید که مصرف غذاهای غیر گیاهی و غذاهای خارج از فصل نیز به گرمایش جهانی کمک می‌کند. این امر به دلیل این واقعیت است که این غذاها باید از همه‌ی بخش‌های دیگر جهان حمل شده و در دسترس شما قرار گیرد و همین فرایند حمل و نقل آن‌ها به اثر گلخانه‌ای کمک می‌کند.
 
دانشمندان اغلب دو موضوع را در باره‌ی پدیده‌ی گرمایش جهانی بیان می‌کنند. برخی از آن‌ها معتقدند که پدیده‌ی گرمایش جهانی یک فرایند اجتناب ناپذیر است و از زمان‌های بسیار دور رخ داده است، در حالی‌ که برخی دیگر بر این باورند که فوران‌های آتشفشانی و آتش سوزی‌های جنگل باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گردد، اما درصد نیروهای طبیعی که علت پدیده‌ی گرمایش جهانی هستند بسیار پایین‌تر از فعالیت‌های انسانی می‌باشد. بسیاری از ما به طور کامل از تأثیر فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست آگاهی داریم، اما اکثر ما به فکر انجام اقداماتی جهت پیش گیری از این تأثیرات نیستیم و همین موضوع باعث وقوع پیامدهای فاجعه باری بر محیط زیست برای خود و آیندگان ما خواهد شد.
 
گرم شدن جهانی حاصل اثری به نام اثر گلخانه‌ای می‌باشد. دی اکسید کربن، متان، بخار آب، نیتروژن اکسید و ازون از جمله مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند. هدف اصلی یک گلخانه اجازه دادن به تابش خورشید است تا به راحتی وارد گلخانه شود، اما اجازه برگشت گرما به درون جو را نخواهد داد. مناطقی از زمین که در اثر گرمایش جهانی به میزان چشمگیری گرم می‌شوند، در معرض شیوع بیشتر انواع بیماری‌ها و خشکی قرار دارند. نوری که وارد اتمسفر می‌شود، دارای طول موج کوتاه‌تری است و هنگامی‌که وارد می‌شود، گازهای گلخانه‌ای حرارت را از این اشعه‌ها جذب کرده و دمای زمین را افزایش می‌دهند. هنگامی‌که دمای زمین افزایش پیدا می‌کند، اشعه‌ی مادون قرمز ساطع شده دارای طول موج طولانی‌تر است، بنابراین نمی‌توانند از جو زمین فرار کنند. از این ‌رو، حرارت درون جو زمین به دام می‌افتد و باعث بروز پدیده‌ای به نام اثر گلخانه‌ای می‌گردد.
 
به طور ایده آل، این پدیده گرمای زمین را حفظ می‌کند، اما با افزایش گازهای گلخانه‌ای، زمین بیش از حد گرم می‌شود. در نتیجه، متوسط دمای زمین افزایش یافته و این پدیده‌ی طبیعی به عنوان گرم شدن جهانی شناخته می‌شود که به عنوان تغییر پایدار در جو  تعریف شده که باعث تغییرات اقلیمی غیرنرمال می‌گردد.
 

نحوه‌ی انتشار دی اکسید کربن مرتبط با گرم شدن جهانی

کارخانه‌های برق
کارخانه‌های برق مهم‌ترین عاملان افزایش سطوح انتشار دی اکسید کربن در جو می‌باشند. این کارخانه‌ها با سوزاندن مقادیر عظیمی از سوخت‌های فسیلی برق تولید می‌کنند که این فرایند باعث تولید مقادیر زیادی دی اکسید کربن می‌گردد. زغال سنگ مسئول حدود 93 درصد از گازهای منتشر شده از کارخانه‌های برق می‌باشد. گاز طبیعی 80 درصد دی اکسید کربن کمتری را در واحد انرژی نسبت به زغال سنگ تولید می‌کند. از این‌ رو این سوخت‌ها تأثیر بسیار زیادی بر محیط زیست داشته و منجر به افزایش سرعت گرم شدن جهانی می‌گردد.
 
وسایل نقلیه
موتورهای با سوخت گازوئیل حدود 20 درصد دی اکسید کربن ساطع شده در جو را تولید می‌کنند. در آمریکا، 33 درصد از گازهای وارد شده به جو توسط وسایل نقلیه تولید می‌گردد. جدا از دوچرخه‌ها و وسایل نقلیه‌ی ورزشی، وسایل نقلیه‌ی طراحی شده برای جاده‌های معمولی گازهای بیشتری را به هوا انتشار می‌دهند.
 
دی اکسید کربن به واسطه‌ی جنگل ‌زدایی
همان طور که گفتیم افزایش رو به رشد جنگل‌ زدایی نیز یکی از علل اصلی گرم شدن جهانی می‌باشد. درختان مقدار زیادی دی اکسید کربن را از جو گرفته و اکسیژن را آزاد می‌کند. بنابراین، در صورتی‌که تعداد درختان کاهش یابد، هیچ جذب دی اکسید کربنی رخ نداده و بنابراین وضعیت بدتر خواهد شد. همچنان‌که جهان پیشرفت می‌کند، تعداد جنگل‌ها کاهش می‌یابد و شهر نشینی نیز باعث جنگل زدایی بیشتر شده و همه‌ی این عوامل دست به دست هم داده و باعث گرم شدن هر چه بیشتر جهان خواهند شد.
 

تأثیرات گرم شدن جهانی

افزایش سطح آب دریا
همچنان‌که زمین بیشتر گرم می‌شود، توده‌های یخ قطبی ذوب شده و سطوح آب در دریاها و اقیانوس‌ها افزایش خواهد یافت. براورد شده که ذوب همه‌ی یخچال‌ها باعث افزایش حدود 230 فوت سطح آب‌های آزاد می‌گردد. علاوه بر این، توده‌های یخ از آب شیرین ساخته شده و ذوب و مخلوط شدن آن‌ها با آب دریا و اقیانوس‌ها تا حد زیادی تعادل اکوسیستم را بر هم می‌زند. این امر به این دلیل است که توده‌های یخ نمک زدایی شده و رقیق می‌گردد. این فرایند جریان‌های اقیانوسی و در نتیجه تنظیم دمای آن‌ها را مختل می‌سازد. توده‌های یخ مقدار زیادی از نور خورشید را به فضا باز می‌گردانند و باعث خنک شدن بیشتر زمین می‌گردند. ذوب این توده‌های یخ باعث می‌شود تا اقیانوس‌ها و دریاها به طور کامل در معرض تابش خورشید قرار بگیرند که این موضوع به گرم شدن بیشتر زمین کمک می‌کند.
 
بیماری‌ها و خشکسالی
مناطقی از زمین که در اثر گرم شدن جهانی به میزان چشمگیری گرم می‌شوند، در معرض شیوع بیشتر انواع بیماری‌ها و خشکی قرار دارند. در چنین مناطقی شیوع عفونت‌ها توسط حشرات حامل بیماری و امواج گرما افزایش می‌یابد.
 
طوفان‌ها
به واسطه‌ی ذوب توده‌های یخ، اقیانوس‌ها حرارت بیشتری را جذب کرده و همین امر منجر به گرم تر شدن آب‌ها می‌گردد. این موضوع باعث شیوع حوادث مکررتر و قوی‌تری از طوفان‌ها می‌گردد.
 
امروزه افزایش انتشار دی اکسید کربن به جو بیشتر از هر زمان دیگری می‌باشد. بسیاری از عوامل همراه با هم مسئول افزایش میزان دی اکسید کربن است و این موضوع همچنین باعث گرم شدن جهانی و عدم تعادل اقلیم می‌گردد. این عوامل نه تنها بر زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته، بلکه اثراتی را نیز بر زندگی سایر موجودات این کره‌ی خاکی خواهند داشت.
 
با این‌ حال، اگر چه حذف همه‌ی این عوامل امری غیر ممکن است، اما می‌توان با به کار گیری اقدامات مناسب میزان گرم شدن جهانی را کاهش داد. همیشه به یاد داشته باشیم که زمین همانند مادر ماست و تا آن ‌جا که ممکن است و لذا برای تأمین سلامتی و برخورداری از یک محیط زیست سالم برای خود و آیندگان بر روی زمین باید تلاش کنیم.
 
منبع: Help Save Nature


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما